본 연구는 보육교사를 대상으로 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 대한 관계를 살펴보고 보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 교사-영유아 간의 질 높은 상호작용을 위한 자료로 제공하는 것을 목적으로 한다.
연구의 목적에 따른 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 놀이신념, 정서표현성과 교사-영유아의 일반적 경향은 어떠한가?
2. 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성과 교사-영유아의 상호작용간 관계는 어떠한가?
3. 보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 경기도, 충청남도 지역에 근무하는 국 공립어린이집, 직장어린이집, 법인 단체어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집 보육교사 370명을 대상으로 하였다. 보육교사의 놀이신념을 측정하기 위해 Fogle(2003)이 제작한 부모의 유아놀이신념 척도를 번안한 뒤, 교사용으로 수정한 김명순, 조항린, 이 영신(2013)의 도구를 사용하였다. 교사의 정서표현성을 측정하기 위해 최기영, 우수경(2001)이 수정, 번안하고 이한애(2008)가 검증받은 척도를 사용하였다.
보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 ...
본 연구는 보육교사를 대상으로 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 대한 관계를 살펴보고 보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 교사-영유아 간의 질 높은 상호작용을 위한 자료로 제공하는 것을 목적으로 한다.
연구의 목적에 따른 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 놀이신념, 정서표현성과 교사-영유아의 일반적 경향은 어떠한가?
2. 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성과 교사-영유아의 상호작용간 관계는 어떠한가?
3. 보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 경기도, 충청남도 지역에 근무하는 국 공립어린이집, 직장어린이집, 법인 단체어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집 보육교사 370명을 대상으로 하였다. 보육교사의 놀이신념을 측정하기 위해 Fogle(2003)이 제작한 부모의 유아놀이신념 척도를 번안한 뒤, 교사용으로 수정한 김명순, 조항린, 이 영신(2013)의 도구를 사용하였다. 교사의 정서표현성을 측정하기 위해 최기영, 우수경(2001)이 수정, 번안하고 이한애(2008)가 검증받은 척도를 사용하였다.
보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 SPSS 26.0 통계 프로그램을 사용 하였다. 자료 분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였고, Pearson의 적률상관계수를 실시하였으며, 상대적 영향력을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 놀이신념, 정서표현성, 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향을 살펴본 결과 보육교사의 놀이신념에서 놀이중심신념이 학습중심신념에 비해 높은 것으로 나타났다. 보육교사의 정서표현성을 살펴본 결과 긍정 정서표현성이 부정 정서표현성에 비해 높게 나타나 보육교사들은 영유아들에게 긍정적인 정서표현을 많이 하고 있음을 알 수 있었다. 교사-영유아 상호작용 전체 평균을 보면 4.39(SD=.46)로 높게 나타났으며 하위요인 중 정서적 상호작용이 제일 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 놀이신념, 정서표현성, 교사-영유아 상호작용간의 관계를 알아본 결과, 보육교사의 놀이중심 신념은 교사-영유아 상호작용과 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났고, 보육교사의 정서표현성과 교사-영유 아 상호작용 간의 관계에도 전체적으로 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 이는 보육교사의 놀이중심 신념과 정서표현성이 높을수록 교사는 영 유아와 긍정적이고 바람직한 상호작용을 많이 한다는 것을 나타낸다. 셋째, 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 정서표현 중 긍정 정서표현성이 가장 큰 영향을 미쳤고, 다음으로 놀이중심 신념, 부정 정서표현성 순으로 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향력이 있는 요인으로 나타났다. 이와 같은 결과는 보육교사가 긍정적 정서표현을 많이 하고, 놀이가 영유아의 발달에 도움이 된다고 믿으며, 부정적 정서표현을 많이 할수록 영유아와의 상호작용은 잘 이루어지지 않은 것을 의미하므로, 놀이신념 요인 중에서는 놀이중심 신념과 정서 표현성 요인인 긍정 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있었다. 결론적으로 보육교사의 놀이신념 중 놀이중심신념과 긍정정서표현은 교사- 영유아 상호작용에 직접적인 영향을 미친다. 즉, 보육교사가 영유아의 발달과 성장에 놀이가 중요하다는 확고한 놀이중심의 신념을 갖고, 교사 자신이 긍정적 정서표현을 할수록 교사-영유아의 상호작용이 잘 이루어진다는 것을 의미 한다. 본 연구는 보육교사의 놀이신념과 정서표현성 그리고 교사-영유아 상호작용의 경향과 관계 그리고 미치는 영향에 대한 자료를 제공하며 보육교사의 교사-영유아 상호작용의 질을 높이는 요인을 밝혔음에 의의가 있다. 이에 향후 보육교사의 놀이신념과 정서표현성을 향상시킬 수 있는 방안을 제공하여 교사-영유아 상호작용의 수준 향상과 영유아보육의 질을 높이는데 도움이 되길 기대한다.
