지역아동센터 종사자의 직무환경이 직업소명의식에 따라 아동복지서비스 질에 미치는 영향연구 A Study on the Effect of the Job Environment on the Quality of Child Welfare Services in accordance with Occupational Calling ofLocal Children’s Centers원문보기
본 연구는 지역아동센터 종사자의 직무환경이 아동복지서비스 질에 미치는 영향관계와 직업소명의식에 대한 매개효과로 인해 나타나는 영향을 검증하여, 지역아동센터 종사자의 직무환경을 긍정적으로 개선시키는 방안을 제시하여 아동복지서비스를 제공하는 실천적 현장에서 활용하여 실천적 아동복지서비스에 대한 차별화된 정책과 지원방안을 제시하는데 목적을 두었다. 본 연구를 위하여 수도권과 지방의 7개 도시에 소재하고 있는 200개의 지역아동센터에서 회수한 설문지 511부를 ...
본 연구는 지역아동센터 종사자의 직무환경이 아동복지서비스 질에 미치는 영향관계와 직업소명의식에 대한 매개효과로 인해 나타나는 영향을 검증하여, 지역아동센터 종사자의 직무환경을 긍정적으로 개선시키는 방안을 제시하여 아동복지서비스를 제공하는 실천적 현장에서 활용하여 실천적 아동복지서비스에 대한 차별화된 정책과 지원방안을 제시하는데 목적을 두었다. 본 연구를 위하여 수도권과 지방의 7개 도시에 소재하고 있는 200개의 지역아동센터에서 회수한 설문지 511부를 SPSSWIN 22.0과 AMOS 22.0을 사용하여 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 표본의 인구사회학적특성을 살펴보면, 총 511명 중에 ‘여성’응답자가 89.0%, 연령은 ‘50-59세’가 44.5%로 가장 많았고, 최종학력은 ‘4년제 대학졸업이하’ 52.4%, 직책은 ‘시설장’이 38.8%, ‘생활복지사’가 36.7% 순으로 응답하였고, 지역은 ‘경기도’가 79.4%, 자격증은 ‘사회복지사2급’이 67.8%, 종교는 ‘기독교’가 59.4%, 급여는 ‘100만원-200만 원 이하’가 63.5%, 정원수는 ‘29인 미만’, ‘49인 미만’으로 응답하였으며, 운영기간은 ‘15년 미만’, ‘10년 미만’ 순으로 나타났고, 운영주체는 ‘민간’이 51.4%, ‘법인’이 33.1% 순으로 나타났다. 둘째, 응답자의 인구통계학적 특성에 따른 변인의 차이를 살펴보면, 직무환경에서는 ‘20-29세’의 ‘아동복지교사’, ‘돌봄교사’ 순으로, ‘5년 미만’, ‘15년 이상’, ‘15년 미만’ 순으로 영향을 미치고, 직업소명의식에서는 ‘60세 이상’ ‘보육교사자격증’과 ‘교원자격증’ 순으로, 모든 종교에서 유의미한 영향 미치며, 아동복지서비스 질에서는 모든 연령에서 영향을 미치고, ‘20인 미만’부터 ‘49인 미만’의 모든 기관에서 영향이 나타났으며, 학력에 있어서는 ‘박사과정이상’에서 직책은 ‘시설장’에서 직업소명의식과 아동복지서비스 질에 가장 높게 나타났다. 또한 정원수에서는 ‘39인 미만’에서 직무환경과 직업소명의식이 가장 높게 영향을 미쳤고, 급여에서는 ‘300만 원 이상’에서 직무환경, 직업소명의식, 아동서비스질의 모든 변인에 가장 높은 영향을 미치고 있었다. 셋째, 지역아동센터 종사자의 직무환경인 심리적환경과 사회적환경, 경제적환경의 순으로 아동서비스 질에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지역아동센터 종사자의 직무환경인 심리적환경과 사회적환경, 경제적환경의 순으로 직업소명의식에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 지역아동센터 종사자의 직업소명의식인 일을 통한 목적지향, 이타행동, 일 가치감 순으로 아동서비스의질에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 지역아동센터 종사자의 직무환경이 직업소명의식의 매개효과로 인하여 아동서비스의질에 유의미한 영향을 미치고 있다. 