국내 1인 가구와 맞벌이 가구 증가에 따른 다양한 식생활 라이프스타일의 변화로 가정간편식(home meal replacement, HMR) 제품에 대한 소비는 증가하고 있다. 그럼에도 불구하고 최근 빠르게 성장 중인 밀키트(meal kit) 제품에 관련된 자료 및 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 밀키트 제품을 이용한 경험이 있는 성인 남녀 181명을 대상으로 온라인 설문조사를 통하여 식생활 라이프스타일에 따른 밀키트 제품의 인식 및 소비행태를 분석하여 상관관계를 규명하고자 하였다.
밀키트 제품을 이용한 경험이 있는 구매자의 특성과 밀키트 제품의 인식 및 소비성향을 조사하여 차이를 분석하였다. 또한 구매자의 특성 중 체중과 신장을 이용하여 체질량지수(body mess ...
국내 1인 가구와 맞벌이 가구 증가에 따른 다양한 식생활 라이프스타일의 변화로 가정간편식(home meal replacement, HMR) 제품에 대한 소비는 증가하고 있다. 그럼에도 불구하고 최근 빠르게 성장 중인 밀키트(meal kit) 제품에 관련된 자료 및 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 밀키트 제품을 이용한 경험이 있는 성인 남녀 181명을 대상으로 온라인 설문조사를 통하여 식생활 라이프스타일에 따른 밀키트 제품의 인식 및 소비행태를 분석하여 상관관계를 규명하고자 하였다.
밀키트 제품을 이용한 경험이 있는 구매자의 특성과 밀키트 제품의 인식 및 소비성향을 조사하여 차이를 분석하였다. 또한 구매자의 특성 중 체중과 신장을 이용하여 체질량지수(body mess index, BMI)를 계산한 후 비만도에 따른 5집단(저체중, 정상, 과체중 의심, 비만, 고도비만)으로 분류하였고 밀키트 제품의 인식 및 소비성향 차이를 분석하였다. ‘밀키트 제품 이용 후 만족도’, ‘영양소 인식’, ‘요리기술에 대한 인식’, ‘식생활 라이프스타일’으로 조사하였으며 각각의 차이를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 구매자의 특성에 따른 밀키트 제품의 인식 및 소비성향의 차이는 이용 주기의 경우 결혼유무에 따라 유의적인 차이를 보였으며, 1회 구매금액의 경우 연령에 따라 유의적인 차이를 보였다.
둘째, 구매자의 특성 중 BMI에 따른 밀키트 제품의 인식 및 소비성향의 차이에는 유의적인 차이는 보이지 않았으나 BMI가 저체중군일 경우 밀키트를 이용하는 횟수가 가장 적게 나타났으며, 고도비만군일 경우 밀키트 1회 구매 금액이 가장 높다는 것으로 나타났다.
셋째, 밀키트 제품 이용 후 만족도가 높은 집단에서 밀키트 내 비타민과 무기질이 많이 들어있다고 인식하고 있었으며, 열량, 지방, 당, 소금, 첨가물, 향 증진제를 포함한 전체적으로 영양소가 많이 들어있다고 인식하고 있는 것으로 나타났다.
넷째, 식생활 라이프스타일과 밀키트 제품 이용 후 만족도 간의 상관관계는 ‘나는 각각의 식품재료를 사는 것은 가격이 비싸다고 생각한다’에 포장 내 양에 대한 만족도와 상관관계가 나타났으며, ‘나는 플라스틱 용기에 포장되어 있어서 사용하기 좋다’, ‘나는 정해진 조리방법대로 조리하는 것을 좋아한다’에 편리성, 다양성, 포장 내 양에 대한 만족도와 상관관계가 있는 것으로 나타났다. ‘나는 다양한 음식을 간편하게 먹는 것을 좋아한다’에 편리성에 대한 만족도와 상관관계가 나타났고, ‘나는 밀키트 식품재료를 믿고 구매할 수 있다’에 맛, 신선도, 편리성, 다양성, 포장 내 양, 가격에 대한 만족도와 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
본 연구결과를 토대로 향후 밀키트 제품을 개발함에 있어 관련 기업들은 소비자의 특성과 변화하는 사회적 구조에 따른 소비 트렌드 변화에 지속적인 관심을 가지며 체계적인 연구를 통하여 소비자의 니즈(needs)를 충족시킬 수 있는 제품 개발을 위한 효과적인 마케팅이 필요할 것이다.
