[학위논문]한국문화교육 자료로서의 「홍길동전」 연구 : 중국인 고급 한국어 학습자를 중심으로 A study on 「Hong Gil-Dongjeon」 as a material for Korean culture education : focusing on Chinese advanced Korean learners원문보기
본 연구는 중국인 고급한국어 학습자에게 한국문화를 효과적으로 교육할 수 있는 교육 자료를 모색하고, 고전소설 「홍길동전」을 활용하는 방안을 제시하는 데에 목적을 두었다. 본 연구는 한국어 교육의 문화교육에 대한 관심이 높아지는 상황에서 한국문화에 대한 이해를 더욱 높은 단계에 도달하고 싶은 중국인 고급한국어 학습자의 요구를 만족시키기 위해서 진행한다. 한국문화교육에 관한 다양한 분야의 연구 성과들은 계속해서 쏟아지고 있으면서 한국어 교육에 있어 문화교육의 역할 높여야 한다는 연구자의 목소리가 커지고 있다. 이 중에 고전문학 작품을 통해서 교육하는 경우가 많아지게 되었다. 따라서 이러한 발전을 따라 한국문화교육에 있어 고전문학 작품을 활용하는 것만큼 실제 교육현장에서 효과적인 수업 모형을 마련하는 것이 더욱 중요하다. 언어와 문화는 불가분의 관계를 맺고 있어서 언어교육을 통해서 문화를 습득할 수 있고 문화교육을 통해서 언어를 습득할 수 있다. ...
본 연구는 중국인 고급한국어 학습자에게 한국문화를 효과적으로 교육할 수 있는 교육 자료를 모색하고, 고전소설 「홍길동전」을 활용하는 방안을 제시하는 데에 목적을 두었다. 본 연구는 한국어 교육의 문화교육에 대한 관심이 높아지는 상황에서 한국문화에 대한 이해를 더욱 높은 단계에 도달하고 싶은 중국인 고급한국어 학습자의 요구를 만족시키기 위해서 진행한다. 한국문화교육에 관한 다양한 분야의 연구 성과들은 계속해서 쏟아지고 있으면서 한국어 교육에 있어 문화교육의 역할 높여야 한다는 연구자의 목소리가 커지고 있다. 이 중에 고전문학 작품을 통해서 교육하는 경우가 많아지게 되었다. 따라서 이러한 발전을 따라 한국문화교육에 있어 고전문학 작품을 활용하는 것만큼 실제 교육현장에서 효과적인 수업 모형을 마련하는 것이 더욱 중요하다. 언어와 문화는 불가분의 관계를 맺고 있어서 언어교육을 통해서 문화를 습득할 수 있고 문화교육을 통해서 언어를 습득할 수 있다. 제2 언어를 학습하는 데 문화는 중요한 부분이고 언어 간 의사소통하기 위해서는 문화 간의 소통과 이해가 필요하다. 따라서 문화교육은 한국어 교육에서 담당해야 할 중요한 부분이라고 할 수 있다. 외국인 학습자가 한국어를 성공적으로 학습하기 위한 한국인과 한국 사회를 접촉해야 하고 그들의 가치관을 이해하며 생활양식을 비판적으로 수용할 수 있어야 한다. 한국 문화교육에서 교육의 목표를 맞추기 위해서는 한국의 문화를 가까이 접근해 줄 수 있는 고전문학 작품인 고전소설을 활용하여 학습자의 흥미를 유발시킬 수 있다. 따라서 한국 고전문학 작품 「홍길동전」을 선정하여 「홍길동전」의 문화적 대표성을 이야기하였다. 「홍길동전」은 경판, 완판, 필사본으로 나누어져 있으며, 이 중에는 현대화본과 주석본으로 구분이 되어 있다. 