알바루 시자 건축에 나타나는 대지와 선의 건축 구성에 관한 연구 : 전시시설을 중심으로 A Study based on the Composition of Site and Line in the Architecture of Alvaro Siza : Focused on Exhibition Facilities원문보기
알바루 시자 건축에 대한 평가와 논의를 함에 있어, 시자 건축이 근대건축(modern architecture)이라는 기존의 해석과 평가가 설득력이 있는지에 대한 의문에서 시작한 본 연구는 근대건축을 부정하기 위한 근거로 대지를 제시하였다. 본 연구는 알바루 시자가 건축을 시작하는 데 대지를 해석하게 된 배경과 그의 초기 작품에서 보이는 대지와 건축의 관계에 대해 고찰하고, 시자의 전시시설 작품을 통해 시자가 대지의 해석을 통해서 얻고자 했던 주요한 건축적 가치를 찾아 해석하여 이해한 후, 그 결과를 바탕으로 기존의 이루어져 왔던 시자의 건축에 대한 해석과 평가만이 유일한 것인가에 대한 의문의 답을 제시함을 목적으로 한다. 시자의 건축에서 대지로부터 얻어내고자 했던 유기적인 조형 요소는 참조선(...
알바루 시자 건축에 대한 평가와 논의를 함에 있어, 시자 건축이 근대건축(modern architecture)이라는 기존의 해석과 평가가 설득력이 있는지에 대한 의문에서 시작한 본 연구는 근대건축을 부정하기 위한 근거로 대지를 제시하였다. 본 연구는 알바루 시자가 건축을 시작하는 데 대지를 해석하게 된 배경과 그의 초기 작품에서 보이는 대지와 건축의 관계에 대해 고찰하고, 시자의 전시시설 작품을 통해 시자가 대지의 해석을 통해서 얻고자 했던 주요한 건축적 가치를 찾아 해석하여 이해한 후, 그 결과를 바탕으로 기존의 이루어져 왔던 시자의 건축에 대한 해석과 평가만이 유일한 것인가에 대한 의문의 답을 제시함을 목적으로 한다. 시자의 건축에서 대지로부터 얻어내고자 했던 유기적인 조형 요소는 참조선(reference lines)에 의해 구체화한다. 대지로부터 시작하는 건축계획과 더불어, 그 대지와 관련된 시자의 사고는 그의 초기 작품에서부터 함께한 스승인 페르난두 타보라의 영향에서 시작되고 있음을 추론할 수 있다. 동시대 다른 근대건축가의 건축 어휘로부터 직접 영향을 받았을 것으로 유추할 수 있는 타보라는 건축기행을 떠난다. 그 기행의 목적지인 아메리카 여행은 타보라가 그 자신의 작품에서 나타나는 대지와 건축과의 관계성을 더욱 공고히 하는 계기가 되었고, 또한 함께 작업하는 시자에게 큰 영향을 미치는 계기가 된다. 그 영향은 시자로 하여금 지역성과 전통성을 바탕으로 한 지역주의적 건축이 대지로부터 시작된다는 사고를 갖게 했고, 그것을 더욱 공고히 하게 하였으며, 대지는 건축을 시작함과 동시에 고려해야 할 사항이라는 점이라는 확신을 하게 했음을 암시한다. 시자는 건축계획을 시작함에 있어, 대지를 해석하는 것으로 시작한다. 시자의 건축에서는, 그 해석으로부터 도출된 참조점(reference points)과 참조선(reference lines)이 건물 외형을 구축하기 위한 단순한 수단이 아닌 시자 작품을 해석하는 데 핵심적인 원리로서 등장하며, 시자 건축의 본질적인 공간 어휘로 주된 조형 요소로써 사용되고 있다. 시자는 대지를 이해하기 위한 도구로 스케치를 선택하였으며, 이는 시자 건축에 있어서, 대지로부터 건물의 형태에 대한 근거를 찾는 중요한 과정의 시작이다. 이러한 과정에서 대지로부터 얻은 참조물(reference)인 점(point)과 선(Line)은 대지에 계획될 건물의 기준으로서 자리하고 있으며, 그 기준은 계획건물의 존재 근거는 대지임을 건축물의 배치 평면 입면 단면을 통해 계속하여 말하고 있다. 한편, 기존 이론가와 평론가의 ’시자 건축은 근대건축이다.’라는 해석과 평가는 근대건축으로 다분히 해석될 수 있는 시자 건축의 외형 때문으로 볼 수 있다. 하지만, 건물의 내적 구조를 파악하는 데 비형식(informal)의 개념을 도입하여 해석해 보면, 시자 건축이 포스트 모던적 사고를 바탕으로 이루어진 공간을 제시하고 있음을 확인할 수 있다. 그러므로, 외형적인 평가로 단정 지어진 시자 건축에 대한 과거의 평가는 내적 구조를 고려하지 않은 단순 보편타당한 평가이다. 이 비형식(informal)의 개념은 20세기 후반 세실 발몬드에 의해 건축계에 추가된 새로운 패러다임 중 하나로 건축가의 예상 밖에서 건축을 변형시키는 요소들이 존재함을 알리고, 그러한 것들로 내적 구조를 가진 건축의 해석을 돕는 수단으로 사용되었다. 단순히 이러한 개념만으로는 다원적이고 복합적인 내적 구조를 설명하기에 충분하지 않지만, 시자의 건축을 해석함에 있어, 시자가 대지를 해석하면서 도출한 점과 선이 건물에 반영되는 규칙을 비형식(informal)의 견지에서 바라보는 것은, 시자 및 시자 건축을 다른 각도로 이해하고 평가하는 데 주요한 방법이다. 이러한 일련의 대지로부터 해석된 선이 평면을 구성하고, 공간을 형성하면서, 건축화되었을 때, 그 건축공간 안에서 그 선(Line)이 관람객의 움직임에 관여하기까지의 그 건축 과정은 시자의 대지와의 대화(대지해석)로부터 시작된 것이다. 대지로부터 도출된 조형 요소가 지속해서 건물 요소마다 나타나고 있음은 단지, 대지 주변의 지형을 모사한다기보다는 대지와 건축의 유기적인 관계를 기본으로 해석이 필요하다는 것을 말한다.
알바루 시자 건축에 대한 평가와 논의를 함에 있어, 시자 건축이 근대건축(modern architecture)이라는 기존의 해석과 평가가 설득력이 있는지에 대한 의문에서 시작한 본 연구는 근대건축을 부정하기 위한 근거로 대지를 제시하였다. 본 연구는 알바루 시자가 건축을 시작하는 데 대지를 해석하게 된 배경과 그의 초기 작품에서 보이는 대지와 건축의 관계에 대해 고찰하고, 시자의 전시시설 작품을 통해 시자가 대지의 해석을 통해서 얻고자 했던 주요한 건축적 가치를 찾아 해석하여 이해한 후, 그 결과를 바탕으로 기존의 이루어져 왔던 시자의 건축에 대한 해석과 평가만이 유일한 것인가에 대한 의문의 답을 제시함을 목적으로 한다. 시자의 건축에서 대지로부터 얻어내고자 했던 유기적인 조형 요소는 참조선(reference lines)에 의해 구체화한다. 대지로부터 시작하는 건축계획과 더불어, 그 대지와 관련된 시자의 사고는 그의 초기 작품에서부터 함께한 스승인 페르난두 타보라의 영향에서 시작되고 있음을 추론할 수 있다. 동시대 다른 근대건축가의 건축 어휘로부터 직접 영향을 받았을 것으로 유추할 수 있는 타보라는 건축기행을 떠난다. 