사회적 지지가 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과를 중심으로 The Effects of Social of Support on the Life Satisfaction of Out of School Youth: Mediating Effect of Self-Esteem원문보기
본 연구는 사회적 지지가 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 미치는 영향 관계를 살펴보고, 사회적 지지와 학교 밖 청소년의 삶의 만족도의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 규명하고자 하였다. 본 연구의 분석 자료는 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 「학교 밖 청소년의 희망감과 탄력성에 관한 연구조사(2020)」의 원자료를 사용한 2차 ...
본 연구는 사회적 지지가 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 미치는 영향 관계를 살펴보고, 사회적 지지와 학교 밖 청소년의 삶의 만족도의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 규명하고자 하였다. 본 연구의 분석 자료는 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 「학교 밖 청소년의 희망감과 탄력성에 관한 연구조사(2020)」의 원자료를 사용한 2차 자료 분석의 결과이다. 분석 대상은 학교밖청소년지원센터와 미인가대안학교 총 59곳으로부터 9세 이상 24세 이하의 학교 밖 청소년 685명이다. 본 연구는 SPSS 25.0 Program을 활용하여 통계분석을 수행하였다. 학교 밖 청소년이 인식하는 사회적 지지와 자아존중감, 삶의 만족도를 측정하기 위한 척도의 신뢰도 측정을 위해 신뢰도 분석을 통해 내적 일관성 신뢰도 계수(Cronbach’s α)를 산출하였다. 학교 밖 청소년의 인구사회학적 변인의 일반적 특성을 살펴보기 위한 빈도분석과 사회적 지지, 자아존중감, 삶의 만족도의 인식 수준을 알아보기 위한 기술통계분석, 그리고 인구사회학적 변인에 따른 주요 변수의 값의 차이를 알아보기 위한 t-test와 one-way ANOVA를 실시하였으며, Scheffe’s test로 사후검정하였다. 또한, 학교 밖 청소년의 인구사회학적 변인, 삶의 만족도, 사회적 지지, 자아존중감과의 상관을 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 사회적 지지와 학교 밖 청소년의 삶의 만족도의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 확인하기 위해 위계적 회귀분석 하였으며 매개변수의 통계적 유의성을 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약·정리하면 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년의 삶의 만족도는 7점 만점에서 4.06으로 비교적 양호한 수준을 보였다. 학교 밖 청소년이 인식하는 사회적 지지의 평균은 5점 만점 중 3.78점으로 중간 이상의 수준을 보였다. 학교 밖 청소년의 자아존중감은 4점 만점에서 2.77점으로 중간 수준보다 다소 높게 나타난 것으로 확인되었다. 둘째, 학교 밖 청소년의 인구사회학적 변인에 따라 삶의 만족도, 사회적 지지, 자아존중감의 차이를 분석한 결과, 거주 지역, 가정의 주관적 경제적 수준에 따라 사회적 지지가 유의한 차이를 보였다. 셋째, 사회적 지지를 높게 지각할수록 학교 밖 청소년의 삶의 만족도를 높게 지각하는 것으로 나타났다. 하위 요인 중 가족 지지와 타인 지지, 친구 지지의 순서로 삶의 만족도에 유의한 차이를 보였다. 학교 밖 청소년의 자아존중감 역시 그 수준을 높게 지각할수록 본인의 삶의 만족도를 높게 지각하고 있다는 사실을 확인하였다. 넷째, 학교 밖 청소년이 인식한 사회적 지지와 삶의 만족도와의 영향 관계에서 자아존중감은 사회적 지지와 삶의 만족도 간의 관계에서 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 사회적 지지는 삶의 만족도에 직접적으로 영향을 미치기도 하지만 학교 밖 청소년의 자아존중감을 매개로 삶의 만족도에 간접적인 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 학교 밖 청소년의 삶의 만족도를 높이기 위한 실천적·정책적 함의 및 개선 방향을 제시하였다. 학교 밖 청소년에게 가정의 주관적 경제적 수준이 긍정적으로 작용할 수 있도록 부모 및 가정을 포함한 확대된 영역으로의 지원 서비스가 제공될 필요가 있으며, 경제적 수준에 따라 생길 수 있는 학교 밖 청소년들의 다양한 욕구에 기반한 개별화된 서비스 제공 및 지원을 마련해야 할 것이다. 더불어, 부모교육과 부모 지원 프로그램을 통해 가정의 환경과 역할이 학교 밖 청소년의 삶에 어떻게 긍정적인 영향을 미치며, 구체적인 방법 및 대안을 모색할 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 또한, 사회적 지지의 수준을 높이기 위해 가족 기능을 보완할 수 있는 프로그램의 제공을 통해 가족 지지의 수준을 높이고, 학교 밖 청소년을 지원하고 서비스를 제공하는 관련 기관들에 전문 상담 인력 배치와 충분한 예산의 확보를 통해 전문성과 서비스 지속성을 높여 학교 밖 청소년에게 중요한 지지원이 될 수 있도록 해야 할 것이다. 마지막으로, 학교 밖 청소년의 자아존중감의 점진적 제고를 위해 학교 밖 청소년에 대한 우리 사회 전반의 인식개선 방안 마련과 적극적인 인식개선 홍보가 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 지금까지 우리나라에서 거의 다루어지지 않았던 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 영향을 미치는 요인을 탐색하였으며, 주요한 영향요인 간 구조적 관계를 실증 데이터를 통해 검증하였다는 점에서 그 의의를 지닌다. 즉 사회적 지지가 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 유의한 영향을 미친다는 사실을 확인하였으며, 그 관계에서 자아존중감의 매개효과를 실증적으로 검증함으로써 학교 밖 청소년의 삶의 만족도를 높이기 위한 다양한 실천적·정책적 방안을 제안하였다는 점에서 학술적·실천적 의미가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 사회적 지지가 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 미치는 영향 관계를 살펴보고, 사회적 지지와 학교 밖 청소년의 삶의 만족도의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 규명하고자 하였다. 