주제어:보육교사, 놀이신념, 정서표현성, 교사-영유아 상호작용
본 연구는 보육교사를 대상으로 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 대한 관계를 살펴보고 보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 교사-영유아 간의 질 높은 상호작용을 위한 자료로 제공하는 것을 목적으로 한다.
연구의 목적에 따른 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 놀이신념, 정서표현성과 교사-영유아의 일반적 경향은 어떠한가?
2. 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성과 교사-영유아의 상호작용간 관계는 어떠한가?
3. 보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 경기도, 충청남도 지역에 근무하는 국 공립어린이집, 직장어린이집, 법인 단체어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집 보육교사 370명을 대상으로 하였다. 보육교사의 놀이신념을 측정하기 위해 Fogle(2003)이 제작한 부모의 유아놀이신념 척도를 번안한 뒤, 교사용으로 수정한 김명순, 조항린, 이 영신(2013)의 도구를 사용하였다. 교사의 정서표현성을 측정하기 위해 최기영, 우수경(2001)이 수정, 번안하고 이한애(2008)가 검증받은 척도를 사용하였다.
보육교사의 놀이신념과 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 SPSS 26.0 통계 프로그램을 사용 하였다. 자료 분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였고, Pearson의 적률상관계수를 실시하였으며, 상대적 영향력을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 놀이신념, 정서표현성, 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향을 살펴본 결과 보육교사의 놀이신념에서 놀이중심신념이 학습중심신념에 비해 높은 것으로 나타났다. 보육교사의 정서표현성을 살펴본 결과 긍정 정서표현성이 부정 정서표현성에 비해 높게 나타나 보육교사들은 영유아들에게 긍정적인 정서표현을 많이 하고 있음을 알 수 있었다. 교사-영유아 상호작용 전체 평균을 보면 4.39(SD=.46)로 높게 나타났으며 하위요인 중 정서적 상호작용이 제일 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 놀이신념, 정서표현성, 교사-영유아 상호작용간의 관계를 알아본 결과, 보육교사의 놀이중심 신념은 교사-영유아 상호작용과 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났고, 보육교사의 정서표현성과 교사-영유 아 상호작용 간의 관계에도 전체적으로 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 이는 보육교사의 놀이중심 신념과 정서표현성이 높을수록 교사는 영 유아와 긍정적이고 바람직한 상호작용을 많이 한다는 것을 나타낸다. 셋째, 보육교사의 놀이신념 및 정서표현성이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 정서표현 중 긍정 정서표현성이 가장 큰 영향을 미쳤고, 다음으로 놀이중심 신념, 부정 정서표현성 순으로 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향력이 있는 요인으로 나타났다. 이와 같은 결과는 보육교사가 긍정적 정서표현을 많이 하고, 놀이가 영유아의 발달에 도움이 된다고 믿으며, 부정적 정서표현을 많이 할수록 영유아와의 상호작용은 잘 이루어지지 않은 것을 의미하므로, 놀이신념 요인 중에서는 놀이중심 신념과 정서 표현성 요인인 긍정 정서표현성이 교사-영유아의 상호작용에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있었다. 결론적으로 보육교사의 놀이신념 중 놀이중심신념과 긍정정서표현은 교사- 영유아 상호작용에 직접적인 영향을 미친다. 즉, 보육교사가 영유아의 발달과 성장에 놀이가 중요하다는 확고한 놀이중심의 신념을 갖고, 교사 자신이 긍정적 정서표현을 할수록 교사-영유아의 상호작용이 잘 이루어진다는 것을 의미 한다. 본 연구는 보육교사의 놀이신념과 정서표현성 그리고 교사-영유아 상호작용의 경향과 관계 그리고 미치는 영향에 대한 자료를 제공하며 보육교사의 교사-영유아 상호작용의 질을 높이는 요인을 밝혔음에 의의가 있다. 이에 향후 보육교사의 놀이신념과 정서표현성을 향상시킬 수 있는 방안을 제공하여 교사-영유아 상호작용의 수준 향상과 영유아보육의 질을 높이는데 도움이 되길 기대한다.
