해외 방문객이 증가하며 세계적인 대표 콘텐츠의 필요성이 대두되는 가운데 문화유산의 활용이 각광받고 있다. 문화유산을 활용한 콘텐츠가 증가하며 조선왕조 600년의 역사가 담긴 5대 궁궐(경복궁, 창덕궁, 덕수궁, 창경궁, 경희궁)과 종묘를 중심으로 궁중문화축전이 기획되었으며, 2014년부터 현재까지 개최되고 있다. 궁중문화축전을 필두로 각종 문화유산을 축제의 장으로 만들기 위한 사업이 증가하고 있으며, 이에 초석이 될 궁중문화축전의 현 위치를 분석하고 경쟁요인에 대한 연구가 필요한 실정이다. 따라서 본 연구는 궁중문화축전의 경쟁요인에 관한 연구로 궁중문화축전의 방문객을 대상으로 참여 특성과 인구통계학적 특성의 관련성을 분석하고, ...
해외 방문객이 증가하며 세계적인 대표 콘텐츠의 필요성이 대두되는 가운데 문화유산의 활용이 각광받고 있다. 문화유산을 활용한 콘텐츠가 증가하며 조선왕조 600년의 역사가 담긴 5대 궁궐(경복궁, 창덕궁, 덕수궁, 창경궁, 경희궁)과 종묘를 중심으로 궁중문화축전이 기획되었으며, 2014년부터 현재까지 개최되고 있다. 궁중문화축전을 필두로 각종 문화유산을 축제의 장으로 만들기 위한 사업이 증가하고 있으며, 이에 초석이 될 궁중문화축전의 현 위치를 분석하고 경쟁요인에 대한 연구가 필요한 실정이다. 따라서 본 연구는 궁중문화축전의 경쟁요인에 관한 연구로 궁중문화축전의 방문객을 대상으로 참여 특성과 인구통계학적 특성의 관련성을 분석하고, IPA 기법을 통해 중요도-만족도의 차이와 경쟁요인 간 중요도를 도출하는데 목적을 두고 있다. 방문객이 인식하고 있는 궁중문화축전의 경쟁요인의 중요도와 만족도를 조사하여 경쟁력을 강화할 수 있는 요인을 파악하고 이를 통해 효율적으로 궁중문화축전의 발전 방향을 수립하기 위한 기초자료를 산출함으로써 시사점을 제시하고자 하였다. 연구의 전개를 위해 우선, 궁중문화축전, 축제의 경쟁요인(성공요인, 선택요인, 평가요인 등)에 관한 최근까지의 선행연구 성과를 조사하였고 이를 관광경쟁력 개념과 연관하여 축제의 경쟁요인을 구축하였다. 또한, 궁중문화축전, 축제의 경쟁요인, IPA 분석기법에 대한 이론적 배경을 구축하였으며, 궁중문화축전에 참여한 경험이 있는 250명의 방문객을 대상으로 실증분석을 위한 설문조사를 진행하였다. 그 결과 네 가지의 특징이 도출되었다. 첫째, 궁중문화축전 참여년도는 최근 3개년이 40~50%대로 가장 많았으며 궁중문화축전 정보습득경로는 주로 친구 및 지인을 통해 정보를 얻은 것으로 나타났으며 궁중문화축전 참여장소는 경복궁>창경궁>덕수궁>창덕궁>온라인>경희궁>종묘 순이었다. 궁중문화축전 참여 동반자는 주로 친구 및 애인과 함께 궁중문화축전에 참여한 것으로 나타났고, 마지막으로 궁중문화축전 참여목적은 주로 궁중문화를 다양하게 체험하기 위해 궁중문화축전에 참여한 것으로 나타났다. 둘째, 방문객의 연령에 따라 40대 이하의 경우 50대 이상과 비교하였을 때 축제 홍보 마케팅, 축제 편의성 중요도 인식이 높은 것으로 나타났다. 또한 만족도에 대해서는 월 평균 소득에 따라 500만원 미만의 경우 500만원 이상에 비해 상대적으로 전반적인 경쟁요인이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 궁중문화축전의 경쟁요인인 축제 주제 및 프로그램, 축제 운영 조직, 축제 홍보 마케팅, 축제 편의성, 축제 평가 및 사후관리 모두 중요도가 만족도에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 넷째, 궁중문화축전 경쟁요인의 중요도와 만족도에 대한 IPA 격자도 분석을 실시한 결과 축제 주제 및 프로그램에서 ‘축제 프로그램의 재미(유희성)’, ‘축제 주제의 특이성과 매력’, ‘프로그램 완성도(스토리)’가 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났다. 축제 운영 조직에서는 ‘현장요원의 안전 관리’, ‘기획/연출 운영진의 전문성’, ‘축제 운영 조직의 상황대처능력’가지 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났으며, 축제 홍보 마케팅에 있어서 ‘축제 브랜드 이미지 구축’, ‘사전 마케팅 활동’이 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났다. 축제 편의성에서는 ‘대중교통 이용 용이성’, ‘축제 장소 접근성’과 ‘축제 현장의 쾌적성’이 좋은 만족도 지속유지 항목으로 분석되었으며, 마지막으로 축제 평가 및 사후 관리에서 ‘축제 재원의 지속적인 확보(정기적인 축제의 개최)’, ‘축제 방문객의 지속방문 유도’가 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났다. 위의 과정을 통해 도출된 분석 결과는 궁중문화축전 방문객의 축전에 대한 전반적인 만족도를 가늠할 수 있으며, 수요자가 인식하는 경쟁요인을 분석하여 궁중문화축전의 경쟁력 요인을 바탕으로 선택과 집중을 통한 경쟁력 강화 방안의 기초자료가 될 수 있으며 궁중문화축전의 발전방향을 수립하는 데 기여할 것으로 기대한다.
