중국 경제발전에 따라 급속히 확장되고 있는 소비 관련 산업은 지속적인 성장가능성을 나타내고 있으며, 명품 관련 소비가 증가하면서 이를 소비하는 중국 소비자에 대한 관심이 높아지고 있다. 2020년은 코로나19의 여파로 전 세계 명품 매출이 23%로 하락하였지만 중국의 명품 매출 점유율은 2배로 증가하였으며, 전세계 명품 매출액의 중국내 시장 점유율이 확대되고 있다. 그리고 디지털 세대인 Z세대는 세계소비 시장에서 40%의 소비층이 되어 산업 경제에 영향을 미칠 것으로 전망되었는데, 특히 명품 시장의 급성장 요인으로 Z세대 소비자가 주목받는 등 다양한 경제 기반의 변화가 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 중국 Z세대 소비자의 소비특성과 명품 소비동기가 ...
중국 경제발전에 따라 급속히 확장되고 있는 소비 관련 산업은 지속적인 성장가능성을 나타내고 있으며, 명품 관련 소비가 증가하면서 이를 소비하는 중국 소비자에 대한 관심이 높아지고 있다. 2020년은 코로나19의 여파로 전 세계 명품 매출이 23%로 하락하였지만 중국의 명품 매출 점유율은 2배로 증가하였으며, 전세계 명품 매출액의 중국내 시장 점유율이 확대되고 있다. 그리고 디지털 세대인 Z세대는 세계소비 시장에서 40%의 소비층이 되어 산업 경제에 영향을 미칠 것으로 전망되었는데, 특히 명품 시장의 급성장 요인으로 Z세대 소비자가 주목받는 등 다양한 경제 기반의 변화가 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 중국 Z세대 소비자의 소비특성과 명품 소비동기가 구매의도에 영향을 미치는지에 대해 살펴보고, 중국 Z세대 소비자에 대한 소비특성 분석을 통해서 명품 소비동기에 영향을 미치는 주요 요인들을 추출하고자 하였다. 그리하여 Z세대 소비자가 명품 구매를 구매하는 이유, 즉 동기를 파악하는 데 있어서 소비자의 명품 구매 시 소비특성이 어떠한 역할을 하는가를 살펴보았다. 이에 따른 본 연구의 구체적 목적은, 첫째, 중국 Z세대 소비자, 명품 소비동기, 구매의도에 대한 용어에 대해 개념을 정의하고 특성을 이해한다. 둘째, 중국 Z세대 소비자의 명품 소비동기와 구매의도의 영향 관계에 대한 가설과 연구 모형에 따른 설문조사를 통해 분석하고 검증하여 규명한다. 셋째, 중국 Z세대 소비자의 소비특성이 명품 소비동기와 구매의도에 영향을 미치는지를 확인하고 결과를 도출한다. 본 연구 방법은 이론적 연구와 설문조사 연구를 병행한다. 설문 조사는 2021년 3월 29일부터 2021년 4월 23일까지 실시하였으며 381부가 결과분석에 활용되었다. 수집된 표본을 대상을 통계적 처리를 위해 SPSS21.0을 활용하였고 빈도분석, 신뢰도 분석, 타당성 분석, 상관관계분석, 요인분석을, T-test을 실시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 첫째, 가설 H1인 중국 Z세대 소비자의 소비특성과 명품 소비동기와의 영향관계에서, 중국 Z세대 소비자의 소비특성의 하위 요인 중에서 SNS구전효과 소비추구, 유행선도 소비추구, 자아주의 소비추구는 명품 소비동기에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 중국 Z세대 소비자의 소비특성에서 독특성 동기, 품질 동기는 명품 소비동기에 유의미한 영향을 미치는 않는 것으로 나타났다. 둘째, 가설 H2의 명품 소비동기와 구매의도와의 영향 관계에서, 명품 소비동기의 하위 요인인 과시 동기, 쾌락 동기, 소셜 케뮤니케이션 동기는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 명품 소비동기의 독특성 동기와 품질 동기는 구매의도와의 영향 관계에서 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 가설 H3의 중국 Z세대 소비자의 소비특성과 구매의도와의 영향 관계에서, 중국 Z세대 소비자의 소비특성에서 유행선도 소비추구, 자아주의 소비추구, 취미선호 소비추구는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 중국 Z세대 소비자의 소비특성에서 SNS 구전효과 소비추구와 가치성 소비추구와의 영향 관계에서 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 중국 Z세대 소비자의 소비특성, 명품 소비동기, 구매의도의 영향 관계에서 중국 Z세대 소비자의 인구통계학적 관점의 차이를 성별, 학력, 연령, 결혼여부의 요인으로 도출할 수 있었다. 본 연구는 Z세대의 소비특성의 영향을 소비동기와 구매의도를 통해서 규명한 것으로 미래 명품 시장의 성장 가능성이 기대되는 점을 고려할 때 Z세대라는 주요 소비층으로써 이들을 대상으로 한 연구는 의의가 있다고 사료된다. 이에 본 연구의 결과를 바탕으로 확장된 영역의 후속연구와 마케팅 대안 모색에 활용되기를 제안한다.
