2013년 1월 네이버 웹소설 플랫폼이 개설되면서 등장한 ‘웹소설’이라는 신조어는 인터넷소설, 사이버소설 등과 같은 여러 이름으로 불리던 웹 기반의 편당 결제가 가능한 소설을 말한다. 새로운 명칭의 탄생과 함께 웹소설은 시장 규모를 빠르게 성장시켰다. 시장 규모가 커짐에 따라 웹소설 플랫폼들은 기존의 이용자가 아닌 일반 대중을 대상으로 하는 상업광고까지 선보였다. 특히 네이버는 자신의 플랫폼에서 연재되고 있는 작품들을 활용한 광고를 제작하였다. 그중 하나가 네이버 웹소설 플랫폼에서 인기리에 연재되고 있는 『재혼 황후』였다. 『재혼 황후』는 로맨스판타지 장르의 웹소설이다. 로맨스판타지 장르는 웹소설 시장이 성장하면서 새롭게 명명된 장르로서 형성 시기가 그렇게 오래되지 않았다. 그런데도 해당 장르의 작품을 상업 광고에 노출하였다는 것은 그 장르의 대표성과 성공 가능성을 높이 평가한다는 것이다. 그래서 이 논문에서는 웹소설 안에서 빠르게 자신의 위치를 공고히 다진 로맨스판타지 장르와 대표적인 로맨스판타지 웹소설 『재혼 황후』의 특성을 분석하였다. Ⅱ장에서는 로맨스판타지 장르의 형성 시기와 양상, 장르 내 클리셰, 하위유형 등을 분석하여 장르 정체성과 의미를 고찰해 보았다. 우선, 기존에 존재하였던 로맨스 장르와 판타지 장르의 이론적 고찰을 통해 로맨스판타지 장르의 형성 기반을 살폈다. 이를 바탕으로 로맨스판타지 장르의 형성 과정, 장르의 클리셰와 대표적인 하위유형 몇 가지들을 고찰할 수 있었다. 이를 통해 로맨스판타지 장르가 여성독자들의 욕망을 실현하고, 억압된 현실세계에서 벗어나 독자들에게 재미와 쾌락을 제공하고 있다는 사실을 도출해낼 수 있었다. 이러한 이유로 로맨스판타지 장르는 두꺼운 독자층을 확보하고 성공 가능성을 인정받아 웹소설 내에서 뚜렷한 위상을 확보할 수 있었던 것으로 보인다. Ⅲ장에서는 로맨스판타지 웹소설 『재혼 황후』를 대상으로 작품에서 드러나는 로맨스판타지 장르의 특성들을 구체적으로 분석하였다. 『재혼 황후』에서는 여자 주인공이 남성인물들과의 관계에서 우위를 차지하고 있다. 지위나 신분에서도 남성인물들보다 뒤처지지 않으며, 능력 또한 뛰어나다. 애정 관계에서도 여자 주인공이 능동적인 선택을 하는 인물로 그려져 여성독자들의 대리만족을 경험하게 한다. 이러한 인물 설정은 독립적인 여성의 서사를 긍정적으로 표현하고 있는 지점과 연결된다. 여자 주인공을 비롯한 작품에 등장하는 여성인물들 가운데 연애, 결혼과 같은 사적 영역, 정치적인 행보나 대외활동의 공적 영역에서 주체적인 성향을 가진 인물들이 목표를 성취하고 성공하는 것으로 그려진다. 이 역시 여성독자들의 자아 발견과 욕구 실현에 부합하는 로맨스판타지 장르의 특성이라고 볼 수 있다. 또한 『재혼 황후』는 Ⅱ장에서 언급한 장르 내 클리셰를 매우 적극적으로 활용하고 있다. 시공간 클리셰, 인물 클리셰를 작품 전반에 반영하여 작품의 서사구조를 풍부하게 만들고 있다. 해당 클리셰들은 현실사회에서 욕망을 실현하기 어려웠던 여성독자들이 작품을 통해 현실에서 벗어나 재미와 쾌락을 경험할 수 있게 하는 기능을 수행한다. 그리고 전형적인 이성애적 플롯을 따르고 있는 『재혼 황후』에서 퀴어적 요소를 발견할 수 있다는 점은 주목할만 하다. 『재혼 황후』는 여성인물들 사이의 동성사회적 유대관계를 작품 서사에 활용하였다. 동성성애적 요소를 활용하여 인물의 성격을 표현하기도 한다. 동성사회적 유대 관계와 동성성애적 활용 요소는 동성 인물 간의 ...
2013년 1월 네이버 웹소설 플랫폼이 개설되면서 등장한 ‘웹소설’이라는 신조어는 인터넷소설, 사이버소설 등과 같은 여러 이름으로 불리던 웹 기반의 편당 결제가 가능한 소설을 말한다. 새로운 명칭의 탄생과 함께 웹소설은 시장 규모를 빠르게 성장시켰다. 시장 규모가 커짐에 따라 웹소설 플랫폼들은 기존의 이용자가 아닌 일반 대중을 대상으로 하는 상업광고까지 선보였다. 특히 네이버는 자신의 플랫폼에서 연재되고 있는 작품들을 활용한 광고를 제작하였다. 그중 하나가 네이버 웹소설 플랫폼에서 인기리에 연재되고 있는 『재혼 황후』였다. 『재혼 황후』는 로맨스판타지 장르의 웹소설이다. 로맨스판타지 장르는 웹소설 시장이 성장하면서 새롭게 명명된 장르로서 형성 시기가 그렇게 오래되지 않았다. 그런데도 해당 장르의 작품을 상업 광고에 노출하였다는 것은 그 장르의 대표성과 성공 가능성을 높이 평가한다는 것이다. 그래서 이 논문에서는 웹소설 안에서 빠르게 자신의 위치를 공고히 다진 로맨스판타지 장르와 대표적인 로맨스판타지 웹소설 『재혼 황후』의 특성을 분석하였다. Ⅱ장에서는 로맨스판타지 장르의 형성 시기와 양상, 장르 내 클리셰, 하위유형 등을 분석하여 장르 정체성과 의미를 고찰해 보았다. 우선, 기존에 존재하였던 로맨스 장르와 판타지 장르의 이론적 고찰을 통해 로맨스판타지 장르의 형성 기반을 살폈다. 이를 바탕으로 로맨스판타지 장르의 형성 과정, 장르의 클리셰와 대표적인 하위유형 몇 가지들을 고찰할 수 있었다. 이를 통해 로맨스판타지 장르가 여성독자들의 욕망을 실현하고, 억압된 현실세계에서 벗어나 독자들에게 재미와 쾌락을 제공하고 있다는 사실을 도출해낼 수 있었다. 이러한 이유로 로맨스판타지 장르는 두꺼운 독자층을 확보하고 성공 가능성을 인정받아 웹소설 내에서 뚜렷한 위상을 확보할 수 있었던 것으로 보인다. Ⅲ장에서는 로맨스판타지 웹소설 『재혼 황후』를 대상으로 작품에서 드러나는 로맨스판타지 장르의 특성들을 구체적으로 분석하였다. 『재혼 황후』에서는 여자 주인공이 남성인물들과의 관계에서 우위를 차지하고 있다. 지위나 신분에서도 남성인물들보다 뒤처지지 않으며, 능력 또한 뛰어나다. 애정 관계에서도 여자 주인공이 능동적인 선택을 하는 인물로 그려져 여성독자들의 대리만족을 경험하게 한다. 이러한 인물 설정은 독립적인 여성의 서사를 긍정적으로 표현하고 있는 지점과 연결된다. 여자 주인공을 비롯한 작품에 등장하는 여성인물들 가운데 연애, 결혼과 같은 사적 영역, 정치적인 행보나 대외활동의 공적 영역에서 주체적인 성향을 가진 인물들이 목표를 성취하고 성공하는 것으로 그려진다. 이 역시 여성독자들의 자아 발견과 욕구 실현에 부합하는 로맨스판타지 장르의 특성이라고 볼 수 있다. 또한 『재혼 황후』는 Ⅱ장에서 언급한 장르 내 클리셰를 매우 적극적으로 활용하고 있다. 시공간 클리셰, 인물 클리셰를 작품 전반에 반영하여 작품의 서사구조를 풍부하게 만들고 있다. 