[학위논문]관광객의 개인적 특성과 관광지 이미지가 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향분석 : 관여도를 조절변수로 하여 Analysis of the Effects of Personal Characteristics of Tourists and Tourism Images on Customer Satisfaction and Revisit Intention -Focusing on moderate variables of involvement원문보기
본 연구의 목적은 첫째, 하이난 관광 중국인의 개인적 특성이 고객 만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 하이난 관광 중국인이 인지 한 관광지 이미지가 고객 만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 하이난 관광 중국인의 고객 만족은 재방문의도에 어떠한 영향을 미치 는가? 넷째, 하이난 관광에 대한 관여도는 중국인의 개인적 특성과 관광지 이미지가 고객 만족에 미치는 영향관계에 있어서 조절작용을 하는가? 이를 통해 하이난 관광 중국인 관광객들을 대상으로 하이난 관광산업종사자들에 게 코로나 19로 인한 세계적인 ...
본 연구의 목적은 첫째, 하이난 관광 중국인의 개인적 특성이 고객 만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 하이난 관광 중국인이 인지 한 관광지 이미지가 고객 만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 하이난 관광 중국인의 고객 만족은 재방문의도에 어떠한 영향을 미치 는가? 넷째, 하이난 관광에 대한 관여도는 중국인의 개인적 특성과 관광지 이미지가 고객 만족에 미치는 영향관계에 있어서 조절작용을 하는가? 이를 통해 하이난 관광 중국인 관광객들을 대상으로 하이난 관광산업종사자들에 게 코로나 19로 인한 세계적인 팬데믹 시대 속에서 관광지 관리와 운영에 필요한 마케팅적 자료를 제공하여 하이난 관광을 활성화시는 데 도움이 될 수 있는 관광 마케팅 전략을 세우는데 필요한 시사점을 제공하고자 한다. 이 를 위해, 하이난 공항에서 하이난을 방문한 중국인들을 대상으로 설문을 실 시하였다. 설문지는 2021년 8월 16일부터 8월 31일까지 약 15일에 거쳐 진행 되었으며, 최종적으로 수집된 설문지는 불성실한 응답자와 미 응답자를 제외 하고 총 284부를 분석 자료로 사용하였다. 분석결과 및 시사점을 살펴보면 첫째, 하이난을 방문한 중국인의 개인적 특성은 고객만족에 유의한 정(+) 의 영향을 미칠 것이라는 가설은 부분적으로 채택되었다. 고객만족에 유의한 정(+)의 영향력을 주는 개인적 특성은 외향성, 도전성, 다양성 추구성향인 반 면 충동성은 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 하 이난의 관광단체는 중국인의 관광객의 외향성, 도전성, 다양성 추구성향의 욕구에 대하여 더욱 정밀한 조사를 통하여 방한 중국인의 역구를 충족시키 면 중국인 관광객에 대한 유치에 보다 많은 도움이 될 것으로 사료된다. 또 한 충동성이 고객만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것은 현재 코로나 19로 정부의 안전지침으로 인한 제재조치와 관광객 스스로도 자신의 안전을 위해 경각심이 높아져 있는 상황이다. 둘째, 방한 중국인의 관광지 이미지는 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었고, 구체적으로 유기적 이미지와 유인적 이미 지 전부 고객만족에 유의한 정(+)의 영향력을 주는 것으로 나타났다. 이는 하이난의 관광단체는 더욱 많은 관광객을 유치시키기 위해서는 자연 환경의 보존과 청결 및 보안을 강화하는 동시에 편리한 교통체계를 지속적으로 유 지시키고, 더욱 다양한 먹거리 및 좋은 숙박시설을 갖추도록 노력하여야 하 고, 관광 안내 서비스 종사자들의 친절성 교육도 지속적으로 실시하도록 노 력하여야 할 것으로 사료된다. 셋째, 하이난 방문 중국인 관광객의 고객만족은 재방문의도에 유의한 정 (+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 이는 중국인 관광객들로 하 여금 하이난을 재방문 또는 지인들에게 추천하게끔 하기 위해서는 중국인 관광객이 어떠한 방면에 대하여 만족을 하고 어떠한 것을 원하는지를 파악 하는 소비자지향적인 유치전략을 구축하고 실행해야 할 것이다. 이러한 노력 은 중국의 하이난 관광산업의 발전에 더욱 많은 기여를 할 것으로 사료된다. 마지막으로, 하이난 방문 중국인 관광객의 여행관여도는 개인적 특성이 고 객만족에 미치는 영향에서 조절작용을 할 것으로 예특한 가설은 부분 채택 되었고, 구체적으로 관여도는 다양성 추구성향이 고객만족에 미치는 영향관 계에서 긍정적인 조절작용을 하는 것으로 나타났다. 이는 하이난의 관광단체 는 고객들의 다양성 추구를 통한 고객만족을 더욱 향상시키기 위해서는 관 광객들로 하여금 하이난 관광에 대한 관심 및 의미를 더욱 갖추게 하기 위 해서는 관광활동이 더욱 다양함을 강조하는 홍보활동을 해야 할 것으로 사 료된다.
