대중 관광 시대 도래에 따라 관광산업에 다양한 형태들이 출현, 농촌 관광도 대표적 관광 형태의 하나로 관광객들의 주목을 받았다. 중국은 자고로 농촌 관광 발전을 중시하였고 정부당국의 지속적인 지원에 힘입어 농촌 관광이 농촌 빈곤 지원 국책의 중요한 원동력으로 부상했다. 농촌 관광 발전 과정 중, 관광 목적지 이미지가 관광객 의사결정과 행동 선택의 중요한 영향 요소이기에 관광객의 관광 목적지 이미지에 대한 인지 특징 분석이 관광학계 학자들의 중요한 연구 방향이다. 관광객 시선 이론도 관광 목적지 이미지 인지 연구의 중요한 이론 기반이다. 인터넷 기술 보급과 활용으로 대형 관광 사이트들의 관광객 상호 작용 플랫폼이 지속적으로 개선되여 관광객들이 여행 후기 & 평가 발표 방식으로 관광 목적지 마케팅과 관리에 관여하고 이로 하여 관광 목적지 이미지 인지 연구를 위한 대량의 소재가 제공되였다. 관광객 시각 이론은 관광객의 목적지 이미지에 대한 인지에 주목하는 외 관광객이 목적지 이미지를 자신의 “시선”으로 바라본 후의 후속 행동 의도를 더욱 중시한다. 학자들의 관광객 재방문 의도, 지불 의도 및 ...
대중 관광 시대 도래에 따라 관광산업에 다양한 형태들이 출현, 농촌 관광도 대표적 관광 형태의 하나로 관광객들의 주목을 받았다. 중국은 자고로 농촌 관광 발전을 중시하였고 정부당국의 지속적인 지원에 힘입어 농촌 관광이 농촌 빈곤 지원 국책의 중요한 원동력으로 부상했다. 농촌 관광 발전 과정 중, 관광 목적지 이미지가 관광객 의사결정과 행동 선택의 중요한 영향 요소이기에 관광객의 관광 목적지 이미지에 대한 인지 특징 분석이 관광학계 학자들의 중요한 연구 방향이다. 관광객 시선 이론도 관광 목적지 이미지 인지 연구의 중요한 이론 기반이다. 인터넷 기술 보급과 활용으로 대형 관광 사이트들의 관광객 상호 작용 플랫폼이 지속적으로 개선되여 관광객들이 여행 후기 & 평가 발표 방식으로 관광 목적지 마케팅과 관리에 관여하고 이로 하여 관광 목적지 이미지 인지 연구를 위한 대량의 소재가 제공되였다. 관광객 시각 이론은 관광객의 목적지 이미지에 대한 인지에 주목하는 외 관광객이 목적지 이미지를 자신의 “시선”으로 바라본 후의 후속 행동 의도를 더욱 중시한다. 학자들의 관광객 재방문 의도, 지불 의도 및 구매 의도에 대한 다각도적 연구는 많지만 거래 의도 관련 연구는 비교적 적다. 하여 본 연구에서는 관광객 시선 이론을 기반으로 제남시 주가욕(朱家峪) 옛마을을 사례 연구 대상으로 하고 네트워크 텍스트 분석법과 설문지 조사법을 병행하는 방식으로 주가욕(朱家峪) 옛마을 이미지 인지 특징을 분석하는 동시에, “관광객 이미지 인지와 거래 의도” 모형을 구축하고 인지된 가치 고객 만족도 두 변수를 도입, 구조 방정식 모형을 활용하여 변수가 내재적인 상관 관계를 분석하였으며 인지된 가치와 고객 만족도 간의 조절 효과를 검증하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 관광객의 주가욕(朱家峪) 옛마을 이미지에 대한 인지적 특징은 주로 인문 경관과 역사 문화 경관 위주이고 정서는 중립과 적극적인 정서가 많고 대부분 관광객들은 주가욕(朱家峪) “옛마을”이라는 전반적 이미지를 인지하였다. 둘째, 관광객의 관광 목적지에 대한 이미지 인지는 인지된 가치 및 관광객 만족도에 유의한 영향 작용이 있었고 인지된 가치가 고객만족도와 밀접한 거래 의도에 대해 유의한 영향 작용이 있었만 적당한 거래 의도에 대한 영향은 유의하지 않았다. 고객 만족도가 밀접한 거래 의도에 대해 유의한 영향 작용이 있었지만 적당한 거래 의도에 대한 영향은 유의하지 않았다. 인지된 가치는 관광 서비스 이미지, 관광 환경 이미지와 관광객 만족도 간에서 조절 작용을 하였고 관광객 만족도는 인지된 가치와 밀접한 거래 의도 간에서 조절 작용을 하였다. 연구 결과를 기반으로 필자는 주가욕(朱家峪) 옛마을의 농촌 관광 발전 과정에서 응당 관광 목적지 이미지 개선을 중시하고 지속적으로 관광객의 인지된 가치를 향상시키며 관광객 체험에 주목하고 농촌 관광 질서를 재구성하며 지속적으로 관광객 만족도를 제고함으로써 관광객의 거래 의도를 활성화시켜 양호한 주체와 객체 간 거래 분위기를 구축하여야 한다고 인정한다.