해당 클리셰들은 현실사회에서 욕망을 실현하기 어려웠던 여성독자들이 작품을 통해 현실에서 벗어나 재미와 쾌락을 경험할 수 있게 하는 기능을 수행한다. 그리고 전형적인 이성애적 플롯을 따르고 있는 『재혼 황후』에서 퀴어적 요소를 발견할 수 있다는 점은 주목할만 하다. 『재혼 황후』는 여성인물들 사이의 동성사회적 유대관계를 작품 서사에 활용하였다. 동성성애적 요소를 활용하여 인물의 성격을 표현하기도 한다. 동성사회적 유대 관계와 동성성애적 활용 요소는 동성 인물 간의 관계성을 형성하고 인물의 성격, 성향을 해석하는 데 도움을 준다. 이 연구에서는 『재혼 황후』의 분석을 통해 웹소설의 연재 양상과 OSMU 활용 형태를 이해하고, 이용자들에게 지배적인 영향을 끼치고 있는 웹소설의 일반적인 특징을 파악하고자 하였다. 웹소설은 웹 기반의 환경과 독자들의 짧은 이용 시간에 적합하도록 알아보기 쉬운 직관적인 제목을 사용할 뿐만 아니라 간결하게 문단을 구성하고 있다. 웹소설의 멀티미디어 특성을 반영하여 일러스트 표지, 삽화, 인물 아이콘 등을 제시한다. 고정적인 독자층을 형성하기 위해서 독자들의 호기심, 기대지평, 관심을 자극하는 연출법을 사용하기도 한다. 이용자들 사이에서 인기를 얻은 웹소설은 독자들 간의 공감과 유대감 역시 높아져 댓글을 통한 소통이 활발한 편이다. 댓글을 통해 작품 감상을 공유하고, 등장인물을 비평하며, 등장인물에 별명을 지어주며 하나의 놀이문화를 형성한다. 이렇게 일종의 팬덤(fandom)을 형성하게 된 작품은 인지도와 대중성을 인정받아 OSMU의 원재료로 활용된다. 『재혼 황후』의 경우에는 웹툰, 오디오 드라마, 모바일 게임, 드라마, TV광고, 단행본 서적 등으로 활용되고 있다. 웹소설을 몰랐던 대중들도 작품이 활용된 콘텐츠를 접하고 흥미를 느껴 새로운 독자로 유입되기도 한다. Ⅳ장에서는 한국 대중문화 장르와 로맨스판타지 장르 관계를 규명하였다. 고전소설을 비롯하여 TV드라마, 인터넷소설, 팬픽(Fan fiction) 등 다양한 장르에서 로맨스판타지와의 유사성을 비교하고자 하였다. 로맨스판타지 장르라는 명칭이 생겨나기 이전부터 대중문화의 여러 장르에서 로맨스판타지와 유사한 서사구조가 사용되고 있었다. 이들은 여성들에게 자아발견의 가능성을 제시하고, 욕망과 욕구를 발산할 기회를 제공한다는 점에서 의미가 있다. 여성의 자아 발견과 욕망 발산이라는 측면에서 현대 여성들의 욕구를 자극하고 대리만족을 경험하게 하는 로맨스판타지 장르의 모습이 겹쳐 보인다. 그리고 인터넷소설과 팬픽의 경우에는 웹상에서 여성 공간이 형성되었다는 면에 집중하였다. 인터넷소설, 팬픽을 향유하는 여성독자들은 웹사이트를 활용하여 자신들의 독서경험을 공유하며 공감대를 형성하고 상호작용한다. 공통된 사회적 경험이 있는 여성독자들이 자신들의 자아와 욕망을 자유롭게 주장할 수 있는 공간이 만들어진 것이다. 이런 현상은 웹소설 등장 이후 플랫폼의 독자 공간인 댓글시스템과 자체적으로 만들어진 작품 팬카페 커뮤니티로 이어져 여성들의 헤테로토피아(Les Hétérotopies)를 형성하고 있었다. 여성독자들의 요구와 욕망으로 형성된 로맨스판타지 서사는 오프라인 시장에서 향유되다 웹매체를 통해 빠르게 성장하였다. 그리고 여성독자들의 웹상 헤테로토피아에서 힘을 얻어 독립적인 장르로 인정받게 되었다. 웹소설에서 로맨스판타지 장르가 탄생한 것은 한국의 대중문화 장르 전반에 존재하던 여성의 욕망을 다룬 허구적 이야기를 장르로서 인정하고 정체성을 부여한 행위라는 상징성이 있다. 웹소설과 로맨스판타지 장르는 해외에서 유입된 문화로 형성되었던 국내 서브컬처계의 새로운 지평을 연 문화이다. 우리문화와 주체적인 시각을 바탕으로 창작되고 국내시장을 기반으로 성장해 간다는 의미가 있다. 그 가운데 로맨스판타지 장르는 대중문화의 여러 분야에서 활용되어 왔지만, 그전까지 뚜렷한 명칭이 존재하지 않았던 여성들의 욕망을 자극하는 환상적 이야기에 이름을 부여하였다는 의의를 지닌다. 이 논문에서는 대중들의 요구와 욕망이 반영된 대중문화로 웹소설을 이해하고 그것의 장르 정체성과 의미를 고찰하는 데 초점을 맞추었다.
2013년 1월 네이버 웹소설 플랫폼이 개설되면서 등장한 ‘웹소설’이라는 신조어는 인터넷소설, 사이버소설 등과 같은 여러 이름으로 불리던 웹 기반의 편당 결제가 가능한 소설을 말한다. 새로운 명칭의 탄생과 함께 웹소설은 시장 규모를 빠르게 성장시켰다. 시장 규모가 커짐에 따라 웹소설 플랫폼들은 기존의 이용자가 아닌 일반 대중을 대상으로 하는 상업광고까지 선보였다. 특히 네이버는 자신의 플랫폼에서 연재되고 있는 작품들을 활용한 광고를 제작하였다. 그중 하나가 네이버 웹소설 플랫폼에서 인기리에 연재되고 있는 『재혼 황후』였다. 『재혼 황후』는 로맨스판타지 장르의 웹소설이다. 로맨스판타지 장르는 웹소설 시장이 성장하면서 새롭게 명명된 장르로서 형성 시기가 그렇게 오래되지 않았다. 그런데도 해당 장르의 작품을 상업 광고에 노출하였다는 것은 그 장르의 대표성과 성공 가능성을 높이 평가한다는 것이다. 그래서 이 논문에서는 웹소설 안에서 빠르게 자신의 위치를 공고히 다진 로맨스판타지 장르와 대표적인 로맨스판타지 웹소설 『재혼 황후』의 특성을 분석하였다. Ⅱ장에서는 로맨스판타지 장르의 형성 시기와 양상, 장르 내 클리셰, 하위유형 등을 분석하여 장르 정체성과 의미를 고찰해 보았다. 우선, 기존에 존재하였던 로맨스 장르와 판타지 장르의 이론적 고찰을 통해 로맨스판타지 장르의 형성 기반을 살폈다. 이를 바탕으로 로맨스판타지 장르의 형성 과정, 장르의 클리셰와 대표적인 하위유형 몇 가지들을 고찰할 수 있었다. 이를 통해 로맨스판타지 장르가 여성독자들의 욕망을 실현하고, 억압된 현실세계에서 벗어나 독자들에게 재미와 쾌락을 제공하고 있다는 사실을 도출해낼 수 있었다. 이러한 이유로 로맨스판타지 장르는 두꺼운 독자층을 확보하고 성공 가능성을 인정받아 웹소설 내에서 뚜렷한 위상을 확보할 수 있었던 것으로 보인다. Ⅲ장에서는 로맨스판타지 웹소설 『재혼 황후』를 대상으로 작품에서 드러나는 로맨스판타지 장르의 특성들을 구체적으로 분석하였다. 『재혼 황후』에서는 여자 주인공이 남성인물들과의 관계에서 우위를 차지하고 있다. 지위나 신분에서도 남성인물들보다 뒤처지지 않으며, 능력 또한 뛰어나다. 애정 관계에서도 여자 주인공이 능동적인 선택을 하는 인물로 그려져 여성독자들의 대리만족을 경험하게 한다. 이러한 인물 설정은 독립적인 여성의 서사를 긍정적으로 표현하고 있는 지점과 연결된다. 