오늘날 중국, 나아가 국제적으로 특수아동의 음악교육에 관한 이야기가 끊이지 않고 있는데, 우리나라의 교육 사업의 발전으로 장애 아동의 교육 보급 정도와 교육의 질적 수준이 교육을 받는 수준과 장래 사회 생활의 질에 영향을 미치면서 우리나라 교육 전반의 수준에도 영향을 미치고 있다. 음악 교습 활동의 폭넓은 전개는 특수아동의 적극적인 참여를 유도할 뿐만 아니라, 그들이 주류로 복귀하고 사회에 통합되어 사회에 잘 적응할 수 있도록 도와준다. 이 때문에 음악교육 종사자들이 특수아동 음악교육에 뛰어들고 있다. 그러나 우리나라는 개혁·개방부터 특수음악교육체계가 정착돼 교육기반이 부실하고 ...
오늘날 중국, 나아가 국제적으로 특수아동의 음악교육에 관한 이야기가 끊이지 않고 있는데, 우리나라의 교육 사업의 발전으로 장애 아동의 교육 보급 정도와 교육의 질적 수준이 교육을 받는 수준과 장래 사회 생활의 질에 영향을 미치면서 우리나라 교육 전반의 수준에도 영향을 미치고 있다. 음악 교습 활동의 폭넓은 전개는 특수아동의 적극적인 참여를 유도할 뿐만 아니라, 그들이 주류로 복귀하고 사회에 통합되어 사회에 잘 적응할 수 있도록 도와준다. 이 때문에 음악교육 종사자들이 특수아동 음악교육에 뛰어들고 있다. 그러나 우리나라는 개혁·개방부터 특수음악교육체계가 정착돼 교육기반이 부실하고 교육시설 미비 등 미흡한 점이 많다. 따라서 특수아동 음악교육 현황에 대한 연구 분석과 문제점 등을 총결산해 사천 지역 특수아동에 대한 음악교육 발전, 나아가 사천 지역 특수교육의 전반적인 발전이 무엇보다 중요하다. 이 연구에서는 특교 음악교사를 주요 연구 대상으로 학교측에서 음악수업 개설상황, 학교중시도, 교습설비 배치 및 음악교육자금 투입 등에 대한 현황조사와 분석을 실시하였고, 음악교사의 경우 교사자격구조, 교육참가 및 종사태도, 직업행복감 등을 조사·분석하였다. 음악교사 수업의 경우 교재 사용 만족도, 수업내용, 교구 사용, 교법 활용 등을 조사해 문제점과 발생 원인을 분석하고, 대표적 특수아동 3종에 대한 음악교육 사례 분석과 특수교육학교 인터뷰 분석 등을 거쳐 최종 권고했다. 연구에 따르면 사천지역 특수교육학교는 음악수업에 대한 실질적인 의미 부족, 전통음악 교육관념의 부재, 교육장비 부족, 음악활동 기능실 활용도 미흡, 음악예술 활동의 저조, 학교 지원 미흡, 음악교육 재원 부족, 음악교육의 성과가 미흡한 것으로 나타났다;사천 지역의 특수아동 음악교육은 음악교사의 인력 배치에 집중돼 있고, 지방에서는 음악교사의 비중이 적고, 직함구조가 미흡하며, 학력수준이 부족하며, 음악교원 양성체제는 음악교사의 교육보급률이 높지 않고, 교육체계가 미비하며 연수를 갈 의지가 강하지 않다. 또한 음악교사는 과학연구에 있어 연구과제 신고 의욕이 없고, 음악교사의 종사태도와 직업행복감에 소극적인 것으로 나타났다. 사천 지역 특수아동 음악교육 과정은 교재의 내용이 낡고 융합성이 부족하며 교육효과가 미흡하다. 또한 교구 사용과 교학 형식이 단일하며 교학법 운용이 미흡하고 ICT 사용 빈도가 낮은 것으로 나타났다. 이 글은 특수아동교육의 발전 배경에서 제시된 것으로 사천 지역 19개 대표 특교의 리더, 음악교사, 학생 및 성교육청 기초처 등의 조사를 통해 효과적인 자료를 확보하고 사천 지역 특수아동 음악교육의 현주소를 전면적이고 객관적으로 알리기 위해 노력하고 있다. 이는 특수아동 음악교육을 하는 연구자와 교육자들에게 좋은 교육대책을 마련하여 특교 음악교사의 교육수업을 더욱 원활히 할 수 있도록 할 것이다.
