왕홍이 중국소비자들의 구매활동에 미치는 영향력이 점점 커지면서 중국시장에 진출한 많은 한국기업들이 왕홍을 마케팅에 활용하고 있다. 왕홍과 마케팅 간의 관계에 대한 관심이 커지는 상황에서 본 연구는 한국기업을 대상으로 왕홍 마케팅이 중국소비자의 제품 및 서비스 구매만족도에 영향력을 실증적으로 분석하는데 주요 목적을 두고 있다. 특히 본 연구는 왕홍의 개인적 특성과 왕홍이 제공하는 컨텐츠가 소비자의 구매만족도에 미치는 영향력을 검증함으로써 기업의 마케팅 활동에 유용한 전략적 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구는 연구가설에 대한 검증을 위해 ...
왕홍이 중국소비자들의 구매활동에 미치는 영향력이 점점 커지면서 중국시장에 진출한 많은 한국기업들이 왕홍을 마케팅에 활용하고 있다. 왕홍과 마케팅 간의 관계에 대한 관심이 커지는 상황에서 본 연구는 한국기업을 대상으로 왕홍 마케팅이 중국소비자의 제품 및 서비스 구매만족도에 영향력을 실증적으로 분석하는데 주요 목적을 두고 있다. 특히 본 연구는 왕홍의 개인적 특성과 왕홍이 제공하는 컨텐츠가 소비자의 구매만족도에 미치는 영향력을 검증함으로써 기업의 마케팅 활동에 유용한 전략적 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구는 연구가설에 대한 검증을 위해 회귀분석을 실시하였다. 가설 검증에 사용될 자료를 수집하기 위하여 왕홍마케팅을 통해 한국제품을 구매한 경험이 있는 중국소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 응답자 중 251명의 자료가 통계분석에 사용되었다. 본 연구는 선행연구에 대한 고찰을 통해 왕홍의 개인적 특성에 매력성·전문성·신뢰성이 포함되고 컨텐츠 특성에 공감성·오락성·정보성이 포함된 연구모형을 구축하였다. 연구모형 중심으로 이들이 소비자의 구매만족도에 영향을 미치는 인과관계를 다음과 같이 연구가설로 설정하였다. H1: 왕홍의 개인적 특성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H1-1: 왕홍의 개인적 매력성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H1-2: 왕홍의 전문성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H1-3: 왕홍에 대한 신뢰성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2: 왕홍 마케팅의 컨텐츠 특성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2-1: 컨텐츠의 공감성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2-2: 컨텐츠의 오락성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2-3: 컨텐츠에 대한 정보성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 분석결과, 왕홍의 개인적 특성 요인 가운데 매력성 요인을 제외한 두 개의 요인이 구매만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매력성이 유의하지 않게 나타난 주요 이유는 매력성을 측정한 요소 중 왕홍의 외모가 소비자의 구매만족도에 미치는 영향력이 기대만큼 크지 않았기 때문에 나타난 결과로 해석된다. 다시 말해, 왕홍의 외모가 소비자의 상품 구매 선택에 영향을 미치지 않는다고 설명할 수 있다. 하지만 매력성을 제외한 전문성과 신뢰성이 구매만족도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타남으로써 전체적으로 왕홍의 개인적 특성이 중국소비자의 구매만족도에 정의 영향을 미친다고 할 수 있다. 한편, 컨텐츠 특성에 대한 연구가설을 검증한 결과에서는 공감성을 제외한 오락성과 정보성 두 변수가 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타남으로써 컨텐츠 특성이 대체로 중국소비자의 상품 구매만족도에 정의 영향을 미친다고 할 수 있다. 하지만 공감성은 유의하지 않게 나타났다. 공감성이 구매만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타난 결과에 대해서는 본 연구에서 공감성을 제품과의 연관성으로 측정한 것이 원인을 제공한 것으로 판단된다. 왕홍 마케팅을 이용하는 주 소비층은 바링허후(80년대 생)와 주링허후(90년대 생) 세대이다. 이들은 왕홍이 제공하는 컨텐츠에 오락적인 재미나 최신 정보에 관심을 가지고 있으며, 제품과 관련된 내용에 대해서는 이미 충분한 지식을 가지고 있어서 관심도가 상대적으로 낮음을 반영한 결과하고 해석할 수 있다. 결론적으로, 중국을 목표시장으로 하는 한국기업들은 왕홍 마케팅 전략을 수립할 때 왕홍의 개인적 특성과 컨텐츠 특성을 충분히 검토하되, 왕홍 외모나 제품 설명에 너무 의존할 필요가 없다고 판단할 수 있다. 먼저 왕홍을 선정할 때 외모보다는 제품에 대한 전문성과 신뢰성 등 기본적 인 것부터 면밀하게 체계적으로 추진할 필요가 있다. 또 왕홍이 제공하는 컨텐츠도 제품과 관련된 내용 설명에 많은 시간을 할애하지 말고 오히려 소비자의 관심을 끌 수 있는 오락적인 내용이나 최신 정보를 중심으로 구성할 필요가 있다. 시간이 흐를수록 온라인시장이 확산되고 경쟁이 치열해지면서 마케팅에서 차지하는 인플루엔서의 역할 역시 커지고 있다. 중국시장을 대상으로 왕홍 마케팅 전략을 수행할 때는 주 소비자인 바링허후(80년대 생)와 주링허후(90년대 생) 소비자들에 대한 정확한 분석과 함께 왕홍의 적절한 선정이 무엇보다 중요하다고 할 수 있다.