여자 주인공을 비롯한 작품에 등장하는 여성인물들 가운데 연애, 결혼과 같은 사적 영역, 정치적인 행보나 대외활동의 공적 영역에서 주체적인 성향을 가진 인물들이 목표를 성취하고 성공하는 것으로 그려진다. 이 역시 여성독자들의 자아 발견과 욕구 실현에 부합하는 로맨스판타지 장르의 특성이라고 볼 수 있다. 또한 『재혼 황후』는 Ⅱ장에서 언급한 장르 내 클리셰를 매우 적극적으로 활용하고 있다. 시공간 클리셰, 인물 클리셰를 작품 전반에 반영하여 작품의 서사구조를 풍부하게 만들고 있다. 해당 클리셰들은 현실사회에서 욕망을 실현하기 어려웠던 여성독자들이 작품을 통해 현실에서 벗어나 재미와 쾌락을 경험할 수 있게 하는 기능을 수행한다. 그리고 전형적인 이성애적 플롯을 따르고 있는 『재혼 황후』에서 퀴어적 요소를 발견할 수 있다는 점은 주목할만 하다. 『재혼 황후』는 여성인물들 사이의 동성사회적 유대관계를 작품 서사에 활용하였다. 동성성애적 요소를 활용하여 인물의 성격을 표현하기도 한다. 동성사회적 유대 관계와 동성성애적 활용 요소는 동성 인물 간의 관계성을 형성하고 인물의 성격, 성향을 해석하는 데 도움을 준다. 이 연구에서는 『재혼 황후』의 분석을 통해 웹소설의 연재 양상과 OSMU 활용 형태를 이해하고, 이용자들에게 지배적인 영향을 끼치고 있는 웹소설의 일반적인 특징을 파악하고자 하였다. 웹소설은 웹 기반의 환경과 독자들의 짧은 이용 시간에 적합하도록 알아보기 쉬운 직관적인 제목을 사용할 뿐만 아니라 간결하게 문단을 구성하고 있다. 웹소설의 멀티미디어 특성을 반영하여 일러스트 표지, 삽화, 인물 아이콘 등을 제시한다. 고정적인 독자층을 형성하기 위해서 독자들의 호기심, 기대지평, 관심을 자극하는 연출법을 사용하기도 한다. 이용자들 사이에서 인기를 얻은 웹소설은 독자들 간의 공감과 유대감 역시 높아져 댓글을 통한 소통이 활발한 편이다. 댓글을 통해 작품 감상을 공유하고, 등장인물을 비평하며, 등장인물에 별명을 지어주며 하나의 놀이문화를 형성한다. 이렇게 일종의 팬덤(fandom)을 형성하게 된 작품은 인지도와 대중성을 인정받아 OSMU의 원재료로 활용된다. 『재혼 황후』의 경우에는 웹툰, 오디오 드라마, 모바일 게임, 드라마, TV광고, 단행본 서적 등으로 활용되고 있다. 웹소설을 몰랐던 대중들도 작품이 활용된 콘텐츠를 접하고 흥미를 느껴 새로운 독자로 유입되기도 한다. Ⅳ장에서는 한국 대중문화 장르와 로맨스판타지 장르 관계를 규명하였다. 고전소설을 비롯하여 TV드라마, 인터넷소설, 팬픽(Fan fiction) 등 다양한 장르에서 로맨스판타지와의 유사성을 비교하고자 하였다. 로맨스판타지 장르라는 명칭이 생겨나기 이전부터 대중문화의 여러 장르에서 로맨스판타지와 유사한 서사구조가 사용되고 있었다. 이들은 여성들에게 자아발견의 가능성을 제시하고, 욕망과 욕구를 발산할 기회를 제공한다는 점에서 의미가 있다. 여성의 자아 발견과 욕망 발산이라는 측면에서 현대 여성들의 욕구를 자극하고 대리만족을 경험하게 하는 로맨스판타지 장르의 모습이 겹쳐 보인다. 그리고 인터넷소설과 팬픽의 경우에는 웹상에서 여성 공간이 형성되었다는 면에 집중하였다. 인터넷소설, 팬픽을 향유하는 여성독자들은 웹사이트를 활용하여 자신들의 독서경험을 공유하며 공감대를 형성하고 상호작용한다. 공통된 사회적 경험이 있는 여성독자들이 자신들의 자아와 욕망을 자유롭게 주장할 수 있는 공간이 만들어진 것이다. 이런 현상은 웹소설 등장 이후 플랫폼의 독자 공간인 댓글시스템과 자체적으로 만들어진 작품 팬카페 커뮤니티로 이어져 여성들의 헤테로토피아(Les Hétérotopies)를 형성하고 있었다. 여성독자들의 요구와 욕망으로 형성된 로맨스판타지 서사는 오프라인 시장에서 향유되다 웹매체를 통해 빠르게 성장하였다. 그리고 여성독자들의 웹상 헤테로토피아에서 힘을 얻어 독립적인 장르로 인정받게 되었다. 웹소설에서 로맨스판타지 장르가 탄생한 것은 한국의 대중문화 장르 전반에 존재하던 여성의 욕망을 다룬 허구적 이야기를 장르로서 인정하고 정체성을 부여한 행위라는 상징성이 있다. 웹소설과 로맨스판타지 장르는 해외에서 유입된 문화로 형성되었던 국내 서브컬처계의 새로운 지평을 연 문화이다. 우리문화와 주체적인 시각을 바탕으로 창작되고 국내시장을 기반으로 성장해 간다는 의미가 있다. 그 가운데 로맨스판타지 장르는 대중문화의 여러 분야에서 활용되어 왔지만, 그전까지 뚜렷한 명칭이 존재하지 않았던 여성들의 욕망을 자극하는 환상적 이야기에 이름을 부여하였다는 의의를 지닌다. 이 논문에서는 대중들의 요구와 욕망이 반영된 대중문화로 웹소설을 이해하고 그것의 장르 정체성과 의미를 고찰하는 데 초점을 맞추었다.
When the Naver web novel platform was opened in Jan. 2013, the newly coined word ‘web novel’ refers to a web-based novel that used to be called by various names such as internet novel, cyber novel or others paid for per chapter to be defined. As the genre was coined newly, the scale of the market fo...
When the Naver web novel platform was opened in Jan. 2013, the newly coined word ‘web novel’ refers to a web-based novel that used to be called by various names such as internet novel, cyber novel or others paid for per chapter to be defined. As the genre was coined newly, the scale of the market for the web novels would grow rapidly. As the scale of the market grew remarkably, the web novel platforms would introduce the commercial advertisements not only for the existing users but also for the ordinary people. In particular, Naver used the materials