21세기 현대사회는 급속한 경제 성장과 고도의 산업화로 전 세계에서 생태계 파괴와 지구 온난화로 인한 기후변화, 환경오염 등의 각종 심각한 환경 문제가 발생하게 되었다. 이는 현재 자연의 생태계 파괴를 넘어서 인간의 생존까지 위협하고 있다. 인간이 불러일으킨 환경 문제에 대한 심각성에 대해 인지하기 시작하면서 전 세계는 지속가능성을 필수적으로 따라야하는 가치로 삼고 인간과 자연이 공존할 수 있는 방법을 모색하게 되었다. 지속가능성은 친환경적 개념을 넘어 사회, 경제, 문화적 패러다임으로 널리 확산되며 적용되고 있으며 전 세계의 학자와 디자이너, 기업들에 의해 다양한 분야에서 그 적용 방법을 모색하고 있다. 패션 산업 분야에서도 ...
21세기 현대사회는 급속한 경제 성장과 고도의 산업화로 전 세계에서 생태계 파괴와 지구 온난화로 인한 기후변화, 환경오염 등의 각종 심각한 환경 문제가 발생하게 되었다. 이는 현재 자연의 생태계 파괴를 넘어서 인간의 생존까지 위협하고 있다. 인간이 불러일으킨 환경 문제에 대한 심각성에 대해 인지하기 시작하면서 전 세계는 지속가능성을 필수적으로 따라야하는 가치로 삼고 인간과 자연이 공존할 수 있는 방법을 모색하게 되었다. 지속가능성은 친환경적 개념을 넘어 사회, 경제, 문화적 패러다임으로 널리 확산되며 적용되고 있으며 전 세계의 학자와 디자이너, 기업들에 의해 다양한 분야에서 그 적용 방법을 모색하고 있다. 패션 산업 분야에서도 지속가능한 발전을 위해 여러 단체와 전문가들에 의해 지속가능한 패션디자인이 추구해야 하는 가치와 실현 방법들에 대한 연구가 계속해서 진행되어오고 있다. 패션 산업은 전 세계 산업 중 두 번째로 많은 온실가스를 배출하며 환경오염의 주범으로 사회적 질타를 받고 있는 산업 분야이다. 대량 생산과 대량 소비, 대량 폐기로 이어지는 패션 산업 전반의 과정은 한정된 지구 환경의 자원과 에너지를 급속히 고갈시키고 있다. 또한 해마다 증가하는 의류 폐기물들은 지구 환경에 아주 큰 해를 가하고 있으며 산업의 성장과 더불어 이러한 환경적인 문제와 함께 아동의 노동력 착취와 열악한 작업 환경, 임금문제 등의 인권문제와 공정무역과 같은 사회윤리적인 문제 또한 발생하게 되었다. 패션 업계는 이러한 문제에 책임 의식을 느끼고 인간과 환경이 함께 나아갈 수 있는 방안을 지속가능한 패션디자인을 통해서 찾아가고 있다. 패션 산업이 지속가능한 발전을 중심으로 산업 체계의 본질 자체가 이동함에 따라 지속가능한 패션디자인을 위한 여러 가지 방법들이 제시되고 있는 가운데 업사이클링 패션디자인이 그 대안으로 제시되고 있으며 중요성이 부각되고 있다. 패션에서 지속가능한 가치를 따르기 위한 노력을 보이는 브랜드 가운데 업사이클링 패션디자인의 방법으로 가장 두각을 드러내고 있는 마린 세르의 업사이클링 패션디자인을 사례로 지속가능한 관점에서 업사이클링 패션디자인이 내포한 가치에 대해 고찰하고 이를 통해 패션에서 지속가능한 가치를 실현하는 방법을 모색하고자 하였다. 마린 세르의 시즌별 컬렉션 분석을 통해 사례 분석 결과를 정리하고 마린 세르에 나타나는 업사이클링 패션디자인의 특성을 도출하였다. 마린 세르의 첫 컬렉션인 2018 F/W 시즌 컬렉션부터 최근까지 발표된 2021 S/S 시즌 컬렉션까지 시즌별 나타난 업사이클링 패션디자인의 사례를 분석한 결과 마린 세르에 나타나는 업사이클링 패션디자인의 특성은 환경성, 독창성, 가변성, 경제성, 수공예성, 시간성, 가용성으로 구분 될 수 있었다. 이어서 마린 세르가 추구하는 업사이클링 패션디자인에 대한 디자이너의 관점과 가치관, 추구하는 패션 세계, 표현 방법 등과 함께 컬렉션 분석 결과를 종합하여 지속가능한 관점에서 가치별로 내제된 특성을 보았을 때 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 지속가능한 관점에서의 가치 중 한 가지 측면에 치우치지 않았으며 환경, 경제, 사회, 문화적 가치를 모두 고루 내포하고 있음을 확인 할 수 있었다. 지속가능한 관점에서 마린 세르에 나타나는 업사이클링 패션디자인의 특성을 살펴보았을 때 환경성, 독창성, 가변성, 경제성, 수공예성, 시간성, 가용성의 모든 특성들이 지속가능한 가치 중 환경적 가치를 내포하였다. 경제적 가치를 가진 특성에는 환경성, 독창성과 가변성, 경제성, 수공예성, 가용성이 나타났다. 사회적 가치는 환경성, 독창성, 수공예성, 시간성을 통해 실현할 수 있었다. 마지막으로 문화적 가치에는 독창성, 수공예성, 시간성, 가용성의 특징들이 포함되었다. 따라서 지속가능한 관점에서 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 환경적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인, 경제적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인, 사회적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인, 문화적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인으로 구분 될 수 있었다. 지속가능한 관점에서의 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 환경, 경제, 사회, 문화적 측면의 지속가능한 가치를 모두 내포한 융ㆍ복합적인 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인이라고 할 수 있다. 이는 마린 세르의 업사이클링 패션디자인이 지속가능한 가치를 포괄적으로 내포함으로써 기존의 여러 패션 브랜드에서 시도하던 업사이클링 패션디자인과의 차별성을 강조 할 수 있는 부분이다. 지속가능한 가치를 고루 내포한 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 패션 산업이 지속가능한 발전을 위하여 나아가야할 방향성을 제시해 줄 수 있으며 지속가능한 패션으로 나아감에 있어서 중요한 역할을 할 수 있을 것이라 사료된다.
