사회정서학습을 위한 중학교 음악수업지도안연구 : 주크박스 뮤지컬 만들기를 중심으로 A Study on Middle School Music Class Guidance for Social Emotional Learning : Focusing on Making Jukebox Musicals원문보기
최근 현대사회 청소년들의 올바른 성장과 정신건강을 위한 효과적인 방안으로써 사회정서학습(Social Emotional Learning)이 나타났다. 사회정서학습은 사회성과 정서를 포함한 전인교육을 위한 과정이며, 다섯 가지의 핵심역량으로 이루어져 있다. 다섯 가지 핵심역량이란 자신의 정서에 대해 올바르게 인식하는 '자기인식', 자신의 감정, 충동, 행동을 통제하고 계획하는 '...
최근 현대사회 청소년들의 올바른 성장과 정신건강을 위한 효과적인 방안으로써 사회정서학습(Social Emotional Learning)이 나타났다. 사회정서학습은 사회성과 정서를 포함한 전인교육을 위한 과정이며, 다섯 가지의 핵심역량으로 이루어져 있다. 다섯 가지 핵심역량이란 자신의 정서에 대해 올바르게 인식하는 '자기인식', 자신의 감정, 충동, 행동을 통제하고 계획하는 '자기관리', 타인의 입장과 관점을 인식하는 '사회적 인식', 타인과 긍정적 대인관계를 유지하는 '대인관계 기술', 자신의 행동을 평가하고 반성하는 '책임있는 의사결정'이 포함된다. 핵심역량은 청소년의 인성발달에 필수적 요소이며, 사회정서학습은 다섯 가지의 핵심역량과 함께 사회·정서적 유능성을 증진시켜 그동안 지식교육에 치중되어 정서교육에 소홀하였던 우리 교육에 중요한 의의를 지닌다. 이에 본 연구자는 사회정서학습(Social Emotional Learning) 의 다섯 가지 핵심역량을 적용한 주크박스 뮤지컬 만들기 수업 지도 방안을 연구하였다. 사회정서학습은 한 교과에서 다양한 요소를 필요로 하는 학습으로 학생의 사회 정서적 능력을 발달시키기 위해서는 음악, 미술, 무용, 연극 등 여러 교과 요소가 결합된 뮤지컬 만들기 활동을 통하여 자연스럽게 사회정서기술을 습득할 수 있다. 본 연구의 목적은 사회정서학습의 핵심역량과 주크박스 뮤지컬 만들기의 다양한 활동들을 연계한 지도법을 연구하여 학생이 자발적으로 참여하는 뮤지컬 제작과정을 경험하게 함으로써 각 핵심역량을 경험하고 사회정서학습을 체득하는 것을 목적으로 한다. 사회정서학습과 뮤지컬 만들기 수업을 연계하여 지도안을 설계했을 시 얻을 수 있는 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 사회정서학습을 적용한 뮤지컬 만들기는 개인을 다른 사람과 연관시켜 하나의 공동체 활동으로 이끌도록 하며, 정서를 공유하고 친밀한 관계형성을 해나감으로써 학생들의 인성발달에 도움을 준다. 둘째, 차시별 다양한 활동을 사회정서학습 5가지 핵심역량과 연계함으로써 사회·정서적 유능성이 발달할 수 있다. 셋째, 학생들은 모둠별 협동학습을 통해 '사회적 관계' 능력이 향상되며, 차시별 다양한 활동을 통해 '자기인식'역량을 습득함으로써 자아효능감이 높게 유지될 수 있고, 직접 뮤지컬 제작 활동에 참여하여 주어진 역할을 수행함으로써 '긍정적 정서'를 갖게 된다. 이를 바탕으로 본 연구자는 사회정서학습 핵심역량과 연계된 다양한 학습 활동을 주크박스 뮤지컬과 접목하여 9차시의 수업 지도안을 연구하고 작성하였다. 사회정서학습 핵심역량과 연계한 주크박스 뮤지컬 만들기 지도 방안이 적극적으로 연구되어 실제적으로 학습현장에 많은 도움이 되었으면 하는 바람이며, 학생들의 사회·정서적 문제해결에 도움이 될 수 있기를 기대해본다.