of the serial novels served by their platform to produce advertisements. One of them was Remarried Empress, a popular novel served by the platform of Naver. Remarried Empress is a web novel of the romance fantasy genre. The genre was newly coined as the web novel markets grew, which means that the history of the genre is not so long. Nevertheless, Naver exposed the web novel to the commercial advertisements, which means that Naver appreciated its representability and potential of success highly. Thus, this study analyzed the characteristics of the romance fantasy genre and the representative romance fantasy web novel Remarried Empress that had been rapidly established within the web novel market. The second chapter of this study analyzes such aspects of the romance fantasy genres as development and conditions of the romance fantasy genre, cliche in the genre and sub-types and thereby, discusses the identity and significance of the romance fantasy genre. Above all, this chapter reviews the conventional romance genres and fantasy ones theoretically to discuss the background for the romance fantasy genre. Thereupon, this chapter reviews the specific process of the development of the romance fantasy genre as well as its cliche, representative sub-types, etc. Through such analysis, the researcher could confirm the fact that the romance fantasy genre would urge the female readers to realize their desire, while encouraging them to depart from the oppressive real world and thereby, experience pleasure and hedonism. It is perceived that owing to such encouragement, the romance fantasy genre could secure a wide spectrum of the readers, being successful in the market, while being established firmly within the web novels genres. The third chapter samples the romance fantasy novel Remarried Empress and thereby, analyzes the characteristics of the romance fantasy genre specifically. In the novel, the heroine dominates the male figures. In terms of status and rank, she is not behind the male figures, demonstrating her ability highly. Even in terms of love affairs, the heroine selects her partner actively, and thus, the female readers would well experience some vicarious satisfaction. And such setting up of character is linked to the point where the independent woman’s epic is expressed positively. The female characters including the heroine who show some independent tendency not only in such private domains as love and marriage but also in political area or external activities are depicted as successful women achieving their goals. Such plot is also a characteristic of the romance fantasia genre matching female readers’ discovery of self-ego and realization of their desire. Besides, Remarried Empress is a work making use of the cliche positively within the genre as discussed in the second chapter. The cliches of time, space and characters are reflected in the entire work only to enrich the epic structure of the work. The cliches would function to help the women readers who could hardly fulfill their desire in the real society to depart from their reality to experience pleasure and hedonism. On the other