본 연구는 국내에서 이루어진 영유아 놀잇감 관련 학위논문 및 학술지의 연구 시기, 연구 대상, 연구 방법, 연구 주제, 관련 변인을 분석하여 동향을 파악하고 향후 연구 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 놀잇감 관련 시기의 연도별 동향은 어떠한가?
연구문제 2. 놀잇감 관련 연구의 대상별 동향은 어떠한가?
연구문제 3. 놀잇감 관련 연구의 방법별 동향은 어떠한가?
연구문제 4. 놀잇감 관련 연구의 주제별 동향은 어떠한가?
연구문제 5. 놀잇감 관련 변인별 동향은 어떠한가?
본 연구는 학술연구정보서비스(...
본 연구는 국내에서 이루어진 영유아 놀잇감 관련 학위논문 및 학술지의 연구 시기, 연구 대상, 연구 방법, 연구 주제, 관련 변인을 분석하여 동향을 파악하고 향후 연구 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 놀잇감 관련 시기의 연도별 동향은 어떠한가?
연구문제 2. 놀잇감 관련 연구의 대상별 동향은 어떠한가?
연구문제 3. 놀잇감 관련 연구의 방법별 동향은 어떠한가?
연구문제 4. 놀잇감 관련 연구의 주제별 동향은 어떠한가?
연구문제 5. 놀잇감 관련 변인별 동향은 어떠한가?
본 연구는 학술연구정보서비스(RISS www.riss.kr)와 국회도서관에서 운영하는 국회전자도서관(www.nanet.go.kr) 웹 사이트에서 ‘놀잇감’, ‘놀이감’, ‘장난감’, ‘완구’, ‘교재교구’, ‘toy’ 키워드로 검색·수집하였다. 검색을 통해 1974년부터 2020년까지 발표된 영유아 놀잇감 관련 학위논문 및 학술지 중 분석기준에 적합한 논문 202편을 분석 대상 논문으로 선정하였다. 문헌연구 방법을 통해 수집한 논문을 백분율과 빈도분석을 통해 양적 경향을 파악하고, 연구 결과를 토대로 내용분석방법을 함께 사용하였다.
분석된 결과를 연구 문제의 순으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 영유아 놀잇감 관련 연구 시기의 동향은 1974년에 발표된 학술지를 시작으로 하여 2020년까지 꾸준하게 연구되고 있는 것으로 분석되었다. 석사학위논문과 학술지는 연도별로 다소 차이가 있지만, 전체적으로 연구물의 수가 비슷한 것으로 나타났으며, 이에 반해 박사학위논문은 전체 202편의 논문 중 9편에 불과하여 연구가 미비하게 이루어졌음을 알 수 있다. 둘째, 영유아 놀잇감 관련 연구 대상의 동향은 인적대상에 치중되어 있는 것으로 분석되었다. 인적대상 중 만5세 유아와 혼합연령을 대상으로 한 연구가 많이 진행되었고, 반면 만3세, 원장을 대상으로 한 연구가 매우 부족한 실정이다. 셋째, 영유아 놀잇감 관련 연구 방법의 동향은 양적연구 방법이 가장 많이 사용되었고 질적연구 방법과 혼합연구 방법이 비슷하게 사용되고 있음을 알 수 있었다. 질적연구 방법에서는 내용분석, 참여관찰, 심층면담을 통한 조사연구 방법의 순으로 연구가 진행되었으며, 양적연구 방법에서는 질문지법, 검사법, 관찰법을 통한 조사연구 방법의 순으로 연구가 진행된 것으로 나타났다. 질적연구 방법과 양적연구 방법에 비하여 문헌연구 방법을 사용한 연구는 저조한 것으로 나타났다. 넷째, 영유아 놀잇감 관련 연구 주제의 동향은 놀잇감에 대해 알아보는 연구가 주로 이루어졌다. 또한 놀이와 발달, 놀잇감 디자인에 대해 파악하는 연구들도 많이 진행된 반면에, 동향분석, 놀잇감 관련 과제와 전망에 관한 연구는 미비한 것으로 분석되었다. 다섯째, 영유아 놀잇감 관련 변인의 동향은 사회성 발달과 인지발달에 치중되어 있는 것으로 분석되었다. 반면 신체 및 운동 발달과 환경 친화적 태도를 대상으로 한 연구가 매우 부족한 실정이다. 놀잇감에 대한 연구는 유치원 교육과정 개정인 2019 개정누리과정 개편에 따라 더욱 지속되고 주제가 확대될 것으로 예견된다. 따라서 이전 놀잇감 관련 연구들을 통해 놀이지원자로서 예비교사와 현직교사들의 교육자료 및 교사역할 지원을 위한 재교육 자료로 활용하는데 의미있는 자료가 될 것으로 본다.