21세기 현대사회는 급속한 경제 성장과 고도의 산업화로 전 세계에서 생태계 파괴와 지구 온난화로 인한 기후변화, 환경오염 등의 각종 심각한 환경 문제가 발생하게 되었다. 이는 현재 자연의 생태계 파괴를 넘어서 인간의 생존까지 위협하고 있다. 인간이 불러일으킨 환경 문제에 대한 심각성에 대해 인지하기 시작하면서 전 세계는 지속가능성을 필수적으로 따라야하는 가치로 삼고 인간과 자연이 공존할 수 있는 방법을 모색하게 되었다. 지속가능성은 친환경적 개념을 넘어 사회, 경제, 문화적 패러다임으로 널리 확산되며 적용되고 있으며 전 세계의 학자와 디자이너, 기업들에 의해 다양한 분야에서 그 적용 방법을 모색하고 있다. 패션 산업 분야에서도 지속가능한 발전을 위해 여러 단체와 전문가들에 의해 지속가능한 패션디자인이 추구해야 하는 가치와 실현 방법들에 대한 연구가 계속해서 진행되어오고 있다. 패션 산업은 전 세계 산업 중 두 번째로 많은 온실가스를 배출하며 환경오염의 주범으로 사회적 질타를 받고 있는 산업 분야이다. 대량 생산과 대량 소비, 대량 폐기로 이어지는 패션 산업 전반의 과정은 한정된 지구 환경의 자원과 에너지를 급속히 고갈시키고 있다. 또한 해마다 증가하는 의류 폐기물들은 지구 환경에 아주 큰 해를 가하고 있으며 산업의 성장과 더불어 이러한 환경적인 문제와 함께 아동의 노동력 착취와 열악한 작업 환경, 임금문제 등의 인권문제와 공정무역과 같은 사회윤리적인 문제 또한 발생하게 되었다. 패션 업계는 이러한 문제에 책임 의식을 느끼고 인간과 환경이 함께 나아갈 수 있는 방안을 지속가능한 패션디자인을 통해서 찾아가고 있다. 패션 산업이 지속가능한 발전을 중심으로 산업 체계의 본질 자체가 이동함에 따라 지속가능한 패션디자인을 위한 여러 가지 방법들이 제시되고 있는 가운데 업사이클링 패션디자인이 그 대안으로 제시되고 있으며 중요성이 부각되고 있다. 패션에서 지속가능한 가치를 따르기 위한 노력을 보이는 브랜드 가운데 업사이클링 패션디자인의 방법으로 가장 두각을 드러내고 있는 마린 세르의 업사이클링 패션디자인을 사례로 지속가능한 관점에서 업사이클링 패션디자인이 내포한 가치에 대해 고찰하고 이를 통해 패션에서 지속가능한 가치를 실현하는 방법을 모색하고자 하였다. 마린 세르의 시즌별 컬렉션 분석을 통해 사례 분석 결과를 정리하고 마린 세르에 나타나는 업사이클링 패션디자인의 특성을 도출하였다. 마린 세르의 첫 컬렉션인 2018 F/W 시즌 컬렉션부터 최근까지 발표된 2021 S/S 시즌 컬렉션까지 시즌별 나타난 업사이클링 패션디자인의 사례를 분석한 결과 마린 세르에 나타나는 업사이클링 패션디자인의 특성은 환경성, 독창성, 가변성, 경제성, 수공예성, 시간성, 가용성으로 구분 될 수 있었다. 이어서 마린 세르가 추구하는 업사이클링 패션디자인에 대한 디자이너의 관점과 가치관, 추구하는 패션 세계, 표현 방법 등과 함께 컬렉션 분석 결과를 종합하여 지속가능한 관점에서 가치별로 내제된 특성을 보았을 때 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 지속가능한 관점에서의 가치 중 한 가지 측면에 치우치지 않았으며 환경, 경제, 사회, 문화적 가치를 모두 고루 내포하고 있음을 확인 할 수 있었다. 지속가능한 관점에서 마린 세르에 나타나는 업사이클링 패션디자인의 특성을 살펴보았을 때 환경성, 독창성, 가변성, 경제성, 수공예성, 시간성, 가용성의 모든 특성들이 지속가능한 가치 중 환경적 가치를 내포하였다. 경제적 가치를 가진 특성에는 환경성, 독창성과 가변성, 경제성, 수공예성, 가용성이 나타났다. 사회적 가치는 환경성, 독창성, 수공예성, 시간성을 통해 실현할 수 있었다. 마지막으로 문화적 가치에는 독창성, 수공예성, 시간성, 가용성의 특징들이 포함되었다. 따라서 지속가능한 관점에서 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 환경적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인, 경제적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인, 사회적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인, 문화적 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인으로 구분 될 수 있었다. 지속가능한 관점에서의 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 환경, 경제, 사회, 문화적 측면의 지속가능한 가치를 모두 내포한 융ㆍ복합적인 가치를 지닌 업사이클링 패션디자인이라고 할 수 있다. 이는 마린 세르의 업사이클링 패션디자인이 지속가능한 가치를 포괄적으로 내포함으로써 기존의 여러 패션 브랜드에서 시도하던 업사이클링 패션디자인과의 차별성을 강조 할 수 있는 부분이다. 지속가능한 가치를 고루 내포한 마린 세르의 업사이클링 패션디자인은 패션 산업이 지속가능한 발전을 위하여 나아가야할 방향성을 제시해 줄 수 있으며 지속가능한 패션으로 나아감에 있어서 중요한 역할을 할 수 있을 것이라 사료된다.
In the 21st century, rapid economic growth and high industrialization have caused serious environmental problems around the world, including ecosystem destruction, climate change caused by global warming, and environmental pollution. This is now threatening human survival beyond the destruction of n...
In the 21st century, rapid economic growth and high industrialization have caused serious environmental problems around the world, including ecosystem destruction, climate change caused by global warming, and environmental pollution. This is now threatening human survival beyond the destruction of nature's ecosystem. As people began to recognize the seriousness of environmental problems caused by humans, the whole world became aware of sustainability as an essential value and sought ways for humans and nature to coexist. Sustainability is spreading and being applied to social, economic and cultural paradigms beyond eco-friendly concepts by scholars, designers, and companies around the world. In the fashion industry, research has been conducted by various organizations and experts on the values and ways of realizing sustainable fashion design for sustainable development. The fashion industry is the second-largest industry in the world to emit greenhouse gases and is being criticized for