최근 현대사회 청소년들의 올바른 성장과 정신건강을 위한 효과적인 방안으로써 사회정서학습(Social Emotional Learning)이 나타났다. 사회정서학습은 사회성과 정서를 포함한 전인교육을 위한 과정이며, 다섯 가지의 핵심역량으로 이루어져 있다. 다섯 가지 핵심역량이란 자신의 정서에 대해 올바르게 인식하는 '자기인식', 자신의 감정, 충동, 행동을 통제하고 계획하는 '자기관리', 타인의 입장과 관점을 인식하는 '사회적 인식', 타인과 긍정적 대인관계를 유지하는 '대인관계 기술', 자신의 행동을 평가하고 반성하는 '책임있는 의사결정'이 포함된다. 핵심역량은 청소년의 인성발달에 필수적 요소이며, 사회정서학습은 다섯 가지의 핵심역량과 함께 사회·정서적 유능성을 증진시켜 그동안 지식교육에 치중되어 정서교육에 소홀하였던 우리 교육에 중요한 의의를 지닌다. 이에 본 연구자는 사회정서학습(Social Emotional Learning) 의 다섯 가지 핵심역량을 적용한 주크박스 뮤지컬 만들기 수업 지도 방안을 연구하였다. 사회정서학습은 한 교과에서 다양한 요소를 필요로 하는 학습으로 학생의 사회 정서적 능력을 발달시키기 위해서는 음악, 미술, 무용, 연극 등 여러 교과 요소가 결합된 뮤지컬 만들기 활동을 통하여 자연스럽게 사회정서기술을 습득할 수 있다. 본 연구의 목적은 사회정서학습의 핵심역량과 주크박스 뮤지컬 만들기의 다양한 활동들을 연계한 지도법을 연구하여 학생이 자발적으로 참여하는 뮤지컬 제작과정을 경험하게 함으로써 각 핵심역량을 경험하고 사회정서학습을 체득하는 것을 목적으로 한다. 사회정서학습과 뮤지컬 만들기 수업을 연계하여 지도안을 설계했을 시 얻을 수 있는 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 사회정서학습을 적용한 뮤지컬 만들기는 개인을 다른 사람과 연관시켜 하나의 공동체 활동으로 이끌도록 하며, 정서를 공유하고 친밀한 관계형성을 해나감으로써 학생들의 인성발달에 도움을 준다. 둘째, 차시별 다양한 활동을 사회정서학습 5가지 핵심역량과 연계함으로써 사회·정서적 유능성이 발달할 수 있다. 셋째, 학생들은 모둠별 협동학습을 통해 '사회적 관계' 능력이 향상되며, 차시별 다양한 활동을 통해 '자기인식'역량을 습득함으로써 자아효능감이 높게 유지될 수 있고, 직접 뮤지컬 제작 활동에 참여하여 주어진 역할을 수행함으로써 '긍정적 정서'를 갖게 된다. 이를 바탕으로 본 연구자는 사회정서학습 핵심역량과 연계된 다양한 학습 활동을 주크박스 뮤지컬과 접목하여 9차시의 수업 지도안을 연구하고 작성하였다. 사회정서학습 핵심역량과 연계한 주크박스 뮤지컬 만들기 지도 방안이 적극적으로 연구되어 실제적으로 학습현장에 많은 도움이 되었으면 하는 바람이며, 학생들의 사회·정서적 문제해결에 도움이 될 수 있기를 기대해본다.
Social-Emotional Learning, or SEL, emerged as an effective method to foster proper growth and healthy mentality in today’s adolescents, and it is a process of holistic education that includes sociability and emotion. SEL is comprised of five areas of competence, which include “self-awareness,” to en...
