본 연구는 그림책을 활용한 비판적 문식성 교육 프로그램에서 나타난 아동 독자의 반응을 살펴보는 데 목적이 있다. 비판적 문식성 교육은 텍스트를 일차원적으로 읽는데서 그치는 것이 아니라 그 안에 담긴 사회, 문화적 맥락과 저자의 의도를 읽어내고 주체적이고 능동적인 독자로 행동하게 한다는 데 큰 의의가 있다. 연구자는 그림책을 활용한 비판적 문식성 프로그램을 통해 나타나는 아동 독자의 반응을 살펴보고자 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다.
1. 비판적 문식성 교육에서 그림책의 가치는 무엇인가?
2. 아...
본 연구는 그림책을 활용한 비판적 문식성 교육 프로그램에서 나타난 아동 독자의 반응을 살펴보는 데 목적이 있다. 비판적 문식성 교육은 텍스트를 일차원적으로 읽는데서 그치는 것이 아니라 그 안에 담긴 사회, 문화적 맥락과 저자의 의도를 읽어내고 주체적이고 능동적인 독자로 행동하게 한다는 데 큰 의의가 있다. 연구자는 그림책을 활용한 비판적 문식성 프로그램을 통해 나타나는 아동 독자의 반응을 살펴보고자 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다.
1. 비판적 문식성 교육에서 그림책의 가치는 무엇인가?
2. 아동 독자에게 비판적 문식성 교육이 필요한 이유와 이를 실현할 수 있는 비판적 문식성 교육 프로그램은 무엇인가?
3. 그림책을 활용한 비판적 문식성 교육에서 나타난 아동 독자의 반응은 어 떠한가?
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책은 비판적 문식성 교육 활동에서 뛰어난 가치를 보여주었다. 아동 독자들은 그림과 글로 구성된 그림책을 친숙하게 받아들였으며 ‘이미지 읽기’를 통해 그림에서 보여지는 저자의 의도와 권력 구조는 물론 우리의 주변에 만연해 있는 사회,문화적인 담론에 쉽게 접근하는 모습을 보여주었다.
둘째, 현대를 살아가는 아동 독자는 넘쳐나는 정보를 비판적으로 바라보고 사고하며 행동할 수 있는 교육을 받아야 한다. 이를 위해 아동 독자가 쉽게 접할 수 있는 주제의 그림책으로 선정하여 프로그램을 진행하였으며 비판적 문식성 교육 프로그램을 통해 아동 독자들이 사회, 문화적인 면에서 나타나는 지배적인 인식, 권력 구조에 쉽게 접근하는 모습을 볼 수 있었다.
셋째, 아동 독자들이 그림책을 활용한 비판적 문식성 교육 프로그램을 통해 보인 반응은 다음과 같다. A참여자는 가정 내에서의 권력 구조에 민감하게 반응하며 약자의 입장에서 권력자의 부당함을 인식하고 문제를 해결하려고 하는 모습을 보였으며 B참여자는 자신의 목소리로 요구사항을 이야기 하지 못하는 주변부 인물을 인식하는 반응을 보였다. C참여자는 자신의 내면에 자리 잡고 있던 고정관념과 편견에 집중하며 또래 참여자들과의 토론을 통해 이를 변화시키려 하는 반응을 보였고 D참여자는 다수의 사람들이 당연하게 생각하는 고정된 사회 질서에 민감하게 반응하며 이에 의문을 제기해야 할 필요성을 인지하고 사회적 주체로서 행동하고자 다짐하는 반응을 보여주었다.
본 연구는 동일한 연령과 성별의 아동을 대상으로 프로그램을 진행하며 반응을 살펴보았다. 보다 다양한 연령, 다양한 성별의 아동들에게 적용해본다면 더 많은 기대점과 시사점을 발견할 수 있을 것이다. 또한 아동 독자의 특성을 잘 이해하고, 그림책의 장점을 살려 비판적 문식성 교육을 할 수 있는 프로그램을 구안하기 위한 연구가 필요하다.