해외 방문객이 증가하며 세계적인 대표 콘텐츠의 필요성이 대두되는 가운데 문화유산의 활용이 각광받고 있다. 문화유산을 활용한 콘텐츠가 증가하며 조선왕조 600년의 역사가 담긴 5대 궁궐(경복궁, 창덕궁, 덕수궁, 창경궁, 경희궁)과 종묘를 중심으로 궁중문화축전이 기획되었으며, 2014년부터 현재까지 개최되고 있다. 궁중문화축전을 필두로 각종 문화유산을 축제의 장으로 만들기 위한 사업이 증가하고 있으며, 이에 초석이 될 궁중문화축전의 현 위치를 분석하고 경쟁요인에 대한 연구가 필요한 실정이다. 따라서 본 연구는 궁중문화축전의 경쟁요인에 관한 연구로 궁중문화축전의 방문객을 대상으로 참여 특성과 인구통계학적 특성의 관련성을 분석하고, IPA 기법을 통해 중요도-만족도의 차이와 경쟁요인 간 중요도를 도출하는데 목적을 두고 있다. 방문객이 인식하고 있는 궁중문화축전의 경쟁요인의 중요도와 만족도를 조사하여 경쟁력을 강화할 수 있는 요인을 파악하고 이를 통해 효율적으로 궁중문화축전의 발전 방향을 수립하기 위한 기초자료를 산출함으로써 시사점을 제시하고자 하였다. 연구의 전개를 위해 우선, 궁중문화축전, 축제의 경쟁요인(성공요인, 선택요인, 평가요인 등)에 관한 최근까지의 선행연구 성과를 조사하였고 이를 관광경쟁력 개념과 연관하여 축제의 경쟁요인을 구축하였다. 또한, 궁중문화축전, 축제의 경쟁요인, IPA 분석기법에 대한 이론적 배경을 구축하였으며, 궁중문화축전에 참여한 경험이 있는 250명의 방문객을 대상으로 실증분석을 위한 설문조사를 진행하였다. 그 결과 네 가지의 특징이 도출되었다. 첫째, 궁중문화축전 참여년도는 최근 3개년이 40~50%대로 가장 많았으며 궁중문화축전 정보습득경로는 주로 친구 및 지인을 통해 정보를 얻은 것으로 나타났으며 궁중문화축전 참여장소는 경복궁>창경궁>덕수궁>창덕궁>온라인>경희궁>종묘 순이었다. 궁중문화축전 참여 동반자는 주로 친구 및 애인과 함께 궁중문화축전에 참여한 것으로 나타났고, 마지막으로 궁중문화축전 참여목적은 주로 궁중문화를 다양하게 체험하기 위해 궁중문화축전에 참여한 것으로 나타났다. 둘째, 방문객의 연령에 따라 40대 이하의 경우 50대 이상과 비교하였을 때 축제 홍보 마케팅, 축제 편의성 중요도 인식이 높은 것으로 나타났다. 또한 만족도에 대해서는 월 평균 소득에 따라 500만원 미만의 경우 500만원 이상에 비해 상대적으로 전반적인 경쟁요인이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 궁중문화축전의 경쟁요인인 축제 주제 및 프로그램, 축제 운영 조직, 축제 홍보 마케팅, 축제 편의성, 축제 평가 및 사후관리 모두 중요도가 만족도에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 넷째, 궁중문화축전 경쟁요인의 중요도와 만족도에 대한 IPA 격자도 분석을 실시한 결과 축제 주제 및 프로그램에서 ‘축제 프로그램의 재미(유희성)’, ‘축제 주제의 특이성과 매력’, ‘프로그램 완성도(스토리)’가 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났다. 축제 운영 조직에서는 ‘현장요원의 안전 관리’, ‘기획/연출 운영진의 전문성’, ‘축제 운영 조직의 상황대처능력’가지 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났으며, 축제 홍보 마케팅에 있어서 ‘축제 브랜드 이미지 구축’, ‘사전 마케팅 활동’이 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났다. 축제 편의성에서는 ‘대중교통 이용 용이성’, ‘축제 장소 접근성’과 ‘축제 현장의 쾌적성’이 좋은 만족도 지속유지 항목으로 분석되었으며, 마지막으로 축제 평가 및 사후 관리에서 ‘축제 재원의 지속적인 확보(정기적인 축제의 개최)’, ‘축제 방문객의 지속방문 유도’가 좋은 만족도 지속유지 항목으로 나타났다. 위의 과정을 통해 도출된 분석 결과는 궁중문화축전 방문객의 축전에 대한 전반적인 만족도를 가늠할 수 있으며, 수요자가 인식하는 경쟁요인을 분석하여 궁중문화축전의 경쟁력 요인을 바탕으로 선택과 집중을 통한 경쟁력 강화 방안의 기초자료가 될 수 있으며 궁중문화축전의 발전방향을 수립하는 데 기여할 것으로 기대한다.