오늘날 중국, 나아가 국제적으로 특수아동의 음악교육에 관한 이야기가 끊이지 않고 있는데, 우리나라의 교육 사업의 발전으로 장애 아동의 교육 보급 정도와 교육의 질적 수준이 교육을 받는 수준과 장래 사회 생활의 질에 영향을 미치면서 우리나라 교육 전반의 수준에도 영향을 미치고 있다. 음악 교습 활동의 폭넓은 전개는 특수아동의 적극적인 참여를 유도할 뿐만 아니라, 그들이 주류로 복귀하고 사회에 통합되어 사회에 잘 적응할 수 있도록 도와준다. 이 때문에 음악교육 종사자들이 특수아동 음악교육에 뛰어들고 있다. 그러나 우리나라는 개혁·개방부터 특수음악교육체계가 정착돼 교육기반이 부실하고 교육시설 미비 등 미흡한 점이 많다. 따라서 특수아동 음악교육 현황에 대한 연구 분석과 문제점 등을 총결산해 사천 지역 특수아동에 대한 음악교육 발전, 나아가 사천 지역 특수교육의 전반적인 발전이 무엇보다 중요하다. 이 연구에서는 특교 음악교사를 주요 연구 대상으로 학교측에서 음악수업 개설상황, 학교중시도, 교습설비 배치 및 음악교육자금 투입 등에 대한 현황조사와 분석을 실시하였고, 음악교사의 경우 교사자격구조, 교육참가 및 종사태도, 직업행복감 등을 조사·분석하였다. 음악교사 수업의 경우 교재 사용 만족도, 수업내용, 교구 사용, 교법 활용 등을 조사해 문제점과 발생 원인을 분석하고, 대표적 특수아동 3종에 대한 음악교육 사례 분석과 특수교육학교 인터뷰 분석 등을 거쳐 최종 권고했다. 연구에 따르면 사천지역 특수교육학교는 음악수업에 대한 실질적인 의미 부족, 전통음악 교육관념의 부재, 교육장비 부족, 음악활동 기능실 활용도 미흡, 음악예술 활동의 저조, 학교 지원 미흡, 음악교육 재원 부족, 음악교육의 성과가 미흡한 것으로 나타났다;사천 지역의 특수아동 음악교육은 음악교사의 인력 배치에 집중돼 있고, 지방에서는 음악교사의 비중이 적고, 직함구조가 미흡하며, 학력수준이 부족하며, 음악교원 양성체제는 음악교사의 교육보급률이 높지 않고, 교육체계가 미비하며 연수를 갈 의지가 강하지 않다. 또한 음악교사는 과학연구에 있어 연구과제 신고 의욕이 없고, 음악교사의 종사태도와 직업행복감에 소극적인 것으로 나타났다. 사천 지역 특수아동 음악교육 과정은 교재의 내용이 낡고 융합성이 부족하며 교육효과가 미흡하다. 또한 교구 사용과 교학 형식이 단일하며 교학법 운용이 미흡하고 ICT 사용 빈도가 낮은 것으로 나타났다. 이 글은 특수아동교육의 발전 배경에서 제시된 것으로 사천 지역 19개 대표 특교의 리더, 음악교사, 학생 및 성교육청 기초처 등의 조사를 통해 효과적인 자료를 확보하고 사천 지역 특수아동 음악교육의 현주소를 전면적이고 객관적으로 알리기 위해 노력하고 있다. 이는 특수아동 음악교육을 하는 연구자와 교육자들에게 좋은 교육대책을 마련하여 특교 음악교사의 교육수업을 더욱 원활히 할 수 있도록 할 것이다.
Today, there is a constant talk of music education for special children in China and even internationally, and the development of our education business has affected the overall level of education in Korea as the level of education and quality of education for disabled children. Extensive developmen...
Today, there is a constant talk of music education for special children in China and even internationally, and the development of our education business has affected the overall level of education in Korea as the level of education and quality of education for disabled children. Extensive development of music teaching activities not only encourages active participation of special children, but also helps them return to the mainstream and integrate into society to adapt well to society. For this reason, music education workers are jumping into music education for special children. However, Korea has established a special music education system from the reform and opening up, resulting in poor educational foundation and lack of educational facilities. Therefore, the overall development of music education in Sichuan area and the overall development of special education in Sichuan area are more important than anything else by summing up research analysis and problems on the current status of music education for special children. In this study, the school conducted a survey and analysis on the status of music classes, school-centeredness, placement of teaching facilities, and the injection of music education funds. In the case of music teacher classes, they investigated the satisfaction of using textbooks, contents of classes, teaching tools, and use of teaching methods to analyze problems and causes, and finally recommended music education cases and interviews with special schools. According to the study, special education schools in Sichuan lack practical meaning for music classes, lack of traditional music education concepts, lack of educational equipment, insufficient utilization of music activities, insufficient school support, insufficient music education resources, and insufficient music education.; Special children's music education in Sichuan is concentrated on the placement of music teachers, the proportion of music teachers in rural areas is low, the educational level is insufficient, the education system is insufficient, the happiness teacher is not passive.; The special children's music education course in Sichuan was found to be outdated, lacking convergence, insufficient educational effect, single teaching form, insufficient operation of teaching law, and low frequency of ICT use. This article is presented in the background of the development of special children's education. It aims to secure effective data and inform researchers and educators of special children's music education in Sichuan.
Today, there is a constant talk of music education for special children in China and even internationally, and the development of our education business has affected the overall level of education in Korea as the level of education and quality of education for disabled children. Extensive development of music teaching activities not only encourages active participation of special children, but also helps them return to the mainstream and integrate into society to adapt well to society. For this reason, music education workers are jumping into music education for special children. However, Korea has established a special music education system from the reform and opening up, resulting in poor educational foundation and lack of educational facilities. Therefore, the overall development of music education in Sichuan area and the overall development of special education in Sichuan area are more important than anything else by summing up research analysis and problems on the current status of music education for special children. In this study, the school conducted a survey and analysis on the status of music classes, school-centeredness, placement of teaching facilities, and the injection of music education funds. In the case of music teacher classes, they investigated the satisfaction of using textbooks, contents of classes, teaching tools, and use of teaching methods to analyze problems and causes, and finally recommended music education cases and interviews with special schools. According to the study, special education schools in Sichuan lack practical meaning for music classes, lack of traditional music education concepts, lack of educational equipment, insufficient utilization of music activities, insufficient school support, insufficient music education resources, and insufficient music education.; Special children's music education in Sichuan is concentrated on the placement of music teachers, the proportion of music teachers in rural areas is low, the educational level is insufficient, the education system is insufficient, the happiness teacher is not passive.; The special children's music education course in Sichuan was found to be outdated, lacking convergence, insufficient educational effect, single teaching form, insufficient operation of teaching law, and low frequency of ICT use. This article is presented in the background of the development of special children's education. It aims to secure effective data and inform researchers and educators of special children's music education in Sichuan.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.