hand, it is noteworthy to discover a queer element in Remarried Empress that follows a typical hetero-sexual plot. The work uses the homo-sexual affinity among women for its epic. Sometimes, it expresses the traits of the characters by using the home-sexual element. All in all, the elements of homo-sexual social affinity and homo-sexuality would conduce to the establishment of the relationship and the interpretation of characters’ personality and tendency. As described above, this study aimed to analyze the work Remarried Empress to understand the aspects of the serial web novels and the uses of OSMU, and thereby, examine the general characteristics of the web novels influencing their readers much. The web novels use some intuitive titles so that their readers could decide in a short time to read them or not, while plotting the paragraphs simply. They may well use the characteristics of the web novels to present illustration covers, illustrations, characters’ icons, etc. Moreover, in an effort to form a regular level of readers, some of them uses such production techniques as stimulation of their curiosity, horizon of expectation and concern. The web novels popular among the web users are characterized by their readers’ sympathy and sense of affinity as well as active replies. Readers would share their appreciations or emotions with other readers through the replies, while criticizing the characters and nicknaming them. The result would be a playing culture formed on-line. The works forming such a fandom would well be used as raw materials of OSMU owing to their high reputations and popularity. Remarried Empress has also been used for webtoon, audio drama, mobile game, drama, TV commercials and books. Even the readers who were not aware of the web novels would be interested in the contents using the web novels to be attracted to the web novels many of whom would be new readers of the web novels. The fourth chapter of this study discusses the relationship between Korea’s popular culture and romance fantasy genres. In particular, the researcher attempted to find the similarities between romance fantasy and such diverse genres as classical novels, TV dramas, Internet novels and fan fiction. Before the emergence of romance fantasy genre, various genres of the popular culture used the epic structure similar to that of the romance fantasy genre. They functioned, too, to encourage the women to discover their self-ego and release their desires and needs. In terms of women’s discovery of self-ego and their release of desires, they may well be similar to the romance fantasy stimulating women’s desire and helping them to experience a vicarious satisfaction. Furthermore, this study focused on the female space on the web for Internet novels and fan fictions. The women readers enjoying the internet novels and fan fictions use the website to share their book reviews and form a social consensus, interacting with each other. The women readers sharing the similar social experiences could well argue for their self-egos and desires freely in this space. Such phenomenon would well be linked with the web novel platform