Social-Emotional Learning, or SEL, emerged as an effective method to foster proper growth and healthy mentality in today’s adolescents, and it is a process of holistic education that includes sociability and emotion. SEL is comprised of five areas of competence, which include “self-awareness,” to enable one to correctly recognize one’s own emotions, “self-management,” to allow one to control and plan one’s feelings, impulses, and actions, “social awareness” to promote the ability to understand other’s perspective and stance, “relationship skills,” to help maintain positive correspondence with others, and finally, “responsible decision-making,” to encourage one to evaluate their actions and learn from them. These areas are integral in developing the adolescent’s attitude and promoting social and emotional competence. SEL is especially significant in South Korean education where emotional education was undervalued to focus on knowledge education. This research aims to apply the five areas of competence of SEL to effectively study methods to use jukebox musical making as education. SEL combines various components from various subjects to develop the student's social and emotional abilities. Musical-making activity will combine multiple fields including music, art, dancing, and theater, allowing natural acquisition of social and emotional abilities. The purpose of this study is to analyze the teaching method linking the five areas of competence with various activities in making jukebox musicals. By allowing students to voluntarily participate in producing musicals, they can learn each area of competence and take part in SEL. Educational significance acquired by designing teaching methods linking SEL with musical-making is as follows. First, musical-making with SEL allows one to participate in a community activity with others, allowing them to cultivate relationship skills by sharing emotions. Second, by having different activities by a lesson following five areas of competence to foster social and emotional skills. Third, through cooperative activities via group assignments, the students can enhance their “relationship skills,” increase their self-efficacy by acquiring “self-awareness,” and foster “a positive attitude” by doing their part in musical-making. This is a nine-lesson teaching method designed by linking activities in SEL areas of competence with jukebox musicals. Through active research in jukebox musical education method linked with Social Emotional Learning, this study aims to be beneficial to learning, especially in solving the student’s social and emotional problems.
Social-Emotional Learning, or SEL, emerged as an effective method to foster proper growth and healthy mentality in today’s adolescents, and it is a process of holistic education that includes sociability and emotion. SEL is comprised of five areas of competence, which include “self-awareness,” to enable one to correctly recognize one’s own emotions, “self-management,” to allow one to control and plan one’s feelings, impulses, and actions, “social awareness” to promote the ability to understand other’s perspective and stance, “relationship skills,” to help maintain positive correspondence with others, and finally, “responsible decision-making,” to encourage one to evaluate their actions and learn from them. These areas are integral in developing the adolescent’s attitude and promoting social and emotional competence. SEL is especially significant in South Korean education where emotional education was undervalued to focus on knowledge education. This research aims to apply the five areas of competence of SEL to effectively study methods to use jukebox musical making as education. SEL combines various components from various subjects to develop the student's social and emotional abilities. Musical-making activity will combine multiple fields including music, art, dancing, and theater, allowing natural acquisition of social and emotional abilities. The purpose of this study is to analyze the teaching method linking the five areas of competence with various activities in making jukebox musicals. By allowing students to voluntarily participate in producing musicals, they can learn each area of competence and take part in SEL. Educational significance acquired by designing teaching methods linking SEL with musical-making is as follows. First, musical-making with SEL allows one to participate in a community activity with others, allowing them to cultivate relationship skills by sharing emotions. Second, by having different activities by a lesson following five areas of competence to foster social and emotional skills. Third, through cooperative activities via group assignments, the students can enhance their “relationship skills,” increase their self-efficacy by acquiring “self-awareness,” and foster “a positive attitude” by doing their part in musical-making. This is a nine-lesson teaching method designed by linking activities in SEL areas of competence with jukebox musicals. Through active research in jukebox musical education method linked with Social Emotional Learning, this study aims to be beneficial to learning, especially in solving the student’s social and emotional problems.
주제어
#사회정서학습 핵심역량 주크박스 뮤지컬 뮤지컬 만들기 음악수업지도안 Social-Emotional Learning SEL Jukebox musical musical-making education
학위논문 정보
저자
김나래
학위수여기관
국민대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
유진평
발행연도
2021
총페이지
viii, 100
키워드
사회정서학습 핵심역량 주크박스 뮤지컬 뮤지컬 만들기 음악수업지도안 Social-Emotional Learning SEL Jukebox musical musical-making education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.