유아기에 또래관계는 자기중심적 행동에서 타인을 인정하고 소통하며, 사회적 규칙과 도덕성을 형성해 나가는 과정이다. 이 시기의 또래관계는 이후 시기의 성장과 발달에 지속적으로 영향을 미친다. 최근 우리 사회에서 빠르게 증가하고 있는 다문화가정 유아의 경우도 마찬가지이다. 결혼이주여성이 어머니인 경우가 많은 한국의 다문화가정 유아들은 이중문화 환경으로 혼란과 양육문화의 차이, 사회적 차별 때문에 또래관계에서도 많은 어려움을 겪고 있다. 따라서 다문화가정 유아들이 우리사회의 미래세대로서 건강하게 성장할 수 있도록 건강한 또래관계를 형성하고 발전시켜나는 것이 매우 중요하다. 이에 이번 연구에서는 다문화가정 어머니 양육불안, 아버지 양육참여, 모-자녀 관계, 유아 놀이성이 유아의 또래관계에 미치는 직접효과와 ...
유아기에 또래관계는 자기중심적 행동에서 타인을 인정하고 소통하며, 사회적 규칙과 도덕성을 형성해 나가는 과정이다. 이 시기의 또래관계는 이후 시기의 성장과 발달에 지속적으로 영향을 미친다. 최근 우리 사회에서 빠르게 증가하고 있는 다문화가정 유아의 경우도 마찬가지이다. 결혼이주여성이 어머니인 경우가 많은 한국의 다문화가정 유아들은 이중문화 환경으로 혼란과 양육문화의 차이, 사회적 차별 때문에 또래관계에서도 많은 어려움을 겪고 있다. 따라서 다문화가정 유아들이 우리사회의 미래세대로서 건강하게 성장할 수 있도록 건강한 또래관계를 형성하고 발전시켜나는 것이 매우 중요하다. 이에 이번 연구에서는 다문화가정 어머니 양육불안, 아버지 양육참여, 모-자녀 관계, 유아 놀이성이 유아의 또래관계에 미치는 직접효과와 매개효과를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 결혼이주여성과 다문화가정 아버지의 양육특성, 다문화가정 유아의 놀이성과 또래관계에 대한 문헌 고찰을 통해 연구모형을 설정하고, 전문가 자문과 예비조사를 통해 연구도구를 확정하였다. 다문화가정 어머니의 출신국가를 고려하여 연구도구를 한국어, 영어, 중국어, 베트남어로 번역하여 제공하였으며, C도와 J도의 유아교육기관의 협조를 통해 자료를 배포하고 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0과 AMOS 22.0를 이용하여 기술통계, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 상관분석, 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 이를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 먼저, 직접효과에 대한 분석 결과, 다문화가정 어머니 양육불안, 아버지 양육참여, 모-자녀 관계, 유아 놀이성이 유아 또래관계에 미치는 영향에 대해서는 유아 놀이성만 유의한 것으로 나타났다. 즉 다문화가정 어머니 양육불안, 아버지 양육참여, 모-자녀 관계는 유아 또래관계에 대한 직접적인 설명변수로 유의하게 나타나지 않았다. 다음으로 다문화가정 어머니 양육불안과 아버지 양육참여가 유아의 또래관계에 미치는 영향에서 모-자녀 관계와 유아 놀이성은 완전매개 형태로 이중매개 효과가 나타났다. 이를 단순매개 효과와 이중매개 효과로 구분하여 살펴보았다.먼저 단순매개 효과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 다문화가정 어머니 양육불안과 유아 놀이성과의 관계에서 모-자녀 관계의 부적 매개효과가 나타났고, 아버지 양육참여와 유아 놀이성과의 관계에서 모-자녀 관계의 정적 매개효과가 나타났다. 둘째, 다문화가정 어머니 양육불안과 유아 또래관계와의 관계에서 모-자녀 관계의 매개효과가 나타나지 않았고, 아버지 양육참여와 유아 또래관계와의 관계에서 모-자녀 관계의 매개효과도 나타나지 않았다. 셋째, 다문화가정 어머니 양육불안과 유아 또래관계와의 관계에서 유아 놀이성의 매개효과가 나타나지 않았고, 아버지 양육참여와 유아 또래관계와의 관계에서 유아 놀이성의 매개효과도 나타나지 않았다. 넷째, 다문화가정 모-자녀 관계와 유아 또래관계와의 관계에서 유아 놀이성의 정적 매개효과가 유의하게 나타났다. 다음으로 이중매개 효과를 살펴본 결과, 다문화가정 어머니 양육불안과 아버지 양육참여는 모-자녀 관계를 1차 매개변인, 유아 놀이성을 2차 매개변인으로 하여 유아의 또래관계에 영향을 미치는 완전 매개효과가 나타났다. 이 결과는 그동안 다문화가정 유아의 또래관계에 영향을 미치는 요인으로 제시되어 온 어머니의 양육불안, 아버지의 양육참여, 모-자녀 관계와 같은 부모의 양육 방식은 유아의 또래관계에 대한 직접적인 설명변인이 되지 못하고, 유아의 놀이성이라는 매개변인을 통해서만 유아의 또래관계에 영향을 미칠 수 있음을 의미한다. 따라서 이번 연구의 결과는 그동안 부모 요인을 중심으로 유아의 놀이성과 유아의 또래관계에 미치는 영향을 살펴보았던 연구들을 보다 다양화하여 각 요인이 영향을 미치는 경로에 대한 보다 면밀한 연구가 필요함을 시사하고 있다.