The purpose of this study was to examine the correlation among the childcare teachers‘ play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction, to find out the influence of childcare teacher's play beliefs and emotional expression on teacher-infant interaction, and to provide data for hig...
The purpose of this study was to examine the correlation among the childcare teachers‘ play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction, to find out the influence of childcare teacher's play beliefs and emotional expression on teacher-infant interaction, and to provide data for high-quality interaction.
Research questions for this study are as follows.
1. What is the general tendency of the childcare teachers’ play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction?
2. What is the the correlation among the childcare teachers' play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction? 3. What is the influence of the childcare teachers’ play beliefs and emotional expression on teacher-infant interaction?
Sample of this study were 370 childcare teachers who worked in Gyeonggi-do and Chungcheongnam-do
In order to measure the childcare teachers’ play beliefs, a scale developed by Fogle(2003) and revised and adapted by Myeung-soon Kim et al.(2013) was used. As for the scale of the childcare teachers’ emotional expression, the questionnaire developed by Gi-young Choi and Soo-kyung Woo(2001) and verified Han-ah Lee(2008) was used.
The instrument used to measure teacher-preschooler interactions was Lha(2017)’s inventory that proved Lee(2003)’s inventory by making a confirmatory factor analysis.
For the data collected in this study, the mean and standard deviation were calculated for data analysis using the SPSS 26.0 statistical program, and Pearson correlation analysis was performed, and a stepwise regression analysis was performed to examine the influence.
The main findings of this study were as follows.
First, as a result of examining the general tendency of the childcare teachers’ play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction, in the play beliefs of childcare teachers, play-centered beliefs were found to be higher than learning-centered beliefs. In the emotional expression, positive emotional expressiveness washigher than negative emotional expressiveness, suggesting that nursery teachers express positive emotions to young children a lot. The overall average of teacher-infant interaction was 4.39 (SD=.46), and emotional interaction was the highest among sub-factors. Second, as a result of conducting a correlation analysis to see the relationship among the childcare teachers’ beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction, the childcare teachers' play-centered beliefs were found to have a significant positive correlation with the teacher-infant interaction, and the relationship between the childcare teachers' emotional expression and the teacher-infant interaction was found to have a significant positive correlation overall. This indicates that the higher the play-centered beliefs and emotional expressiveness of childcare teachers, the more positive and desirable interactions with infants. Third, it was found that the childcare teachers’ play beliefs and emotional expression had an influence on teacher-infant interaction. Among the emotional expressions of childcare teachers, positive emotional expressiveness had the greatest influence, followed by play-centered beliefs and negative emotional expressiveness as the most influential factors on teacher-infant interaction. These results indicate that childcare teachers express a lot of positive emotions, believe that play is helpful for the development of infants, and that the more negative emotional expressions they express, the less well they interact with infants. It was found that play-centered beliefs and positive emotional expression, which are factors for emotional expression, are factors that affect the teacher- infant interaction. In conclusion, among childcare teachers' play beliefs, play-centered beliefs and positive emotional expression have a direct effect on teacher-infant interaction. In other words, it means that the teacher-infant interaction is better the more the childcare teacher has a firm play-centered belief that play is important for the development and growth of infants and the teacher expresses positive emotions.