As the number of foreign visitors and needs for global representative tourism product increases, the use of cultural heritage is getting important. Following the increasing of cultural events which utilize cultural heritage, the Royal Culture Festival has been planned and held since 2014 focused on ...
As the number of foreign visitors and needs for global representative tourism product increases, the use of cultural heritage is getting important. Following the increasing of cultural events which utilize cultural heritage, the Royal Culture Festival has been planned and held since 2014 focused on the five palaces (Gyeongbokgung, Changdeokgung, Deoksugung, Changgyeonggung, Gyeonghuigung) and Jongmyo where have 600 years of history of the Joseon Dynasty. Starting with the Royal Culture Festival, projects to hold festival at various cultural heritages are increasing and it is necessary to analyze the current position and competitive factors of the Royal Culture Festival. Therefore, this study is about the competitive factors of the Royal Culture Festival. The purpose of this study is to analyze the relationship between participation characteristics and demographic characteristics for visitors to the Royal Culture Festival and to examine the difference in importance-satisfaction(performance) and the importance between competitive factors through the IPA. It aims to figure out the factors that strengthen the festival competitiveness through the importance and satisfaction of the competitive factors of the Royal Culture Festival recognized by visitors and provide implications by calculating basic data to efficiently establish the direction of development of the Royal Culture Festival. For the research, first of all, previous studies on the Royal Culture Festival and the competitive factors(success factors, selecting factors, evaluation factors, etc.) of various festivals were investigated. And the concept of competitive factor in festival were constructed in connection with the concept of tourism competitiveness. In addition, a theoretical background was organized by the Royal Culture Festival, competitive factors of the festival, and the IPA. A questionnaire survey for empirical analysis was carried out targeting 250 visitors who had experienced participating in the Royal Culture Festival. Consequently, four results were found. First, participation percentage of the last three years in the Royal Culture Festival were 40 to 50%, and the information of the Royal Culture Festival was generally obtained from friends and acquaintances. And the frequency of visits to the Royal Culture Festival was high in the order of Gyeongbokgung, Changgyeonggung, Deoksugung, Changdeokgung, Online, Gyeonghuigung, Jongmyo and visitors generally participated in the festival with friends and lovers. Lastly, it was found that the purpose of participating in the Royal Culture Festival was mainly to experience various royal cultures. Second, according to the age of the visitors, it was found that people in their 40s or younger had a relatively high perception of the importance of ‘Festival promotion and marketing’ and ‘Festival convenience’ compared to people in their 50s or older. In terms of satisfaction, it was found that the overall satisfaction of competitive factor was relatively high in the case of less than 5 million won depending on the average monthly income. Third, importance is relatively higher than satisfaction in every competitive factors(Festival themes and programs, Festival management organizations, Festival promotion marketing, Festival convenience, Festival evaluation and follow-up management). Finally, as a result of analyzing the IPA lattice diagram on the importance and satisfaction of the competitive factors in the Royal Culture Festival, 'Fun of the festival program', 'Uniqueness and charm of festival theme', and 'Program perfection(story)' were found as the items for keeping up the good work. In the Festival management organization, ‘Safety management of staff’, ‘Professionalism of planning/directing management team’ and ‘Festival management organization's ability to cope with the situation’ were shown as items to keep up the good work. And in Festival marketing promotion, ‘Building a festival brand image’ and ‘Pre-marketing activities’ were found to be items that keep up the good work. ‘Easy to use public transportation’, ‘Accessibility to festival places’ and ‘Comfort at the festival sites’ were analyzed as items to keep up the good work in Festival convenience. Finally, in the Festival evaluation and follow-up management, 'Continuous securing festival financial resources(holding regular festival)' and 'Inducing festival visitors to visit continuously' were found to be keep up the good work. The results of this study could estimate the overall satisfaction of visitors to the Royal Culture Festival, and could be the basis for efficiency strengthening festival competitiveness by competitive factors recognized by consumers. It will contribute to set the development direction of the Royal Culture Festival.