왕홍이 중국소비자들의 구매활동에 미치는 영향력이 점점 커지면서 중국시장에 진출한 많은 한국기업들이 왕홍을 마케팅에 활용하고 있다. 왕홍과 마케팅 간의 관계에 대한 관심이 커지는 상황에서 본 연구는 한국기업을 대상으로 왕홍 마케팅이 중국소비자의 제품 및 서비스 구매만족도에 영향력을 실증적으로 분석하는데 주요 목적을 두고 있다. 특히 본 연구는 왕홍의 개인적 특성과 왕홍이 제공하는 컨텐츠가 소비자의 구매만족도에 미치는 영향력을 검증함으로써 기업의 마케팅 활동에 유용한 전략적 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구는 연구가설에 대한 검증을 위해 회귀분석을 실시하였다. 가설 검증에 사용될 자료를 수집하기 위하여 왕홍마케팅을 통해 한국제품을 구매한 경험이 있는 중국소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 응답자 중 251명의 자료가 통계분석에 사용되었다. 본 연구는 선행연구에 대한 고찰을 통해 왕홍의 개인적 특성에 매력성·전문성·신뢰성이 포함되고 컨텐츠 특성에 공감성·오락성·정보성이 포함된 연구모형을 구축하였다. 연구모형 중심으로 이들이 소비자의 구매만족도에 영향을 미치는 인과관계를 다음과 같이 연구가설로 설정하였다. H1: 왕홍의 개인적 특성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H1-1: 왕홍의 개인적 매력성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H1-2: 왕홍의 전문성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H1-3: 왕홍에 대한 신뢰성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2: 왕홍 마케팅의 컨텐츠 특성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2-1: 컨텐츠의 공감성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2-2: 컨텐츠의 오락성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. H2-3: 컨텐츠에 대한 정보성이 중국소비자의 상품 구매만족도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 분석결과, 왕홍의 개인적 특성 요인 가운데 매력성 요인을 제외한 두 개의 요인이 구매만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매력성이 유의하지 않게 나타난 주요 이유는 매력성을 측정한 요소 중 왕홍의 외모가 소비자의 구매만족도에 미치는 영향력이 기대만큼 크지 않았기 때문에 나타난 결과로 해석된다. 다시 말해, 왕홍의 외모가 소비자의 상품 구매 선택에 영향을 미치지 않는다고 설명할 수 있다. 하지만 매력성을 제외한 전문성과 신뢰성이 구매만족도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타남으로써 전체적으로 왕홍의 개인적 특성이 중국소비자의 구매만족도에 정의 영향을 미친다고 할 수 있다. 한편, 컨텐츠 특성에 대한 연구가설을 검증한 결과에서는 공감성을 제외한 오락성과 정보성 두 변수가 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타남으로써 컨텐츠 특성이 대체로 중국소비자의 상품 구매만족도에 정의 영향을 미친다고 할 수 있다. 하지만 공감성은 유의하지 않게 나타났다. 공감성이 구매만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타난 결과에 대해서는 본 연구에서 공감성을 제품과의 연관성으로 측정한 것이 원인을 제공한 것으로 판단된다. 왕홍 마케팅을 이용하는 주 소비층은 바링허후(80년대 생)와 주링허후(90년대 생) 세대이다. 이들은 왕홍이 제공하는 컨텐츠에 오락적인 재미나 최신 정보에 관심을 가지고 있으며, 제품과 관련된 내용에 대해서는 이미 충분한 지식을 가지고 있어서 관심도가 상대적으로 낮음을 반영한 결과하고 해석할 수 있다. 결론적으로, 중국을 목표시장으로 하는 한국기업들은 왕홍 마케팅 전략을 수립할 때 왕홍의 개인적 특성과 컨텐츠 특성을 충분히 검토하되, 왕홍 외모나 제품 설명에 너무 의존할 필요가 없다고 판단할 수 있다. 먼저 왕홍을 선정할 때 외모보다는 제품에 대한 전문성과 신뢰성 등 기본적 인 것부터 면밀하게 체계적으로 추진할 필요가 있다. 또 왕홍이 제공하는 컨텐츠도 제품과 관련된 내용 설명에 많은 시간을 할애하지 말고 오히려 소비자의 관심을 끌 수 있는 오락적인 내용이나 최신 정보를 중심으로 구성할 필요가 있다. 시간이 흐를수록 온라인시장이 확산되고 경쟁이 치열해지면서 마케팅에서 차지하는 인플루엔서의 역할 역시 커지고 있다. 중국시장을 대상으로 왕홍 마케팅 전략을 수행할 때는 주 소비자인 바링허후(80년대 생)와 주링허후(90년대 생) 소비자들에 대한 정확한 분석과 함께 왕홍의 적절한 선정이 무엇보다 중요하다고 할 수 있다.
As Wang Hong's influence on Chinese consumers' purchasing activities is growing, many Korean companies entering the Chinese market are using Wang Hong for marketing. Given the growing interest in the relationship between Wanghong and marketing. This research aims to empirically analyze the impact of...
As Wang Hong's influence on Chinese consumers' purchasing activities is growing, many Korean companies entering the Chinese market are using Wang Hong for marketing. Given the growing interest in the relationship between Wanghong and marketing. This research aims to empirically analyze the impact of Wanghong marketing on the satisfaction of Chinese consumers purchase of products and services for Korean companies. In particular, this study aims to present strategic implications for corporate marketing activities by verifying the influence of Wang Hong's personal characteristics and contents provided by Wang Hong on consumer satisfaction. This research uses regression analysis to verify the research hypothesis. In order to collect data to be used for hypothesis verification, a survey was conducted on Chinese consumers who have purchased Korean products through Wanghong Marketing. Data from 251 of the respondents were used for statistical