본 논문은 무역학 시각에서 중국 라이브커머스의 발전과 한국기업이 라이브커머스를 활용하여 중국시장에 진출하는 전략에 대하여 연구하였다. 연구방법은 문헌연구와 실증연구를 병행하는 연구방법을 택하였다. 문헌연구에서는 먼저 유통 차원에 중국 유통시장의 특성 및 변화를 조사하고 한국기업이 중국으로 수출하는 실태를 거시적으로 파악하였다. 이어서 전자상거래 차원으로 중국의 전통적 전자상거래 이용실태와 국경 간 전자상거래의 발전 및 새롭게 활용되는 전자상거래 형식을 살펴봄으로써 라이브커머스가 발전하게 된 배경 및 원인을 고찰하였다. 그렇게 함으로써 라이브커머스에 대한 이해를 바탕으로 한국기업이 라이브커머스를 활용하여 중국시장에 진출하는 필요성과 방법을 제시하였다. 실증연구에서는 중국 라이브커머스 이용자의 이용실태, 그들의 ...
본 논문은 무역학 시각에서 중국 라이브커머스의 발전과 한국기업이 라이브커머스를 활용하여 중국시장에 진출하는 전략에 대하여 연구하였다. 연구방법은 문헌연구와 실증연구를 병행하는 연구방법을 택하였다. 문헌연구에서는 먼저 유통 차원에 중국 유통시장의 특성 및 변화를 조사하고 한국기업이 중국으로 수출하는 실태를 거시적으로 파악하였다. 이어서 전자상거래 차원으로 중국의 전통적 전자상거래 이용실태와 국경 간 전자상거래의 발전 및 새롭게 활용되는 전자상거래 형식을 살펴봄으로써 라이브커머스가 발전하게 된 배경 및 원인을 고찰하였다. 그렇게 함으로써 라이브커머스에 대한 이해를 바탕으로 한국기업이 라이브커머스를 활용하여 중국시장에 진출하는 필요성과 방법을 제시하였다. 실증연구에서는 중국 라이브커머스 이용자의 이용실태, 그들의 구매의도 및 구매의도에 미치는 영향요인을 파악하기 위해서 설문조사를 진행하였다. SOR모형을 기초하여 경제성, 진실성, 상호작용성, 정보성 및 쇼호스트를 독립변수로 삼고, 지각된 유용성과 지각된 즐거움을 매개변수로 하여 종속변수인 구매의도에 미치는 영향을 연구하는 것으로 가설을 설정하고 검증하였다. 결과적으로 상호작용성 및 쇼호스트는 라이브커머스 소비자의 지각된 유용성과 지각된 즐거움에 모두 긍정적인 영향을 미치고, 경제성, 진실성 및 정보성은 라이브커머스 소비자의 지각된 유용성에 긍정적인 영향을 미치며, 지각된 유용성과 지각된 즐거움은 라이브커머스 소비자의 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 연구되었다. 결론적으로 이론적 고찰과 실증연구의 결과를 결합하여 라이브커머스를 활용한 대중국 수출전략 및 시사점을 제시하였다. 유통상 입장과 생산자 입장에서 수출전략을 제시하고, 문헌연구된 내용과 설문조사에서 수집된 중국 소비자의 이용실태를 종합하여 전자상거래에 대한 산업적 및 거시적 차원, 라이브커머스 운영하는 미시적 차원, 그리고 무역실무적 차원에서 한국기업이 라이브커머스를 활용한 중국시장 진출에 적합한 상품과 유용한 플랫폼 및 중국에서 라이브커머스 활용하는 데에 유의해야 할 점들을 각자 제시하였다. 우선 업적 및 거시적 차원에서 기술 발전함에 따라 라이브커머스에서 VR 및 AR 활용하는 것이 바람직하고, 라이브커머스 운영하는 미시적 차원에서 중국소비자가 선호하는 플랫폼을 택하고, 중국의 유명한 KOL과 제휴 운영하는 동시에 라이브 할인 행사를 많이 마련하는 것이 유리적이며, 무역실무적 차원에서 상품의 품질보증, 국경 간 운송하는 데에 보세제도 활용, 결제적으로 중국소비자 익숙한 방식을 택하고, 리스크관리를 잘하는 유의점을 제시하였다.