본 연구는 국내에서 이루어진 영유아 놀잇감 관련 학위논문 및 학술지의 연구 시기, 연구 대상, 연구 방법, 연구 주제, 관련 변인을 분석하여 동향을 파악하고 향후 연구 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 놀잇감 관련 시기의 연도별 동향은 어떠한가?
연구문제 2. 놀잇감 관련 연구의 대상별 동향은 어떠한가?
연구문제 3. 놀잇감 관련 연구의 방법별 동향은 어떠한가?
연구문제 4. 놀잇감 관련 연구의 주제별 동향은 어떠한가?
연구문제 5. 놀잇감 관련 변인별 동향은 어떠한가?
본 연구는 학술연구정보서비스(RISS www.riss.kr)와 국회도서관에서 운영하는 국회전자도서관(www.nanet.go.kr) 웹 사이트에서 ‘놀잇감’, ‘놀이감’, ‘장난감’, ‘완구’, ‘교재교구’, ‘toy’ 키워드로 검색·수집하였다. 검색을 통해 1974년부터 2020년까지 발표된 영유아 놀잇감 관련 학위논문 및 학술지 중 분석기준에 적합한 논문 202편을 분석 대상 논문으로 선정하였다. 문헌연구 방법을 통해 수집한 논문을 백분율과 빈도분석을 통해 양적 경향을 파악하고, 연구 결과를 토대로 내용분석방법을 함께 사용하였다.
분석된 결과를 연구 문제의 순으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 영유아 놀잇감 관련 연구 시기의 동향은 1974년에 발표된 학술지를 시작으로 하여 2020년까지 꾸준하게 연구되고 있는 것으로 분석되었다. 석사학위논문과 학술지는 연도별로 다소 차이가 있지만, 전체적으로 연구물의 수가 비슷한 것으로 나타났으며, 이에 반해 박사학위논문은 전체 202편의 논문 중 9편에 불과하여 연구가 미비하게 이루어졌음을 알 수 있다. 둘째, 영유아 놀잇감 관련 연구 대상의 동향은 인적대상에 치중되어 있는 것으로 분석되었다. 인적대상 중 만5세 유아와 혼합연령을 대상으로 한 연구가 많이 진행되었고, 반면 만3세, 원장을 대상으로 한 연구가 매우 부족한 실정이다. 셋째, 영유아 놀잇감 관련 연구 방법의 동향은 양적연구 방법이 가장 많이 사용되었고 질적연구 방법과 혼합연구 방법이 비슷하게 사용되고 있음을 알 수 있었다. 질적연구 방법에서는 내용분석, 참여관찰, 심층면담을 통한 조사연구 방법의 순으로 연구가 진행되었으며, 양적연구 방법에서는 질문지법, 검사법, 관찰법을 통한 조사연구 방법의 순으로 연구가 진행된 것으로 나타났다. 질적연구 방법과 양적연구 방법에 비하여 문헌연구 방법을 사용한 연구는 저조한 것으로 나타났다. 넷째, 영유아 놀잇감 관련 연구 주제의 동향은 놀잇감에 대해 알아보는 연구가 주로 이루어졌다. 또한 놀이와 발달, 놀잇감 디자인에 대해 파악하는 연구들도 많이 진행된 반면에, 동향분석, 놀잇감 관련 과제와 전망에 관한 연구는 미비한 것으로 분석되었다. 다섯째, 영유아 놀잇감 관련 변인의 동향은 사회성 발달과 인지발달에 치중되어 있는 것으로 분석되었다. 반면 신체 및 운동 발달과 환경 친화적 태도를 대상으로 한 연구가 매우 부족한 실정이다. 놀잇감에 대한 연구는 유치원 교육과정 개정인 2019 개정누리과정 개편에 따라 더욱 지속되고 주제가 확대될 것으로 예견된다. 따라서 이전 놀잇감 관련 연구들을 통해 놀이지원자로서 예비교사와 현직교사들의 교육자료 및 교사역할 지원을 위한 재교육 자료로 활용하는데 의미있는 자료가 될 것으로 본다.
The purpose of this study is to identify research trends and suggest directions of future research by analyzing the research periods, subjects, methods, topics, and relation variables in the thesis and journals related to toys for infants and children in Korea. The research questions selected for th...
The purpose of this study is to identify research trends and suggest directions of future research by analyzing the research periods, subjects, methods, topics, and relation variables in the thesis and journals related to toys for infants and children in Korea. The research questions selected for this purpose are as follows.
Research Question 1. What are the annual trends in toy-related researches?
Research Question 2. What are the trends in toy-related researches by subjects?
Research Question 3. What are the trends in toy-related researches by methods?
Research Question 4. What are the trends in toy-related researches by topics?
Research Question 5. What are the trends in toy-related researches by relation variables?