본 연구의 분석 자료는 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 「학교 밖 청소년의 희망감과 탄력성에 관한 연구조사(2020)」의 원자료를 사용한 2차 자료 분석의 결과이다. 분석 대상은 학교밖청소년지원센터와 미인가대안학교 총 59곳으로부터 9세 이상 24세 이하의 학교 밖 청소년 685명이다. 본 연구는 SPSS 25.0 Program을 활용하여 통계분석을 수행하였다. 학교 밖 청소년이 인식하는 사회적 지지와 자아존중감, 삶의 만족도를 측정하기 위한 척도의 신뢰도 측정을 위해 신뢰도 분석을 통해 내적 일관성 신뢰도 계수(Cronbach’s α)를 산출하였다. 학교 밖 청소년의 인구사회학적 변인의 일반적 특성을 살펴보기 위한 빈도분석과 사회적 지지, 자아존중감, 삶의 만족도의 인식 수준을 알아보기 위한 기술통계분석, 그리고 인구사회학적 변인에 따른 주요 변수의 값의 차이를 알아보기 위한 t-test와 one-way ANOVA를 실시하였으며, Scheffe’s test로 사후검정하였다. 또한, 학교 밖 청소년의 인구사회학적 변인, 삶의 만족도, 사회적 지지, 자아존중감과의 상관을 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 사회적 지지와 학교 밖 청소년의 삶의 만족도의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 확인하기 위해 위계적 회귀분석 하였으며 매개변수의 통계적 유의성을 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약·정리하면 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년의 삶의 만족도는 7점 만점에서 4.06으로 비교적 양호한 수준을 보였다. 학교 밖 청소년이 인식하는 사회적 지지의 평균은 5점 만점 중 3.78점으로 중간 이상의 수준을 보였다. 학교 밖 청소년의 자아존중감은 4점 만점에서 2.77점으로 중간 수준보다 다소 높게 나타난 것으로 확인되었다. 둘째, 학교 밖 청소년의 인구사회학적 변인에 따라 삶의 만족도, 사회적 지지, 자아존중감의 차이를 분석한 결과, 거주 지역, 가정의 주관적 경제적 수준에 따라 사회적 지지가 유의한 차이를 보였다. 셋째, 사회적 지지를 높게 지각할수록 학교 밖 청소년의 삶의 만족도를 높게 지각하는 것으로 나타났다. 하위 요인 중 가족 지지와 타인 지지, 친구 지지의 순서로 삶의 만족도에 유의한 차이를 보였다. 학교 밖 청소년의 자아존중감 역시 그 수준을 높게 지각할수록 본인의 삶의 만족도를 높게 지각하고 있다는 사실을 확인하였다. 넷째, 학교 밖 청소년이 인식한 사회적 지지와 삶의 만족도와의 영향 관계에서 자아존중감은 사회적 지지와 삶의 만족도 간의 관계에서 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 사회적 지지는 삶의 만족도에 직접적으로 영향을 미치기도 하지만 학교 밖 청소년의 자아존중감을 매개로 삶의 만족도에 간접적인 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 학교 밖 청소년의 삶의 만족도를 높이기 위한 실천적·정책적 함의 및 개선 방향을 제시하였다. 학교 밖 청소년에게 가정의 주관적 경제적 수준이 긍정적으로 작용할 수 있도록 부모 및 가정을 포함한 확대된 영역으로의 지원 서비스가 제공될 필요가 있으며, 경제적 수준에 따라 생길 수 있는 학교 밖 청소년들의 다양한 욕구에 기반한 개별화된 서비스 제공 및 지원을 마련해야 할 것이다. 더불어, 부모교육과 부모 지원 프로그램을 통해 가정의 환경과 역할이 학교 밖 청소년의 삶에 어떻게 긍정적인 영향을 미치며, 구체적인 방법 및 대안을 모색할 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 또한, 사회적 지지의 수준을 높이기 위해 가족 기능을 보완할 수 있는 프로그램의 제공을 통해 가족 지지의 수준을 높이고, 학교 밖 청소년을 지원하고 서비스를 제공하는 관련 기관들에 전문 상담 인력 배치와 충분한 예산의 확보를 통해 전문성과 서비스 지속성을 높여 학교 밖 청소년에게 중요한 지지원이 될 수 있도록 해야 할 것이다. 마지막으로, 학교 밖 청소년의 자아존중감의 점진적 제고를 위해 학교 밖 청소년에 대한 우리 사회 전반의 인식개선 방안 마련과 적극적인 인식개선 홍보가 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 지금까지 우리나라에서 거의 다루어지지 않았던 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 영향을 미치는 요인을 탐색하였으며, 주요한 영향요인 간 구조적 관계를 실증 데이터를 통해 검증하였다는 점에서 그 의의를 지닌다. 즉 사회적 지지가 학교 밖 청소년의 삶의 만족도에 유의한 영향을 미친다는 사실을 확인하였으며, 그 관계에서 자아존중감의 매개효과를 실증적으로 검증함으로써 학교 밖 청소년의 삶의 만족도를 높이기 위한 다양한 실천적·정책적 방안을 제안하였다는 점에서 학술적·실천적 의미가 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study was to examine both the effects of social support on the life satisfaction of out-of-school youth and the mediating effect of self-esteem in the relationships between social support and life satisfaction of out-of-school youth. This study utilized the raw data from「A St...