analysis. This study built a research model in which Wang Hong's personal characteristics include attractiveness, expertise, and reliability, and contents characteristics include empathy, entertainment, and information. Focusing on the research model, the causal relationship that these influences on the purchase satisfaction of consumers was set up as a research hypothesis as follows. H1: Wang Hong's personal characteristics will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H1-1: Wang Hong's personal attractiveness will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H1-2: Wang Hong's expertise will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H1-3: Reliability of Wang Hong will have the positive (+) effect on Chinese consumers' satisfaction with their purchases. H2: Wanghong Marketing's content characteristics will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H2-1: Content sympathy will have the positive (+) effect on Chinese consumers' satisfaction with their product purchases. H2-2: Content entertainment will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H2-3: The informationality of content will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. The analysis results found that two factors that do not include the attractive factor in Wang Hong's personal characteristics have a significant impact on purchase satisfaction. The main reason why attractiveness appeared insignificant is interpreted as the result that appeared because the influence of Wang Hong's appearance on consumers' purchase satisfaction among the factors measuring attractiveness was not as great as expected. In other words, it can be summarized that Wang Hong's appearance does not affect consumers' choice of purchasing products. However, as professionalism and reliability, excluding attractiveness. It has a positive effect on purchase satisfaction. It can be said that Wang Hong's personal characteristics have a positive effect on the purchase satisfaction of Chinese consumers as a whole. In the results of verifying the research hypothesis on the characteristics of contents, it was found that entertainment and informationality, excluding empathy, had a significant positive effect, so that contents characteristics generally had a positive effect on product purchase satisfaction of Chinese consumers. I can. However, the empathy was not significant. The result that empathy did not affect purchase satisfaction is believed to be due to the measurement of empathy with the product in this study. The main consumers who use Wanghong Marketing are the generations of Baring Hehu (born in the 80s) and Zhou Lin heo (born in the 90s). They are interested in entertaining fun or the latest information in the contents provided by Wang Hong, and they already have sufficient knowledge about the contents related to products, so they can interpret the results reflecting that their interest is relatively low. Therefore, when establishing a marketing strategy for Wanghong, Korean companies that target the Chinese market need to systematically pursue the basics such as product expertise and reliability rather than appearance when selecting Wanghong. In addition, the contents provided by Wang Hong should not be devoted to explaining the contents related to the product, but rather should be organized around entertainment contents or the latest information that can attract consumers' attention. Over time, as the online market spreads and competition intensifies, the role of influencers in marketing is also increasing. When implementing Wanghong's marketing strategy for the Chinese market, it can be said that Wanghong's proper selection along with an accurate analysis of the main consumers, the consumers born in the 80s and 90s, is of paramount importance.