being the main culprit of environmental pollution. The fashion industry-wide process leading to mass production, mass consumption and mass destruction is rapidly depleting resources and energy from the limited global environment. The annual increase in clothing waste is also causing great damage to the global environment, along with the growth of the industry, such as child labor exploitation, poor working conditions, wages, and socio-ethical problems such as fair trade. The fashion industry is feeling responsible for these problems and finding ways to move forward with humans and the environment together through sustainable fashion design. As the nature of the industrial system itself shifts around sustainable development, upcycling fashion design is being suggested as an alternative and highlighted. Marine Serre’s upcycling fashion design, which stands out the most as an upcycling fashion design method among brands that show efforts to follow sustainable value in fashion, was considered from a sustainable perspective and sought ways to realize sustainable value in fashion. Through the analysis of Marine Serre’s seasonal collection, we summarize the case analysis results and derive the characteristics of the upcycling fashion design that appears in Marine Serre. According to an analysis of upcycling fashion designs from Marine Serre’s first collection, the 2018 F/W season collection to the recent 2021 S/S season collection, the characteristics of upcycling fashion designs could be divided into Environmental, Creative, Variable, Economical, Handicraft, Time, and Useful characteristics. The analysis of the collection, combined with the designer's perspective on upcycling fashion design, values, fashion world, and expression methods, confirmed that upcycling fashion design of Marine Serre did not bias toward one aspect of value from a sustainable perspective. Looking at the characteristics of upcycling fashion design in Marine Serre from a sustainable perspective, all of the Environmental, Creative, Variable, Economical, Handicraft, Time, and Useful characteristics were included in environmental values among sustainable values. Economic values showed Environmental, Creative, Variable, Economical, Handicraft, and Useful characteristics Social values could be realized through Environmental, Creative, Handicraft, and Time characteristics. Finally, cultural values included Creative, Handicraft, and Useful characteristics. Thus, from a sustainable perspective, Marine Serre’s upcycling fashion design could be divided into environmental value upcycling fashion design, economic value upcycling fashion design, social value upcycling fashion design, and cultural value upcycling fashion design. Marine Serre’s upcycling fashion design from a sustainable perspective can be said to be an upcycling fashion design with fusion and complex values that contain sustainable values in all aspects of the environment, economy, society and culture. This is where Marine Serre’s upcycling fashion design comprehensively implies sustainable value, emphasizing the differentiation from upcycling fashion design that has been tried by various fashion brands. Marine Serre’s upcycling fashion design, which encompasses sustainable values, can provide directions for the fashion industry to move forward for sustainable development and play an important role in moving toward sustainable fashion.
