본 연구는 어린이집과 유치원의 공간에 관한 국내 연구 동향을 파악함으로써 어린이집과 유치원의 공간에 관한 후속 연구를 위한 기초자료를 제안하고, 어린이집과 유치원의 공간의 질이 향상되어 유아교육기관을 이용하는 영유아에게 도움이 되고자 연구를 진행하였다.
이를 위해서 한국학술연구정보서비스(RISS), 한국학술지인용색인(KCI)에서 어린이집 공간, 유치원 공간 등 키워드를 검색하여 연구물을 수집하였다. 본 연구의 최종분석대상은 내 학술지 논문 154편, 석사학위 논문 118편, 박사학위 논문 9편으로 총 281편을 선정하였고, 분석기준에 따라서 연구 동향을 파악하였다.
어린이집과 유치원의 공간관련 국내연구동향 분석의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구는 1시기에서 2시기에 대폭 증가하였으며, 이후부터 점차적으로 증가하였다. 학술지 논문과 석사학위논문은 비슷한 수준으로 연구되었으나, 반면 박사학위논문은 현저히 낮은 추세를 보였다. 연구 분야별 연구동향을 살펴보면 건축·디자인 분야가 가장 많이 연구되었고, 그다음으로는 유아교육분야, 기타 분야, 교육 분야으로 나타났다.
둘째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구대상별 연구동향을 살펴보기 위해서 기관유형별, 공간유형별, 인적대상별로 구분하였다. 어린이집이 가장 많이 연구되었으며, 공간유형에서는 실내외공간이 높은 비중을 차지했다. 특히, 유아를 대상으로 한 연구가 많이 이루어졌다.
셋째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구방법별 연구동향을 살펴보면 양적 연구가 가장 많이 연구되었으며 ...
본 연구는 어린이집과 유치원의 공간에 관한 국내 연구 동향을 파악함으로써 어린이집과 유치원의 공간에 관한 후속 연구를 위한 기초자료를 제안하고, 어린이집과 유치원의 공간의 질이 향상되어 유아교육기관을 이용하는 영유아에게 도움이 되고자 연구를 진행하였다.
이를 위해서 한국학술연구정보서비스(RISS), 한국학술지인용색인(KCI)에서 어린이집 공간, 유치원 공간 등 키워드를 검색하여 연구물을 수집하였다. 본 연구의 최종분석대상은 내 학술지 논문 154편, 석사학위 논문 118편, 박사학위 논문 9편으로 총 281편을 선정하였고, 분석기준에 따라서 연구 동향을 파악하였다.
어린이집과 유치원의 공간관련 국내연구동향 분석의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구는 1시기에서 2시기에 대폭 증가하였으며, 이후부터 점차적으로 증가하였다. 학술지 논문과 석사학위논문은 비슷한 수준으로 연구되었으나, 반면 박사학위논문은 현저히 낮은 추세를 보였다. 연구 분야별 연구동향을 살펴보면 건축·디자인 분야가 가장 많이 연구되었고, 그다음으로는 유아교육분야, 기타 분야, 교육 분야으로 나타났다.
둘째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구대상별 연구동향을 살펴보기 위해서 기관유형별, 공간유형별, 인적대상별로 구분하였다. 어린이집이 가장 많이 연구되었으며, 공간유형에서는 실내외공간이 높은 비중을 차지했다. 특히, 유아를 대상으로 한 연구가 많이 이루어졌다.
셋째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구방법별 연구동향을 살펴보면 양적 연구가 가장 많이 연구되었으며 질적 연구, 디자인·설계 연구 등으로 나타났다. 세부적으로는 양적 연구에서도 조사 연구가 가장 활발하게 이루어졌고, 질적 연구와 디자인·설계 연구도 비슷한 수준으로 연구되었다.
넷째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구내용별 연구동향을 살펴보면 발전·개선으로 가장 많이 연구되었으며, 다음으로 디자인·설계, 공간의 의미, 효과성, 안전, 평가, 이론적 탐구로 나타났다. 특히, 디자인·설계는 건축·디자인 분야에서 가장 많이 연구되었으며, 공간의 의미는 유아교육 분야에서 높은 비율로 나타났다.
본 연구는 어린이집과 유치원의 공간에 관한 국내 연구 동향을 파악함으로써 어린이집과 유치원의 공간에 관한 후속 연구를 위한 기초자료를 제안하고, 어린이집과 유치원의 공간의 질이 향상되어 유아교육기관을 이용하는 영유아에게 도움이 되고자 연구를 진행하였다.
이를 위해서 한국학술연구정보서비스(RISS), 한국학술지인용색인(KCI)에서 어린이집 공간, 유치원 공간 등 키워드를 검색하여 연구물을 수집하였다. 본 연구의 최종분석대상은 내 학술지 논문 154편, 석사학위 논문 118편, 박사학위 논문 9편으로 총 281편을 선정하였고, 분석기준에 따라서 연구 동향을 파악하였다.
어린이집과 유치원의 공간관련 국내연구동향 분석의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구는 1시기에서 2시기에 대폭 증가하였으며, 이후부터 점차적으로 증가하였다. 학술지 논문과 석사학위논문은 비슷한 수준으로 연구되었으나, 반면 박사학위논문은 현저히 낮은 추세를 보였다. 연구 분야별 연구동향을 살펴보면 건축·디자인 분야가 가장 많이 연구되었고, 그다음으로는 유아교육분야, 기타 분야, 교육 분야으로 나타났다.