본 연구는 그림책을 활용한 비판적 문식성 교육 프로그램에서 나타난 아동 독자의 반응을 살펴보는 데 목적이 있다. 비판적 문식성 교육은 텍스트를 일차원적으로 읽는데서 그치는 것이 아니라 그 안에 담긴 사회, 문화적 맥락과 저자의 의도를 읽어내고 주체적이고 능동적인 독자로 행동하게 한다는 데 큰 의의가 있다. 연구자는 그림책을 활용한 비판적 문식성 프로그램을 통해 나타나는 아동 독자의 반응을 살펴보고자 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다.
1. 비판적 문식성 교육에서 그림책의 가치는 무엇인가?
2. 아동 독자에게 비판적 문식성 교육이 필요한 이유와 이를 실현할 수 있는 비판적 문식성 교육 프로그램은 무엇인가?
3. 그림책을 활용한 비판적 문식성 교육에서 나타난 아동 독자의 반응은 어 떠한가?
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책은 비판적 문식성 교육 활동에서 뛰어난 가치를 보여주었다. 아동 독자들은 그림과 글로 구성된 그림책을 친숙하게 받아들였으며 ‘이미지 읽기’를 통해 그림에서 보여지는 저자의 의도와 권력 구조는 물론 우리의 주변에 만연해 있는 사회,문화적인 담론에 쉽게 접근하는 모습을 보여주었다.
둘째, 현대를 살아가는 아동 독자는 넘쳐나는 정보를 비판적으로 바라보고 사고하며 행동할 수 있는 교육을 받아야 한다. 이를 위해 아동 독자가 쉽게 접할 수 있는 주제의 그림책으로 선정하여 프로그램을 진행하였으며 비판적 문식성 교육 프로그램을 통해 아동 독자들이 사회, 문화적인 면에서 나타나는 지배적인 인식, 권력 구조에 쉽게 접근하는 모습을 볼 수 있었다.
셋째, 아동 독자들이 그림책을 활용한 비판적 문식성 교육 프로그램을 통해 보인 반응은 다음과 같다. A참여자는 가정 내에서의 권력 구조에 민감하게 반응하며 약자의 입장에서 권력자의 부당함을 인식하고 문제를 해결하려고 하는 모습을 보였으며 B참여자는 자신의 목소리로 요구사항을 이야기 하지 못하는 주변부 인물을 인식하는 반응을 보였다. C참여자는 자신의 내면에 자리 잡고 있던 고정관념과 편견에 집중하며 또래 참여자들과의 토론을 통해 이를 변화시키려 하는 반응을 보였고 D참여자는 다수의 사람들이 당연하게 생각하는 고정된 사회 질서에 민감하게 반응하며 이에 의문을 제기해야 할 필요성을 인지하고 사회적 주체로서 행동하고자 다짐하는 반응을 보여주었다.
본 연구는 동일한 연령과 성별의 아동을 대상으로 프로그램을 진행하며 반응을 살펴보았다. 보다 다양한 연령, 다양한 성별의 아동들에게 적용해본다면 더 많은 기대점과 시사점을 발견할 수 있을 것이다. 또한 아동 독자의 특성을 잘 이해하고, 그림책의 장점을 살려 비판적 문식성 교육을 할 수 있는 프로그램을 구안하기 위한 연구가 필요하다.
This study is to examine the response of children readers participating in critical literacy education program using picture books. Critical literacy education involves reading not only physical text but also social and cultural context and the intention of an author, and leads a reader to take inde...
This study is to examine the response of children readers participating in critical literacy education program using picture books. Critical literacy education involves reading not only physical text but also social and cultural context and the intention of an author, and leads a reader to take independent and proactive actions.
Critical literacy education has great significance not only in reading text one-dimensionally, but also in reading the social and cultural context and the author's intentions contained therein and allowing people to act as independent and proactive readers.
The researcher aims to answer the following questions to examine the responses of child readers participating in a critical literacy education program using picture books.
1. What is the value of picture books in critical literacy education?
2. Why do child readers need critical literacy education and what is the critical literacy education program that can fulfill it?
