중국에서는 매년 약 천억 미터의 옷감이 생산되고 있는데, 이중 절반 정도가 재고로 사장되는 것으로 알려지었다. 이런 사장되는 자원 활용을 통한 의류의 지속가능성을 추구하기 위해서 업사이클링(up-cycling) 제품에 관한 연구가 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 다차원적 특성을 고려하는 중국 소비자의 환경의식과 업사이클링 패션소재 인식이 업사이클링 패션제품 ...
중국에서는 매년 약 천억 미터의 옷감이 생산되고 있는데, 이중 절반 정도가 재고로 사장되는 것으로 알려지었다. 이런 사장되는 자원 활용을 통한 의류의 지속가능성을 추구하기 위해서 업사이클링(up-cycling) 제품에 관한 연구가 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 다차원적 특성을 고려하는 중국 소비자의 환경의식과 업사이클링 패션소재 인식이 업사이클링 패션제품 구매의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 먼저 소비자의 환경의식, 업사이클링 패션소재 인식, 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각요소 및 업사이클링 패션제품 구매의도의 하위 차원을 밝히고, 다음에 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각요소의 매개효과를 살펴보았다. 연구 목적에 따라 새로운 패션 트렌드에 민감하고 소비시장을 주도하며 업사이클링 제품에 대한 20~30대의 소비자를 표본 추출하여 중국 상하이 및 우한의 패션 소비자 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 500부의 설문지 중 425부가 회수되었으며, 부실 기재된 28부를 제외한 397부가 최종 분석 자료로 활용되었다. 자료를 분석하기 위하여 SPSS 18.0 통계 프로그램을 활용하였고 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 회귀분석, 매개효과분석, t-검정 및 ANOVA를 실시하였다. 그 결과, 첫째, 연구변인의 하위차원으로, 소비자 환경의식은 환경문제 우려 및 환경의식적 행동 중요도 총 2개 요인으로, 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각 요소는 심리경제적 위험지각, 시간제품적 위험지각, 환경적 위험지각 및 사회적 위험지각 총 4개 요인으로 나타났다. 둘째, 소비자의 환경의식과 업사이클링 패션소재 인식이 업사이클링 패션제품 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 소비자 환경의식과 업사이클링 패션소재 인식이 업사이클링 패션제품 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 업사이클링 패션제품 구매의도를 높이기 위해서는 소비자가 업사이클링 패션소재에 관한 내구성, 혼합성, 희소성,스토리성의 인식과 지구오염,인류에게 위해,경제발전,뉴스,의류 생산에 대한 우려가 높아지어야 함을 의미한다고 볼 수있다. 셋째, 소비자의 환경의식과 업사이클링 패션제품 구매의도 관계에서 위험지각요소의 매개효과를살펴본 결과, 환경적 위험지각은 완전 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 업싸이클링 패션제품 구매의도를 높이기 위해서는 소비자의 환경의식을 강화해서 환경적 위험지각을 줄여야 한다. 넷째, 연구표본의 특성에 따른 소비자 환경의식, 업사이클링 패션소재 인식, 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각요소 및 업사이클링 패션제품 구매의도의 차이를 살펴본 결과, 거주지역은 4개 변인에 영향을 미치는 요소이며, 쓰레기 분리수거는 소비자 환경의식, 업사이클링 패션소재 인식 및 업사이클링 패션제품 위험지각 총 3개 변인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 법률과 정책, 뉴스 보도, 제조사의 환경친화적 노력을 통해 소비자의 엽사이클링 패션제품 구매 시 위험지각을 줄임으로써 환경 의식, 업사이클링 패션 소재 인식,구매의도 등을 높일 수 있다.
