가정에서 TV로 프로그램을 시청할 때는 원하는 프로그램 방영 시간에 맞춰 TV를 시청해야 하고, 다음 회 차를 시청하기위해서는 일주일을 기다려야만 한다. 그러나 OTT 서비스는 미디어 환경의 변화를 적극적으로 이용해 능동적인 시청패턴을 조성했다. 디지털 디바이스에 인터넷을 연결해서 야외 이동 중에 영상 콘텐츠를 시청하며, N스크린을 이용해 스마트폰에서 시청하던 콘텐츠를 다른 디지털 디바이스에서 이어서보고, 콘텐츠의 모든 회 차를 한꺼번에 몰아보면서 다음 회 차를 시청하기 위해서 기다림 없이 몰아보는 것도 가능해졌다. 이러한 올드미디어의 수동적인 시청패턴에서 발생하는 불편함을 OTT 서비스가 보완하면서 이용자가 증가하고 있다. 올드미디어의 시청률이 떨어지고, OTT 서비스 이용자가 증가하는 이유는 올드미디어에서 시청할 수 없었던 다양한 장르의 양질의 콘텐츠가 있기 때문이다. 넷플릭스는 2000년대 초반부터 쌓아온 ...
가정에서 TV로 프로그램을 시청할 때는 원하는 프로그램 방영 시간에 맞춰 TV를 시청해야 하고, 다음 회 차를 시청하기위해서는 일주일을 기다려야만 한다. 그러나 OTT 서비스는 미디어 환경의 변화를 적극적으로 이용해 능동적인 시청패턴을 조성했다. 디지털 디바이스에 인터넷을 연결해서 야외 이동 중에 영상 콘텐츠를 시청하며, N스크린을 이용해 스마트폰에서 시청하던 콘텐츠를 다른 디지털 디바이스에서 이어서보고, 콘텐츠의 모든 회 차를 한꺼번에 몰아보면서 다음 회 차를 시청하기 위해서 기다림 없이 몰아보는 것도 가능해졌다. 이러한 올드미디어의 수동적인 시청패턴에서 발생하는 불편함을 OTT 서비스가 보완하면서 이용자가 증가하고 있다. 올드미디어의 시청률이 떨어지고, OTT 서비스 이용자가 증가하는 이유는 올드미디어에서 시청할 수 없었던 다양한 장르의 양질의 콘텐츠가 있기 때문이다. 넷플릭스는 2000년대 초반부터 쌓아온 빅데이터를 이용해서 시청자들이 원하는 콘텐츠를 큰 금액의 제작비를 투입하여 제작한다. 그렇게 제작된 첫 번째 오리지널 시리즈인 <하우스 오브 카드>의 성공을 발판 삼아 전 세계를 상대로 하는 글로벌 기업이 됐고, 국내 진출 후에도 회당 최대 제작비를 갱신하면서 오리지널 시리즈를 제작하고 있다. 그렇게 제작된 <옥자>와 <킹덤>은 입소문을 타면서 구독자를 늘려왔다. 이후 넷플릭스 이외에 해외 OTT 서비스들이 국내 진출을 예고하면서, 국내 OTT 서비스도 오리지널 시리즈를 제작하기 시작했다. 웨이브는 공중파와 연계하여 오리지널 시리즈로 제작된 콘텐츠를 공중파와 웨이브에 동시공개하며, 올드미디어 시청자의 유입을 노렸다. 티빙은 케이블 방송에서 팬 층이 두터운 예능 프로그램을 오리지널 시리즈로 제작하면서 입지를 다졌고, CJ ENM에서 배급하는 영화를 극장과 동시 개봉하면서 영화 유통의 새로운 방식을 열었다. 국내 OTT 서비스가 넷플릭스와 해외 OTT 서비스들과 경쟁하기 위해서 오리지널 시리즈에 큰 금액을 들여 제작하고 있지만, 빅데이터를 활용해서 흥행여부까지 예측이 가능한 넷플릭스에 비해 효율성이 떨어진다. 넷플릭스는 <킹덤> 제작비에 200억 원이라는 거액을 투자 했지만, 러닝타임과 회 차에 대한 논의 이외에는 제작에 전혀 관여하지 않고도 흥행에 성공했다. 그렇기 때문에 국내 OTT 서비스가 오리지널 시리즈에 적지 않은 금액 투입을 예고한 만큼 효율적인 제작환경을 조성할 필요가 있어 보인다.
