2020년 신종 코로나 바이러스(COVID-19)로 인하여 우리의 일상은 그야말로 대격변이 일어났으며, 우리의 식(食)생활 또한 엄청난 변화를 불러왔다. COVID-19 감염에 대한 공포로 건강기능 식품 수요가 급격히 늘었으며, 외식소비가 줄어들면서 HMR, Meal Kit, 배달앱 등의 사용이 늘어났다. 사회적 거리두기로 인하여 사이렌 오더, 키오스크, 드라이브 스루 등 사람과 사람간의 접촉을 줄일 수 있는 비대면(언택트) 서비스가 급증하였다. 따라서, COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치와 행동의도에 미치는 영향을 연구하였으며 나아가 앞으로 다가올 포스트 코로나시대의 트렌드를 파악하는 지표로 도움이 될것이라 판단하여 본 연구에 초점을 두었다. 본 연구에서는 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치와 행동의도에 미치는 영향에 대한 선행연구와 다양한 문헌들을 통하여 이론적 고찰을 실시하였다. 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 예비설문조사는 2020년 8월 1일부터 8월 14일까지 실시하였다. 예비설문지는 소비자를 대상으로 총 70부를 배포하여 70부 전량을 회수하여 1차에 걸친 사전적 예비조사를 실시한 결과를 토대로 본 조사를 실시하였다. 본 조사 설문지는 2020년 9월 1일부터 9월 30일까지 1개월 동안 소비자를 대상으로 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드, 소비가치, 행동의도에 대한 항목으로 총 300부를 배부하였고, 264부의 설문지가 회수되었다. 회수한 설문지 총 264부를 본 연구의 최종 분석 자료로 사용하였다. ...
2020년 신종 코로나 바이러스(COVID-19)로 인하여 우리의 일상은 그야말로 대격변이 일어났으며, 우리의 식(食)생활 또한 엄청난 변화를 불러왔다. COVID-19 감염에 대한 공포로 건강기능 식품 수요가 급격히 늘었으며, 외식소비가 줄어들면서 HMR, Meal Kit, 배달앱 등의 사용이 늘어났다. 사회적 거리두기로 인하여 사이렌 오더, 키오스크, 드라이브 스루 등 사람과 사람간의 접촉을 줄일 수 있는 비대면(언택트) 서비스가 급증하였다. 따라서, COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치와 행동의도에 미치는 영향을 연구하였으며 나아가 앞으로 다가올 포스트 코로나시대의 트렌드를 파악하는 지표로 도움이 될것이라 판단하여 본 연구에 초점을 두었다. 본 연구에서는 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치와 행동의도에 미치는 영향에 대한 선행연구와 다양한 문헌들을 통하여 이론적 고찰을 실시하였다. 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 예비설문조사는 2020년 8월 1일부터 8월 14일까지 실시하였다. 예비설문지는 소비자를 대상으로 총 70부를 배포하여 70부 전량을 회수하여 1차에 걸친 사전적 예비조사를 실시한 결과를 토대로 본 조사를 실시하였다. 본 조사 설문지는 2020년 9월 1일부터 9월 30일까지 1개월 동안 소비자를 대상으로 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드, 소비가치, 행동의도에 대한 항목으로 총 300부를 배부하였고, 264부의 설문지가 회수되었다. 회수한 설문지 총 264부를 본 연구의 최종 분석 자료로 사용하였다. SPSS 20.0을 활용하여 신뢰도 분석, 요인분석을 실시하였고 측정변수들 간의 영향관계를 검토하기 위하여 회귀분석 및 상관관계분석을 하였다. COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치에 영향을 미치는 것으로 나타나 <가설1>에서 <가설1-1>, <가설1-2> 부분 채택되었다. 따라서, 식생활 트렌드가 소비가치의 상황적 가치와 감정적 가치에 영향을 미치는 것으로 판단된다. COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 <가설2>에서 <가설2-1>, <가설2-2> 모두 채택되었다. 따라서, 식생활 트렌드가 행동의도의 추천의도와 구매의도에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 소비가치가 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 <가설3>에서 <가설3-1>, <가설3-2> 모두 채택되었다. 따라서, 소비가치가 행동의도의 구매의도와 추천의도에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 본 연구 결과의 시사점을 요약하면 다음과 같다. COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드는 소비가치의 상황적 가치와 감정적 가치에 영향을 미치며, 행동의도의 추천의도와 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 기업은 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드를 파악하고 소비자의 가치를 충족시켜 소비자의 구전활동과 구매행동을 높일 방안에 대하여 고민할 필요가 있다고 사료된다.