본 연구의 목적은 첫째, 하이난 관광 중국인의 개인적 특성이 고객 만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 하이난 관광 중국인이 인지 한 관광지 이미지가 고객 만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 하이난 관광 중국인의 고객 만족은 재방문의도에 어떠한 영향을 미치 는가? 넷째, 하이난 관광에 대한 관여도는 중국인의 개인적 특성과 관광지 이미지가 고객 만족에 미치는 영향관계에 있어서 조절작용을 하는가? 이를 통해 하이난 관광 중국인 관광객들을 대상으로 하이난 관광산업종사자들에 게 코로나 19로 인한 세계적인 팬데믹 시대 속에서 관광지 관리와 운영에 필요한 마케팅적 자료를 제공하여 하이난 관광을 활성화시는 데 도움이 될 수 있는 관광 마케팅 전략을 세우는데 필요한 시사점을 제공하고자 한다. 이 를 위해, 하이난 공항에서 하이난을 방문한 중국인들을 대상으로 설문을 실 시하였다. 설문지는 2021년 8월 16일부터 8월 31일까지 약 15일에 거쳐 진행 되었으며, 최종적으로 수집된 설문지는 불성실한 응답자와 미 응답자를 제외 하고 총 284부를 분석 자료로 사용하였다. 분석결과 및 시사점을 살펴보면 첫째, 하이난을 방문한 중국인의 개인적 특성은 고객만족에 유의한 정(+) 의 영향을 미칠 것이라는 가설은 부분적으로 채택되었다. 고객만족에 유의한 정(+)의 영향력을 주는 개인적 특성은 외향성, 도전성, 다양성 추구성향인 반 면 충동성은 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 하 이난의 관광단체는 중국인의 관광객의 외향성, 도전성, 다양성 추구성향의 욕구에 대하여 더욱 정밀한 조사를 통하여 방한 중국인의 역구를 충족시키 면 중국인 관광객에 대한 유치에 보다 많은 도움이 될 것으로 사료된다. 또 한 충동성이 고객만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것은 현재 코로나 19로 정부의 안전지침으로 인한 제재조치와 관광객 스스로도 자신의 안전을 위해 경각심이 높아져 있는 상황이다. 둘째, 방한 중국인의 관광지 이미지는 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었고, 구체적으로 유기적 이미지와 유인적 이미 지 전부 고객만족에 유의한 정(+)의 영향력을 주는 것으로 나타났다. 이는 하이난의 관광단체는 더욱 많은 관광객을 유치시키기 위해서는 자연 환경의 보존과 청결 및 보안을 강화하는 동시에 편리한 교통체계를 지속적으로 유 지시키고, 더욱 다양한 먹거리 및 좋은 숙박시설을 갖추도록 노력하여야 하 고, 관광 안내 서비스 종사자들의 친절성 교육도 지속적으로 실시하도록 노 력하여야 할 것으로 사료된다. 셋째, 하이난 방문 중국인 관광객의 고객만족은 재방문의도에 유의한 정 (+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 이는 중국인 관광객들로 하 여금 하이난을 재방문 또는 지인들에게 추천하게끔 하기 위해서는 중국인 관광객이 어떠한 방면에 대하여 만족을 하고 어떠한 것을 원하는지를 파악 하는 소비자지향적인 유치전략을 구축하고 실행해야 할 것이다. 이러한 노력 은 중국의 하이난 관광산업의 발전에 더욱 많은 기여를 할 것으로 사료된다. 마지막으로, 하이난 방문 중국인 관광객의 여행관여도는 개인적 특성이 고 객만족에 미치는 영향에서 조절작용을 할 것으로 예특한 가설은 부분 채택 되었고, 구체적으로 관여도는 다양성 추구성향이 고객만족에 미치는 영향관 계에서 긍정적인 조절작용을 하는 것으로 나타났다. 이는 하이난의 관광단체 는 고객들의 다양성 추구를 통한 고객만족을 더욱 향상시키기 위해서는 관 광객들로 하여금 하이난 관광에 대한 관심 및 의미를 더욱 갖추게 하기 위 해서는 관광활동이 더욱 다양함을 강조하는 홍보활동을 해야 할 것으로 사 료된다.
The purpose of this study is, first, how does the personal characteristics of Hainan tourism Chinese (extroversion, impulsiveness, conductivity, and tendency to pursue diversity) affect customer satisfaction and revisit intention? Second, how does the image of a tourist destination (...
The purpose of this study is, first, how does the personal characteristics of Hainan tourism Chinese (extroversion, impulsiveness, conductivity, and tendency to pursue diversity) affect customer satisfaction and revisit intention? Second, how does the image of a tourist destination (organic image, attraction image) perceived by Hainan tourism Chinese affect customer satisfaction and revisit intention? Third, how does the customer satisfaction of Chinese tourists in Hainan affect their intention to revisit? Fourth, does the involvement in Hainan tourism have a moderating effect on the influence relationship between Chinese personal characteristics and tourist images on customer satisfaction? Through this, it aims to provide implications for Chinese tourists in Hainan tourism to establish marketing strategies to revitalize Hainan tourism by providing meaningful data necessary for the operation and management of tourist destinations in the global pandemic era of the COVID-19 line. To this end, a survey was