중국 경제발전에 따라 급속히 확장되고 있는 소비 관련 산업은 지속적인 성장가능성을 나타내고 있으며, 명품 관련 소비가 증가하면서 이를 소비하는 중국 소비자에 대한 관심이 높아지고 있다. 2020년은 코로나19의 여파로 전 세계 명품 매출이 23%로 하락하였지만 중국의 명품 매출 점유율은 2배로 증가하였으며, 전세계 명품 매출액의 중국내 시장 점유율이 확대되고 있다. 그리고 디지털 세대인 Z세대는 세계소비 시장에서 40%의 소비층이 되어 산업 경제에 영향을 미칠 것으로 전망되었는데, 특히 명품 시장의 급성장 요인으로 Z세대 소비자가 주목받는 등 다양한 경제 기반의 변화가 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 중국 Z세대 소비자의 소비특성과 명품 소비동기가 구매의도에 영향을 미치는지에 대해 살펴보고, 중국 Z세대 소비자에 대한 소비특성 분석을 통해서 명품 소비동기에 영향을 미치는 주요 요인들을 추출하고자 하였다. 그리하여 Z세대 소비자가 명품 구매를 구매하는 이유, 즉 동기를 파악하는 데 있어서 소비자의 명품 구매 시 소비특성이 어떠한 역할을 하는가를 살펴보았다. 이에 따른 본 연구의 구체적 목적은, 첫째, 중국 Z세대 소비자, 명품 소비동기, 구매의도에 대한 용어에 대해 개념을 정의하고 특성을 이해한다. 둘째, 중국 Z세대 소비자의 명품 소비동기와 구매의도의 영향 관계에 대한 가설과 연구 모형에 따른 설문조사를 통해 분석하고 검증하여 규명한다. 셋째, 중국 Z세대 소비자의 소비특성이 명품 소비동기와 구매의도에 영향을 미치는지를 확인하고 결과를 도출한다. 본 연구 방법은 이론적 연구와 설문조사 연구를 병행한다. 설문 조사는 2021년 3월 29일부터 2021년 4월 23일까지 실시하였으며 381부가 결과분석에 활용되었다. 수집된 표본을 대상을 통계적 처리를 위해 SPSS21.0을 활용하였고 빈도분석, 신뢰도 분석, 타당성 분석, 상관관계분석, 요인분석을, T-test을 실시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 첫째, 가설 H1인 중국 Z세대 소비자의 소비특성과 명품 소비동기와의 영향관계에서, 중국 Z세대 소비자의 소비특성의 하위 요인 중에서 SNS 구전효과 소비추구, 유행선도 소비추구, 자아주의 소비추구는 명품 소비동기에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 중국 Z세대 소비자의 소비특성에서 독특성 동기, 품질 동기는 명품 소비동기에 유의미한 영향을 미치는 않는 것으로 나타났다. 둘째, 가설 H2의 명품 소비동기와 구매의도와의 영향 관계에서, 명품 소비동기의 하위 요인인 과시 동기, 쾌락 동기, 소셜 케뮤니케이션 동기는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 명품 소비동기의 독특성 동기와 품질 동기는 구매의도와의 영향 관계에서 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 가설 H3의 중국 Z세대 소비자의 소비특성과 구매의도와의 영향 관계에서, 중국 Z세대 소비자의 소비특성에서 유행선도 소비추구, 자아주의 소비추구, 취미선호 소비추구는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 중국 Z세대 소비자의 소비특성에서 SNS 구전효과 소비추구와 가치성 소비추구와의 영향 관계에서 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 중국 Z세대 소비자의 소비특성, 명품 소비동기, 구매의도의 영향 관계에서 중국 Z세대 소비자의 인구통계학적 관점의 차이를 성별, 학력, 연령, 결혼여부의 요인으로 도출할 수 있었다. 본 연구는 Z세대의 소비특성의 영향을 소비동기와 구매의도를 통해서 규명한 것으로 미래 명품 시장의 성장 가능성이 기대되는 점을 고려할 때 Z세대라는 주요 소비층으로써 이들을 대상으로 한 연구는 의의가 있다고 사료된다. 이에 본 연구의 결과를 바탕으로 확장된 영역의 후속연구와 마케팅 대안 모색에 활용되기를 제안한다.
