이 연구의 목적은 동요를 활용한 집단상담이 유아의 자기효능감에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 본 연구는 D광역시 소재 B유치원 만 5세 1개 학급 유아 14명(남 9명, 여 5명)을 연구대상으로 삼았으며 2020년 7월 6일부터 2020년 12월 18일까지 약 5개월에 걸쳐 월 2회, 40분씩 11회기의 동요를 활용한 집단상담을 실시하였다. 유아의 자기효능감을 측정하기 위해 단일대상의 사전-사후검사를 실시하였고 유아의 자기효능감 측정도구는 인지적, 신체적, 사회·정서적으로 유아의 행동영역을 나눈 전인옥(1996)의 유아의 자기효능감 검사를 수정, 보완한 최미향(2003)의 도구를 사용하였다. 동요를 활용한 11회기의 집단상담이 끝난 후 독립표본 ...
이 연구의 목적은 동요를 활용한 집단상담이 유아의 자기효능감에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 본 연구는 D광역시 소재 B유치원 만 5세 1개 학급 유아 14명(남 9명, 여 5명)을 연구대상으로 삼았으며 2020년 7월 6일부터 2020년 12월 18일까지 약 5개월에 걸쳐 월 2회, 40분씩 11회기의 동요를 활용한 집단상담을 실시하였다. 유아의 자기효능감을 측정하기 위해 단일대상의 사전-사후검사를 실시하였고 유아의 자기효능감 측정도구는 인지적, 신체적, 사회·정서적으로 유아의 행동영역을 나눈 전인옥(1996)의 유아의 자기효능감 검사를 수정, 보완한 최미향(2003)의 도구를 사용하였다. 동요를 활용한 11회기의 집단상담이 끝난 후 독립표본 t검증과 유아의 소감 및 관찰 가능한 행동을 질적분석하여 동요를 활용한 집단상담이 유아의 자기효능감에 미치는 효과를 비교 및 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동요를 활용한 집단상담은 유아의 자기효능감을 향상시키는데 효과가 있었다. 성취 가능한 목표 설정을 통해 성공을 직접 경험하고 집단원 간 격려, 칭찬 등 따뜻한 말을 통해 자신감을 가지게 되었으며 목표에 대한 두려움이 감소하게 되었다. 둘째, 동요를 활용한 집단상담은 유아의 자기효능감 각 하위영역(인지적, 신체적, 사회ㆍ정서적 자기효능감)을 향상시키는 데 효과가 있었다. 동요를 활용한 집단상담을 통해 유아는 자신에 대해 긍정적 자아개념을 형성하였으며 이를 기반으로 자기효능감의 각 하위영역이 향상되었음을 알 수 있었다. 따라서 동요를 활용한 집단상담은 유아의 자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 유아들이 집단상담을 통해 자기효능감을 인식하고 이해하였으며 특정한 일에 대해 성공적으로 할 수 있다는 스스로의 믿음이 형성되었다는 것을 의미한다. 이러한 결과는 동요를 활용한 집단상담을 현장에 적용할 필요가 있음을 시사한다. 즉 동요를 활용한 집단상담을 통해 유아의 자기효능감이 향상되었으며 유아는 자신에 대해 긍정적으로 생각하고 강한 내면의 힘을 통해 성공적이고 행복한 삶을 누릴 수 있을 것이다.