and its readers’ system or the fan cafe communities to help form ‘Les Hétérotopies’. The romance fantasy epic formed by female readers’ needs and desires used to be enjoyed in the off-line market and then, grew rapidly through the web media. And it would be recognized as an independent genre owing to their female readers who have got a power from the web-based ‘Les Hétérotopies’. The fact that the romance fantasy genres were born from the web novels would well be the symbolic event that the fictitious stories handling women’s desires like the Korean pop culture genres have been given a genre with their identity. The web novel and the romance fantasy genre are the cultures that have opened a new horizon for the domestic sub-cultures formed by those introduced from abroad. It is created from our culture and subjective perspective, growing based on the domestic market, which is very significant. Among them, the romance fantasy genre is significant in that it has named the fantastic story stimulating women’s desires that had been used in various areas of the pop culture. This study may well be significant in that it would understand the web novels as a pop culture reflecting people’s needs and desires and thereby, that it discusses its identity and meaning.
When the Naver web novel platform was opened in Jan. 2013, the newly coined word ‘web novel’ refers to a web-based novel that used to be called by various names such as internet novel, cyber novel or others paid for per chapter to be defined. As the genre was coined newly, the scale of the market for the web novels would grow rapidly. As the scale of the market grew remarkably, the web novel platforms would introduce the commercial advertisements not only for the existing users but also for the ordinary people. In particular, Naver used the materials of the serial novels served by their platform to produce advertisements. One of them was Remarried Empress, a popular novel served by the platform of Naver. Remarried Empress is a web novel of the romance fantasy genre. The genre was newly coined as the web novel markets grew, which means that the history of the genre is not so long. Nevertheless, Naver exposed the web novel to the commercial advertisements, which means that Naver appreciated its representability and potential of success highly. Thus, this study analyzed the characteristics of the romance fantasy genre and the representative romance fantasy web novel Remarried Empress that had been rapidly established within the web novel market. The second chapter of this study analyzes such aspects of the romance fantasy genres as development and conditions of the romance fantasy genre, cliche in the genre and sub-types and thereby, discusses the identity and significance of the romance fantasy genre. Above all, this chapter reviews the conventional romance genres and fantasy ones theoretically to discuss the background for the romance fantasy genre. Thereupon, this chapter reviews the specific process of the development of the romance fantasy genre as well as its cliche, representative sub-types, etc. Through such analysis, the researcher could