중국에서는 매년 약 천억 미터의 옷감이 생산되고 있는데, 이중 절반 정도가 재고로 사장되는 것으로 알려지었다. 이런 사장되는 자원 활용을 통한 의류의 지속가능성을 추구하기 위해서 업사이클링(up-cycling) 제품에 관한 연구가 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 다차원적 특성을 고려하는 중국 소비자의 환경의식과 업사이클링 패션소재 인식이 업사이클링 패션제품 구매의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 먼저 소비자의 환경의식, 업사이클링 패션소재 인식, 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각요소 및 업사이클링 패션제품 구매의도의 하위 차원을 밝히고, 다음에 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각요소의 매개효과를 살펴보았다. 연구 목적에 따라 새로운 패션 트렌드에 민감하고 소비시장을 주도하며 업사이클링 제품에 대한 20~30대의 소비자를 표본 추출하여 중국 상하이 및 우한의 패션 소비자 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 500부의 설문지 중 425부가 회수되었으며, 부실 기재된 28부를 제외한 397부가 최종 분석 자료로 활용되었다. 자료를 분석하기 위하여 SPSS 18.0 통계 프로그램을 활용하였고 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 회귀분석, 매개효과분석, t-검정 및 ANOVA를 실시하였다. 그 결과, 첫째, 연구변인의 하위차원으로, 소비자 환경의식은 환경문제 우려 및 환경의식적 행동 중요도 총 2개 요인으로, 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각 요소는 심리경제적 위험지각, 시간제품적 위험지각, 환경적 위험지각 및 사회적 위험지각 총 4개 요인으로 나타났다. 둘째, 소비자의 환경의식과 업사이클링 패션소재 인식이 업사이클링 패션제품 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 소비자 환경의식과 업사이클링 패션소재 인식이 업사이클링 패션제품 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 업사이클링 패션제품 구매의도를 높이기 위해서는 소비자가 업사이클링 패션소재에 관한 내구성, 혼합성, 희소성,스토리성의 인식과 지구오염,인류에게 위해,경제발전,뉴스,의류 생산에 대한 우려가 높아지어야 함을 의미한다고 볼 수있다. 셋째, 소비자의 환경의식과 업사이클링 패션제품 구매의도 관계에서 위험지각요소의 매개효과를살펴본 결과, 환경적 위험지각은 완전 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 업싸이클링 패션제품 구매의도를 높이기 위해서는 소비자의 환경의식을 강화해서 환경적 위험지각을 줄여야 한다. 넷째, 연구표본의 특성에 따른 소비자 환경의식, 업사이클링 패션소재 인식, 업사이클링 패션제품 구매 시 위험지각요소 및 업사이클링 패션제품 구매의도의 차이를 살펴본 결과, 거주지역은 4개 변인에 영향을 미치는 요소이며, 쓰레기 분리수거는 소비자 환경의식, 업사이클링 패션소재 인식 및 업사이클링 패션제품 위험지각 총 3개 변인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 법률과 정책, 뉴스 보도, 제조사의 환경친화적 노력을 통해 소비자의 엽사이클링 패션제품 구매 시 위험지각을 줄임으로써 환경 의식, 업사이클링 패션 소재 인식,구매의도 등을 높일 수 있다.
In China, about 100 billion meters of clothing are produced annually , of which about half of them are reported to remain in stock. The research on up-cycling products is needed to pursue the sustainability of clothing reusing and recycling these wastes of resources. Accordingly, the main purpose of...