가정에서 TV로 프로그램을 시청할 때는 원하는 프로그램 방영 시간에 맞춰 TV를 시청해야 하고, 다음 회 차를 시청하기위해서는 일주일을 기다려야만 한다. 그러나 OTT 서비스는 미디어 환경의 변화를 적극적으로 이용해 능동적인 시청패턴을 조성했다. 디지털 디바이스에 인터넷을 연결해서 야외 이동 중에 영상 콘텐츠를 시청하며, N스크린을 이용해 스마트폰에서 시청하던 콘텐츠를 다른 디지털 디바이스에서 이어서보고, 콘텐츠의 모든 회 차를 한꺼번에 몰아보면서 다음 회 차를 시청하기 위해서 기다림 없이 몰아보는 것도 가능해졌다. 이러한 올드미디어의 수동적인 시청패턴에서 발생하는 불편함을 OTT 서비스가 보완하면서 이용자가 증가하고 있다. 올드미디어의 시청률이 떨어지고, OTT 서비스 이용자가 증가하는 이유는 올드미디어에서 시청할 수 없었던 다양한 장르의 양질의 콘텐츠가 있기 때문이다. 넷플릭스는 2000년대 초반부터 쌓아온 빅데이터를 이용해서 시청자들이 원하는 콘텐츠를 큰 금액의 제작비를 투입하여 제작한다. 그렇게 제작된 첫 번째 오리지널 시리즈인 <하우스 오브 카드>의 성공을 발판 삼아 전 세계를 상대로 하는 글로벌 기업이 됐고, 국내 진출 후에도 회당 최대 제작비를 갱신하면서 오리지널 시리즈를 제작하고 있다. 그렇게 제작된 <옥자>와 <킹덤>은 입소문을 타면서 구독자를 늘려왔다. 이후 넷플릭스 이외에 해외 OTT 서비스들이 국내 진출을 예고하면서, 국내 OTT 서비스도 오리지널 시리즈를 제작하기 시작했다. 웨이브는 공중파와 연계하여 오리지널 시리즈로 제작된 콘텐츠를 공중파와 웨이브에 동시공개하며, 올드미디어 시청자의 유입을 노렸다. 티빙은 케이블 방송에서 팬 층이 두터운 예능 프로그램을 오리지널 시리즈로 제작하면서 입지를 다졌고, CJ ENM에서 배급하는 영화를 극장과 동시 개봉하면서 영화 유통의 새로운 방식을 열었다. 국내 OTT 서비스가 넷플릭스와 해외 OTT 서비스들과 경쟁하기 위해서 오리지널 시리즈에 큰 금액을 들여 제작하고 있지만, 빅데이터를 활용해서 흥행여부까지 예측이 가능한 넷플릭스에 비해 효율성이 떨어진다. 넷플릭스는 <킹덤> 제작비에 200억 원이라는 거액을 투자 했지만, 러닝타임과 회 차에 대한 논의 이외에는 제작에 전혀 관여하지 않고도 흥행에 성공했다. 그렇기 때문에 국내 OTT 서비스가 오리지널 시리즈에 적지 않은 금액 투입을 예고한 만큼 효율적인 제작환경을 조성할 필요가 있어 보인다.
When watching a program on TV at home, you can't turn on the TV at the desired show time and move around when the program ends. Also, you have to wait a week to watch the next episode. However, the OTT service actively used changes in the media environment to create an active viewing pattern. In ord...