In the 21st century, rapid economic growth and high industrialization have caused serious environmental problems around the world, including ecosystem destruction, climate change caused by global warming, and environmental pollution. This is now threatening human survival beyond the destruction of nature's ecosystem. As people began to recognize the seriousness of environmental problems caused by humans, the whole world became aware of sustainability as an essential value and sought ways for humans and nature to coexist. Sustainability is spreading and being applied to social, economic and cultural paradigms beyond eco-friendly concepts by scholars, designers, and companies around the world. In the fashion industry, research has been conducted by various organizations and experts on the values and ways of realizing sustainable fashion design for sustainable development. The fashion industry is the second-largest industry in the world to emit greenhouse gases and is being criticized for being the main culprit of environmental pollution. The fashion industry-wide process leading to mass production, mass consumption and mass destruction is rapidly depleting resources and energy from the limited global environment. The annual increase in clothing waste is also causing great damage to the global environment, along with the growth of the industry, such as child labor exploitation, poor working conditions, wages, and socio-ethical problems such as fair trade. The fashion industry is feeling responsible for these problems and finding ways to move forward with humans and the environment together through sustainable fashion design. As the nature of the industrial system itself shifts around sustainable development, upcycling fashion design is being suggested as an alternative and highlighted. Marine Serre’s upcycling fashion design, which stands out the most as an upcycling fashion design method among brands that show efforts to follow sustainable value in fashion, was considered from a sustainable perspective and sought ways to realize sustainable value in fashion. Through the analysis of Marine Serre’s seasonal collection, we summarize the case analysis results and derive the characteristics of the upcycling fashion design that appears in Marine Serre. According to an analysis of upcycling fashion designs from Marine Serre’s first collection, the 2018 F/W season collection to the recent 2021 S/S season collection, the characteristics of upcycling fashion designs could be divided into Environmental, Creative, Variable, Economical, Handicraft, Time, and Useful characteristics. The analysis of the collection, combined with the designer's perspective on upcycling fashion design, values, fashion world, and expression methods, confirmed that upcycling fashion design of Marine Serre did not bias toward one aspect of value from a sustainable perspective. Looking at the characteristics of upcycling fashion design in Marine Serre from a sustainable perspective, all of the Environmental, Creative, Variable, Economical, Handicraft, Time, and Useful characteristics were included in environmental values among sustainable values. Economic values showed Environmental, Creative, Variable, Economical, Handicraft, and Useful characteristics Social values could be realized through Environmental, Creative, Handicraft, and Time characteristics. Finally, cultural values included Creative, Handicraft, and Useful characteristics. Thus, from a sustainable perspective, Marine Serre’s upcycling fashion design could be divided into environmental value upcycling fashion design, economic value upcycling fashion design, social value upcycling fashion design, and cultural value upcycling fashion design. Marine Serre’s upcycling fashion design from a sustainable perspective can be said to be an upcycling fashion design with fusion and complex values that contain sustainable values in all aspects of the environment, economy, society and culture. This is where Marine Serre’s upcycling fashion design comprehensively implies sustainable value, emphasizing the differentiation from upcycling fashion design that has been tried by various fashion brands. Marine Serre’s upcycling fashion design, which encompasses sustainable values, can provide directions for the fashion industry to move forward for sustainable development and play an important role in moving toward sustainable fashion.
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