confirm the fact that the romance fantasy genre would urge the female readers to realize their desire, while encouraging them to depart from the oppressive real world and thereby, experience pleasure and hedonism. It is perceived that owing to such encouragement, the romance fantasy genre could secure a wide spectrum of the readers, being successful in the market, while being established firmly within the web novels genres. The third chapter samples the romance fantasy novel Remarried Empress and thereby, analyzes the characteristics of the romance fantasy genre specifically. In the novel, the heroine dominates the male figures. In terms of status and rank, she is not behind the male figures, demonstrating her ability highly. Even in terms of love affairs, the heroine selects her partner actively, and thus, the female readers would well experience some vicarious satisfaction. And such setting up of character is linked to the point where the independent woman’s epic is expressed positively. The female characters including the heroine who show some independent tendency not only in such private domains as love and marriage but also in political area or external activities are depicted as successful women achieving their goals. Such plot is also a characteristic of the romance fantasia genre matching female readers’ discovery of self-ego and realization of their desire. Besides, Remarried Empress is a work making use of the cliche positively within the genre as discussed in the second chapter. The cliches of time, space and characters are reflected in the entire work only to enrich the epic structure of the work. The cliches would function to help the women readers who could hardly fulfill their desire in the real society to depart from their reality to experience pleasure and hedonism. On the other hand, it is noteworthy to discover a queer element in Remarried Empress that follows a typical hetero-sexual plot. The work uses the homo-sexual affinity among women for its epic. Sometimes, it expresses the traits of the characters by using the home-sexual element. All in all, the elements of homo-sexual social affinity and homo-sexuality would conduce to the establishment of the relationship and the interpretation of characters’ personality and tendency. As described above, this study aimed to analyze the work Remarried Empress to understand the aspects of the serial web novels and the uses of OSMU, and thereby, examine the general characteristics of the web novels influencing their readers much. The web novels use some intuitive titles so that their readers could decide in a short time to read them or not, while plotting the paragraphs simply. They may well use the characteristics of the web novels to present illustration covers, illustrations, characters’ icons, etc. Moreover, in an effort to form a regular level of readers, some of them uses such production techniques as stimulation of their curiosity, horizon of expectation and concern. The web novels popular among the web users are characterized by their readers’ sympathy and sense of affinity as well as active replies. Readers would share their