대중 관광 시대 도래에 따라 관광산업에 다양한 형태들이 출현, 농촌 관광도 대표적 관광 형태의 하나로 관광객들의 주목을 받았다. 중국은 자고로 농촌 관광 발전을 중시하였고 정부당국의 지속적인 지원에 힘입어 농촌 관광이 농촌 빈곤 지원 국책의 중요한 원동력으로 부상했다. 농촌 관광 발전 과정 중, 관광 목적지 이미지가 관광객 의사결정과 행동 선택의 중요한 영향 요소이기에 관광객의 관광 목적지 이미지에 대한 인지 특징 분석이 관광학계 학자들의 중요한 연구 방향이다. 관광객 시선 이론도 관광 목적지 이미지 인지 연구의 중요한 이론 기반이다. 인터넷 기술 보급과 활용으로 대형 관광 사이트들의 관광객 상호 작용 플랫폼이 지속적으로 개선되여 관광객들이 여행 후기 & 평가 발표 방식으로 관광 목적지 마케팅과 관리에 관여하고 이로 하여 관광 목적지 이미지 인지 연구를 위한 대량의 소재가 제공되였다. 관광객 시각 이론은 관광객의 목적지 이미지에 대한 인지에 주목하는 외 관광객이 목적지 이미지를 자신의 “시선”으로 바라본 후의 후속 행동 의도를 더욱 중시한다. 학자들의 관광객 재방문 의도, 지불 의도 및 구매 의도에 대한 다각도적 연구는 많지만 거래 의도 관련 연구는 비교적 적다. 하여 본 연구에서는 관광객 시선 이론을 기반으로 제남시 주가욕(朱家峪) 옛마을을 사례 연구 대상으로 하고 네트워크 텍스트 분석법과 설문지 조사법을 병행하는 방식으로 주가욕(朱家峪) 옛마을 이미지 인지 특징을 분석하는 동시에, “관광객 이미지 인지와 거래 의도” 모형을 구축하고 인지된 가치 고객 만족도 두 변수를 도입, 구조 방정식 모형을 활용하여 변수가 내재적인 상관 관계를 분석하였으며 인지된 가치와 고객 만족도 간의 조절 효과를 검증하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 관광객의 주가욕(朱家峪) 옛마을 이미지에 대한 인지적 특징은 주로 인문 경관과 역사 문화 경관 위주이고 정서는 중립과 적극적인 정서가 많고 대부분 관광객들은 주가욕(朱家峪) “옛마을”이라는 전반적 이미지를 인지하였다. 둘째, 관광객의 관광 목적지에 대한 이미지 인지는 인지된 가치 및 관광객 만족도에 유의한 영향 작용이 있었고 인지된 가치가 고객만족도와 밀접한 거래 의도에 대해 유의한 영향 작용이 있었만 적당한 거래 의도에 대한 영향은 유의하지 않았다. 고객 만족도가 밀접한 거래 의도에 대해 유의한 영향 작용이 있었지만 적당한 거래 의도에 대한 영향은 유의하지 않았다. 인지된 가치는 관광 서비스 이미지, 관광 환경 이미지와 관광객 만족도 간에서 조절 작용을 하였고 관광객 만족도는 인지된 가치와 밀접한 거래 의도 간에서 조절 작용을 하였다. 연구 결과를 기반으로 필자는 주가욕(朱家峪) 옛마을의 농촌 관광 발전 과정에서 응당 관광 목적지 이미지 개선을 중시하고 지속적으로 관광객의 인지된 가치를 향상시키며 관광객 체험에 주목하고 농촌 관광 질서를 재구성하며 지속적으로 관광객 만족도를 제고함으로써 관광객의 거래 의도를 활성화시켜 양호한 주체와 객체 간 거래 분위기를 구축하여야 한다고 인정한다.
With the advent of the era of mass tourism, the development of tourism industry has gradually emerged a variety of forms of industry, among of which rural tourism as an important representative form is favored by tourists. China has always attached great importance to the development of rural touris...