The purpose of this study was to examine both the effects of social support on the life satisfaction of out-of-school youth and the mediating effect of self-esteem in the relationships between social support and life satisfaction of out-of-school youth. This study utilized the raw data from「A Study on Hope and Resilience of Out-of-School Youth (2020)」supported by the National Research Foundation of Korea, and the subject of the secondary data analysis involves a total of 685 out-of-school youth aged 9 to 24 years old from 59 support centers for the out-of-school youth and unaccredited alternative schools. This study used the SPSS 25.0 Program and also implemented the internal reliability test (Cronbach's α) to measure the reliability of the measurement tool that measures how out-of-school youth perceive social support, self-esteem, and life satisfaction. Frequency analyses were conducted to identify the general characteristics of demographic variables of out-of-school youth, and then a series of descriptive statistics were implemented to find out the perceived level of social support, self-esteem, and life satisfaction, and then t-tests and one-way ANOVAs were also performed to examine the differences between them, and then Post-hoc analyses were conducted with the Scheffe’s test. Also, some correlation analyses were carried out to identify the correlations between out-of-school youth’s demographic variables, life satisfaction, social support, and self-esteem. Hierarchical analyses were conducted to examine the mediating effect of self-esteem in the relationship between social support and out-of-school youth's life satisfaction. Sobel’s test was performed to verify the statistical significance of mediating parameters. The results of the study can be summarized as follows: Firstly, the out-of-school youth's life satisfaction showed a relatively high score of 4.06. The average of social support was 3.78 out of 5, which is above the median level. The average of self-esteem was 2.77 out of 4, a little higher than the median level. Secondly, the results on the differences between life satisfaction, social support, and self-esteem based on demographic variables of out-of-school youth showed that the levels of social support were significantly different in terms of the out-of-school youth’s residential area and their household’s economic level. Thirdly, the out-of-school youth's life satisfaction was higher, as they perceived higher support from their family and significant others among the sub-factors of social support. Also, the stronger their perception of self-esteem, the stronger their perception of life satisfaction. Fourthly, the youth’s self-esteem partially mediated the relationship between social support and life satisfaction perceived by out-of-school youth. That is, the variable of social support directly affects youth’s life satisfaction, but it also indirectly affects their life satisfaction through self-esteem. This study was significantly meaningful in that it verified the factors affecting the life satisfaction of out-of-school youth and their relationship, which was rarely studied in Korea. Finally, the significance of this study is that it suggested various practical and policy alternatives to increase the life satisfaction of out-of -school youth by verifying both the effects of social support on the life-satisfaction of out of school youth and the mediating effect of self-esteem in the relationship between social support and life satisfaction.