본 논문은 무역학 시각에서 중국 라이브커머스의 발전과 한국기업이 라이브커머스를 활용하여 중국시장에 진출하는 전략에 대하여 연구하였다. 연구방법은 문헌연구와 실증연구를 병행하는 연구방법을 택하였다. 문헌연구에서는 먼저 유통 차원에 중국 유통시장의 특성 및 변화를 조사하고 한국기업이 중국으로 수출하는 실태를 거시적으로 파악하였다. 이어서 전자상거래 차원으로 중국의 전통적 전자상거래 이용실태와 국경 간 전자상거래의 발전 및 새롭게 활용되는 전자상거래 형식을 살펴봄으로써 라이브커머스가 발전하게 된 배경 및 원인을 고찰하였다. 그렇게 함으로써 라이브커머스에 대한 이해를 바탕으로 한국기업이 라이브커머스를 활용하여 중국시장에 진출하는 필요성과 방법을 제시하였다. 실증연구에서는 중국 라이브커머스 이용자의 이용실태, 그들의 구매의도 및 구매의도에 미치는 영향요인을 파악하기 위해서 설문조사를 진행하였다. SOR모형을 기초하여 경제성, 진실성, 상호작용성, 정보성 및 쇼호스트를 독립변수로 삼고, 지각된 유용성과 지각된 즐거움을 매개변수로 하여 종속변수인 구매의도에 미치는 영향을 연구하는 것으로 가설을 설정하고 검증하였다. 결과적으로 상호작용성 및 쇼호스트는 라이브커머스 소비자의 지각된 유용성과 지각된 즐거움에 모두 긍정적인 영향을 미치고, 경제성, 진실성 및 정보성은 라이브커머스 소비자의 지각된 유용성에 긍정적인 영향을 미치며, 지각된 유용성과 지각된 즐거움은 라이브커머스 소비자의 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 연구되었다. 결론적으로 이론적 고찰과 실증연구의 결과를 결합하여 라이브커머스를 활용한 대중국 수출전략 및 시사점을 제시하였다. 유통상 입장과 생산자 입장에서 수출전략을 제시하고, 문헌연구된 내용과 설문조사에서 수집된 중국 소비자의 이용실태를 종합하여 전자상거래에 대한 산업적 및 거시적 차원, 라이브커머스 운영하는 미시적 차원, 그리고 무역실무적 차원에서 한국기업이 라이브커머스를 활용한 중국시장 진출에 적합한 상품과 유용한 플랫폼 및 중국에서 라이브커머스 활용하는 데에 유의해야 할 점들을 각자 제시하였다. 우선 업적 및 거시적 차원에서 기술 발전함에 따라 라이브커머스에서 VR 및 AR 활용하는 것이 바람직하고, 라이브커머스 운영하는 미시적 차원에서 중국소비자가 선호하는 플랫폼을 택하고, 중국의 유명한 KOL과 제휴 운영하는 동시에 라이브 할인 행사를 많이 마련하는 것이 유리적이며, 무역실무적 차원에서 상품의 품질보증, 국경 간 운송하는 데에 보세제도 활용, 결제적으로 중국소비자 익숙한 방식을 택하고, 리스크관리를 잘하는 유의점을 제시하였다.
This essay studied the development of Chinese live-commerce and proposed the export strategy of Korean companies to enter the Chinese market using live-commerce from a trade perspective. The research method of this essay was combined literature research with empirical research. The literature r...