The consumption-related industry, which is rapidly expanding in accordance with the economic development of China, shows the possibility of continuous growth, and as consumption related to luxury goods increases, interest in Chinese consumers who consume it is increasing. In 2020, global luxury sale...
The consumption-related industry, which is rapidly expanding in accordance with the economic development of China, shows the possibility of continuous growth, and as consumption related to luxury goods increases, interest in Chinese consumers who consume it is increasing. In 2020, global luxury sales fell to 23% in the aftermath of COVID-19, but the share of luxury goods sales in China doubled, and the market share of global luxury sales in China is expanding. And the digital generation, Generation Z, is expected to have an impact on the industrial economy by becoming a 40% consumer group in the global consumption market. Therefore, this study examines the consumption characteristics of Chinese Gen Z consumers and whether luxury consumption motives affect purchase intention, and extracts major factors affecting luxury consumption motives through consumption characteristics analysis of Chinese Gen Z consumers. wanted to Thus, we examined the role of consumption characteristics when purchasing luxury goods by consumers in understanding the reasons why Gen Z consumers purchase luxury goods, that is, their motives. Accordingly, the specific purpose of this study is to first define the concepts and understand the characteristics of Chinese Gen Z consumers, luxury consumption motives, and purchase intentions. Second, it is analyzed, verified, and identified through a survey according to the hypothesis and research model on the relationship between the luxury consumption motives and purchase intentions of Chinese Gen Z consumers. Third, we examine whether the consumption characteristics of Chinese Gen Z consumers affect luxury consumption motives and purchase intentions and derive the results. This research method combines theoretical research and survey research. The survey was conducted from March 29, 2021 to April 23, 2021, and 381 copies were used to analyze the results. SPSS21.0 was used for statistical processing of the collected samples, and frequency analysis, reliability analysis, validity analysis, correlation analysis, factor analysis, and T-test were performed. The conclusion of this study is as follows. First, in the relationship between the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers and the motive for luxury consumption, which is hypothesis H1, among the sub-factors of the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers, SNS word-of-mouth effect consumption pursuit, trend-leading consumption pursuit, and egoistic consumption pursuit are luxury goods. found to have an effect on consumption motives. However, in the consumption characteristics of Chinese Gen Z consumers, it was found that uniqueness motive and quality motive did not have a significant effect on luxury goods consumption motive. Second, in the relationship between the luxury consumption motive and purchase intention in Hypothesis H2, show motive, pleasure motive, and social communication motive, which are sub-factors of luxury consumption motive, were found to affect purchase intention. However, it was found that the unique motive and quality motive of luxury consumption motive were not significant in the relationship with purchase intention. Third, in the relationship between the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers and their purchase intentions under Hypothesis H3, trend-leading consumption pursuits, egoistic consumption pursuits, and hobby preference consumption pursuits influence purchase intentions in the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers. appeared to affect However, in the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers, it was found that the SNS word-of-mouth effect was not significant in the relationship between consumption pursuit and value consumption pursuit. Fourth, in the relationship between consumption characteristics, luxury consumption motives, and purchase intentions of Chinese Generation Z consumers, differences in demographic viewpoints of Chinese Generation Z consumers could be derived as factors such as gender, education, age, and marital status. This study identified the influence of the consumption characteristics of Generation Z through consumption motives and purchase intentions. Considering that the growth potential of the future luxury market is expected, a study targeting them as a major consumer group, called Generation Z, is meaningful. is fed Therefore, based on the results of this study, it is proposed to be used for follow-up research in the expanded field and search for marketing alternatives.