2020년 신종 코로나 바이러스(COVID-19)로 인하여 우리의 일상은 그야말로 대격변이 일어났으며, 우리의 식(食)생활 또한 엄청난 변화를 불러왔다. COVID-19 감염에 대한 공포로 건강기능 식품 수요가 급격히 늘었으며, 외식소비가 줄어들면서 HMR, Meal Kit, 배달앱 등의 사용이 늘어났다. 사회적 거리두기로 인하여 사이렌 오더, 키오스크, 드라이브 스루 등 사람과 사람간의 접촉을 줄일 수 있는 비대면(언택트) 서비스가 급증하였다. 따라서, COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치와 행동의도에 미치는 영향을 연구하였으며 나아가 앞으로 다가올 포스트 코로나시대의 트렌드를 파악하는 지표로 도움이 될것이라 판단하여 본 연구에 초점을 두었다. 본 연구에서는 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치와 행동의도에 미치는 영향에 대한 선행연구와 다양한 문헌들을 통하여 이론적 고찰을 실시하였다. 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 예비설문조사는 2020년 8월 1일부터 8월 14일까지 실시하였다. 예비설문지는 소비자를 대상으로 총 70부를 배포하여 70부 전량을 회수하여 1차에 걸친 사전적 예비조사를 실시한 결과를 토대로 본 조사를 실시하였다. 본 조사 설문지는 2020년 9월 1일부터 9월 30일까지 1개월 동안 소비자를 대상으로 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드, 소비가치, 행동의도에 대한 항목으로 총 300부를 배부하였고, 264부의 설문지가 회수되었다. 회수한 설문지 총 264부를 본 연구의 최종 분석 자료로 사용하였다. SPSS 20.0을 활용하여 신뢰도 분석, 요인분석을 실시하였고 측정변수들 간의 영향관계를 검토하기 위하여 회귀분석 및 상관관계분석을 하였다. COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 소비가치에 영향을 미치는 것으로 나타나 <가설1>에서 <가설1-1>, <가설1-2> 부분 채택되었다. 따라서, 식생활 트렌드가 소비가치의 상황적 가치와 감정적 가치에 영향을 미치는 것으로 판단된다. COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드가 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 <가설2>에서 <가설2-1>, <가설2-2> 모두 채택되었다. 따라서, 식생활 트렌드가 행동의도의 추천의도와 구매의도에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 소비가치가 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 <가설3>에서 <가설3-1>, <가설3-2> 모두 채택되었다. 따라서, 소비가치가 행동의도의 구매의도와 추천의도에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 본 연구 결과의 시사점을 요약하면 다음과 같다. COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드는 소비가치의 상황적 가치와 감정적 가치에 영향을 미치며, 행동의도의 추천의도와 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 기업은 COVID-19로 인하여 변화된 식생활 트렌드를 파악하고 소비자의 가치를 충족시켜 소비자의 구전활동과 구매행동을 높일 방안에 대하여 고민할 필요가 있다고 사료된다.
Our daily life due to the novel coronavirus (COVID-19) in 2020 is truly cataclysmic, and our dietary life has also brought about tremendous changes. Due to the fear of corona infection, the demand for health functional foods is always rapidly so, while eating out and consumption, HMR, meal kits, and...