국내 1인 가구와 맞벌이 가구 증가에 따른 다양한 식생활 라이프스타일의 변화로 가정간편식(home meal replacement, HMR) 제품에 대한 소비는 증가하고 있다. 그럼에도 불구하고 최근 빠르게 성장 중인 밀키트(meal kit) 제품에 관련된 자료 및 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 밀키트 제품을 이용한 경험이 있는 성인 남녀 181명을 대상으로 온라인 설문조사를 통하여 식생활 라이프스타일에 따른 밀키트 제품의 인식 및 소비행태를 분석하여 상관관계를 규명하고자 하였다.
밀키트 제품을 이용한 경험이 있는 구매자의 특성과 밀키트 제품의 인식 및 소비성향을 조사하여 차이를 분석하였다. 또한 구매자의 특성 중 체중과 신장을 이용하여 체질량지수(body mess index, BMI)를 계산한 후 비만도에 따른 5집단(저체중, 정상, 과체중 의심, 비만, 고도비만)으로 분류하였고 밀키트 제품의 인식 및 소비성향 차이를 분석하였다. ‘밀키트 제품 이용 후 만족도’, ‘영양소 인식’, ‘요리기술에 대한 인식’, ‘식생활 라이프스타일’으로 조사하였으며 각각의 차이를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 구매자의 특성에 따른 밀키트 제품의 인식 및 소비성향의 차이는 이용 주기의 경우 결혼유무에 따라 유의적인 차이를 보였으며, 1회 구매금액의 경우 연령에 따라 유의적인 차이를 보였다.
둘째, 구매자의 특성 중 BMI에 따른 밀키트 제품의 인식 및 소비성향의 차이에는 유의적인 차이는 보이지 않았으나 BMI가 저체중군일 경우 밀키트를 이용하는 횟수가 가장 적게 나타났으며, 고도비만군일 경우 밀키트 1회 구매 금액이 가장 높다는 것으로 나타났다.
셋째, 밀키트 제품 이용 후 만족도가 높은 집단에서 밀키트 내 비타민과 무기질이 많이 들어있다고 인식하고 있었으며, 열량, 지방, 당, 소금, 첨가물, 향 증진제를 포함한 전체적으로 영양소가 많이 들어있다고 인식하고 있는 것으로 나타났다.
넷째, 식생활 라이프스타일과 밀키트 제품 이용 후 만족도 간의 상관관계는 ‘나는 각각의 식품재료를 사는 것은 가격이 비싸다고 생각한다’에 포장 내 양에 대한 만족도와 상관관계가 나타났으며, ‘나는 플라스틱 용기에 포장되어 있어서 사용하기 좋다’, ‘나는 정해진 조리방법대로 조리하는 것을 좋아한다’에 편리성, 다양성, 포장 내 양에 대한 만족도와 상관관계가 있는 것으로 나타났다. ‘나는 다양한 음식을 간편하게 먹는 것을 좋아한다’에 편리성에 대한 만족도와 상관관계가 나타났고, ‘나는 밀키트 식품재료를 믿고 구매할 수 있다’에 맛, 신선도, 편리성, 다양성, 포장 내 양, 가격에 대한 만족도와 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
본 연구결과를 토대로 향후 밀키트 제품을 개발함에 있어 관련 기업들은 소비자의 특성과 변화하는 사회적 구조에 따른 소비 트렌드 변화에 지속적인 관심을 가지며 체계적인 연구를 통하여 소비자의 니즈(needs)를 충족시킬 수 있는 제품 개발을 위한 효과적인 마케팅이 필요할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the perception and consumer behavior for meal kit products based on dietary lifestyle. 181 adult men and women with experience in using meal kit products were surveyed online using self reporting questionnaire.