The purpose of this study was to examine both the effects of social support on the life satisfaction of out-of-school youth and the mediating effect of self-esteem in the relationships between social support and life satisfaction of out-of-school youth. This study utilized the raw data from「A Study on Hope and Resilience of Out-of-School Youth (2020)」supported by the National Research Foundation of Korea, and the subject of the secondary data analysis involves a total of 685 out-of-school youth aged 9 to 24 years old from 59 support centers for the out-of-school youth and unaccredited alternative schools. This study used the SPSS 25.0 Program and also implemented the internal reliability test (Cronbach's α) to measure the reliability of the measurement tool that measures how out-of-school youth perceive social support, self-esteem, and life satisfaction. Frequency analyses were conducted to identify the general characteristics of demographic variables of out-of-school youth, and then a series of descriptive statistics were implemented to find out the perceived level of social support, self-esteem, and life satisfaction, and then t-tests and one-way ANOVAs were also performed to examine the differences between them, and then Post-hoc analyses were conducted with the Scheffe’s test. Also, some correlation analyses were carried out to identify the correlations between out-of-school youth’s demographic variables, life satisfaction, social support, and self-esteem. Hierarchical analyses were conducted to examine the mediating effect of self-esteem in the relationship between social support and out-of-school youth's life satisfaction. Sobel’s test was performed to verify the statistical significance of mediating parameters. The results of the study can be summarized as follows: Firstly, the out-of-school youth's life satisfaction showed a relatively high score of 4.06. The average of social support was 3.78 out of 5, which is above the median level. The average of self-esteem was 2.77 out of 4, a little higher than the median level. Secondly, the results on the differences between life satisfaction, social support, and self-esteem based on demographic variables of out-of-school youth showed that the levels of social support were significantly different in terms of the out-of-school youth’s residential area and their household’s economic level. Thirdly, the out-of-school youth's life satisfaction was higher, as they perceived higher support from their family and significant others among the sub-factors of social support. Also, the stronger their perception of self-esteem, the stronger their perception of life satisfaction. Fourthly, the youth’s self-esteem partially mediated the relationship between social support and life satisfaction perceived by out-of-school youth. That is, the variable of social support directly affects youth’s life satisfaction, but it also indirectly affects their life satisfaction through self-esteem. This study was significantly meaningful in that it verified the factors affecting the life satisfaction of out-of-school youth and their relationship, which was rarely studied in Korea. Finally, the significance of this study is that it suggested various practical and policy alternatives to increase the life satisfaction of out-of -school youth by verifying both the effects of social support on the life-satisfaction of out of school youth and the mediating effect of self-esteem in the relationship between social support and life satisfaction.
주제어
#사회적 지지 학교 밖 청소년 삶의 만족도 자아존중감 social support out of school youth life satisfaction self-esteem
학위논문 정보
저자
유여진
학위수여기관
전남대학교
학위구분
국내석사
학과
사회복지학협동과정
지도교수
황정하
발행연도
2021
총페이지
95
키워드
사회적 지지 학교 밖 청소년 삶의 만족도 자아존중감 social support out of school youth life satisfaction self-esteem
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.