둘째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구대상별 연구동향을 살펴보기 위해서 기관유형별, 공간유형별, 인적대상별로 구분하였다. 어린이집이 가장 많이 연구되었으며, 공간유형에서는 실내외공간이 높은 비중을 차지했다. 특히, 유아를 대상으로 한 연구가 많이 이루어졌다.
셋째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구방법별 연구동향을 살펴보면 양적 연구가 가장 많이 연구되었으며 질적 연구, 디자인·설계 연구 등으로 나타났다. 세부적으로는 양적 연구에서도 조사 연구가 가장 활발하게 이루어졌고, 질적 연구와 디자인·설계 연구도 비슷한 수준으로 연구되었다.
넷째, 어린이집과 유치원의 공간 관련 연구내용별 연구동향을 살펴보면 발전·개선으로 가장 많이 연구되었으며, 다음으로 디자인·설계, 공간의 의미, 효과성, 안전, 평가, 이론적 탐구로 나타났다. 특히, 디자인·설계는 건축·디자인 분야에서 가장 많이 연구되었으며, 공간의 의미는 유아교육 분야에서 높은 비율로 나타났다.
This study proposed basic data for follow-up research on daycare centers and kindergartens by identifying domestic research trends on daycare centers and kindergartens, and conducted research to improve the quality of daycare centers and kindergartens to help infants and children using early childho...
This study proposed basic data for follow-up research on daycare centers and kindergartens by identifying domestic research trends on daycare centers and kindergartens, and conducted research to improve the quality of daycare centers and kindergartens to help infants and children using early childhood education institutions.
For this purpose, keywords such as daycare center space and kindergarten space were searched in RISS and KCI to collect research materials. The final analysis subjects of this study were 154 papers in my journal, 118 master's thesis, and 9 doctoral thesis, and the research trends were identified according to the analysis criteria.
A summary of the results of the analysis of domestic research trends related to spaces in daycare centers and kindergartens is as follows.
First, the number of studies related to spaces in daycare centers and kindergartens increased significantly from one to two, and gradually increased from then on. Academic and master's papers were studied at a similar level, while doctoral papers showed a significantly lower trend. According to research trends by research field, architecture and design were studied the most, followed by early childhood education, other fields, and education.
Second, in order to examine the research trends of daycare centers and kindergartens by space-related research subjects, it was classified by institution type, space type, and human subjects. Daycare centers were studied the most, and indoor and outdoor spaces accounted for a high proportion of space types. In particular, many studies have been conducted on infants.
Third, if you look at the research trends by space-related research methods of daycare centers and kindergartens, quantitative research has been studied the most, and qualitative research, design, and design research have been shown. In detail, research research was most active in quantitative research, and qualitative research and design and design research were studied at a similar level.
Fourth, research trends by space-related research contents of daycare centers and kindergartens were most studied as development and improvement, followed by design and design, space meaning, effectiveness, safety, evaluation, and theoretical exploration. In particular, design and design were studied the most in the field of architecture and design, and the meaning of space appeared at a high rate in the field of early childhood education.
This study proposed basic data for follow-up research on daycare centers and kindergartens by identifying domestic research trends on daycare centers and kindergartens, and conducted research to improve the quality of daycare centers and kindergartens to help infants and children using early childhood education institutions.
For this purpose, keywords such as daycare center space and kindergarten space were searched in RISS and KCI to collect research materials. The final analysis subjects of this study were 154 papers in my journal, 118 master's thesis, and 9 doctoral thesis, and the research trends were identified according to the analysis criteria.
A summary of the results of the analysis of domestic research trends related to spaces in daycare centers and kindergartens is as follows.
First, the number of studies related to spaces in daycare centers and kindergartens increased significantly from one to two, and gradually increased from then on. Academic and master's papers were studied at a similar level, while doctoral papers showed a significantly lower trend. According to research trends by research field, architecture and design were studied the most, followed by early childhood education, other fields, and education.
Second, in order to examine the research trends of daycare centers and kindergartens by space-related research subjects, it was classified by institution type, space type, and human subjects. Daycare centers were studied the most, and indoor and outdoor spaces accounted for a high proportion of space types. In particular, many studies have been conducted on infants.
Third, if you look at the research trends by space-related research methods of daycare centers and kindergartens, quantitative research has been studied the most, and qualitative research, design, and design research have been shown. In detail, research research was most active in quantitative research, and qualitative research and design and design research were studied at a similar level.
Fourth, research trends by space-related research contents of daycare centers and kindergartens were most studied as development and improvement, followed by design and design, space meaning, effectiveness, safety, evaluation, and theoretical exploration. In particular, design and design were studied the most in the field of architecture and design, and the meaning of space appeared at a high rate in the field of early childhood education.
주제어
#어린이집과 유치원의 공간 연구동향 the Space of Daycare Centers and Kindergartens Research Trend
학위논문 정보
저자
송은혜
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
조형숙
발행연도
2021
총페이지
v, 136 p.
키워드
어린이집과 유치원의 공간 연구동향 the Space of Daycare Centers and Kindergartens Research Trend
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.