As the number of foreign visitors and needs for global representative tourism product increases, the use of cultural heritage is getting important. Following the increasing of cultural events which utilize cultural heritage, the Royal Culture Festival has been planned and held since 2014 focused on the five palaces (Gyeongbokgung, Changdeokgung, Deoksugung, Changgyeonggung, Gyeonghuigung) and Jongmyo where have 600 years of history of the Joseon Dynasty. Starting with the Royal Culture Festival, projects to hold festival at various cultural heritages are increasing and it is necessary to analyze the current position and competitive factors of the Royal Culture Festival. Therefore, this study is about the competitive factors of the Royal Culture Festival. The purpose of this study is to analyze the relationship between participation characteristics and demographic characteristics for visitors to the Royal Culture Festival and to examine the difference in importance-satisfaction(performance) and the importance between competitive factors through the IPA. It aims to figure out the factors that strengthen the festival competitiveness through the importance and satisfaction of the competitive factors of the Royal Culture Festival recognized by visitors and provide implications by calculating basic data to efficiently establish the direction of development of the Royal Culture Festival. For the research, first of all, previous studies on the Royal Culture Festival and the competitive factors(success factors, selecting factors, evaluation factors, etc.) of various festivals were investigated. And the concept of competitive factor in festival were constructed in connection with the concept of tourism competitiveness. In addition, a theoretical background was organized by the Royal Culture Festival, competitive factors of the festival, and the IPA. A questionnaire survey for empirical analysis was carried out targeting 250 visitors who had experienced participating in the Royal Culture Festival. Consequently, four results were found. First, participation percentage of the last three years in the Royal Culture Festival were 40 to 50%, and the information of the Royal Culture Festival was generally obtained from friends and acquaintances. And the frequency of visits to the Royal Culture Festival was high in the order of Gyeongbokgung, Changgyeonggung, Deoksugung, Changdeokgung, Online, Gyeonghuigung, Jongmyo and visitors generally participated in the festival with friends and lovers. Lastly, it was found that the purpose of participating in the Royal Culture Festival was mainly to experience various royal cultures. Second, according to the age of the visitors, it was found that people in their 40s or younger had a relatively high perception of the importance of ‘Festival promotion and marketing’ and ‘Festival convenience’ compared to people in their 50s or older. In terms of satisfaction, it was found that the overall satisfaction of competitive factor was relatively high in the case of less than 5 million won depending on the average monthly income. Third, importance is relatively higher than satisfaction in every competitive factors(Festival themes and programs, Festival management organizations, Festival promotion marketing, Festival convenience, Festival evaluation and follow-up management). Finally, as a result of analyzing the IPA lattice diagram on the importance and satisfaction of the competitive factors in the Royal Culture Festival, 'Fun of the festival program', 'Uniqueness and charm of festival theme', and 'Program perfection(story)' were found as the items for keeping up the good work. In the Festival management organization, ‘Safety management of staff’, ‘Professionalism of planning/directing management team’ and ‘Festival management organization's ability to cope with the situation’ were shown as items to keep up the good work. And in Festival marketing promotion, ‘Building a festival brand image’ and ‘Pre-marketing activities’ were found to be items that keep up the good work. ‘Easy to use public transportation’, ‘Accessibility to festival places’ and ‘Comfort at the festival sites’ were analyzed as items to keep up the good work in Festival convenience. Finally, in the Festival evaluation and follow-up management, 'Continuous securing festival financial resources(holding regular festival)' and 'Inducing festival visitors to visit continuously' were found to be keep up the good work. The results of this study could estimate the overall satisfaction of visitors to the Royal Culture Festival, and could be the basis for efficiency strengthening festival competitiveness by competitive factors recognized by consumers. It will contribute to set the development direction of the Royal Culture Festival.
주제어
#궁중문화축전 IPA 축제경쟁요인 문화유산활용 축제경쟁력 the royal culture festival competitive factor in festival the use of cultural heritage festival competitiveness
학위논문 정보
저자
김윤혜
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 문화콘텐츠전공
지도교수
권병웅
발행연도
2021
총페이지
v, 106 p.
키워드
궁중문화축전 IPA 축제경쟁요인 문화유산활용 축제경쟁력 the royal culture festival competitive factor in festival the use of cultural heritage festival competitiveness
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