When watching a program on TV at home, you can't turn on the TV at the desired show time and move around when the program ends. Also, you have to wait a week to watch the next episode. However, the OTT service actively used changes in the media environment to create an active viewing pattern. In order to connect the Internet to a digital device to watch video content while moving outdoors, to continue watching the content you were watching on a smartphone using the N-Screen on another digital device, and to watch the next episode while providing all episodes of the content at once. It is also possible to drive without waiting. The number of users is increasing as the OTT service compensates for the inconvenience caused by the passive viewing patterns of these old media. In addition, the reason why the viewer rating of old media is falling and the number of OTT service users is increasing is that there are quality contents of various genres that could not be viewed in old media. Netflix uses big data accumulated since the early 2000s to produce content that viewers want by investing a large amount of production cost. Using the success of the first original series as a stepping stone, it has become a global company targeting the world. and produced in this way have increased subscribers by word of mouth. After that, as overseas OTT services other than Netflix announced their entry into Korea, domestic OTT services also started to produce original series. 'Wavve' released original series content in connection with the airwaves to both the airwaves and the wave at the same time, aiming to attract viewers from old media, and 'Tving' solidified its position by producing an original series of entertainment programs with a strong fan base on cable broadcasting, opened a new way of film distribution by simultaneously releasing films distributed by CJ ENM with the theater. Domestic OTT services spend a lot of money on original series to compete with Netflix and overseas OTT services, but they are less efficient than Netflix, which can predict the box office success using big data. Although Netflix invested a huge amount of 20 billion won in the production cost of , it succeeded in box office success without any involvement in the production except for the discussion of the running time and episodes. Therefore, it seems necessary to create an efficient production environment as the domestic OTT service foreshadows a considerable amount of investment in the original series.
When watching a program on TV at home, you can't turn on the TV at the desired show time and move around when the program ends. Also, you have to wait a week to watch the next episode. However, the OTT service actively used changes in the media environment to create an active viewing pattern. In order to connect the Internet to a digital device to watch video content while moving outdoors, to continue watching the content you were watching on a smartphone using the N-Screen on another digital device, and to watch the next episode while providing all episodes of the content at once. It is also possible to drive without waiting. The number of users is increasing as the OTT service compensates for the inconvenience caused by the passive viewing patterns of these old media. In addition, the reason why the viewer rating of old media is falling and the number of OTT service users is increasing is that there are quality contents of various genres that could not be viewed in old media. Netflix uses big data accumulated since the early 2000s to produce content that viewers want by investing a large amount of production cost. Using the success of the first original series as a stepping stone, it has become a global company targeting the world. and produced in this way have increased subscribers by word of mouth. After that, as overseas OTT services other than Netflix announced their entry into Korea, domestic OTT services also started to produce original series. 'Wavve' released original series content in connection with the airwaves to both the airwaves and the wave at the same time, aiming to attract viewers from old media, and 'Tving' solidified its position by producing an original series of entertainment programs with a strong fan base on cable broadcasting, opened a new way of film distribution by simultaneously releasing films distributed by CJ ENM with the theater. Domestic OTT services spend a lot of money on original series to compete with Netflix and overseas OTT services, but they are less efficient than Netflix, which can predict the box office success using big data. Although Netflix invested a huge amount of 20 billion won in the production cost of , it succeeded in box office success without any involvement in the production except for the discussion of the running time and episodes. Therefore, it seems necessary to create an efficient production environment as the domestic OTT service foreshadows a considerable amount of investment in the original series.
주제어
#올드미디어 OTT 서비스 N스크린 넷플릭스 웨이브 티빙 오리지널 시리즈 Old Media OTT Service N-Screen Netflix Wavve TVING Original Series
학위논문 정보
저자
장동현
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
뉴미디어아트학과 실용미디어아트전공
지도교수
주종우
발행연도
2021
총페이지
iv, 65 p.
키워드
올드미디어 OTT 서비스 N스크린 넷플릭스 웨이브 티빙 오리지널 시리즈 Old Media OTT Service N-Screen Netflix Wavve TVING Original Series
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