This essay studied the development of Chinese live-commerce and proposed the export strategy of Korean companies to enter the Chinese market using live-commerce from a trade perspective. The research method of this essay was combined literature research with empirical research. The literature research examined the characteristics and changes of the Chinese distribution structure and investigated the status of Korean companies exporting to China first. And then examined the background and cause of live-commerce's development by examining the traditional e-commerce usage in China, the development of cross-border e-commerce, and the newly utilized e-commerce format, to understood live-commerce. Based on the understanding of live-commerce, we got the necessity and method of Korean companies entering the Chinese market using live-commerce. The empirical research conducted a survey to identify the actual conditions of Chinese live-commerce users(consumers), including their intention to purchase and their impact on purchase intention. Based on the SOR model, I hypothesized and validated the effect on the intention of purchasing dependent variables, with economic feasibility, authenticity, interactivity, informativeness, and showhost as independent variables, and perceived usefulness and perceived enjoyment as parameters. As a result, interactivity and show host had a positive effect on both perceived usefulness and perceived enjoyment of Chinese live-commerce consumers. And economic feasibility, authenticity and informativeness had a positive effect on perceived usefulness of Chinese live-commerce consumers. Perceived usefulness and perceived enjoyment were verified to have a positive effect on the purchase intention of Chinese live-commerce consumers simultaneously. In conclusion, I proposed export strategies and implications of Korean companies to enter the Chinese market using live-commerce by combining theoretical considerations with the results of empirical research. Firstly the export strategies were proposed from a distributor's perspective and a producer's perspective. And then the implications were proposed combined with the industrial and macro level of e-commerce, the micro level of operating live-commerce, and a trade-practical level. It was desirable to utilize VR and AR in live-commerce as technology advances at the industrial and macro level. It was advantageous to choose a platform favored by Chinese consumers for running live-commerce, and operate in partnership with Chinese famous KOL, while also arranging many live discount events. On the trade-practical level, the quality assurance of goods, the use of bonded systems for cross-border transport, the settlement method, and the risks management should be paid attention to using live-commerce in China.
This essay studied the development of Chinese live-commerce and proposed the export strategy of Korean companies to enter the Chinese market using live-commerce from a trade perspective. The research method of this essay was combined literature research with empirical research. The literature research examined the characteristics and changes of the Chinese distribution structure and investigated the status of Korean companies exporting to China first. And then examined the background and cause of live-commerce's development by examining the traditional e-commerce usage in China, the development of cross-border e-commerce, and the newly utilized e-commerce format, to understood live-commerce. Based on the understanding of live-commerce, we got the necessity and method of Korean companies entering the Chinese market using live-commerce. The empirical research conducted a survey to identify the actual conditions of Chinese live-commerce users(consumers), including their intention to purchase and their impact on purchase intention. Based on the SOR model, I hypothesized and validated the effect on the intention of purchasing dependent variables, with economic feasibility, authenticity, interactivity, informativeness, and showhost as independent variables, and perceived usefulness and perceived enjoyment as parameters. As a result, interactivity and show host had a positive effect on both perceived usefulness and perceived enjoyment of Chinese live-commerce consumers. And economic feasibility, authenticity and informativeness had a positive effect on perceived usefulness of Chinese live-commerce consumers. Perceived usefulness and perceived enjoyment were verified to have a positive effect on the purchase intention of Chinese live-commerce consumers simultaneously. In conclusion, I proposed export strategies and implications of Korean companies to enter the Chinese market using live-commerce by combining theoretical considerations with the results of empirical research. Firstly the export strategies were proposed from a distributor's perspective and a producer's perspective. And then the implications were proposed combined with the industrial and macro level of e-commerce, the micro level of operating live-commerce, and a trade-practical level. It was desirable to utilize VR and AR in live-commerce as technology advances at the industrial and macro level. It was advantageous to choose a platform favored by Chinese consumers for running live-commerce, and operate in partnership with Chinese famous KOL, while also arranging many live discount events. On the trade-practical level, the quality assurance of goods, the use of bonded systems for cross-border transport, the settlement method, and the risks management should be paid attention to using live-commerce in China.
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