conducted on Chinese people who visited Hainan from Hainan Airport. The questionnaire was conducted for about 15 days from August 16 to August 31, 2021, and a total of 284 copies of the finally collected questionnaire were used as analysis data, excluding unresponses and insincere respondents. Looking at the analysis results and implications, First, the hypothesis that the personal characteristics of the Chinese who visited Hainan will have a significant positive (+) effect on customer satisfaction was partially adopted. Personal characteristics that have a significant positive (+) influence on customer satisfaction were extroversion, conductivity, and diversity pursuit tendency, while impulsiveness did not significantly affect satisfaction. It is believed that Hainan's tourism organizations will be of great help in attracting Chinese tourists if they meet the expectations of Chinese visitors through a more detailed survey of Chinese tourists' needs to pursue extroversion, conductivity, and diversity. In addition, the reason why impulsiveness does not significantly affect customer satisfaction is that COVID-19 is currently raising awareness of sanctions due to the government's safety guidelines and tourists themselves for their own safety. Second, the hypothesis that the image of tourist attractions of Chinese visitors to Korea will have a significant positive (+) effect on customer satisfaction was adopted, and specifically, both organic and attractive images were found to have a significant positive (+) effect on customer satisfaction. In order to attract more tourists, Hainan's tourism organizations should strengthen the preservation, cleanliness, and security of the natural environment, maintain a convenient transportation system, and continue to educate tourism guide workers on kindness. Third, the hypothesis that the customer satisfaction of Chinese tourists visiting Hainan will have a significant positive (+) effect on the revisit intention was adopted. In order to have Chinese tourists revisit Hainan or recommend it to acquaintances, it is necessary to carry out customer-oriented attraction activities to understand what Chinese tourists are satisfied with and what they want. These efforts are expected to contribute a lot to the development of the Korean tourism industry. Finally, it was found that the travel involvement of Chinese tourists visiting Hainan will play a moderating role in the influence of personal characteristics on customer satisfaction, and specifically, the degree of involvement was found to have a positive moderating effect on customer satisfaction. In order to further improve customer satisfaction through the pursuit of diversity among customers, Hainan tourism organizations should carry out promotional activities emphasizing that tourism activities are more diverse in order to further equip tourists with interest and meaning in Hainan tourism.
