본 연구는 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 일반적 특성에 따른 대인관계 스트레스, 심리적 소진, 원장의 의사소통 유형의 차이를 분석하고 각 변인들 간의 상관관계와 영향을 파악하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 일반적 특성에 따른 대인관계 스트 레스, 원장의 의사소통 유형, 심리적 소진 차이는 어떠한가?
연구문제 2. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스, 원장의 의사소통 유형, 보육교사의 심리적 소진 간의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스와 원장의 의사소통 유형이 보육교사의 심리적 소진에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 수도권에 소재하는 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사 249명이다. 보육교사의 대인관계 스트레스를 알아보기 위해 Cooper와 Marshall(1978), Matteson과 Ivancevich(1982)의 연구를 토대로 백종철(2008)이 개발한 대인관계 스트레스 도구를 김경이(2011)가 수정․보완한 도구를 사용하였다. 원장의 의사소통 유형을 알아보기 위해 사용된 질문지는 김한나(2010)가 개발한 여교장의 의사소통 유형에 관한 질문지를 윤지영(2012)이 수정․보완한 것이다. 아울러 보육교사의 심리적 소진을 측정하기 위하여 김정휘(1991)가 번안한 Maslach와 Jackson(1981)의 Maslach Burnout Inventory(MBI)를 사용하였다. 본 도구는 초중등교사를 대상으로 평정하도록 구성되었기에, 그 내용을 보육교사에게 적합하도록 김희수(2016)가 수정․보완한 것을 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 일반적 특성에 따른 대인관계 스트레스, 심리적 소진, 원장의 의사소통 유형의 차이를 분석하고 각 변인들 간의 상관관계와 영향을 파악하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 일반적 특성에 따른 대인관계 스트 레스, 원장의 의사소통 유형, 심리적 소진 차이는 어떠한가?
연구문제 2. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스, 원장의 의사소통 유형, 보육교사의 심리적 소진 간의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스와 원장의 의사소통 유형이 보육교사의 심리적 소진에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 수도권에 소재하는 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사 249명이다. 보육교사의 대인관계 스트레스를 알아보기 위해 Cooper와 Marshall(1978), Matteson과 Ivancevich(1982)의 연구를 토대로 백종철(2008)이 개발한 대인관계 스트레스 도구를 김경이(2011)가 수정․보완한 도구를 사용하였다. 원장의 의사소통 유형을 알아보기 위해 사용된 질문지는 김한나(2010)가 개발한 여교장의 의사소통 유형에 관한 질문지를 윤지영(2012)이 수정․보완한 것이다. 아울러 보육교사의 심리적 소진을 측정하기 위하여 김정휘(1991)가 번안한 Maslach와 Jackson(1981)의 Maslach Burnout Inventory(MBI)를 사용하였다. 본 도구는 초중등교사를 대상으로 평정하도록 구성되었기에, 그 내용을 보육교사에게 적합하도록 김희수(2016)가 수정․보완한 것을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0을 사용하여 분석되었다. 연구대상 보육교사들의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 본 연구에서 사용할 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도(Cronbach’s α)를 산출하였다. 보육교사의 일반적 특성에 따라 대인관계 스트레스, 심리적 소진, 원장의 의사소통 유형에 차이가 있는지 알아보기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe의 사후검증을 실시하였다. 그리고 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스, 심리적 소진, 원장의 의사소통 유형간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며 독립변인이 종속변인에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 연구의 대상자의 일반적 특성에 따른 차이에서 보육교사의 연령에 따라 대인관계 스트레스 수준과 원장의 의사소통 유형에 대한 인식 차이가 나타났고 보육교사의 학력에 따라 원장의 의사소통 유형에 대한 인식 차이가 있었다. 둘째, 원장의 의사소통 유형 중 독단형과 무지형이 보육교사의 대인관계 스트레스 및 심리적 소진과 유의한 정적 상관관계를 보였다. 또한 대인관계 스트레스는 원장의 독단형과 무지형이 의사소통이 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 반면 원장의 의사소통 유형 중 과묵형과 개방형은 심리적 소진과 유의한 부적 상관관계를 보였다. 셋째,원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스와 원장의 의사소통 유형이 교사의 심리적 소진에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 대인관계 스트레스 요인 중에서 동료와의 관계와 학부모와의 관계 관련 스트레스 요인이 심리적 소진에 유의한 정적 영향을 미쳤고 원장의 의사소통 유형 중에서는 독단형이 교사의 심리적 소진에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서 나타난 결과를 바탕으로 원장과 팀티칭을 하는 보육교사의 심리적 소진의 경감을 위해 원장은 어린이집 내의 민주적인 분위기 형성 및 개방형 의사소통 유형을 사용하도록 노력해야 한다. 본 연구는 보육교사의 심리적 소진을 완화하기 위한 기초적 자료를 제공하고 영아를 위한 보육의 질을 높이는데 기여할 것으로 기대한다.
본 연구는 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 일반적 특성에 따른 대인관계 스트레스, 심리적 소진, 원장의 의사소통 유형의 차이를 분석하고 각 변인들 간의 상관관계와 영향을 파악하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 일반적 특성에 따른 대인관계 스트 레스, 원장의 의사소통 유형, 심리적 소진 차이는 어떠한가?
