본 연구의 목적은 교직원회의 민주적 의사결정에 대한 많은 고민을 한 교사들이 생각한 교직원회의 민주적 의사결정 실태와 저해 요인을 파악하고 교직원회에서 민주적 의사결정을 하기 위한 개선 방안을 제시하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 연구를 진행했으며, 연구 문제에 대한 충분한 경험을 제공할 수 있는 참여자들을 목적 표집 방법을 활용해 선정하였다. 연구 문제에 대한 깊은 고민을 한 교직원을 선정하기 위해 노력하였고 연구를 진행하는 연구 참여 학교에서 3년 이상 근무한 교직원을 선정하려고 하였으며 최대한의 다양성을 확보할 수 있도록 연구자를 선정하였다. 자료 분석에는 사용이 용이하고 다양한 ...
본 연구의 목적은 교직원회의 민주적 의사결정에 대한 많은 고민을 한 교사들이 생각한 교직원회의 민주적 의사결정 실태와 저해 요인을 파악하고 교직원회에서 민주적 의사결정을 하기 위한 개선 방안을 제시하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 연구를 진행했으며, 연구 문제에 대한 충분한 경험을 제공할 수 있는 참여자들을 목적 표집 방법을 활용해 선정하였다. 연구 문제에 대한 깊은 고민을 한 교직원을 선정하기 위해 노력하였고 연구를 진행하는 연구 참여 학교에서 3년 이상 근무한 교직원을 선정하려고 하였으며 최대한의 다양성을 확보할 수 있도록 연구자를 선정하였다. 자료 분석에는 사용이 용이하고 다양한 질적 자료 분석에 응용이 가능한 반복적 비교분석법을 활용하였으며, 개방 코딩, 범주화, 범주 확인의 절차를 따라 연구의 신뢰성, 타당성, 윤리성을 확보하고자 하였다. 연구 결과 학교 운영의 주요 사안에 대한 의사결정이 교직원 전체가 참여하는 교직원회에서 이루어지기 보다는 관리자 혼자서 결정, 일부와의 논의 후 결정, 부장회의에서 결정되는 등 소수에 의해 주요 사안이 결정되고 있었다. 또한, 교직원회의 의사결정 기능은 부장회의가 담당하고 있었으며, 교직원회는 단순히 안내 사항을 전달하는 방식으로 운영되고 있었고, 교직원회에서 교직원의 의견 개진이 부진하였다. 다음으로 교직원회의 민주적 의사결정을 저해하는 요인은 관리자의 일방적인 의사결정, 관리자와 교사 간의 감정적인 대립과 관련한 관리자 요인, 교사들의 의견 개진 부진과 이기주의, 편의주의, 무관심과 토론 문화와 관련한 교사 요인, 공간적 요인·시간적 요인과 관련한 배경 요인이 있었다. 마지막으로 교직원회에서 민주적 의사결정을 하기 위한 개선 방안으로는 관리자는 허용적인 마인드를 가지고 적극적인 의견 수렴 의지를 가져야 하며, 교사는 교직원 간의 많은 소통의 기회를 통해 친밀한 관계를 형성하고 건강한 토론 문화를 형성하기 위해 노력해야 한다. 또한, 교직원회의 안건을 사전 제시하여야 하고 상호 원활한 논의를 위해 서로를 마주볼 수 있는 원탁에서 교직원회를 진행하여야 하며 시간이 부족할 경우 임시 교직원회를 활용해야 한다.
본 연구의 목적은 교직원회의 민주적 의사결정에 대한 많은 고민을 한 교사들이 생각한 교직원회의 민주적 의사결정 실태와 저해 요인을 파악하고 교직원회에서 민주적 의사결정을 하기 위한 개선 방안을 제시하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 연구를 진행했으며, 연구 문제에 대한 충분한 경험을 제공할 수 있는 참여자들을 목적 표집 방법을 활용해 선정하였다. 연구 문제에 대한 깊은 고민을 한 교직원을 선정하기 위해 노력하였고 연구를 진행하는 연구 참여 학교에서 3년 이상 근무한 교직원을 선정하려고 하였으며 최대한의 다양성을 확보할 수 있도록 연구자를 선정하였다. 자료 분석에는 사용이 용이하고 다양한 질적 자료 분석에 응용이 가능한 반복적 비교분석법을 활용하였으며, 개방 코딩, 범주화, 범주 확인의 절차를 따라 연구의 신뢰성, 타당성, 윤리성을 확보하고자 하였다. 연구 결과 학교 운영의 주요 사안에 대한 의사결정이 교직원 전체가 참여하는 교직원회에서 이루어지기 보다는 관리자 혼자서 결정, 일부와의 논의 후 결정, 부장회의에서 결정되는 등 소수에 의해 주요 사안이 결정되고 있었다. 또한, 교직원회의 의사결정 기능은 부장회의가 담당하고 있었으며, 교직원회는 단순히 안내 사항을 전달하는 방식으로 운영되고 있었고, 교직원회에서 교직원의 의견 개진이 부진하였다. 다음으로 교직원회의 민주적 의사결정을 저해하는 요인은 관리자의 일방적인 의사결정, 관리자와 교사 간의 감정적인 대립과 관련한 관리자 요인, 교사들의 의견 개진 부진과 이기주의, 편의주의, 무관심과 토론 문화와 관련한 교사 요인, 공간적 요인·시간적 요인과 관련한 배경 요인이 있었다. 마지막으로 교직원회에서 민주적 의사결정을 하기 위한 개선 방안으로는 관리자는 허용적인 마인드를 가지고 적극적인 의견 수렴 의지를 가져야 하며, 교사는 교직원 간의 많은 소통의 기회를 통해 친밀한 관계를 형성하고 건강한 토론 문화를 형성하기 위해 노력해야 한다. 또한, 교직원회의 안건을 사전 제시하여야 하고 상호 원활한 논의를 위해 서로를 마주볼 수 있는 원탁에서 교직원회를 진행하여야 하며 시간이 부족할 경우 임시 교직원회를 활용해야 한다.