이상의 연구결과에서, 지역아동센터 종사자의 직무환경이 아동복지서비스 질에 미치는 영향과 직업소명의식의 매개로 인한 아동복지서비스 질에 미치는 영향을 검증 하여, 지역아동센터 종사자들의 직무환경이 중요한 요인이 됨을 확인하였다. 이에 다음과 같이 제언한다. 첫째, 아동복지서비스 질을 높이기 위해서는 직무환경 개선을 위해 매년 실시하는 의무교육을 통해서 아동교육방법, 생활지도 방법 등, 아동 관리와 평가를 위한 행정업무가 분리되어야 하고, 업무를 효율적으로 배분, 집행함으로써 조직과 직무 갈등을 해소할 수 있는 다양한 방안을 모색하고 종사자의 처우개선을 통해 아동복지서비스 품질이 향상될 수 있도록 후속 연구에서도 다양한 모델을 제시하여 아동복지서비스 질적 향상에 이바지할 수 있기를 기대한다. 둘째, 본 연구에서, 깊게 다루지 못한 아동 1명당의 서비스 단가로 1인 월 평균 16,600원(2019년 말 기준)은 아동의 현실적인 욕구를 반영하여 아동복지서비스를 지원하기에는 서비스 단가가 너무 낮은 수준이다. 특히 대상자는 초등부터 이용하여 중등부로 자연스럽게 이어지고, 이용 아동 중 다문화 외국인 아동증가로 인한 맞춤형 아동복지서비스가 지원되어야 건강한 성장을 도울 수 있다. 이에 재정지원에 대한 현실적인 대책에 대해 전문적인 연구가 진행되어져야 함을 제언한다. 마지막으로, 지역아동센터는 지역사회와 상생하며 자원을 연계하여 아동복지서비스를 연계할 것인가에 대한 거버넌스적 접근이 필요하다. 돌봄 수요자의 계층과 욕구가 다양해지면서 지역사회의 돌봄 서비스 연계강화를 통해, 새롭고 다양한 서비스를 제공하는 것이 중요하고 지역의 다양한 참여자들이 돌봄 서비스에 참여함으로써, 아동복지서비스 자원을 다양하게 활용할 수 있는 장치가 제도적으로 마련되어, 돌봄 서비스의 재원의 한계를 극복하고 민간영역의 기관들이 아동복지서비스를 제공하면서 순조롭게 공공영역의 법인으로 전환할 수 있도록 체계적인 방법과 지원에 대한 다양한 모델을 제시하여 아동복지증진에 이바지할 수 있기를 기대한다.
본 연구는 지역아동센터 종사자의 직무환경이 아동복지서비스 질에 미치는 영향관계와 직업소명의식에 대한 매개효과로 인해 나타나는 영향을 검증하여, 지역아동센터 종사자의 직무환경을 긍정적으로 개선시키는 방안을 제시하여 아동복지서비스를 제공하는 실천적 현장에서 활용하여 실천적 아동복지서비스에 대한 차별화된 정책과 지원방안을 제시하는데 목적을 두었다. 본 연구를 위하여 수도권과 지방의 7개 도시에 소재하고 있는 200개의 지역아동센터에서 회수한 설문지 511부를 SPSS WIN 22.0과 AMOS 22.0을 사용하여 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 표본의 인구사회학적특성을 살펴보면, 총 511명 중에 ‘여성’응답자가 89.0%, 연령은 ‘50-59세’가 44.5%로 가장 많았고, 최종학력은 ‘4년제 대학졸업이하’ 52.4%, 직책은 ‘시설장’이 38.8%, ‘생활복지사’가 36.7% 순으로 응답하였고, 지역은 ‘경기도’가 79.4%, 자격증은 ‘사회복지사2급’이 67.8%, 종교는 ‘기독교’가 59.4%, 급여는 ‘100만원-200만 원 이하’가 63.5%, 정원수는 ‘29인 미만’, ‘49인 미만’으로 응답하였으며, 운영기간은 ‘15년 미만’, ‘10년 미만’ 순으로 나타났고, 운영주체는 ‘민간’이 51.4%, ‘법인’이 33.1% 순으로 나타났다. 둘째, 응답자의 인구통계학적 특성에 따른 변인의 차이를 살펴보면, 직무환경에서는 ‘20-29세’의 ‘아동복지교사’, ‘돌봄교사’ 순으로, ‘5년 미만’, ‘15년 이상’, ‘15년 미만’ 순으로 영향을 미치고, 직업소명의식에서는 ‘60세 이상’ ‘보육교사자격증’과 ‘교원자격증’ 순으로, 모든 종교에서 유의미한 영향 미치며, 아동복지서비스 질에서는 모든 연령에서 영향을 미치고, ‘20인 미만’부터 ‘49인 미만’의 모든 기관에서 영향이 나타났으며, 학력에 있어서는 ‘박사과정이상’에서 직책은 ‘시설장’에서 직업소명의식과 아동복지서비스 질에 가장 높게 나타났다. 