유아기에 또래관계는 자기중심적 행동에서 타인을 인정하고 소통하며, 사회적 규칙과 도덕성을 형성해 나가는 과정이다. 이 시기의 또래관계는 이후 시기의 성장과 발달에 지속적으로 영향을 미친다. 최근 우리 사회에서 빠르게 증가하고 있는 다문화가정 유아의 경우도 마찬가지이다. 결혼이주여성이 어머니인 경우가 많은 한국의 다문화가정 유아들은 이중문화 환경으로 혼란과 양육문화의 차이, 사회적 차별 때문에 또래관계에서도 많은 어려움을 겪고 있다. 따라서 다문화가정 유아들이 우리사회의 미래세대로서 건강하게 성장할 수 있도록 건강한 또래관계를 형성하고 발전시켜나는 것이 매우 중요하다. 이에 이번 연구에서는 다문화가정 어머니 양육불안, 아버지 양육참여, 모-자녀 관계, 유아 놀이성이 유아의 또래관계에 미치는 직접효과와 매개효과를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 결혼이주여성과 다문화가정 아버지의 양육특성, 다문화가정 유아의 놀이성과 또래관계에 대한 문헌 고찰을 통해 연구모형을 설정하고, 전문가 자문과 예비조사를 통해 연구도구를 확정하였다. 다문화가정 어머니의 출신국가를 고려하여 연구도구를 한국어, 영어, 중국어, 베트남어로 번역하여 제공하였으며, C도와 J도의 유아교육기관의 협조를 통해 자료를 배포하고 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0과 AMOS 22.0를 이용하여 기술통계, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 상관분석, 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 이를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 먼저, 직접효과에 대한 분석 결과, 다문화가정 어머니 양육불안, 아버지 양육참여, 모-자녀 관계, 유아 놀이성이 유아 또래관계에 미치는 영향에 대해서는 유아 놀이성만 유의한 것으로 나타났다. 즉 다문화가정 어머니 양육불안, 아버지 양육참여, 모-자녀 관계는 유아 또래관계에 대한 직접적인 설명변수로 유의하게 나타나지 않았다. 다음으로 다문화가정 어머니 양육불안과 아버지 양육참여가 유아의 또래관계에 미치는 영향에서 모-자녀 관계와 유아 놀이성은 완전매개 형태로 이중매개 효과가 나타났다. 이를 단순매개 효과와 이중매개 효과로 구분하여 살펴보았다.먼저 단순매개 효과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 다문화가정 어머니 양육불안과 유아 놀이성과의 관계에서 모-자녀 관계의 부적 매개효과가 나타났고, 아버지 양육참여와 유아 놀이성과의 관계에서 모-자녀 관계의 정적 매개효과가 나타났다. 둘째, 다문화가정 어머니 양육불안과 유아 또래관계와의 관계에서 모-자녀 관계의 매개효과가 나타나지 않았고, 아버지 양육참여와 유아 또래관계와의 관계에서 모-자녀 관계의 매개효과도 나타나지 않았다. 셋째, 다문화가정 어머니 양육불안과 유아 또래관계와의 관계에서 유아 놀이성의 매개효과가 나타나지 않았고, 아버지 양육참여와 유아 또래관계와의 관계에서 유아 놀이성의 매개효과도 나타나지 않았다. 넷째, 다문화가정 모-자녀 관계와 유아 또래관계와의 관계에서 유아 놀이성의 정적 매개효과가 유의하게 나타났다. 다음으로 이중매개 효과를 살펴본 결과, 다문화가정 어머니 양육불안과 아버지 양육참여는 모-자녀 관계를 1차 매개변인, 유아 놀이성을 2차 매개변인으로 하여 유아의 또래관계에 영향을 미치는 완전 매개효과가 나타났다. 이 결과는 그동안 다문화가정 유아의 또래관계에 영향을 미치는 요인으로 제시되어 온 어머니의 양육불안, 아버지의 양육참여, 모-자녀 관계와 같은 부모의 양육 방식은 유아의 또래관계에 대한 직접적인 설명변인이 되지 못하고, 유아의 놀이성이라는 매개변인을 통해서만 유아의 또래관계에 영향을 미칠 수 있음을 의미한다. 따라서 이번 연구의 결과는 그동안 부모 요인을 중심으로 유아의 놀이성과 유아의 또래관계에 미치는 영향을 살펴보았던 연구들을 보다 다양화하여 각 요인이 영향을 미치는 경로에 대한 보다 면밀한 연구가 필요함을 시사하고 있다.
Peer relationships during infancy involve the process of acknowledging and communicating with others through self-centered behavior and forming a basic understanding regarding social rules and morality. Peer relationships formed at this stage influence the growth and development at later stages as w...
Peer relationships during infancy involve the process of acknowledging and communicating with others through self-centered behavior and forming a basic understanding regarding social rules and morality. Peer relationships formed at this stage influence the growth and development at later stages as well. This also holds true for children from multicultural families, which are rapidly increasing in society. Children from these families in Korea, whose mothers often immigrated for marriage, experience difficulties in peer relationships due to confusion, differences in parenting culture, and social discrimination in a bicultural environment. It is important to encourage and develop healthy peer relationships to ensure that these children can develop as healthy individuals as a part of the future generation of society. This study examines the direct and mediating effect of mothers’ parenting anxiety, fathers’ parenting participation, mother-child relationships, and infant playfulness on peer relationships in multicultural families. Through