본 논문은 중국인 한국어 학습자의 수준에 맞은 교육 자료를 찾고 있기에 허균이 쓰는 「홍길동전」으로 선정하였다. 본문에서는 허균이 쓴 「홍길동전」을 활용하여 한국문화교육 수업 모형을 모색하는 가능성을 제시하였다. 그리고 「홍길동전」을 통해서는 조선 시대의 사회구조와 한국인의 가치관의 두 가지 측면을 살펴보았다. 고전소설 「홍길동전」에 담기고 있는 문화 내용을 사용하여 한국문화교육 수업 설계의 구체화를 제시하고자 한다. 그 전에 「홍길동전」을 활용한 한국문화교육의 학습 목표를 정하여 이를 맞추어 한국문화교육 방법을 제시하였다. 한국문화교육을 실행하기 위해 먼저 작품에 담기고 있는 문학성이 높은 장면을 발췌해야 한다. 이러한 점을 고려하여 「홍길동전」에서 전통적인 충효(忠孝)사상과 빈민구제 사상을 드러나는 장면을 선발한다. 이 장면에서 조선 시대의 충효사상과 조선 시대의 사회상 등 문화를 볼 수 있다. 이어서 이러한 문화 내용을 활용하여 중국인 고급한국어 학습자들이 한국문화와 중국문화의 차이점과 공통점을 느끼게 한다. 또한, 한국문화교육 현장에서 적용할 수 있는 「홍길동전」의 영상 자료를 이용하여 중국인 고급한국어 학습자를 위한 보다 이해하기 쉬운 교수-학습 방법을 모색해 보고자 한다. 본 연구는 한국 고전문학 작품을 활용하여 중국인 고급한국어 학습자들을 위한 적합한 한국문화교육의 교육 자료를 개선하는 데에 초점을 두었다. 중국인 고급한국어 학습자들이 한국문화를 흥미롭게 학습할 수 있는 「홍길동전」을 활용하여 이들을 위한 한국문화교육 자료의 개선방안을 제시할 것이다. 본 논문은 중국인 학습자의 한국어 수준을 고려 없이 이루어지는 한국문화교육의 현황을 보완하는 데에 의의가 크다 할 수 있다. 그리고 본 연구에서는 「홍길동전」을 활용한 문화교육의 방안이 앞으로 고전소설을 활용한 한국문화교육에 도움이 될 수 있길 바란다.
본 연구는 중국인 고급한국어 학습자에게 한국문화를 효과적으로 교육할 수 있는 교육 자료를 모색하고, 고전소설 「홍길동전」을 활용하는 방안을 제시하는 데에 목적을 두었다. 본 연구는 한국어 교육의 문화교육에 대한 관심이 높아지는 상황에서 한국문화에 대한 이해를 더욱 높은 단계에 도달하고 싶은 중국인 고급한국어 학습자의 요구를 만족시키기 위해서 진행한다. 한국문화교육에 관한 다양한 분야의 연구 성과들은 계속해서 쏟아지고 있으면서 한국어 교육에 있어 문화교육의 역할 높여야 한다는 연구자의 목소리가 커지고 있다. 이 중에 고전문학 작품을 통해서 교육하는 경우가 많아지게 되었다. 따라서 이러한 발전을 따라 한국문화교육에 있어 고전문학 작품을 활용하는 것만큼 실제 교육현장에서 효과적인 수업 모형을 마련하는 것이 더욱 중요하다. 언어와 문화는 불가분의 관계를 맺고 있어서 언어교육을 통해서 문화를 습득할 수 있고 문화교육을 통해서 언어를 습득할 수 있다. 제2 언어를 학습하는 데 문화는 중요한 부분이고 언어 간 의사소통하기 위해서는 문화 간의 소통과 이해가 필요하다. 따라서 문화교육은 한국어 교육에서 담당해야 할 중요한 부분이라고 할 수 있다. 