The consumption-related industry, which is rapidly expanding in accordance with the economic development of China, shows the possibility of continuous growth, and as consumption related to luxury goods increases, interest in Chinese consumers who consume it is increasing. In 2020, global luxury sales fell to 23% in the aftermath of COVID-19, but the share of luxury goods sales in China doubled, and the market share of global luxury sales in China is expanding. And the digital generation, Generation Z, is expected to have an impact on the industrial economy by becoming a 40% consumer group in the global consumption market. Therefore, this study examines the consumption characteristics of Chinese Gen Z consumers and whether luxury consumption motives affect purchase intention, and extracts major factors affecting luxury consumption motives through consumption characteristics analysis of Chinese Gen Z consumers. wanted to Thus, we examined the role of consumption characteristics when purchasing luxury goods by consumers in understanding the reasons why Gen Z consumers purchase luxury goods, that is, their motives. Accordingly, the specific purpose of this study is to first define the concepts and understand the characteristics of Chinese Gen Z consumers, luxury consumption motives, and purchase intentions. Second, it is analyzed, verified, and identified through a survey according to the hypothesis and research model on the relationship between the luxury consumption motives and purchase intentions of Chinese Gen Z consumers. Third, we examine whether the consumption characteristics of Chinese Gen Z consumers affect luxury consumption motives and purchase intentions and derive the results. This research method combines theoretical research and survey research. The survey was conducted from March 29, 2021 to April 23, 2021, and 381 copies were used to analyze the results. SPSS21.0 was used for statistical processing of the collected samples, and frequency analysis, reliability analysis, validity analysis, correlation analysis, factor analysis, and T-test were performed. The conclusion of this study is as follows. First, in the relationship between the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers and the motive for luxury consumption, which is hypothesis H1, among the sub-factors of the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers, SNS word-of-mouth effect consumption pursuit, trend-leading consumption pursuit, and egoistic consumption pursuit are luxury goods. found to have an effect on consumption motives. However, in the consumption characteristics of Chinese Gen Z consumers, it was found that uniqueness motive and quality motive did not have a significant effect on luxury goods consumption motive. Second, in the relationship between the luxury consumption motive and purchase intention in Hypothesis H2, show motive, pleasure motive, and social communication motive, which are sub-factors of luxury consumption motive, were found to affect purchase intention. However, it was found that the unique motive and quality motive of luxury consumption motive were not significant in the relationship with purchase intention. Third, in the relationship between the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers and their purchase intentions under Hypothesis H3, trend-leading consumption pursuits, egoistic consumption pursuits, and hobby preference consumption pursuits influence purchase intentions in the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers. appeared to affect However, in the consumption characteristics of Chinese Generation Z consumers, it was found that the SNS word-of-mouth effect was not significant in the relationship between consumption pursuit and value consumption pursuit. Fourth, in the relationship between consumption characteristics, luxury consumption motives, and purchase intentions of Chinese Generation Z consumers, differences in demographic viewpoints of Chinese Generation Z consumers could be derived as factors such as gender, education, age, and marital status. This study identified the influence of the consumption characteristics of Generation Z through consumption motives and purchase intentions. Considering that the growth potential of the future luxury market is expected, a study targeting them as a major consumer group, called Generation Z, is meaningful. is fed Therefore, based on the results of this study, it is proposed to be used for follow-up research in the expanded field and search for marketing alternatives.
주제어
#Z세대 소비특성 명품 소비 SNS 구전효과 소셜 커뮤니케이션 동기 Generation Z Consumption Characteristics luxury Spending SNS Following Effect Social Motivation
학위논문 정보
저자
진설음
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
패션학과 패션산업전공
지도교수
김미현
발행연도
2021
총페이지
vii, 119 p.
키워드
Z세대 소비특성 명품 소비 SNS 구전효과 소셜 커뮤니케이션 동기 Generation Z Consumption Characteristics luxury Spending SNS Following Effect Social Motivation
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