a literature review of the parenting characteristics of married immigrant women and fathers and the characteristics of playfulness and peer relationships of children in multicultural families, a research model has been prepared for this study. The collated information was affirmed through expert advice and preliminary research. Based on the country of origin of the mothers, research tools were translated into Korean, English, Chinese, and Vietnamese, and research drawings were distributed and collected through cooperation with early childhood education institutions in C and J region. After collating the data, descriptive statistics, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis (SEM) were performed using SPSS 22.0 and AMOS 22.0. The results of the direct effect analysis indicate that infant playfulness is significant in terms of the effect of mother-raising anxiety, father-rearing participation, mother-child relationship, and infant playfulness on the infant peer relationship in multicultural families. This indicates that these factors are not significant as direct explanatory variables for infant peer relationships. Regarding the effects of mother-rearing anxiety and father-rearing participation, the mother-child relationship and infant playfulness were fully mediated and displayed a double-mediated effect. This was divided into simple and double mediation effects. The four simple mediation effects were examined. First, a negative mediating effect of the mother-child relationship was found on the relationship between mother-rearing anxiety and infant play performance in multicultural families, and a positive mediating effect was found on this relationship between fathers’ parenting participation and infant play performance. Second, the mediating effect of the mother-child relationship was not seen in the relationship between mother parenting anxiety and infant peer relationships in multicultural families, and it was not observed in the relationship between fathers’ parenting participation and infant peer relationships. Third, there was no mediating effect of infant playfulness on the relationship between mother-rearing anxiety in multicultural families and the peer relationships of infants, and a mediating effect was not seen in the relationship between fathers’ parenting participation and infant peer relationships. Fourth, the positive mediating effect of infant's playfulness was significant in the relationship between the mother-child relationship of multicultural families and the peer relationships of infants. Furthermore, mothers’ parenting anxiety and fathers’ participation in parenting had a complete mediating effect, with the mother-child relationship as the primary mediator and the infant's playfulness as the secondary mediator, affecting the peer relationships of infants. These results show that parenting methods, such as mothers’ parenting anxiety, fathers’ participation in childrearing, and mother-child relationships, are not direct explanatory variables for the infant's peer relationships and implies that these can affect the peer relationship of infants only through the mediating variable of the infant’s playability. In-depth research on the influence of each factor is required by further diversifying studies that have examined the effects of children's playability and peer relationships with a focus on parental factors.