The general characteristics, body m...
The purpose of this study is to investigate the perception and consumer behavior for meal kit products based on dietary lifestyle. 181 adult men and women with experience in using meal kit products were surveyed online using self reporting questionnaire.
The general characteristics, body mess index(BMI), the degree of satisfaction for meal kit products, nutrients percpetion of meal kit products, self evaluation of cooking skill, and dietary lifestyle were analyzed. The results of this study are as follows.
First, differences in the recognition and consumption propensity of meal kit products according to the characteristics of the consumer differed significantly according to marriage vs single in the use cycle and age affected the one purchase expense.
Second, there were no significant differences in the perceived and consumption propensity by BMI. However, subjects with higher BMI spend the highest amount for single purchase of meal kit proucts, whereas subjects with lower BMI (less than 23kg/㎡) was found to use meal kit products less frequently.
Third, the subjects with highest satisfaction for meal kit recognized they contained a lot of vitamins and minerals, and a lot of nutrients overall, including calories, fat, sugars, salt, additives, and fragrance enhancers.
Fourth, the positive correlation between dietary lifestyle and satisfaction for meal kit products was found. The positive correlation between the amount of meal kit in one package coast oriented belief of the subjects (the subjects who thought “buying each food ingredient is expensive”. The positive correlation between convenience/diversity of meal kit products or satisfaction and preference of cooking with foods in a plastic container of the subjects. There was a positive correlation with convenience of meal kit and preference for eating a variety of foods easily. In addition, trust of meal kit products of the subjects was related with higher satisfaction for taste, freshness, convenience, diversity and quantity of food ingredient of meal kit products as well as the price.
Based on this study, considering the dietary life style, perception, belief for meal kit products of consumers characteristics and changes in social structures is required to develop convenience food products.
The purpose of this study is to investigate the perception and consumer behavior for meal kit products based on dietary lifestyle. 181 adult men and women with experience in using meal kit products were surveyed online using self reporting questionnaire.
The general characteristics, body mess index(BMI), the degree of satisfaction for meal kit products, nutrients percpetion of meal kit products, self evaluation of cooking skill, and dietary lifestyle were analyzed. The results of this study are as follows.
First, differences in the recognition and consumption propensity of meal kit products according to the characteristics of the consumer differed significantly according to marriage vs single in the use cycle and age affected the one purchase expense.
Second, there were no significant differences in the perceived and consumption propensity by BMI. However, subjects with higher BMI spend the highest amount for single purchase of meal kit proucts, whereas subjects with lower BMI (less than 23kg/㎡) was found to use meal kit products less frequently.
Third, the subjects with highest satisfaction for meal kit recognized they contained a lot of vitamins and minerals, and a lot of nutrients overall, including calories, fat, sugars, salt, additives, and fragrance enhancers.
Fourth, the positive correlation between dietary lifestyle and satisfaction for meal kit products was found. The positive correlation between the amount of meal kit in one package coast oriented belief of the subjects (the subjects who thought “buying each food ingredient is expensive”. The positive correlation between convenience/diversity of meal kit products or satisfaction and preference of cooking with foods in a plastic container of the subjects. There was a positive correlation with convenience of meal kit and preference for eating a variety of foods easily. In addition, trust of meal kit products of the subjects was related with higher satisfaction for taste, freshness, convenience, diversity and quantity of food ingredient of meal kit products as well as the price.
Based on this study, considering the dietary life style, perception, belief for meal kit products of consumers characteristics and changes in social structures is required to develop convenience food products.
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