The purpose of this study is, first, how does the personal characteristics of Hainan tourism Chinese (extroversion, impulsiveness, conductivity, and tendency to pursue diversity) affect customer satisfaction and revisit intention? Second, how does the image of a tourist destination (organic image, attraction image) perceived by Hainan tourism Chinese affect customer satisfaction and revisit intention? Third, how does the customer satisfaction of Chinese tourists in Hainan affect their intention to revisit? Fourth, does the involvement in Hainan tourism have a moderating effect on the influence relationship between Chinese personal characteristics and tourist images on customer satisfaction? Through this, it aims to provide implications for Chinese tourists in Hainan tourism to establish marketing strategies to revitalize Hainan tourism by providing meaningful data necessary for the operation and management of tourist destinations in the global pandemic era of the COVID-19 line. To this end, a survey was conducted on Chinese people who visited Hainan from Hainan Airport. The questionnaire was conducted for about 15 days from August 16 to August 31, 2021, and a total of 284 copies of the finally collected questionnaire were used as analysis data, excluding unresponses and insincere respondents. Looking at the analysis results and implications, First, the hypothesis that the personal characteristics of the Chinese who visited Hainan will have a significant positive (+) effect on customer satisfaction was partially adopted. Personal characteristics that have a significant positive (+) influence on customer satisfaction were extroversion, conductivity, and diversity pursuit tendency, while impulsiveness did not significantly affect satisfaction. It is believed that Hainan's tourism organizations will be of great help in attracting Chinese tourists if they meet the expectations of Chinese visitors through a more detailed survey of Chinese tourists' needs to pursue extroversion, conductivity, and diversity. In addition, the reason why impulsiveness does not significantly affect customer satisfaction is that COVID-19 is currently raising awareness of sanctions due to the government's safety guidelines and tourists themselves for their own safety. Second, the hypothesis that the image of tourist attractions of Chinese visitors to Korea will have a significant positive (+) effect on customer satisfaction was adopted, and specifically, both organic and attractive images were found to have a significant positive (+) effect on customer satisfaction. In order to attract more tourists, Hainan's tourism organizations should strengthen the preservation, cleanliness, and security of the natural environment, maintain a convenient transportation system, and continue to educate tourism guide workers on kindness. Third, the hypothesis that the customer satisfaction of Chinese tourists visiting Hainan will have a significant positive (+) effect on the revisit intention was adopted. In order to have Chinese tourists revisit Hainan or recommend it to acquaintances, it is necessary to carry out customer-oriented attraction activities to understand what Chinese tourists are satisfied with and what they want. These efforts are expected to contribute a lot to the development of the Korean tourism industry. Finally, it was found that the travel involvement of Chinese tourists visiting Hainan will play a moderating role in the influence of personal characteristics on customer satisfaction, and specifically, the degree of involvement was found to have a positive moderating effect on customer satisfaction. In order to further improve customer satisfaction through the pursuit of diversity among customers, Hainan tourism organizations should carry out promotional activities emphasizing that tourism activities are more diverse in order to further equip tourists with interest and meaning in Hainan tourism.
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