Peer relationships during infancy involve the process of acknowledging and communicating with others through self-centered behavior and forming a basic understanding regarding social rules and morality. Peer relationships formed at this stage influence the growth and development at later stages as well. This also holds true for children from multicultural families, which are rapidly increasing in society. Children from these families in Korea, whose mothers often immigrated for marriage, experience difficulties in peer relationships due to confusion, differences in parenting culture, and social discrimination in a bicultural environment. It is important to encourage and develop healthy peer relationships to ensure that these children can develop as healthy individuals as a part of the future generation of society. This study examines the direct and mediating effect of mothers’ parenting anxiety, fathers’ parenting participation, mother-child relationships, and infant playfulness on peer relationships in multicultural families. Through a literature review of the parenting characteristics of married immigrant women and fathers and the characteristics of playfulness and peer relationships of children in multicultural families, a research model has been prepared for this study. The collated information was affirmed through expert advice and preliminary research. Based on the country of origin of the mothers, research tools were translated into Korean, English, Chinese, and Vietnamese, and research drawings were distributed and collected through cooperation with early childhood education institutions in C and J region. After collating the data, descriptive statistics, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis (SEM) were performed using SPSS 22.0 and AMOS 22.0. The results of the direct effect analysis indicate that infant playfulness is significant in terms of the effect of mother-raising anxiety, father-rearing participation, mother-child relationship, and infant playfulness on the infant peer relationship in multicultural families. This indicates that these factors are not significant as direct explanatory variables for infant peer relationships. Regarding the effects of mother-rearing anxiety and father-rearing participation, the mother-child relationship and infant playfulness were fully mediated and displayed a double-mediated effect. This was divided into simple and double mediation effects. The four simple mediation effects were examined. First, a negative mediating effect of the mother-child relationship was found on the relationship between mother-rearing anxiety and infant play performance in multicultural families, and a positive mediating effect was found on this relationship between fathers’ parenting participation and infant play performance. Second, the mediating effect of the mother-child relationship was not seen in the relationship between mother parenting anxiety and infant peer relationships in multicultural families, and it was not observed in the relationship between fathers’ parenting participation and infant peer relationships. Third, there was no mediating effect of infant playfulness on the relationship between mother-rearing anxiety in multicultural families and the peer relationships of infants, and a mediating effect was not seen in the relationship between fathers’ parenting participation and infant peer relationships. Fourth, the positive mediating effect of infant's playfulness was significant in the relationship between the mother-child relationship of multicultural families and the peer relationships of infants. Furthermore, mothers’ parenting anxiety and fathers’ participation in parenting had a complete mediating effect, with the mother-child relationship as the primary mediator and the infant's playfulness as the secondary mediator, affecting the peer relationships of infants. These results show that parenting methods, such as mothers’ parenting anxiety, fathers’ participation in childrearing, and mother-child relationships, are not direct explanatory variables for the infant's peer relationships and implies that these can affect the peer relationship of infants only through the mediating variable of the infant’s playability. In-depth research on the influence of each factor is required by further diversifying studies that have examined the effects of children's playability and peer relationships with a focus on parental factors.
주제어
#다문화가정 어머니 양육불안 아버지 양육참여 모-자녀 관계 유아 놀이성 유아 또래관계 매개효과 multicultural family mother parenting anxiety father parenting participation mother-child relationship infant playability infant peer relationship mediating effect
학위논문 정보
저자
손금옥
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
김민진
발행연도
2021
총페이지
vi, 223 p.
키워드
다문화가정 어머니 양육불안 아버지 양육참여 모-자녀 관계 유아 놀이성 유아 또래관계 매개효과 multicultural family mother parenting anxiety father parenting participation mother-child relationship infant playability infant peer relationship mediating effect
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.