연구문제 2. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스, 원장의 의사소통 유형, 보육교사의 심리적 소진 간의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스와 원장의 의사소통 유형이 보육교사의 심리적 소진에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 수도권에 소재하는 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사 249명이다. 보육교사의 대인관계 스트레스를 알아보기 위해 Cooper와 Marshall(1978), Matteson과 Ivancevich(1982)의 연구를 토대로 백종철(2008)이 개발한 대인관계 스트레스 도구를 김경이(2011)가 수정․보완한 도구를 사용하였다. 원장의 의사소통 유형을 알아보기 위해 사용된 질문지는 김한나(2010)가 개발한 여교장의 의사소통 유형에 관한 질문지를 윤지영(2012)이 수정․보완한 것이다. 아울러 보육교사의 심리적 소진을 측정하기 위하여 김정휘(1991)가 번안한 Maslach와 Jackson(1981)의 Maslach Burnout Inventory(MBI)를 사용하였다. 본 도구는 초중등교사를 대상으로 평정하도록 구성되었기에, 그 내용을 보육교사에게 적합하도록 김희수(2016)가 수정․보완한 것을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0을 사용하여 분석되었다. 연구대상 보육교사들의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 본 연구에서 사용할 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도(Cronbach’s α)를 산출하였다. 보육교사의 일반적 특성에 따라 대인관계 스트레스, 심리적 소진, 원장의 의사소통 유형에 차이가 있는지 알아보기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe의 사후검증을 실시하였다. 그리고 원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스, 심리적 소진, 원장의 의사소통 유형간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며 독립변인이 종속변인에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 연구의 대상자의 일반적 특성에 따른 차이에서 보육교사의 연령에 따라 대인관계 스트레스 수준과 원장의 의사소통 유형에 대한 인식 차이가 나타났고 보육교사의 학력에 따라 원장의 의사소통 유형에 대한 인식 차이가 있었다. 둘째, 원장의 의사소통 유형 중 독단형과 무지형이 보육교사의 대인관계 스트레스 및 심리적 소진과 유의한 정적 상관관계를 보였다. 또한 대인관계 스트레스는 원장의 독단형과 무지형이 의사소통이 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 반면 원장의 의사소통 유형 중 과묵형과 개방형은 심리적 소진과 유의한 부적 상관관계를 보였다. 셋째,원장과 팀티칭을 경험한 보육교사의 대인관계 스트레스와 원장의 의사소통 유형이 교사의 심리적 소진에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 대인관계 스트레스 요인 중에서 동료와의 관계와 학부모와의 관계 관련 스트레스 요인이 심리적 소진에 유의한 정적 영향을 미쳤고 원장의 의사소통 유형 중에서는 독단형이 교사의 심리적 소진에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서 나타난 결과를 바탕으로 원장과 팀티칭을 하는 보육교사의 심리적 소진의 경감을 위해 원장은 어린이집 내의 민주적인 분위기 형성 및 개방형 의사소통 유형을 사용하도록 노력해야 한다. 본 연구는 보육교사의 심리적 소진을 완화하기 위한 기초적 자료를 제공하고 영아를 위한 보육의 질을 높이는데 기여할 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the differences of interpersonal stress, psychological exhaustion and the director’s communication style in terms of general backgrounds of the team-teaching experienced teachers with the director and to find out the correlation and effects among variables. In...
The purpose of this study is to analyze the differences of interpersonal stress, psychological exhaustion and the director’s communication style in terms of general backgrounds of the team-teaching experienced teachers with the director and to find out the correlation and effects among variables. In order to achieve the research purpose, the research questions are as follows.
Research question 1. What is the difference in interpersonal stress, psychological exhaustion and the director’s communication style by personal backgrounds of team-teaching experienced teachers with the director?
Research question 2. What is the correlation among interpersonal stress, psychological exhaustion, and the director’s communication styles?
Research question 3. What is the effect of the interpersonal stress of the team teaching experienced teachers with the director and the director’s communication styles on the teachers’ psychological exhaustion?
The subject of this study includes 249 of team teaching experienced teachers with the directors in Seoul and the metropolitan area. To examine the interpersonal stress of the teachers, this research utilized the interpersonal stress tool supplemented and revised by Gyeong-yi Kim(2011), which was developed by Jong-chul Paek(2007) originated by Cooper and Marshall(1978), and Matteson and Ivancevich(1982). To inquire the communication style of the director, the questionnaire was used originally developed by Han-na Kim(2010) to find out the communication style of the female principal and revised by Ji-young Yoon(2011). In addition, the research used Maslach Burnout Inventory(MBI) to measure the psychological exhaustion of teachers. This inventory was originally developed by Maslach and Jackson(1981) and adapted by Jung-hui Kim(1992). This tool was originally composed for a teacher in elementary or junior high school, however this research used the revised one suitable for childcare teachers by Hee-sue Kim,(2016).