외국인 학습자가 한국어를 성공적으로 학습하기 위한 한국인과 한국 사회를 접촉해야 하고 그들의 가치관을 이해하며 생활양식을 비판적으로 수용할 수 있어야 한다. 한국 문화교육에서 교육의 목표를 맞추기 위해서는 한국의 문화를 가까이 접근해 줄 수 있는 고전문학 작품인 고전소설을 활용하여 학습자의 흥미를 유발시킬 수 있다. 따라서 한국 고전문학 작품 「홍길동전」을 선정하여 「홍길동전」의 문화적 대표성을 이야기하였다. 「홍길동전」은 경판, 완판, 필사본으로 나누어져 있으며, 이 중에는 현대화본과 주석본으로 구분이 되어 있다. 본 논문은 중국인 한국어 학습자의 수준에 맞은 교육 자료를 찾고 있기에 허균이 쓰는 「홍길동전」으로 선정하였다. 본문에서는 허균이 쓴 「홍길동전」을 활용하여 한국문화교육 수업 모형을 모색하는 가능성을 제시하였다. 그리고 「홍길동전」을 통해서는 조선 시대의 사회구조와 한국인의 가치관의 두 가지 측면을 살펴보았다. 고전소설 「홍길동전」에 담기고 있는 문화 내용을 사용하여 한국문화교육 수업 설계의 구체화를 제시하고자 한다. 그 전에 「홍길동전」을 활용한 한국문화교육의 학습 목표를 정하여 이를 맞추어 한국문화교육 방법을 제시하였다. 한국문화교육을 실행하기 위해 먼저 작품에 담기고 있는 문학성이 높은 장면을 발췌해야 한다. 이러한 점을 고려하여 「홍길동전」에서 전통적인 충효(忠孝)사상과 빈민구제 사상을 드러나는 장면을 선발한다. 이 장면에서 조선 시대의 충효사상과 조선 시대의 사회상 등 문화를 볼 수 있다. 이어서 이러한 문화 내용을 활용하여 중국인 고급한국어 학습자들이 한국문화와 중국문화의 차이점과 공통점을 느끼게 한다. 또한, 한국문화교육 현장에서 적용할 수 있는 「홍길동전」의 영상 자료를 이용하여 중국인 고급한국어 학습자를 위한 보다 이해하기 쉬운 교수-학습 방법을 모색해 보고자 한다. 본 연구는 한국 고전문학 작품을 활용하여 중국인 고급한국어 학습자들을 위한 적합한 한국문화교육의 교육 자료를 개선하는 데에 초점을 두었다. 중국인 고급한국어 학습자들이 한국문화를 흥미롭게 학습할 수 있는 「홍길동전」을 활용하여 이들을 위한 한국문화교육 자료의 개선방안을 제시할 것이다. 본 논문은 중국인 학습자의 한국어 수준을 고려 없이 이루어지는 한국문화교육의 현황을 보완하는 데에 의의가 크다 할 수 있다. 그리고 본 연구에서는 「홍길동전」을 활용한 문화교육의 방안이 앞으로 고전소설을 활용한 한국문화교육에 도움이 될 수 있길 바란다.
This study aims to find educational materials that can effectively educate Korean culture to advanced Korean learners in China and suggest utilising the classic novel 「Hong Gil-Dongjeon」. This study will be conducted to satisfy the needs of advanced Chinese learners of Korean who want to reach a hig...
