사족(畲族)은 중국 남쪽 지방의 산지를 중심으로 농업에 종사하며 살아온 소수민족 가운데 하나로서, 그들 자신만의 언어는 있지만, 문자를 가지고 있지는 못하다. 따라서 사족 민요는 사족 문화를 기록하고 계승하는 중요한 매체로서, 사족의 지혜를 담고 있을 뿐만 아니라, 사족인들의 일상생활 속에서 오락, 사교, 교육 등의 다양한 기능을 수행해 오고 있다. 오랫동안 수많은 음악인들에 의해 사족 민요가 수집·정리되어 현재 수십 편의 사족 민요집이 출판되어 보호와 전승, 그리고 연구에 귀중한 자료로 제공되고 있다. 사족 민요에 대한 연구는 최근에 이르러 비교적 괄목할 만한 성과를 거두고 있지만, 보다 상세하고 깊이 있는 연구는 상대적으로 미흡한 편이다. 사족 민요는 2006년 국가 무형문화재로 등재되어 국가적 차원에서 보호받고 있지만, 사족의 언어 소멸과 보호 조치 미흡, 그리고 사족인들의 의식 부재 등으로 인해 전승과 보호 측면에서 커다란 문제점에 봉착해 있는 상황이다. 그러나 민요라는 것은 인간의 일상생활로부터 승화된 언어의 결정체이자 감정의 집합체인 까닭에, 그 내면에 담겨있는 풍부한 문화적 가치로 인해 우리는 민요의 전승과 보호에 대한 필요성을 가지게 된다. 그러므로 민요예술과 그 문화에 대한 연구는 반드시 음악인들이 관심을 가지고, 깊이 있게 다루어야 하는 분야라고 할 수 있다. 본 연구는 인류학적 관점에서 사족 민요예술과 그에 담겨 있는 문화적 가치를 연구 대상으로, 문화의 변천이론과 관련 음악(민족)이론을 활용해 사족 민요문화의 발전과 그 변천에 대한 규칙성을 밝히는 동시에, 사족 민요의 이론적 체계를 살펴봄으로써 사족 민요예술 속에 내포된 문화적 가치와 현대 음악의 발전에 대한 시사점을 파악하는데 그 목적을 두고자 한다. 또한 이를 통해 세계화 추세에 따른 민요예술의 다양성 보호·계승·개발에 대한 새로운 방안을 모색해 봄으로써 세계 문화의 발전에 대한 공헌과 중국 소수민족 음악의 연구 영역 확대, 그리고 계승과 발전의 토대를 마련해 보고자 하였다. 먼저 제1장은 본 연구의 배경과 연구 목적을 제시하고, 기존에 발표된 선행 연구 자료의 수집과 분석을 토대로 인류학적 이론과 문화의 변천이론, 그리고 음악(민족)이론 등의 측면에서 연구 방법을 다루었다. 그다음 제2장에서는 인문학적 측면에서 사족의 역사와 민족의 형성, 분포 특징, 민족 신앙과 언어 등의 세 가지 측면에서 사족 민요의 유전 배경을 살펴보았다. 그리고 이를 통해 사족 민요예술이 노동 활동에 수반되어 전승되어 왔을 뿐만 아니라, 사족 사회의 다양한 민속 활동과 사족의 무용과 상호 융합되어 발전되어 왔다는 사실을 밝혔다. 또한 사족 민요는 시대적 흐름 속에서 문화의 변천에 따라 사회적 상황을 반영하였으며, 다른 민족(한족)의 문화를 흡수·융합함으로써 새로운 발전을 모색하였는데, 이 역시 사회 발전의 중요한 산물이라고 할 수 있다. 이어서 제3장에서는 음악 인류학의 중요한 연구 방법 가운데 하나인 현장 조사 방법을 활용하여 사족 민요의 현황을 객관적인 측면에서 사실적으로 기록하였는데, 이 과정에서 사족 민요의 문화적 가치를 새롭게 발견하고 이해할 수 있었다. 현장 조사를 통해 수집된 내용은 주로 명절 축제, 혼례 의식과 관련된 민요의 현황, 그리고 민요 전승자, 사족을 대표하는 작곡가 등과 관련된 자료와 현지 음악인들에 대한 인터뷰를 통해 사족 민요의 현황을 고찰하였다. 제4장은 사족 민요의 현장 조사 및 관련 문헌에 근거하여, 사족 민요의 선법(旋法), 가사, 창작 및 창법의 특징 등 네 가지 측면에서 사족 민요의 예술적 특징, 즉 사족 민요의 곡체 구조, 선율, 장단, 리듬 등 고유한 음악적 특징 등을 분석하였다. 제5장에서는 인문학적 접근 방법을 동원하여 사족 민요의 탄생과 배경, 발전 과정, 그리고 그 안에 내포된 음악예술의 발전 규칙성을 비롯한 문화적 가치와 의미 등을 분석함으로써, 사족 민요가 전통을 계승하고 발전하는 과정 속에서 한족의 영향을 받아 점차 ...