This study was searched and collected data on the website of the Academic Research Information Service (RISS www.riss.kr) and the National Assembly Electronic Library (www.nanet.go.kr) under the keywords 'Nol-it-gam', 'Nol-e-gam', 'Jang-nan-gam', 'Wan-gu', 'Toy'. Through the search, 202 papers and academic journals related to toys for infants and children, which published from 1974 to 2020, were selected as the subjects of analysis. The researches collected by the literature researching method were identified with quantitative trends through percentage and frequency analysis, and content analysis methods were used together based on the findings.
The analyzed results are presented in the order of the research questions. First, it was analyzed that the annual trends in toy-related researches have been steadily studied until 2020, starting with the journal published in 1974. Although the number of studies of the master's thesis and the journal differ slightly from year to year, it was similar overall. On the other hand, only nine of the 202 doctoral papers were conducted, indicating that the research was insufficient. Second, it was analyzed that the trends on subjects in toy-related researches were focused on human targeted. Among the studies conducted on human subject, many studies had been conducted on 5-year-old children and mixed-age children. On the other hand studies on 3-year-olds and principals were very insufficient. Third, the trends on methods in toy-related researches have shown that quantitative research methods have been used the most, and that qualitative research methods and mixed research methods have been used similarly. In the qualitative research method, the researches were conducted in the order of content analysis, participatory observation, and in-depth interview, and in the quantitative research method, the research methods were conducted in the order of questioning, test, and observation methods. Studies using literature research methods have shown poor performance compared to qualitative research methods and quantitative research methods.
Fourth, the trends on topics in toy-related researches for infants and children were mainly researched to find out about the toys. In addition, many studies have been conducted to identify play, development, and designs of toys. In other hand, researches on analysis of trends and toy-related tasks and prospects have been found to be insufficient. Fifth, it was analyzed that the trends on relation variables in toy-related researches were focused on social development and cognitive development. On the other hand, researches on physical and exercise development and environmentally friendly attitudes are very scarce.
The studying of toys is expected to continue further with the reorganization of the 2019 revised Nuri course, a kindergarten curriculum, and can expand the theme. Therefore, previous studies on the toys will be meaningful in utilizing it as educational materials for pre-service teachers and in-service teachers as supporter for play and as re-education materials for supporting teacher roles.
The purpose of this study is to identify research trends and suggest directions of future research by analyzing the research periods, subjects, methods, topics, and relation variables in the thesis and journals related to toys for infants and children in Korea. The research questions selected for this purpose are as follows.
Research Question 1. What are the annual trends in toy-related researches?
Research Question 2. What are the trends in toy-related researches by subjects?
Research Question 3. What are the trends in toy-related researches by methods?
Research Question 4. What are the trends in toy-related researches by topics?
Research Question 5. What are the trends in toy-related researches by relation variables?
This study was searched and collected data on the website of the Academic Research Information Service (RISS www.riss.kr) and the National Assembly Electronic Library (www.nanet.go.kr) under the keywords 'Nol-it-gam', 'Nol-e-gam', 'Jang-nan-gam', 'Wan-gu', 'Toy'. Through the search, 202 papers and academic journals related to toys for infants and children, which published from 1974 to 2020, were selected as the subjects of analysis. The researches collected by the literature researching method were identified with quantitative trends through percentage and frequency analysis, and content analysis methods were used together based on the findings.
The analyzed results are presented in the order of the research questions. First, it was analyzed that the annual trends in toy-related researches have been steadily studied until 2020, starting with the journal published in 1974. Although the number of studies of the master's thesis and the journal differ slightly from year to year, it was similar overall. On the other hand, only nine of the 202 doctoral papers were conducted, indicating that the research was insufficient. Second, it was analyzed that the trends on subjects in toy-related researches were focused on human targeted. Among the studies conducted on human subject, many studies had been conducted on 5-year-old children and mixed-age children. On the other hand studies on 3-year-olds and principals were very insufficient. Third, the trends on methods in toy-related researches have shown that quantitative research methods have been used the most, and that qualitative research methods and mixed research methods have been used similarly. In the qualitative research method, the researches were conducted in the order of content analysis, participatory observation, and in-depth interview, and in the quantitative research method, the research methods were conducted in the order of questioning, test, and observation methods. Studies using literature research methods have shown poor performance compared to qualitative research methods and quantitative research methods.
Fourth, the trends on topics in toy-related researches for infants and children were mainly researched to find out about the toys. In addition, many studies have been conducted to identify play, development, and designs of toys. In other hand, researches on analysis of trends and toy-related tasks and prospects have been found to be insufficient. Fifth, it was analyzed that the trends on relation variables in toy-related researches were focused on social development and cognitive development. On the other hand, researches on physical and exercise development and environmentally friendly attitudes are very scarce.
The studying of toys is expected to continue further with the reorganization of the 2019 revised Nuri course, a kindergarten curriculum, and can expand the theme. Therefore, previous studies on the toys will be meaningful in utilizing it as educational materials for pre-service teachers and in-service teachers as supporter for play and as re-education materials for supporting teacher roles.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.