appreciations or emotions with other readers through the replies, while criticizing the characters and nicknaming them. The result would be a playing culture formed on-line. The works forming such a fandom would well be used as raw materials of OSMU owing to their high reputations and popularity. Remarried Empress has also been used for webtoon, audio drama, mobile game, drama, TV commercials and books. Even the readers who were not aware of the web novels would be interested in the contents using the web novels to be attracted to the web novels many of whom would be new readers of the web novels. The fourth chapter of this study discusses the relationship between Korea’s popular culture and romance fantasy genres. In particular, the researcher attempted to find the similarities between romance fantasy and such diverse genres as classical novels, TV dramas, Internet novels and fan fiction. Before the emergence of romance fantasy genre, various genres of the popular culture used the epic structure similar to that of the romance fantasy genre. They functioned, too, to encourage the women to discover their self-ego and release their desires and needs. In terms of women’s discovery of self-ego and their release of desires, they may well be similar to the romance fantasy stimulating women’s desire and helping them to experience a vicarious satisfaction. Furthermore, this study focused on the female space on the web for Internet novels and fan fictions. The women readers enjoying the internet novels and fan fictions use the website to share their book reviews and form a social consensus, interacting with each other. The women readers sharing the similar social experiences could well argue for their self-egos and desires freely in this space. Such phenomenon would well be linked with the web novel platform and its readers’ system or the fan cafe communities to help form ‘Les Hétérotopies’. The romance fantasy epic formed by female readers’ needs and desires used to be enjoyed in the off-line market and then, grew rapidly through the web media. And it would be recognized as an independent genre owing to their female readers who have got a power from the web-based ‘Les Hétérotopies’. The fact that the romance fantasy genres were born from the web novels would well be the symbolic event that the fictitious stories handling women’s desires like the Korean pop culture genres have been given a genre with their identity. The web novel and the romance fantasy genre are the cultures that have opened a new horizon for the domestic sub-cultures formed by those introduced from abroad. It is created from our culture and subjective perspective, growing based on the domestic market, which is very significant. Among them, the romance fantasy genre is significant in that it has named the fantastic story stimulating women’s desires that had been used in various areas of the pop culture. This study may well be significant in that it would understand the web novels as a pop culture reflecting people’s needs and desires and thereby, that it discusses its identity and meaning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.