As Wang Hong's influence on Chinese consumers' purchasing activities is growing, many Korean companies entering the Chinese market are using Wang Hong for marketing. Given the growing interest in the relationship between Wanghong and marketing. This research aims to empirically analyze the impact of Wanghong marketing on the satisfaction of Chinese consumers purchase of products and services for Korean companies. In particular, this study aims to present strategic implications for corporate marketing activities by verifying the influence of Wang Hong's personal characteristics and contents provided by Wang Hong on consumer satisfaction. This research uses regression analysis to verify the research hypothesis. In order to collect data to be used for hypothesis verification, a survey was conducted on Chinese consumers who have purchased Korean products through Wanghong Marketing. Data from 251 of the respondents were used for statistical analysis. This study built a research model in which Wang Hong's personal characteristics include attractiveness, expertise, and reliability, and contents characteristics include empathy, entertainment, and information. Focusing on the research model, the causal relationship that these influences on the purchase satisfaction of consumers was set up as a research hypothesis as follows. H1: Wang Hong's personal characteristics will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H1-1: Wang Hong's personal attractiveness will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H1-2: Wang Hong's expertise will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H1-3: Reliability of Wang Hong will have the positive (+) effect on Chinese consumers' satisfaction with their purchases. H2: Wanghong Marketing's content characteristics will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H2-1: Content sympathy will have the positive (+) effect on Chinese consumers' satisfaction with their product purchases. H2-2: Content entertainment will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. H2-3: The informationality of content will have the positive (+) effect on Chinese consumers' product purchase satisfaction. The analysis results found that two factors that do not include the attractive factor in Wang Hong's personal characteristics have a significant impact on purchase satisfaction. The main reason why attractiveness appeared insignificant is interpreted as the result that appeared because the influence of Wang Hong's appearance on consumers' purchase satisfaction among the factors measuring attractiveness was not as great as expected. In other words, it can be summarized that Wang Hong's appearance does not affect consumers' choice of purchasing products. However, as professionalism and reliability, excluding attractiveness. It has a positive effect on purchase satisfaction. It can be said that Wang Hong's personal characteristics have a positive effect on the purchase satisfaction of Chinese consumers as a whole. In the results of verifying the research hypothesis on the characteristics of contents, it was found that entertainment and informationality, excluding empathy, had a significant positive effect, so that contents characteristics generally had a positive effect on product purchase satisfaction of Chinese consumers. I can. However, the empathy was not significant. The result that empathy did not affect purchase satisfaction is believed to be due to the measurement of empathy with the product in this study. The main consumers who use Wanghong Marketing are the generations of Baring Hehu (born in the 80s) and Zhou Lin heo (born in the 90s). They are interested in entertaining fun or the latest information in the contents provided by Wang Hong, and they already have sufficient knowledge about the contents related to products, so they can interpret the results reflecting that their interest is relatively low. Therefore, when establishing a marketing strategy for Wanghong, Korean companies that target the Chinese market need to systematically pursue the basics such as product expertise and reliability rather than appearance when selecting Wanghong. In addition, the contents provided by Wang Hong should not be devoted to explaining the contents related to the product, but rather should be organized around entertainment contents or the latest information that can attract consumers' attention. Over time, as the online market spreads and competition intensifies, the role of influencers in marketing is also increasing. When implementing Wanghong's marketing strategy for the Chinese market, it can be said that Wanghong's proper selection along with an accurate analysis of the main consumers, the consumers born in the 80s and 90s, is of paramount importance.
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