This study aims to find educational materials that can effectively educate Korean culture to advanced Korean learners in China and suggest utilising the classic novel 「Hong Gil-Dongjeon」. This study will be conducted to satisfy the needs of advanced Chinese learners of Korean who want to reach a higher level of understanding of Korean culture in the context of increasing interest in cultural education in Korean education. As research results in various fields related to Korean culture education continue to pour in, the voices of researchers that the role of cultural education should be raised in Korean language education are growing. Among them, the number of education cases through classical literature has increased. Therefore, following this development, it is necessary to prepare a more effective class model in primary cultural education rather than classic Korean literature. Language and culture are inextricably linked. Culture could be acquired through language education, and language could be gained through cultural education. Culture is a vital part of learning a second language. Intercultural communication and understanding are necessary to communicate between languages. Therefore, cultural education can be an essential part of Korean language education. In order for foreign learners to successfully learn Korean, they must contact Koreans and Korean society, understand their values, and critically accept their lifestyle. To achieve the goals of Korean culture education, adopting classical novels like classic works of literature is an effective way to approach the culture of the target language and arouse interest in learning in the Korean cultural education curriculum. Therefore, the Korean classic literary work 「Hong Gil-Dongjeon」 was selected and the cultural representativeness of 「Hong Gil-dong Jeo n」 was discussed. 「Hong Gil-Dongjeon」 is divided into hard edition, complete edition, and manuscript. In addition, the modern version and the commentary are divided. This thesis was selected as 「Hong Gil-Dongjeo n」 written by Heo Gyun because it looks for educational materials suitable for the level of Korean language learners in China. Furthermore, this text presented the possibility of seeking a model for Korean culture education classes by using 「Hong Gil-Dongjeon」 written by Gyun Heo. Moreover, through 「Hong Gil-dong」, this essay looked at the social structure of the Joseon Dynasty and the values of Koreans from two perspectives. Using the cultural contents contained in the classic novel 「Hong Gil-Dongjeon」 is used to present the concrete design of the Korean culture education class. Before that, the learning goals of Korean culture education using 「Hong Gil-Dongjeon」 will be set, and the method of Korean culture education will be presented according to them. In order to implement Korean culture education, firstly, scenes with high literary quality should be extracted from the work. Considering this, scenes that reveal the traditional ideology of loyalty and filial piety and relief from the poor are selected in 「Hong Gil-Dongjeon」. In this scene, the culture of 'loyalty, filial piety' of the Joseon Dynasty in Korea and the social image of the Joseon Dynasty can be seen. Therefore, Chinese advanced Korean learners can feel the differences and commonalities between Korean and Chinese cultures by using this culture. Also, by using the video material of 「Hong Gil-Dongjeon」which can be applied in Korean cultural education, this study would explore a more comprehensible teaching-learning method for Chinese advanced Korean learners. Using the cultural contents contained in the classic novel 「Hong Gil-Dongjeon」 is used to present the concrete design of the Korean culture education class. Before that, the learning goals of Korean culture education using 「Hong Gil-Dongjeon」 will be set, and the method of Korean culture education will be presented according to them. In order to implement Korean culture education, firstly, scenes with high literary quality should be extracted from the work. Considering this, scenes that reveal the traditional ideology of loyalty and filial piety and relief from the poor are selected in 「Hong Gil-Dongjeon」. In this scene, the culture of 'loyalty, filial piety' of the Joseon Dynasty in Korea and the social image of the Joseon Dynasty can be seen. Therefore, Chinese advanced Korean learners can feel the differences and commonalities between Korean culture and Chinese culture by using this culture. Also, by using the video material of 「Hong Gil-Dongjeon」which can be applied in Korean cultural education, this study would explore a more comprehensible teaching-learning method for Chinese advanced Korean learners. This study focused on improving the educational materials of Korean culture education suitable for Chinese advanced Korean learners by using Korean classical literature works. By using 「Hong Gil-Dongjeon」 the method to improve Korean culture education materials for them will be suggested, which allows advanced Chinese learners of the Korean language to learning Korean culture excitingly. This thesis has excellent significance in supplementing the current status of Korean cultural education conducted without considering the Korean language level of Chinese learners. Moreover, in this study, it is hoped that the cultural education method using 「Hong Gil-Dongjeon」 can be helpful for Korean culture education using classical novels in the future. Key words: Chinese advanced Korean learners, Korean culture education, Korean classic novels, loyalty, filial piety, poverty relief, and society in the Joseon Dynasty