그 기행의 목적지인 아메리카 여행은 타보라가 그 자신의 작품에서 나타나는 대지와 건축과의 관계성을 더욱 공고히 하는 계기가 되었고, 또한 함께 작업하는 시자에게 큰 영향을 미치는 계기가 된다. 그 영향은 시자로 하여금 지역성과 전통성을 바탕으로 한 지역주의적 건축이 대지로부터 시작된다는 사고를 갖게 했고, 그것을 더욱 공고히 하게 하였으며, 대지는 건축을 시작함과 동시에 고려해야 할 사항이라는 점이라는 확신을 하게 했음을 암시한다. 시자는 건축계획을 시작함에 있어, 대지를 해석하는 것으로 시작한다. 시자의 건축에서는, 그 해석으로부터 도출된 참조점(reference points)과 참조선(reference lines)이 건물 외형을 구축하기 위한 단순한 수단이 아닌 시자 작품을 해석하는 데 핵심적인 원리로서 등장하며, 시자 건축의 본질적인 공간 어휘로 주된 조형 요소로써 사용되고 있다. 시자는 대지를 이해하기 위한 도구로 스케치를 선택하였으며, 이는 시자 건축에 있어서, 대지로부터 건물의 형태에 대한 근거를 찾는 중요한 과정의 시작이다. 이러한 과정에서 대지로부터 얻은 참조물(reference)인 점(point)과 선(Line)은 대지에 계획될 건물의 기준으로서 자리하고 있으며, 그 기준은 계획건물의 존재 근거는 대지임을 건축물의 배치 평면 입면 단면을 통해 계속하여 말하고 있다. 한편, 기존 이론가와 평론가의 ’시자 건축은 근대건축이다.’라는 해석과 평가는 근대건축으로 다분히 해석될 수 있는 시자 건축의 외형 때문으로 볼 수 있다. 하지만, 건물의 내적 구조를 파악하는 데 비형식(informal)의 개념을 도입하여 해석해 보면, 시자 건축이 포스트 모던적 사고를 바탕으로 이루어진 공간을 제시하고 있음을 확인할 수 있다. 그러므로, 외형적인 평가로 단정 지어진 시자 건축에 대한 과거의 평가는 내적 구조를 고려하지 않은 단순 보편타당한 평가이다. 이 비형식(informal)의 개념은 20세기 후반 세실 발몬드에 의해 건축계에 추가된 새로운 패러다임 중 하나로 건축가의 예상 밖에서 건축을 변형시키는 요소들이 존재함을 알리고, 그러한 것들로 내적 구조를 가진 건축의 해석을 돕는 수단으로 사용되었다. 단순히 이러한 개념만으로는 다원적이고 복합적인 내적 구조를 설명하기에 충분하지 않지만, 시자의 건축을 해석함에 있어, 시자가 대지를 해석하면서 도출한 점과 선이 건물에 반영되는 규칙을 비형식(informal)의 견지에서 바라보는 것은, 시자 및 시자 건축을 다른 각도로 이해하고 평가하는 데 주요한 방법이다. 이러한 일련의 대지로부터 해석된 선이 평면을 구성하고, 공간을 형성하면서, 건축화되었을 때, 그 건축공간 안에서 그 선(Line)이 관람객의 움직임에 관여하기까지의 그 건축 과정은 시자의 대지와의 대화(대지해석)로부터 시작된 것이다. 대지로부터 도출된 조형 요소가 지속해서 건물 요소마다 나타나고 있음은 단지, 대지 주변의 지형을 모사한다기보다는 대지와 건축의 유기적인 관계를 기본으로 해석이 필요하다는 것을 말한다.
In evaluating and discussing the architecture of Alvaro Siza, this study which began with the question as to whether the existing interpretation and evaluation that the architecture of Siza is modern architecture, is persuasive, presented the site as a basis for denying modern architecture. This stu...
In evaluating and discussing the architecture of Alvaro Siza, this study which began with the question as to whether the existing interpretation and evaluation that the architecture of Siza is modern architecture, is persuasive, presented the site as a basis for denying modern architecture. This study examines the background of Alvaro Siza's interpretation of the site to begin architecture, and the relationship between the site and architecture seen in his early works. And the purpose is to find and understand the major architectural values he wanted to gain through the interpretation of the site through Siza's exhibition facilities, and to give an answer to whether the interpretation and evaluation of Siza's existing architecture is the only one based on the basis of the results. In the architecture of Siza, the organic formative elements that he intended to obtain from the site are embodied by reference lines. It can be inferred that, along with the architectural plan beginning from the site, Siza's thought related to the site begins with the influence of Fernando Tavora who was with him from his early works. Tavora, who can be inferred to have been directly influenced by the architectural vocabulary of other contemporary architects, goes on an architectural journey. The trip to America, the destination of the trip, was an opportunity for