The purpose of this study is to identify the current state of democratic decision-making in a faculty conference and the factors hindering it, as thought by teachers who had a lot of concerns about the democratic decision-making of a faculty conference, and to suggest an improvement plan for the dem...
The purpose of this study is to identify the current state of democratic decision-making in a faculty conference and the factors hindering it, as thought by teachers who had a lot of concerns about the democratic decision-making of a faculty conference, and to suggest an improvement plan for the democratic decision-making of a faculty conference. To achieve this research objective, this study conducted research using a qualitative research method, and participants who could provide sufficient experience for the research problem were selected using the objective sampling method. Efforts were made to select faculty members who had deep thought about the research problem, and faculty members who had worked at the research participating school for more than 3 years were selected, and researchers were selected to ensure maximum diversity. An easy-to-use and iterative comparative analysis method that can be applied to various qualitative data analysis was used for data analysis, and the reliability, validity, and ethics of the study were secured by following the procedures of open coding, categorization, and category confirmation. As a result of the study, the decision-making on major issues of school operation was decided by a few, such as the manager alone, after discussion with some, and at the head of the department meeting, rather than being made by the faculty conference in which all faculty and staff participate. In addition, the decision-making function of the Faculty conference was in charge of the department head meeting, and the Faculty conference was operated in a way that simply delivered information. Next, the factors that hinder the democratic decision-making of the faculty conference are the manager's unilateral decision-making, the manager's factor related to the emotional confrontation between the manager and the teacher, the teachers' factors related to the poor expression of opinions and selfishness, convenienceism, indifference, and the discussion culture; There were background factors related to spatial and temporal factors. Lastly, as an improvement plan for democratic decision-making in the faculty and staff council, managers must have a permissive mind and a willingness to actively collect opinions, and teachers must form close relationships and healthy discussion culture through many communication opportunities between faculty and staff. should try to do In addition, the agenda for the faculty conference should be presented in advance, and the faculty conference should be held at a round table where they can face each other for smooth discussion. If time is insufficient, a temporary faculty conference should be used.
The purpose of this study is to identify the current state of democratic decision-making in a faculty conference and the factors hindering it, as thought by teachers who had a lot of concerns about the democratic decision-making of a faculty conference, and to suggest an improvement plan for the democratic decision-making of a faculty conference. To achieve this research objective, this study conducted research using a qualitative research method, and participants who could provide sufficient experience for the research problem were selected using the objective sampling method. Efforts were made to select faculty members who had deep thought about the research problem, and faculty members who had worked at the research participating school for more than 3 years were selected, and researchers were selected to ensure maximum diversity. An easy-to-use and iterative comparative analysis method that can be applied to various qualitative data analysis was used for data analysis, and the reliability, validity, and ethics of the study were secured by following the procedures of open coding, categorization, and category confirmation. As a result of the study, the decision-making on major issues of school operation was decided by a few, such as the manager alone, after discussion with some, and at the head of the department meeting, rather than being made by the faculty conference in which all faculty and staff participate. In addition, the decision-making function of the Faculty conference was in charge of the department head meeting, and the Faculty conference was operated in a way that simply delivered information. Next, the factors that hinder the democratic decision-making of the faculty conference are the manager's unilateral decision-making, the manager's factor related to the emotional confrontation between the manager and the teacher, the teachers' factors related to the poor expression of opinions and selfishness, convenienceism, indifference, and the discussion culture; There were background factors related to spatial and temporal factors. Lastly, as an improvement plan for democratic decision-making in the faculty and staff council, managers must have a permissive mind and a willingness to actively collect opinions, and teachers must form close relationships and healthy discussion culture through many communication opportunities between faculty and staff. should try to do In addition, the agenda for the faculty conference should be presented in advance, and the faculty conference should be held at a round table where they can face each other for smooth discussion. If time is insufficient, a temporary faculty conference should be used.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.