본 연구의 목적은 학교 밖 청소년의 다양한 체계가 우울에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 최근 학교 밖 청소년이 계속해서 증가하고 있으며, 이들은 적응과정에서 사회적·경제적 어려움을 경험하게 되고 이는 우울과 같은 심리적 문제를 초래한다. 청소년기 우울은 건강한 성장에 부정적인 영향을 미치는 중요한 요인으로 작용한다. 여러 환경체계요인과 복합적인 상호작용으로 발생하는 청소년기 우울을 이해하기 위해서는 다체계적 접근이 요구된다. 따라서 본 연구는 개인(자아존중감, ...
본 연구의 목적은 학교 밖 청소년의 다양한 체계가 우울에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 최근 학교 밖 청소년이 계속해서 증가하고 있으며, 이들은 적응과정에서 사회적·경제적 어려움을 경험하게 되고 이는 우울과 같은 심리적 문제를 초래한다. 청소년기 우울은 건강한 성장에 부정적인 영향을 미치는 중요한 요인으로 작용한다. 여러 환경체계요인과 복합적인 상호작용으로 발생하는 청소년기 우울을 이해하기 위해서는 다체계적 접근이 요구된다. 따라서 본 연구는 개인(자아존중감, 자아탄력성, 사회적 낙인감), 가족(정서적·경제적 지지, 신체적·정서적학대, 방임), 친구(친구애착, 친한 친구 수), 지역사회(무질서, 유익환경, 유대와 통제)체계를 중심으로 보고자 한다. 연구분석을 위해 한국청소년정책연구원에서 조사한 ‘학업중단 청소년 패널조사’의 5차년도(2017)조사 데이터를 활용하였다. 조사에 참여한 대상자 총 318명 중 현재 정규 중·고등학교를 그만둔 상태에 있는 학교 밖 청소년 143명을 최종분석에 사용하였다. 분석결과 첫째, 개인체계 중 자아탄력성, 사회적 낙인감은 학교 밖 청소년의 우울에 유의미한 영향을 미치나 자아존중감은 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 가족체계 중 방임은 학교 밖 청소년의 우울에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 정서적·경제적 지지와 신체적·정서적 학대는 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 친구체계 중 친구애착은 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지역사회체계 중 지역사회 무질서, 유대와 통제는 학교 밖 청소년의 우울에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 학교 밖 청소년의 우울에 가장 큰 영향력을 미치는 변수는 자아탄력성, 방임, 지역사회 무질서, 사회적 낙인감 순으로 나타났다. 본 연구결과는 학교 밖 청소년을 둘러싼 다양한 체계와 우울의 관계에 환경적 맥락을 고려한 다각적인 개입이 중요함을 시사한다. 따라서 학교 밖 청소년의 우울 예방을 위해 정책적·실천적 개입에 있어 범위를 개인에서 확장해 종합적이고 통합적인 지원체계가 구축되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 학교 밖 청소년의 다양한 체계가 우울에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 최근 학교 밖 청소년이 계속해서 증가하고 있으며, 이들은 적응과정에서 사회적·경제적 어려움을 경험하게 되고 이는 우울과 같은 심리적 문제를 초래한다. 청소년기 우울은 건강한 성장에 부정적인 영향을 미치는 중요한 요인으로 작용한다. 여러 환경체계요인과 복합적인 상호작용으로 발생하는 청소년기 우울을 이해하기 위해서는 다체계적 접근이 요구된다. 따라서 본 연구는 개인(자아존중감, 자아탄력성, 사회적 낙인감), 가족(정서적·경제적 지지, 신체적·정서적학대, 방임), 친구(친구애착, 친한 친구 수), 지역사회(무질서, 유익환경, 유대와 통제)체계를 중심으로 보고자 한다. 연구분석을 위해 한국청소년정책연구원에서 조사한 ‘학업중단 청소년 패널조사’의 5차년도(2017)조사 데이터를 활용하였다. 조사에 참여한 대상자 총 318명 중 현재 정규 중·고등학교를 그만둔 상태에 있는 학교 밖 청소년 143명을 최종분석에 사용하였다. 분석결과 첫째, 개인체계 중 자아탄력성, 사회적 낙인감은 학교 밖 청소년의 우울에 유의미한 영향을 미치나 자아존중감은 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 가족체계 중 방임은 학교 밖 청소년의 우울에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 정서적·경제적 지지와 신체적·정서적 학대는 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 친구체계 중 친구애착은 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지역사회체계 중 지역사회 무질서, 유대와 통제는 학교 밖 청소년의 우울에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 학교 밖 청소년의 우울에 가장 큰 영향력을 미치는 변수는 자아탄력성, 방임, 지역사회 무질서, 사회적 낙인감 순으로 나타났다. 본 연구결과는 학교 밖 청소년을 둘러싼 다양한 체계와 우울의 관계에 환경적 맥락을 고려한 다각적인 개입이 중요함을 시사한다. 따라서 학교 밖 청소년의 우울 예방을 위해 정책적·실천적 개입에 있어 범위를 개인에서 확장해 종합적이고 통합적인 지원체계가 구축되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the effects of various systems on depression in out-of-school youth. Recently, the number of out-of-school youth has been increasing continuously, and they experience social and economic difficulties in the adaptation process, which causes psychological proble...