Tavora to further strengthen her relationship with the site and architecture in his own work, and also to greatly influence on Siza. The influence has given Siza the idea that regionalist architecture based on locality and tradition began with the site. And, further solidified it, suggesting that the site was convinced that it was a consideration upon the beginning of architecture. Siza begins the architectural plan by analyzing the site. In the architecture of Siza, the reference points and reference lines are being used derived from the analysis of the site appear as a key principle in interpreting Siza’s work, not as a simple means to construct the exterior of a building, and as a major formative element as an essential spatial vocabulary of the architecture of Siza. Siza chose sketches as a tool to understand the site, which is the beginning of an important process in the architecture of Siza to find evidence for the form of the building from the site. The reference points and lines obtained from the site continue to state that the basis for the existence of the planned building is the site through the layout, floor plan, elevation, and section of the building. On the other hand, the interpretation and evaluation of the existing theorists and critics that ‘the architecture of Siza is modern architecture’ can be seen as a result of the appearance of the architecture of Siza, which can be interpreted as modern architecture. However, if we introduce and interpret the concept of informal in understanding the architectural composition of a building, we can confirm that the architecture of Siza presents a space based on postmodern thinking. Therefore, the past evaluation of the architecture of Siza, which was decided based on the external evaluation, is a simple universally valid evaluation that does not consider the architectural composition. This concept of informal was one of the new paradigms added to the world of architecture by Cecil Balmond in the late 20th century, informing the existence of elements that transform architecture outside the architect's expectation, and using such things as a means of helping to interpret architectural composition. This concept alone is not sufficient to explain the multiple and complex architectural composition. However, in interpreting the architecture of Siza, it is important to understand Siza and the architecture of Siza from a different angle and to look at the rules in which the points and lines derived while analyzing the site are reflected in the building from an informal point of view. It is the main way to evaluate. When it was constructed by forming a plane and forming a space, the architecture process from the line interpreted from this series of site to the line's involvement in the movement of the visitors in the architectural space began from the conversation with Siza and the site. The formative elements derived from the site are continuously appearing in each building element, which means that it is necessary to interpret the organic relationship between the site and architecture based on the organic relationship rather than simulating the topography around the site.