The gathered data was analyzed using the statistic program, SPSS 26.0. To examine the general features of the subjects of the study, this researcher calculated the frequency and percentage. In order to verify the test reliability that we adopted in this study, the internal reliability of questions(Cronbach’s α) was counted. One-way ANOVA(One-way analysis of variance) was implemented to see if the personal variables of teachers made any difference in interpersonal stress, psychological exhaustion and the communication style of the directors. Scheffe post-hoc analysis was conducted to inquire the differences between groups. Pearson product-moment correlation was calculated to examine the correlation of interpersonal stress of the team teaching experienced teachers with the director, psychological exhaustion, and the communication style of the directors. Multiple regression analysis was conducted to investigate the effect of independent variables on dependent variables.
The results of the study are as follows. First, there was a difference in the degree of interpersonal stress and perception of the director’s communication style by a teacher’s age. Also, there was a difference in perception of the director’s communication style by child teacher’s academic background. Second, In regards to the director’s communication style, assertive type and ignorant type have positive correlations between interpersonal stress of teachers and psychological exhaustion. However, reserved type and open type had significant negative correlations with psychological exhaustion. Moreover, assertive type and ignorant type one had significant positive correlations with interpersonal stress and the director’s communication style. Third, interpersonal stress of the team-teaching experienced teacher with the director and the communication style of directors had an effect on teachers’ psychological exhaustion. The relationship with co-worker and with children’s parent, the sub-factors of interpersonal stress had a positive effect on psychological exhaustion. Authoritarian type of the director’s communication style had positive effect on teachers’ psychological exhaustion.
Based on the result of this study, directors should try to make a democratic atmosphere and communicate openly in a childcare center to reduce the psychological exhaustion of the team-teaching teachers with the director. This study is expected to offer the basic reference to reduce the psychological exhaustion of teachers and raise the quality of childcare for infants.
The purpose of this study is to analyze the differences of interpersonal stress, psychological exhaustion and the director’s communication style in terms of general backgrounds of the team-teaching experienced teachers with the director and to find out the correlation and effects among variables. In order to achieve the research purpose, the research questions are as follows.
Research question 1. What is the difference in interpersonal stress, psychological exhaustion and the director’s communication style by personal backgrounds of team-teaching experienced teachers with the director?
Research question 2. What is the correlation among interpersonal stress, psychological exhaustion, and the director’s communication styles?
Research question 3. What is the effect of the interpersonal stress of the team teaching experienced teachers with the director and the director’s communication styles on the teachers’ psychological exhaustion?
The subject of this study includes 249 of team teaching experienced teachers with the directors in Seoul and the metropolitan area. To examine the interpersonal stress of the teachers, this research utilized the interpersonal stress tool supplemented and revised by Gyeong-yi Kim(2011), which was developed by Jong-chul Paek(2007) originated by Cooper and Marshall(1978), and Matteson and Ivancevich(1982). To inquire the communication style of the director, the questionnaire was used originally developed by Han-na Kim(2010) to find out the communication style of the female principal and revised by Ji-young Yoon(2011). In addition, the research used Maslach Burnout Inventory(MBI) to measure the psychological exhaustion of teachers. This inventory was originally developed by Maslach and Jackson(1981) and adapted by Jung-hui Kim(1992). This tool was originally composed for a teacher in elementary or junior high school, however this research used the revised one suitable for childcare teachers by Hee-sue Kim,(2016).
The gathered data was analyzed using the statistic program, SPSS 26.0. To examine the general features of the subjects of the study, this researcher calculated the frequency and percentage. In order to verify the test reliability that we adopted in this study, the internal reliability of questions(Cronbach’s α) was counted. One-way ANOVA(One-way analysis of variance) was implemented to see if the personal variables of teachers made any difference in interpersonal stress, psychological exhaustion and the communication style of the directors. Scheffe post-hoc analysis was conducted to inquire the differences between groups. Pearson product-moment correlation was calculated to examine the correlation of interpersonal stress of the team teaching experienced teachers with the director, psychological exhaustion, and the communication style of the directors. Multiple regression analysis was conducted to investigate the effect of independent variables on dependent variables.
The results of the study are as follows. First, there was a difference in the degree of interpersonal stress and perception of the director’s communication style by a teacher’s age. Also, there was a difference in perception of the director’s communication style by child teacher’s academic background. Second, In regards to the director’s communication style, assertive type and ignorant type have positive correlations between interpersonal stress of teachers and psychological exhaustion. However, reserved type and open type had significant negative correlations with psychological exhaustion. Moreover, assertive type and ignorant type one had significant positive correlations with interpersonal stress and the director’s communication style. Third, interpersonal stress of the team-teaching experienced teacher with the director and the communication style of directors had an effect on teachers’ psychological exhaustion. The relationship with co-worker and with children’s parent, the sub-factors of interpersonal stress had a positive effect on psychological exhaustion. Authoritarian type of the director’s communication style had positive effect on teachers’ psychological exhaustion.
Based on the result of this study, directors should try to make a democratic atmosphere and communicate openly in a childcare center to reduce the psychological exhaustion of the team-teaching teachers with the director. This study is expected to offer the basic reference to reduce the psychological exhaustion of teachers and raise the quality of childcare for infants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.