The purpose of this study is to examine the effects of various systems on depression in out-of-school youth. Recently, the number of out-of-school youth has been increasing continuously, and they experience social and economic difficulties in the adaptation process, which causes psychological problems such as depression. Depression in adolescence acts as an important factor in negatively affecting healthy growth. Multi-systematic approach is required to understand the depression of adolescence caused by complex interaction with various environmental system factors. Therefore, this study focuses on individual (self-esteem, ego-resilience, social stigma), family (emotional and economic support, physical and emotional abuse, neglect), friends (friend attachment, number of close friends), and community (disorder, beneficial environment, bond and control). For the research analysis, the fifth year (2017) survey data of the 'School-dropout Youth Panel Survey' surveyed by the Korea Youth Policy Institute was used. Of the 318 participants who participated in the survey, 143 out-of-school youth who left the current middle and high school were used for final analysis. First, ego-resilience and social stigma among individual systems have a significant effect on depression of out-of-school youth. but self-esteem is not significant. Second, neglect among family systems had a significant effect on depression of out-of-school youth. On the other hand, emotional and economic support and physical and emotional abuse were not significant. Third, friendship attachment among the friends system had a significant effect. Fourth, community disorder, bond and control among community systems had a significant effect on depression of out-of-school youth. Fifth, the variables that have the greatest influence on depression of out-of-school youth were ego-resilience, neglect, community disorder, and social stigma. The results of this study suggest that multifaceted intervention considering environmental context is important in the relationship between various systems and depression surrounding out-of-school youth. Therefore, in order to prevent depression of out-of-school youth, a comprehensive and integrated support system should be established by expanding the scope of policy and practical intervention beyond individuals.
The purpose of this study is to examine the effects of various systems on depression in out-of-school youth. Recently, the number of out-of-school youth has been increasing continuously, and they experience social and economic difficulties in the adaptation process, which causes psychological problems such as depression. Depression in adolescence acts as an important factor in negatively affecting healthy growth. Multi-systematic approach is required to understand the depression of adolescence caused by complex interaction with various environmental system factors. Therefore, this study focuses on individual (self-esteem, ego-resilience, social stigma), family (emotional and economic support, physical and emotional abuse, neglect), friends (friend attachment, number of close friends), and community (disorder, beneficial environment, bond and control). For the research analysis, the fifth year (2017) survey data of the 'School-dropout Youth Panel Survey' surveyed by the Korea Youth Policy Institute was used. Of the 318 participants who participated in the survey, 143 out-of-school youth who left the current middle and high school were used for final analysis. First, ego-resilience and social stigma among individual systems have a significant effect on depression of out-of-school youth. but self-esteem is not significant. Second, neglect among family systems had a significant effect on depression of out-of-school youth. On the other hand, emotional and economic support and physical and emotional abuse were not significant. Third, friendship attachment among the friends system had a significant effect. Fourth, community disorder, bond and control among community systems had a significant effect on depression of out-of-school youth. Fifth, the variables that have the greatest influence on depression of out-of-school youth were ego-resilience, neglect, community disorder, and social stigma. The results of this study suggest that multifaceted intervention considering environmental context is important in the relationship between various systems and depression surrounding out-of-school youth. Therefore, in order to prevent depression of out-of-school youth, a comprehensive and integrated support system should be established by expanding the scope of policy and practical intervention beyond individuals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.