Our daily life due to the novel coronavirus (COVID-19) in 2020 is truly cataclysmic, and our dietary life has also brought about tremendous changes. Due to the fear of corona infection, the demand for health functional foods is always rapidly so, while eating out and consumption, HMR, meal kits, and delivery apps were used. Due to social positioning, non-face-to-face (un-tact) services such as siren orders, kiosks, and drive-throughs that can be used as a substitute for person to person have rapidly increased. Therefore, we study the effect of changed dietary life due to COVID-19 on consumption value and behavioral intention. In this study, a theoretical review was conducted through previous studies and various literatures on the effect of the changed dietary life trend due to Corona 19 on consumption value and behavioral intention. Based on this, a research model and hypothesis were established. The preliminary survey was conducted from August 1st to August 14th, 2020. A total of 70 copies of the preliminary questionnaire were distributed to consumers, and all 70 copies were collected, and this survey was conducted based on the results of the first preliminary survey. This survey questionnaire distributed a total of 300 copies to consumers for one month from September 1 to September 30, 2020 as items on the changed dietary trends, consumption values, and behavioral intentions due to Corona 19. Was recovered. A total of 264 collected questionnaires were used as final analysis data for this study. Reliability analysis and factor analysis were performed using SPSS Statistics 20.3., and regression analysis and correlation analysis were performed to examine the influence relationship between the measured variables. It was found that the dietary trends changed due to Corona 19 had an effect on consumption value, so both and were adopted. Therefore, it is judged that dietary trends affect the situational and functional values of consumption value. It was found that the dietary trend changed due to Corona 19 had an effect on the behavioral intention, so both and were adopted. Therefore, it is judged that the dietary trend affects the recommendation intention and purchase intention of behavioral intention. It was found that consumption value had an effect on behavioral intention, so both and were adopted in . Therefore, it is judged that consumption value has an effect on purchase intention and recommendation intention of action intention. The implications of this study are as follows. The dietary trend changed due to the corona affects the situational and functional values of consumption value, and it appears that it affects the recommendation intention and purchase intention of the behavioral intention, so companies can quickly identify the dietary trends changed due to the corona. It is considered that there is a need to think about ways to enhance consumer's word of mouth and purchasing behavior by satisfying the consumer's value.
Our daily life due to the novel coronavirus (COVID-19) in 2020 is truly cataclysmic, and our dietary life has also brought about tremendous changes. Due to the fear of corona infection, the demand for health functional foods is always rapidly so, while eating out and consumption, HMR, meal kits, and delivery apps were used. Due to social positioning, non-face-to-face (un-tact) services such as siren orders, kiosks, and drive-throughs that can be used as a substitute for person to person have rapidly increased. Therefore, we study the effect of changed dietary life due to COVID-19 on consumption value and behavioral intention. In this study, a theoretical review was conducted through previous studies and various literatures on the effect of the changed dietary life trend due to Corona 19 on consumption value and behavioral intention. Based on this, a research model and hypothesis were established. The preliminary survey was conducted from August 1st to August 14th, 2020. A total of 70 copies of the preliminary questionnaire were distributed to consumers, and all 70 copies were collected, and this survey was conducted based on the results of the first preliminary survey. This survey questionnaire distributed a total of 300 copies to consumers for one month from September 1 to September 30, 2020 as items on the changed dietary trends, consumption values, and behavioral intentions due to Corona 19. Was recovered. A total of 264 collected questionnaires were used as final analysis data for this study. Reliability analysis and factor analysis were performed using SPSS Statistics 20.3., and regression analysis and correlation analysis were performed to examine the influence relationship between the measured variables. It was found that the dietary trends changed due to Corona 19 had an effect on consumption value, so both and were adopted. Therefore, it is judged that dietary trends affect the situational and functional values of consumption value. It was found that the dietary trend changed due to Corona 19 had an effect on the behavioral intention, so both and were adopted. Therefore, it is judged that the dietary trend affects the recommendation intention and purchase intention of behavioral intention. It was found that consumption value had an effect on behavioral intention, so both and were adopted in . Therefore, it is judged that consumption value has an effect on purchase intention and recommendation intention of action intention. The implications of this study are as follows. The dietary trend changed due to the corona affects the situational and functional values of consumption value, and it appears that it affects the recommendation intention and purchase intention of the behavioral intention, so companies can quickly identify the dietary trends changed due to the corona. It is considered that there is a need to think about ways to enhance consumer's word of mouth and purchasing behavior by satisfying the consumer's value.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.