In China, about 100 billion meters of clothing are produced annually , of which about half of them are reported to remain in stock. The research on up-cycling products is needed to pursue the sustainability of clothing reusing and recycling these wastes of resources. Accordingly, the main purpose of this study is to examine the impact of Chinese consumers' environmental consciousness and awareness of up-cycling fashion materials on the purchase intention toward up-cycling fashion products. First, this study aims to identify the factorial structures of consumers' environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion materials, perceived risk factors of purchasing up-cycling fashion products and purchase intention toward up-cycling fashion products. In addition, the mediating role of the perceived risk factors of up-cycling fashion products were explored. On the basis of the purpose of the study, a survey was conducted on fashion consumers in their 20s and 30s in Shanghai and Wuhan, China, who are sensitive to new fashion trends and lead the consumer market. Of the total 500 questionnaires, 425 copies were recovered, 28 copies of poorly written were excluded, and 397 copies were used as final analysis data. The SPSS 18.0 statistical program was used to analyze the data, and factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, regression analysis, mediated effect analysis independent t-test and Anova were performed. The results of this study are as follows. First, consumers' environmental consciousness showed two factors: Concern about environmental issues and importance of environmental behavior. The risk perception factors on purchasing up-cycling fashion products has four factors: Psychological and economic risk perception, time and product risk perception, environmental risk perception, and social risk perception. Second, consumers' environmental consciousness and awareness of up-cycling fashion materials have positive(+) effect on the purchase intention toward up-cycling fashion products. Third, consumers' environmental consciousness affects the purchase intention toward up-cycling fashion products entirely by influencing the environmental perceived risk of purchasing up-cycling fashion products. Therefore, in order to increase the purchase intention toward up-cycling fashion products, need to reduce environmental awareness risk by strengthening consumers' environmental consciousness. Fourth, as a result of investigating the effect of characteristics of the study sample on consumer's environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion material, perceived risk factors of purchasing up-cycling fashion products and purchase intention toward up-cycling fashion products, it was found that residential areas affected all four variables, and garbage classification affected consumers' environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion materials and the perceived risk factors of purchasing up-cycling fashion products. Therefore, through legislative regulations, press release, and environmentally friendly efforts of manufacturer, consumers can enhance environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion material, and purchase intention by reducing perceived risk for up-cycling fashion products.
In China, about 100 billion meters of clothing are produced annually , of which about half of them are reported to remain in stock. The research on up-cycling products is needed to pursue the sustainability of clothing reusing and recycling these wastes of resources. Accordingly, the main purpose of this study is to examine the impact of Chinese consumers' environmental consciousness and awareness of up-cycling fashion materials on the purchase intention toward up-cycling fashion products. First, this study aims to identify the factorial structures of consumers' environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion materials, perceived risk factors of purchasing up-cycling fashion products and purchase intention toward up-cycling fashion products. In addition, the mediating role of the perceived risk factors of up-cycling fashion products were explored. On the basis of the purpose of the study, a survey was conducted on fashion consumers in their 20s and 30s in Shanghai and Wuhan, China, who are sensitive to new fashion trends and lead the consumer market. Of the total 500 questionnaires, 425 copies were recovered, 28 copies of poorly written were excluded, and 397 copies were used as final analysis data. The SPSS 18.0 statistical program was used to analyze the data, and factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, regression analysis, mediated effect analysis independent t-test and Anova were performed. The results of this study are as follows. First, consumers' environmental consciousness showed two factors: Concern about environmental issues and importance of environmental behavior. The risk perception factors on purchasing up-cycling fashion products has four factors: Psychological and economic risk perception, time and product risk perception, environmental risk perception, and social risk perception. Second, consumers' environmental consciousness and awareness of up-cycling fashion materials have positive(+) effect on the purchase intention toward up-cycling fashion products. Third, consumers' environmental consciousness affects the purchase intention toward up-cycling fashion products entirely by influencing the environmental perceived risk of purchasing up-cycling fashion products. Therefore, in order to increase the purchase intention toward up-cycling fashion products, need to reduce environmental awareness risk by strengthening consumers' environmental consciousness. Fourth, as a result of investigating the effect of characteristics of the study sample on consumer's environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion material, perceived risk factors of purchasing up-cycling fashion products and purchase intention toward up-cycling fashion products, it was found that residential areas affected all four variables, and garbage classification affected consumers' environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion materials and the perceived risk factors of purchasing up-cycling fashion products. Therefore, through legislative regulations, press release, and environmentally friendly efforts of manufacturer, consumers can enhance environmental consciousness, awareness of up-cycling fashion material, and purchase intention by reducing perceived risk for up-cycling fashion products.
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