In evaluating and discussing the architecture of Alvaro Siza, this study which began with the question as to whether the existing interpretation and evaluation that the architecture of Siza is modern architecture, is persuasive, presented the site as a basis for denying modern architecture. This study examines the background of Alvaro Siza's interpretation of the site to begin architecture, and the relationship between the site and architecture seen in his early works. And the purpose is to find and understand the major architectural values he wanted to gain through the interpretation of the site through Siza's exhibition facilities, and to give an answer to whether the interpretation and evaluation of Siza's existing architecture is the only one based on the basis of the results. In the architecture of Siza, the organic formative elements that he intended to obtain from the site are embodied by reference lines. It can be inferred that, along with the architectural plan beginning from the site, Siza's thought related to the site begins with the influence of Fernando Tavora who was with him from his early works. Tavora, who can be inferred to have been directly influenced by the architectural vocabulary of other contemporary architects, goes on an architectural journey. The trip to America, the destination of the trip, was an opportunity for Tavora to further strengthen her relationship with the site and architecture in his own work, and also to greatly influence on Siza. The influence has given Siza the idea that regionalist architecture based on locality and tradition began with the site. And, further solidified it, suggesting that the site was convinced that it was a consideration upon the beginning of architecture. Siza begins the architectural plan by analyzing the site. In the architecture of Siza, the reference points and reference lines are being used derived from the analysis of the site appear as a key principle in interpreting Siza’s work, not as a simple means to construct the exterior of a building, and as a major formative element as an essential spatial vocabulary of the architecture of Siza. Siza chose sketches as a tool to understand the site, which is the beginning of an important process in the architecture of Siza to find evidence for the form of the building from the site. The reference points and lines obtained from the site continue to state that the basis for the existence of the planned building is the site through the layout, floor plan, elevation, and section of the building. On the other hand, the interpretation and evaluation of the existing theorists and critics that ‘the architecture of Siza is modern architecture’ can be seen as a result of the appearance of the architecture of Siza, which can be interpreted as modern architecture. However, if we introduce and interpret the concept of informal in understanding the architectural composition of a building, we can confirm that the architecture of Siza presents a space based on postmodern thinking. Therefore, the past evaluation of the architecture of Siza, which was decided based on the external evaluation, is a simple universally valid evaluation that does not consider the architectural composition. This concept of informal was one of the new paradigms added to the world of architecture by Cecil Balmond in the late 20th century, informing the existence of elements that transform architecture outside the architect's expectation, and using such things as a means of helping to interpret architectural composition. This concept alone is not sufficient to explain the multiple and complex architectural composition. However, in interpreting the architecture of Siza, it is important to understand Siza and the architecture of Siza from a different angle and to look at the rules in which the points and lines derived while analyzing the site are reflected in the building from an informal point of view. It is the main way to evaluate. When it was constructed by forming a plane and forming a space, the architecture process from the line interpreted from this series of site to the line's involvement in the movement of the visitors in the architectural space began from the conversation with Siza and the site. The formative elements derived from the site are continuously appearing in each building element, which means that it is necessary to interpret the organic relationship between the site and architecture based on the organic relationship rather than simulating the topography around the site.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.