3. What responses did child readers show in critical literacy education using picture books?
The results obtained through the study are as follows.
First, picture books showed great value in critical literacy education activities. Child readers were familiar with picture books that included both pictures and writing. Further "image reading" made the child readers easily access the author’s intentions shown in the picture and the social and cultural discourses that are widespread around us. Second, the child readers, living in modern times, should receive an education to critically see, think, and act on overflowing information. Hence, the researcher selected picture books that contain topics that child readers can easily accept. Further, the researcher found that the child readers easily approached dominant perceptions and power structures in social and cultural aspects through the critical literacy education program. Participant A concentrated on a power structure shown in his family, and participant B showed a tendency to focus on the position of the underprivileged with low social status. Participant C focused on his deeply rooted prejudice without knowing it, and participant D concentrated on things that are taken for granted in our society, such as gender roles and stereotypes.
Third, responses of child readers participating in critical literacy education using picture books are as follows. Participant A sensitively reacted to the power structure within the family and tried to solve problems when he recognized the injustice of the powerful from the standpoint of the weak. Participant B responded by recognizing people around him who could not talk about the needs in their own voice. Participant C focused on the stereotypes and prejudices that were established within him and responded to change them through discussions with peers. Participant D reacted sensitively to the fixed social order that many people take for granted. In addition, he recognized the need to raise questions about it and responded with a determination to act as a social subject.
This study examined the responses of children of the same age and gender while conducting the program. Thus, the researcher believes that there will be many more expectations and implications if it is applied to more children of various ages and genders.
Lastly, it is needed to conduct research to devise a program that can understand the characteristics of child readers well and provide critical literacy education by making use of the strength of picture books.
This study is to examine the response of children readers participating in critical literacy education program using picture books. Critical literacy education involves reading not only physical text but also social and cultural context and the intention of an author, and leads a reader to take independent and proactive actions.
Critical literacy education has great significance not only in reading text one-dimensionally, but also in reading the social and cultural context and the author's intentions contained therein and allowing people to act as independent and proactive readers.
The researcher aims to answer the following questions to examine the responses of child readers participating in a critical literacy education program using picture books.
1. What is the value of picture books in critical literacy education?
2. Why do child readers need critical literacy education and what is the critical literacy education program that can fulfill it?
3. What responses did child readers show in critical literacy education using picture books?
The results obtained through the study are as follows.
First, picture books showed great value in critical literacy education activities. Child readers were familiar with picture books that included both pictures and writing. Further "image reading" made the child readers easily access the author’s intentions shown in the picture and the social and cultural discourses that are widespread around us. Second, the child readers, living in modern times, should receive an education to critically see, think, and act on overflowing information. Hence, the researcher selected picture books that contain topics that child readers can easily accept. Further, the researcher found that the child readers easily approached dominant perceptions and power structures in social and cultural aspects through the critical literacy education program. Participant A concentrated on a power structure shown in his family, and participant B showed a tendency to focus on the position of the underprivileged with low social status. Participant C focused on his deeply rooted prejudice without knowing it, and participant D concentrated on things that are taken for granted in our society, such as gender roles and stereotypes.
Third, responses of child readers participating in critical literacy education using picture books are as follows. Participant A sensitively reacted to the power structure within the family and tried to solve problems when he recognized the injustice of the powerful from the standpoint of the weak. Participant B responded by recognizing people around him who could not talk about the needs in their own voice. Participant C focused on the stereotypes and prejudices that were established within him and responded to change them through discussions with peers. Participant D reacted sensitively to the fixed social order that many people take for granted. In addition, he recognized the need to raise questions about it and responded with a determination to act as a social subject.
This study examined the responses of children of the same age and gender while conducting the program. Thus, the researcher believes that there will be many more expectations and implications if it is applied to more children of various ages and genders.
Lastly, it is needed to conduct research to devise a program that can understand the characteristics of child readers well and provide critical literacy education by making use of the strength of picture books.
주제어
#비판적문식성 아동 독자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.