This study aims to find educational materials that can effectively educate Korean culture to advanced Korean learners in China and suggest utilising the classic novel 「Hong Gil-Dongjeon」. This study will be conducted to satisfy the needs of advanced Chinese learners of Korean who want to reach a higher level of understanding of Korean culture in the context of increasing interest in cultural education in Korean education. As research results in various fields related to Korean culture education continue to pour in, the voices of researchers that the role of cultural education should be raised in Korean language education are growing. Among them, the number of education cases through classical literature has increased. Therefore, following this development, it is necessary to prepare a more effective class model in primary cultural education rather than classic Korean literature. Language and culture are inextricably linked. Culture could be acquired through language education, and language could be gained through cultural education. Culture is a vital part of learning a second language. Intercultural communication and understanding are necessary to communicate between languages. Therefore, cultural education can be an essential part of Korean language education. In order for foreign learners to successfully learn Korean, they must contact Koreans and Korean society, understand their values, and critically accept their lifestyle. To achieve the goals of Korean culture education, adopting classical novels like classic works of literature is an effective way to approach the culture of the target language and arouse interest in learning in the Korean cultural education curriculum. Therefore, the Korean classic literary work 「Hong Gil-Dongjeon」 was selected and the cultural representativeness of 「Hong Gil-dong Jeo n」 was discussed. 「Hong Gil-Dongjeon」 is divided into hard edition, complete edition, and manuscript. In addition, the modern version and the commentary are divided. This thesis was selected as 「Hong Gil-Dongjeo n」 written by Heo Gyun because it looks for educational materials suitable for the level of Korean language learners in China. Furthermore, this text presented the possibility of seeking a model for Korean culture education classes by using 「Hong Gil-Dongjeon」 written by Gyun Heo. Moreover, through 「Hong Gil-dong」, this essay looked at the social structure of the Joseon Dynasty and the values of Koreans from two perspectives. Using the cultural contents contained in the classic novel 「Hong Gil-Dongjeon」 is used to present the concrete design of the Korean culture education class. Before that, the learning goals of Korean culture education using 「Hong Gil-Dongjeon」 will be set, and the method of Korean culture education will be presented according to them. In order to implement Korean culture education, firstly, scenes with high literary quality should be extracted from the work. Considering this, scenes that reveal the traditional ideology of loyalty and filial piety and relief from the poor are selected in 「Hong Gil-Dongjeon」. In this scene, the culture of 'loyalty, filial piety' of the Joseon Dynasty in Korea and the social image of the Joseon Dynasty can be seen. Therefore, Chinese advanced Korean learners can feel the differences and commonalities between Korean and Chinese cultures by using this culture. Also, by using the video material of 「Hong Gil-Dongjeon」which can be applied in Korean cultural education, this study would explore a more comprehensible teaching-learning method for Chinese advanced Korean learners. Using the cultural contents contained in the classic novel 「Hong Gil-Dongjeon」 is used to present the concrete design of the Korean culture education class. Before that, the learning goals of Korean culture education using 「Hong Gil-Dongjeon」 will be set, and the method of Korean culture education will be presented according to them. In order to implement Korean culture education, firstly, scenes with high literary quality should be extracted from the work. Considering this, scenes that reveal the traditional ideology of loyalty and filial piety and relief from the poor are selected in 「Hong Gil-Dongjeon」. In this scene, the culture of 'loyalty, filial piety' of the Joseon Dynasty in Korea and the social image of the Joseon Dynasty can be seen. Therefore, Chinese advanced Korean learners can feel the differences and commonalities between Korean culture and Chinese culture by using this culture. Also, by using the video material of 「Hong Gil-Dongjeon」which can be applied in Korean cultural education, this study would explore a more comprehensible teaching-learning method for Chinese advanced Korean learners. This study focused on improving the educational materials of Korean culture education suitable for Chinese advanced Korean learners by using Korean classical literature works. By using 「Hong Gil-Dongjeon」 the method to improve Korean culture education materials for them will be suggested, which allows advanced Chinese learners of the Korean language to learning Korean culture excitingly. This thesis has excellent significance in supplementing the current status of Korean cultural education conducted without considering the Korean language level of Chinese learners. Moreover, in this study, it is hoped that the cultural education method using 「Hong Gil-Dongjeon」 can be helpful for Korean culture education using classical novels in the future. Key words: Chinese advanced Korean learners, Korean culture education, Korean classic novels, loyalty, filial piety, poverty relief, and society in the Joseon Dynasty
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