또한 정원수에서는 ‘39인 미만’에서 직무환경과 직업소명의식이 가장 높게 영향을 미쳤고, 급여에서는 ‘300만 원 이상’에서 직무환경, 직업소명의식, 아동서비스질의 모든 변인에 가장 높은 영향을 미치고 있었다. 셋째, 지역아동센터 종사자의 직무환경인 심리적환경과 사회적환경, 경제적환경의 순으로 아동서비스 질에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지역아동센터 종사자의 직무환경인 심리적환경과 사회적환경, 경제적환경의 순으로 직업소명의식에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 지역아동센터 종사자의 직업소명의식인 일을 통한 목적지향, 이타행동, 일 가치감 순으로 아동서비스의질에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 지역아동센터 종사자의 직무환경이 직업소명의식의 매개효과로 인하여 아동서비스의질에 유의미한 영향을 미치고 있다. 이상의 연구결과에서, 지역아동센터 종사자의 직무환경이 아동복지서비스 질에 미치는 영향과 직업소명의식의 매개로 인한 아동복지서비스 질에 미치는 영향을 검증 하여, 지역아동센터 종사자들의 직무환경이 중요한 요인이 됨을 확인하였다. 이에 다음과 같이 제언한다. 첫째, 아동복지서비스 질을 높이기 위해서는 직무환경 개선을 위해 매년 실시하는 의무교육을 통해서 아동교육방법, 생활지도 방법 등, 아동 관리와 평가를 위한 행정업무가 분리되어야 하고, 업무를 효율적으로 배분, 집행함으로써 조직과 직무 갈등을 해소할 수 있는 다양한 방안을 모색하고 종사자의 처우개선을 통해 아동복지서비스 품질이 향상될 수 있도록 후속 연구에서도 다양한 모델을 제시하여 아동복지서비스 질적 향상에 이바지할 수 있기를 기대한다. 둘째, 본 연구에서, 깊게 다루지 못한 아동 1명당의 서비스 단가로 1인 월 평균 16,600원(2019년 말 기준)은 아동의 현실적인 욕구를 반영하여 아동복지서비스를 지원하기에는 서비스 단가가 너무 낮은 수준이다. 특히 대상자는 초등부터 이용하여 중등부로 자연스럽게 이어지고, 이용 아동 중 다문화 외국인 아동증가로 인한 맞춤형 아동복지서비스가 지원되어야 건강한 성장을 도울 수 있다. 이에 재정지원에 대한 현실적인 대책에 대해 전문적인 연구가 진행되어져야 함을 제언한다. 마지막으로, 지역아동센터는 지역사회와 상생하며 자원을 연계하여 아동복지서비스를 연계할 것인가에 대한 거버넌스적 접근이 필요하다. 돌봄 수요자의 계층과 욕구가 다양해지면서 지역사회의 돌봄 서비스 연계강화를 통해, 새롭고 다양한 서비스를 제공하는 것이 중요하고 지역의 다양한 참여자들이 돌봄 서비스에 참여함으로써, 아동복지서비스 자원을 다양하게 활용할 수 있는 장치가 제도적으로 마련되어, 돌봄 서비스의 재원의 한계를 극복하고 민간영역의 기관들이 아동복지서비스를 제공하면서 순조롭게 공공영역의 법인으로 전환할 수 있도록 체계적인 방법과 지원에 대한 다양한 모델을 제시하여 아동복지증진에 이바지할 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to verify the impact of local child center workers' work environment on child welfare service quality and the mediating effect on vocational calling, and to present differentiated policies and support measures for practical child welfare services. For this study, the...
