21세기 미래시대 생활 속에서 문화예술로서 디자인사고 과정을 적용한 디자인 교육이 미래양성 인성교육으로 두각을 나타내고 있다. 중학교 미술교과과정 내에 자유학기제의 학생중심의 취지와 체험운영방식의 디자인 교육의 핵심역량을 수업모형으로 함께 구현될 수 있으며, 학생중심의 교육으로서 체계적이고 자유롭게 디자인 교육 수업을 구성하는데 재료와 방식의 틀로 활용될 수 있다. 이에 본 연구의 목적은 문화 예술적 소양과 교육부에서 제공하는 2015개정 교육과정을 분석과 디자인창의융합교육 수업 개발 방향 및 교수 학습 실행 모형을 설계하고 구체적인 프로그램을 구성하여 전인교육을 바탕으로 미래사회가 요구하는 자주적이고 창의적인 인재를 양성하는 데 디자인교육을 실제 공교육에 적용하여 디자인교육 실행이 지속적인 ...
21세기 미래시대 생활 속에서 문화예술로서 디자인사고 과정을 적용한 디자인 교육이 미래양성 인성교육으로 두각을 나타내고 있다. 중학교 미술교과과정 내에 자유학기제의 학생중심의 취지와 체험운영방식의 디자인 교육의 핵심역량을 수업모형으로 함께 구현될 수 있으며, 학생중심의 교육으로서 체계적이고 자유롭게 디자인 교육 수업을 구성하는데 재료와 방식의 틀로 활용될 수 있다. 이에 본 연구의 목적은 문화 예술적 소양과 교육부에서 제공하는 2015개정 교육과정을 분석과 디자인창의융합교육 수업 개발 방향 및 교수 학습 실행 모형을 설계하고 구체적인 프로그램을 구성하여 전인교육을 바탕으로 미래사회가 요구하는 자주적이고 창의적인 인재를 양성하는 데 디자인교육을 실제 공교육에 적용하여 디자인교육 실행이 지속적인 타당성 분석에 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 미술교과영역의 디자인 사고를 활용한 자유학기제 디자인 수업의 실제 지도안을 교육현장 적용사례 과정 중 실행 단계의 의미를 살펴보고 목적 및 수행방법, 설문 분석 결과로 디자인 교육이 갖는 교육적 효과를 고찰하였다.
21세기 미래시대 생활 속에서 문화예술로서 디자인사고 과정을 적용한 디자인 교육이 미래양성 인성교육으로 두각을 나타내고 있다. 중학교 미술교과과정 내에 자유학기제의 학생중심의 취지와 체험운영방식의 디자인 교육의 핵심역량을 수업모형으로 함께 구현될 수 있으며, 학생중심의 교육으로서 체계적이고 자유롭게 디자인 교육 수업을 구성하는데 재료와 방식의 틀로 활용될 수 있다. 이에 본 연구의 목적은 문화 예술적 소양과 교육부에서 제공하는 2015개정 교육과정을 분석과 디자인창의융합교육 수업 개발 방향 및 교수 학습 실행 모형을 설계하고 구체적인 프로그램을 구성하여 전인교육을 바탕으로 미래사회가 요구하는 자주적이고 창의적인 인재를 양성하는 데 디자인교육을 실제 공교육에 적용하여 디자인교육 실행이 지속적인 타당성 분석에 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 미술교과영역의 디자인 사고를 활용한 자유학기제 디자인 수업의 실제 지도안을 교육현장 적용사례 과정 중 실행 단계의 의미를 살펴보고 목적 및 수행방법, 설문 분석 결과로 디자인 교육이 갖는 교육적 효과를 고찰하였다.
In the 21st century future life, design education that applies the design thinking process as a cultural art is emerging as a character education for future nurturing. In the middle school art curriculum, the student-centered purpose of the free semester system and the core competency of design ...
In the 21st century future life, design education that applies the design thinking process as a cultural art is emerging as a character education for future nurturing. In the middle school art curriculum, the student-centered purpose of the free semester system and the core competency of design education in an experiential operation method can be realized together as a class model. As a student-centered education, it can be used as a framework for materials and methods to organize design education classes systematically and freely. Therefore, the purpose of this study is to analyze the cultural and artistic literacy and the 2015 revised curriculum provided by the Ministry of Education, design the development direction of the design creative convergence education class, design the teaching and learning execution model, and construct a specific program to meet the needs of the future society based on holistic education. The continuous feasibility analysis of design education by applying design education to actual public education in nurturing independent and creative talents. In order to achieve the research purpose, the practical guidance of the free semester system design class using design thinking in the field of art subject area was examined by examining the meaning of the execution stage in the course of application cases in the educational field The effect was investigated.
In the 21st century future life, design education that applies the design thinking process as a cultural art is emerging as a character education for future nurturing. In the middle school art curriculum, the student-centered purpose of the free semester system and the core competency of design education in an experiential operation method can be realized together as a class model. As a student-centered education, it can be used as a framework for materials and methods to organize design education classes systematically and freely. Therefore, the purpose of this study is to analyze the cultural and artistic literacy and the 2015 revised curriculum provided by the Ministry of Education, design the development direction of the design creative convergence education class, design the teaching and learning execution model, and construct a specific program to meet the needs of the future society based on holistic education. The continuous feasibility analysis of design education by applying design education to actual public education in nurturing independent and creative talents. In order to achieve the research purpose, the practical guidance of the free semester system design class using design thinking in the field of art subject area was examined by examining the meaning of the execution stage in the course of application cases in the educational field The effect was investigated.
주제어
#2015개정교육과정 중학교 미술 교과과정 중학교 미술교과 내용체계 미술교과 핵심역량 culture and art art education design education 2015 revised curriculum Middle School Art School Curriculum Middle School Art Course Content System Art subject core competencies 문화예술 미술교육 디자인교육
학위논문 정보
저자
김하름
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 미술교육전공
지도교수
곽대영
발행연도
2021
총페이지
v, 87 p.
키워드
2015개정교육과정 중학교 미술 교과과정 중학교 미술교과 내용체계 미술교과 핵심역량 culture and art art education design education 2015 revised curriculum Middle School Art School Curriculum Middle School Art Course Content System Art subject core competencies 문화예술 미술교육 디자인교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.