With the advent of the era of mass tourism, the development of tourism industry has gradually emerged a variety of forms of industry, among of which rural tourism as an important representative form is favored by tourists. China has always attached great importance to the development of rural tourism, and has continuously supported it in its policies. Rural tourism has become an important driving force for poverty alleviation in rural Areas. In the process of rural tourism development, the image of tourist destination has become an important factor in tourists' decision-making and behavior choice, so the characteristic analysis of tourists' image perception of tourist destination has become a hot research topic for scholars in the industry, and the theory of tourist's gaze has also become an important theoretical basis for the study of tourist destination image perception. With the continuous application of Internet technology, the major tourism websites emerge endlessly and the interactive platform of tourists gradually improve, where tourists can publish online travel reviews to participate in the marketing and management of tourist destinations for the image perception of tourist destinations to provide a large number of materials. Tourist gaze theory not only pays attention to the tourist's image perception of the destination, but also pays more attention to the tourist's follow-up behavior intention after "staring" at the image. Scholars have carried on different angles to the tourist's subsequent re-visit intention, payment intention and purchase intention, but the research on the willingness to communicate is less. Based on the above reasons, this study is guided by the theory of tourists’ gaze, and selected the ancient village of Zhujiayu in Jinan City as the case . It uses a combination of network text analysis and questionnaire survey to analyze and summarize the image perception characteristics of the ancient village of Zhujiayu, and at the same time construct a " Tourist image perception- willingness to interact" model. The two variables of perceived value and tourist satisfaction are added, and the structural equation model is used to explore the internal connection between the variables, and to verify the mediating effect of perceived value and tourist satisfaction. The research results show that, on the one hand, tourists' perception of the image of the ancient village of Zhujiayu is mainly based on the human landscape and historical culture, and the emotions are mostly neutral and positive. Most tourists can perceive the overall image positioning of Zhujiayu as an "ancient village" . On the other hand, tourists’ image perception of tourist destinations has a significant effect on both perceived value and tourist satisfaction. Perceived value has a significant effect on tourist satisfaction and willingness to communicate closely, but it has no significant effect on the willingness to communicate moderately. Tourist satisfaction has a significant effect on the willingness to communicate closely, but has no significant effect on the willingness to communicate moderately. Perceived value plays an intermediary role between tourism service image, tourism environment image and tourist satisfaction, and tourist satisfaction plays an intermediary role between perceived value and willingness to communicate closely. On this basis, this research believes that in the process of developing rural tourism, Zhujiayu Ancient Village should focus on improving the image of tourist destinations, continuously enhancing the perceived value of tourists, focusing on tourist experience, reconstructing the rural tourism order, and continuously enhancing tourist satisfaction, thereby inspiring the willingness of tourists to communicate to create a good atmosphere for host and guest interaction.
With the advent of the era of mass tourism, the development of tourism industry has gradually emerged a variety of forms of industry, among of which rural tourism as an important representative form is favored by tourists. China has always attached great importance to the development of rural tourism, and has continuously supported it in its policies. Rural tourism has become an important driving force for poverty alleviation in rural Areas. In the process of rural tourism development, the image of tourist destination has become an important factor in tourists' decision-making and behavior choice, so the characteristic analysis of tourists' image perception of tourist destination has become a hot research topic for scholars in the industry, and the theory of tourist's gaze has also become an important theoretical basis for the study of tourist destination image perception. With the continuous application of Internet technology, the major tourism websites emerge endlessly and the interactive platform of tourists gradually improve, where tourists can publish online travel reviews to participate in the marketing and management of tourist destinations for the image perception of tourist destinations to provide a large number of materials. Tourist gaze theory not only pays attention to the tourist's image perception of the destination, but also pays more attention to the tourist's follow-up behavior intention after "staring" at the image. Scholars have carried on different angles to the tourist's subsequent re-visit intention, payment intention and purchase intention, but the research on the willingness to communicate is less. Based on the above reasons, this study is guided by the theory of tourists’ gaze, and selected the ancient village of Zhujiayu in Jinan City as the case . It uses a combination of network text analysis and questionnaire survey to analyze and summarize the image perception characteristics of the ancient village of Zhujiayu, and at the same time construct a " Tourist image perception- willingness to interact" model. The two variables of perceived value and tourist satisfaction are added, and the structural equation model is used to explore the internal connection between the variables, and to verify the mediating effect of perceived value and tourist satisfaction. The research results show that, on the one hand, tourists' perception of the image of the ancient village of Zhujiayu is mainly based on the human landscape and historical culture, and the emotions are mostly neutral and positive. Most tourists can perceive the overall image positioning of Zhujiayu as an "ancient village" . On the other hand, tourists’ image perception of tourist destinations has a significant effect on both perceived value and tourist satisfaction. Perceived value has a significant effect on tourist satisfaction and willingness to communicate closely, but it has no significant effect on the willingness to communicate moderately. Tourist satisfaction has a significant effect on the willingness to communicate closely, but has no significant effect on the willingness to communicate moderately. Perceived value plays an intermediary role between tourism service image, tourism environment image and tourist satisfaction, and tourist satisfaction plays an intermediary role between perceived value and willingness to communicate closely. On this basis, this research believes that in the process of developing rural tourism, Zhujiayu Ancient Village should focus on improving the image of tourist destinations, continuously enhancing the perceived value of tourists, focusing on tourist experience, reconstructing the rural tourism order, and continuously enhancing tourist satisfaction, thereby inspiring the willingness of tourists to communicate to create a good atmosphere for host and guest interaction.
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