This study is meaningful in that it provides data on the childcare teachers' play beliefs and emotional expression, as well as the tendency, relationships, and effects of teacher-infant interaction, and reveals factors that enhance the quality of childcare teachers' teacher-infant interaction.
Therefore, it is possible to improve the play belief and emotional expression of childcare teachers in the future. It is expected that this will help improve the level of teacher-infant interaction and improve the quality of childcare.
Key word : childcare teacher, play beliefs, emotional expression, teacher-infant interaction
The purpose of this study was to examine the correlation among the childcare teachers‘ play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction, to find out the influence of childcare teacher's play beliefs and emotional expression on teacher-infant interaction, and to provide data for high-quality interaction.
Research questions for this study are as follows.
1. What is the general tendency of the childcare teachers’ play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction?
2. What is the the correlation among the childcare teachers' play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction? 3. What is the influence of the childcare teachers’ play beliefs and emotional expression on teacher-infant interaction?
Sample of this study were 370 childcare teachers who worked in Gyeonggi-do and Chungcheongnam-do
In order to measure the childcare teachers’ play beliefs, a scale developed by Fogle(2003) and revised and adapted by Myeung-soon Kim et al.(2013) was used. As for the scale of the childcare teachers’ emotional expression, the questionnaire developed by Gi-young Choi and Soo-kyung Woo(2001) and verified Han-ah Lee(2008) was used.
The instrument used to measure teacher-preschooler interactions was Lha(2017)’s inventory that proved Lee(2003)’s inventory by making a confirmatory factor analysis.
For the data collected in this study, the mean and standard deviation were calculated for data analysis using the SPSS 26.0 statistical program, and Pearson correlation analysis was performed, and a stepwise regression analysis was performed to examine the influence.
The main findings of this study were as follows.
First, as a result of examining the general tendency of the childcare teachers’ play beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction, in the play beliefs of childcare teachers, play-centered beliefs were found to be higher than learning-centered beliefs. In the emotional expression, positive emotional expressiveness washigher than negative emotional expressiveness, suggesting that nursery teachers express positive emotions to young children a lot. The overall average of teacher-infant interaction was 4.39 (SD=.46), and emotional interaction was the highest among sub-factors. Second, as a result of conducting a correlation analysis to see the relationship among the childcare teachers’ beliefs, emotional expression, and teacher-infant interaction, the childcare teachers' play-centered beliefs were found to have a significant positive correlation with the teacher-infant interaction, and the relationship between the childcare teachers' emotional expression and the teacher-infant interaction was found to have a significant positive correlation overall. This indicates that the higher the play-centered beliefs and emotional expressiveness of childcare teachers, the more positive and desirable interactions with infants. Third, it was found that the childcare teachers’ play beliefs and emotional expression had an influence on teacher-infant interaction. Among the emotional expressions of childcare teachers, positive emotional expressiveness had the greatest influence, followed by play-centered beliefs and negative emotional expressiveness as the most influential factors on teacher-infant interaction. These results indicate that childcare teachers express a lot of positive emotions, believe that play is helpful for the development of infants, and that the more negative emotional expressions they express, the less well they interact with infants. It was found that play-centered beliefs and positive emotional expression, which are factors for emotional expression, are factors that affect the teacher- infant interaction. In conclusion, among childcare teachers' play beliefs, play-centered beliefs and positive emotional expression have a direct effect on teacher-infant interaction. In other words, it means that the teacher-infant interaction is better the more the childcare teacher has a firm play-centered belief that play is important for the development and growth of infants and the teacher expresses positive emotions.
This study is meaningful in that it provides data on the childcare teachers' play beliefs and emotional expression, as well as the tendency, relationships, and effects of teacher-infant interaction, and reveals factors that enhance the quality of childcare teachers' teacher-infant interaction.
Therefore, it is possible to improve the play belief and emotional expression of childcare teachers in the future. It is expected that this will help improve the level of teacher-infant interaction and improve the quality of childcare.
Key word : childcare teacher, play beliefs, emotional expression, teacher-infant interaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.