이 연구의 목적은 동요를 활용한 집단상담이 유아의 자기효능감에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 본 연구는 D광역시 소재 B유치원 만 5세 1개 학급 유아 14명(남 9명, 여 5명)을 연구대상으로 삼았으며 2020년 7월 6일부터 2020년 12월 18일까지 약 5개월에 걸쳐 월 2회, 40분씩 11회기의 동요를 활용한 집단상담을 실시하였다. 유아의 자기효능감을 측정하기 위해 단일대상의 사전-사후검사를 실시하였고 유아의 자기효능감 측정도구는 인지적, 신체적, 사회·정서적으로 유아의 행동영역을 나눈 전인옥(1996)의 유아의 자기효능감 검사를 수정, 보완한 최미향(2003)의 도구를 사용하였다. 동요를 활용한 11회기의 집단상담이 끝난 후 독립표본 t검증과 유아의 소감 및 관찰 가능한 행동을 질적분석하여 동요를 활용한 집단상담이 유아의 자기효능감에 미치는 효과를 비교 및 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동요를 활용한 집단상담은 유아의 자기효능감을 향상시키는데 효과가 있었다. 성취 가능한 목표 설정을 통해 성공을 직접 경험하고 집단원 간 격려, 칭찬 등 따뜻한 말을 통해 자신감을 가지게 되었으며 목표에 대한 두려움이 감소하게 되었다. 둘째, 동요를 활용한 집단상담은 유아의 자기효능감 각 하위영역(인지적, 신체적, 사회ㆍ정서적 자기효능감)을 향상시키는 데 효과가 있었다. 동요를 활용한 집단상담을 통해 유아는 자신에 대해 긍정적 자아개념을 형성하였으며 이를 기반으로 자기효능감의 각 하위영역이 향상되었음을 알 수 있었다. 따라서 동요를 활용한 집단상담은 유아의 자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 유아들이 집단상담을 통해 자기효능감을 인식하고 이해하였으며 특정한 일에 대해 성공적으로 할 수 있다는 스스로의 믿음이 형성되었다는 것을 의미한다. 이러한 결과는 동요를 활용한 집단상담을 현장에 적용할 필요가 있음을 시사한다. 즉 동요를 활용한 집단상담을 통해 유아의 자기효능감이 향상되었으며 유아는 자신에 대해 긍정적으로 생각하고 강한 내면의 힘을 통해 성공적이고 행복한 삶을 누릴 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to find out the effect of group counseling using children's song on infants' self-efficacy. This study targeted 14 children (9 male and 5 female) from B kindergarten in D Metropolitan City and conducted group counseling using 11 children's songs twice a month...
The purpose of this study is to find out the effect of group counseling using children's song on infants' self-efficacy. This study targeted 14 children (9 male and 5 female) from B kindergarten in D Metropolitan City and conducted group counseling using 11 children's songs twice a month for about five months from July 6, 2020 to December 18, 2020. To measure the infant's self-efficacy, a single target pre- and post-efficacy measurement tool was used by Choi Mi-hyang (2003), who modified and supplemented the infant's self-efficacy test (1996) by Jeon In-ok, who divided the infant's cognitive, physical, social, and emotional domains. After the 11th session of group counseling using children's song, independent sample t-validation and the infant's thoughts and observable behavior were qualitatively analyzed to compare and analyze the effect of group counseling using children's song on infants' self-efficacy. The results of this study are as follows. First, group counseling using children's song has been effective in improving infants' self-efficacy. Through setting achievable goals, I experienced success directly, gained confidence through warm words such as encouragement and praise among group members, and reduced fear of goals. Second, collective counseling using children's song has been effective in improving the subregions of infants' sense of self-efficacy (cognitive, physical, social, and emotional self-efficacy). Through collective counseling using children's song, infants formed a positive self-concept about themselves, and based on this, each subfield of self-efficacy was improved. Therefore, collective counseling using children's song has a positive effect on improving the self-efficacy of infants. This means that infants recognized and understood self-efficacy through collective counseling and formed their own belief that they could successfully do certain things. These results suggest that collective counseling utilizing children's song needs to be applied to the site. In other words, the infant's self-efficacy has improved through collective counseling using children's songs, and the infant will be able to think positively about himself and enjoy a successful and happy life through strong inner strength.
The purpose of this study is to find out the effect of group counseling using children's song on infants' self-efficacy. This study targeted 14 children (9 male and 5 female) from B kindergarten in D Metropolitan City and conducted group counseling using 11 children's songs twice a month for about five months from July 6, 2020 to December 18, 2020. To measure the infant's self-efficacy, a single target pre- and post-efficacy measurement tool was used by Choi Mi-hyang (2003), who modified and supplemented the infant's self-efficacy test (1996) by Jeon In-ok, who divided the infant's cognitive, physical, social, and emotional domains. After the 11th session of group counseling using children's song, independent sample t-validation and the infant's thoughts and observable behavior were qualitatively analyzed to compare and analyze the effect of group counseling using children's song on infants' self-efficacy. The results of this study are as follows. First, group counseling using children's song has been effective in improving infants' self-efficacy. Through setting achievable goals, I experienced success directly, gained confidence through warm words such as encouragement and praise among group members, and reduced fear of goals. Second, collective counseling using children's song has been effective in improving the subregions of infants' sense of self-efficacy (cognitive, physical, social, and emotional self-efficacy). Through collective counseling using children's song, infants formed a positive self-concept about themselves, and based on this, each subfield of self-efficacy was improved. Therefore, collective counseling using children's song has a positive effect on improving the self-efficacy of infants. This means that infants recognized and understood self-efficacy through collective counseling and formed their own belief that they could successfully do certain things. These results suggest that collective counseling utilizing children's song needs to be applied to the site. In other words, the infant's self-efficacy has improved through collective counseling using children's songs, and the infant will be able to think positively about himself and enjoy a successful and happy life through strong inner strength.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.