The purpose of this study is to verify the impact of local child center workers' work environment on child welfare service quality and the mediating effect on vocational calling, and to present differentiated policies and support measures for practical child welfare services. For this study, the results of the 511 questionnaires collected from 200 local children's centers in seven cities, Seoul, Gyeonggi, Incheon, Jeollanam-do, Jeonbuk, Gyeongnam and Gyeongbuk, using SPSS WIN 22.0 and AMOS 22.0 are as follows. First, according to the demosocial characteristics of the sample, out of 511 respondents, "female" respondents were 89.0%, "50-59 years old" were 227, "under-four-year college graduates" were 267, 52.4%, "facility managers" were 198, and "living workers" were 36.7% in Gyeonggi Province.Silver came in the order of "less than 15 years," "less than 10 years," "more than 16 years," and "less than 5 years," followed by "private" with 262, 51.4%, "corporate" with 169 and 33.1%. Second, according to the demographic characteristics of the respondents, in the order of 20-29 years of age, 20-29 years of age, 5 years of age, 15 years of age, 15 years of age, and in the vocational calling, 60 years of age, and teaching qualification. In addition, the job environment and vocational calling awareness had the highest impact in "less than 39 people" in garden numbers, while the salary had the highest impact on all variables in "more than 3 million won" in job environment, occupational calling, and child service quality. Third, it was found that the job environment of local children's centers, psychological, social and economic environments, has a positive impact on child service quality. Fourth, it was found that the job environment of local children's centers, psychological and social environments, and economic environments, had a positive impact on the sense of job calling. Fifth, it has been shown that the quality of child service has a positive impact on the quality of child service in the order of destination direction, altruism, and work value through occupational calling awareness of local children center workers. Sixth, the work environment of local children's centers has a significant impact on the quality of children's services due to the mediating effect of vocational calling. According to the above research results, it was verified that the work environment of local children's centers is an important factor in the quality of children's welfare services due to the medium of occupational calling. I hereby suggest that: First, in order to improve the quality of child welfare services, administrative work for child management and evaluation should be separated through compulsory education to improve the job environment, and various models can be presented in follow-up studies to improve the quality of child welfare services. Second, in this study, an average of 16,600 won per month per child (as of the end of 2019) is too low to support child welfare services, reflecting the realistic needs of children. In particular, local children's centers use it from elementary school to lead to middle school naturally, and customized child welfare services due to the increase in multicultural foreign children among children who use it must be supported to help healthy growth. It is suggested that professional research should be conducted on realistic measures for financial support. Finally, local children's centers need a governance approach to co-exist with the community and link resources to child welfare services. It is important to provide new and diverse services through the strengthening of community care as care needs vary, and various local participants participate in care services to provide systematic methods and support to overcome the limitations of care services and to provide private institutions with child welfare services.
The purpose of this study is to verify the impact of local child center workers' work environment on child welfare service quality and the mediating effect on vocational calling, and to present differentiated policies and support measures for practical child welfare services. For this study, the results of the 511 questionnaires collected from 200 local children's centers in seven cities, Seoul, Gyeonggi, Incheon, Jeollanam-do, Jeonbuk, Gyeongnam and Gyeongbuk, using SPSS WIN 22.0 and AMOS 22.0 are as follows. First, according to the demosocial characteristics of the sample, out of 511 respondents, "female" respondents were 89.0%, "50-59 years old" were 227, "under-four-year college graduates" were 267, 52.4%, "facility managers" were 198, and "living workers" were 36.7% in Gyeonggi Province.Silver came in the order of "less than 15 years," "less than 10 years," "more than 16 years," and "less than 5 years," followed by "private" with 262, 51.4%, "corporate" with 169 and 33.1%. Second, according to the demographic characteristics of the respondents, in the order of 20-29 years of age, 20-29 years of age, 5 years of age, 15 years of age, 15 years of age, and in the vocational calling, 60 years of age, and teaching qualification. In addition, the job environment and vocational calling awareness had the highest impact in "less than 39 people" in garden numbers, while the salary had the highest impact on all variables in "more than 3 million won" in job environment, occupational calling, and child service quality. Third, it was found that the job environment of local children's centers, psychological, social and economic environments, has a positive impact on child service quality. Fourth, it was found that the job environment of local children's centers, psychological and social environments, and economic environments, had a positive impact on the sense of job calling. Fifth, it has been shown that the quality of child service has a positive impact on the quality of child service in the order of destination direction, altruism, and work value through occupational calling awareness of local children center workers. Sixth, the work environment of local children's centers has a significant impact on the quality of children's services due to the mediating effect of vocational calling. According to the above research results, it was verified that the work environment of local children's centers is an important factor in the quality of children's welfare services due to the medium of occupational calling. I hereby suggest that: First, in order to improve the quality of child welfare services, administrative work for child management and evaluation should be separated through compulsory education to improve the job environment, and various models can be presented in follow-up studies to improve the quality of child welfare services. Second, in this study, an average of 16,600 won per month per child (as of the end of 2019) is too low to support child welfare services, reflecting the realistic needs of children. In particular, local children's centers use it from elementary school to lead to middle school naturally, and customized child welfare services due to the increase in multicultural foreign children among children who use it must be supported to help healthy growth. It is suggested that professional research should be conducted on realistic measures for financial support. Finally, local children's centers need a governance approach to co-exist with the community and link resources to child welfare services. It is important to provide new and diverse services through the strengthening of community care as care needs vary, and various local participants participate in care services to provide systematic methods and support to overcome the limitations of care services and to provide private institutions with child welfare services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.