사족(畲族)은 중국 남쪽 지방의 산지를 중심으로 농업에 종사하며 살아온 소수민족 가운데 하나로서, 그들 자신만의 언어는 있지만, 문자를 가지고 있지는 못하다. 따라서 사족 민요는 사족 문화를 기록하고 계승하는 중요한 매체로서, 사족의 지혜를 담고 있을 뿐만 아니라, 사족인들의 일상생활 속에서 오락, 사교, 교육 등의 다양한 기능을 수행해 오고 있다. 오랫동안 수많은 음악인들에 의해 사족 민요가 수집·정리되어 현재 수십 편의 사족 민요집이 출판되어 보호와 전승, 그리고 연구에 귀중한 자료로 제공되고 있다. 사족 민요에 대한 연구는 최근에 이르러 비교적 괄목할 만한 성과를 거두고 있지만, 보다 상세하고 깊이 있는 연구는 상대적으로 미흡한 편이다. 사족 민요는 2006년 국가 무형문화재로 등재되어 국가적 차원에서 보호받고 있지만, 사족의 언어 소멸과 보호 조치 미흡, 그리고 사족인들의 의식 부재 등으로 인해 전승과 보호 측면에서 커다란 문제점에 봉착해 있는 상황이다. 그러나 민요라는 것은 인간의 일상생활로부터 승화된 언어의 결정체이자 감정의 집합체인 까닭에, 그 내면에 담겨있는 풍부한 문화적 가치로 인해 우리는 민요의 전승과 보호에 대한 필요성을 가지게 된다. 그러므로 민요예술과 그 문화에 대한 연구는 반드시 음악인들이 관심을 가지고, 깊이 있게 다루어야 하는 분야라고 할 수 있다. 본 연구는 인류학적 관점에서 사족 민요예술과 그에 담겨 있는 문화적 가치를 연구 대상으로, 문화의 변천이론과 관련 음악(민족)이론을 활용해 사족 민요문화의 발전과 그 변천에 대한 규칙성을 밝히는 동시에, 사족 민요의 이론적 체계를 살펴봄으로써 사족 민요예술 속에 내포된 문화적 가치와 현대 음악의 발전에 대한 시사점을 파악하는데 그 목적을 두고자 한다. 또한 이를 통해 세계화 추세에 따른 민요예술의 다양성 보호·계승·개발에 대한 새로운 방안을 모색해 봄으로써 세계 문화의 발전에 대한 공헌과 중국 소수민족 음악의 연구 영역 확대, 그리고 계승과 발전의 토대를 마련해 보고자 하였다. 먼저 제1장은 본 연구의 배경과 연구 목적을 제시하고, 기존에 발표된 선행 연구 자료의 수집과 분석을 토대로 인류학적 이론과 문화의 변천이론, 그리고 음악(민족)이론 등의 측면에서 연구 방법을 다루었다. 그다음 제2장에서는 인문학적 측면에서 사족의 역사와 민족의 형성, 분포 특징, 민족 신앙과 언어 등의 세 가지 측면에서 사족 민요의 유전 배경을 살펴보았다. 그리고 이를 통해 사족 민요예술이 노동 활동에 수반되어 전승되어 왔을 뿐만 아니라, 사족 사회의 다양한 민속 활동과 사족의 무용과 상호 융합되어 발전되어 왔다는 사실을 밝혔다. 또한 사족 민요는 시대적 흐름 속에서 문화의 변천에 따라 사회적 상황을 반영하였으며, 다른 민족(한족)의 문화를 흡수·융합함으로써 새로운 발전을 모색하였는데, 이 역시 사회 발전의 중요한 산물이라고 할 수 있다. 이어서 제3장에서는 음악 인류학의 중요한 연구 방법 가운데 하나인 현장 조사 방법을 활용하여 사족 민요의 현황을 객관적인 측면에서 사실적으로 기록하였는데, 이 과정에서 사족 민요의 문화적 가치를 새롭게 발견하고 이해할 수 있었다. 현장 조사를 통해 수집된 내용은 주로 명절 축제, 혼례 의식과 관련된 민요의 현황, 그리고 민요 전승자, 사족을 대표하는 작곡가 등과 관련된 자료와 현지 음악인들에 대한 인터뷰를 통해 사족 민요의 현황을 고찰하였다. 제4장은 사족 민요의 현장 조사 및 관련 문헌에 근거하여, 사족 민요의 선법(旋法), 가사, 창작 및 창법의 특징 등 네 가지 측면에서 사족 민요의 예술적 특징, 즉 사족 민요의 곡체 구조, 선율, 장단, 리듬 등 고유한 음악적 특징 등을 분석하였다. 제5장에서는 인문학적 접근 방법을 동원하여 사족 민요의 탄생과 배경, 발전 과정, 그리고 그 안에 내포된 음악예술의 발전 규칙성을 비롯한 문화적 가치와 의미 등을 분석함으로써, 사족 민요가 전통을 계승하고 발전하는 과정 속에서 한족의 영향을 받아 점차 문화 변용(acculturation) 문화 변용은 두 문화 간의 상호작용으로 일어나는 문화 변동이라고 할 수 있다. 즉 서로 다른 두 문화 체계의 접촉으로 문화 요소가 전파되어 새로운 양식의 문화로 변화되는 과정이나 그 결과를 말한다. 이 이루어졌다는 사실을 발견하게 되었다. 하지만 사족 민요가 오랜 세월 동안 전승·발전되어 오고 있음에도 불구하고, 현재 이에 관한 학계의 연구는 상대적으로 매우 미흡을 실정에 놓여 있다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이 점에 초점을 맞추어, 역사와 사회 변혁에 따른 사족 민요예술의 변천, 즉 창작 환경의 변화, 가사 내용의 변화, 기능적인 역할의 변화 등을 중점적으로 논의하였으며, 또한 그 변화와 변천 원인에 대한 분석을 통해 다음과 같이 네 가지 접근 방법에 의거하여 결론을 도출하였다. 첫 번째는 사회 발전의 과정 속에서 발생하는 문화의 접변 문제에 대해 논의하였으며, 두 번째는 문화 창조와 발전에 관여하는 국가적 역할의 중요성을 살펴보았다. 세 번째는 국가의 무형문화유산 지정 정책에 따른 사족 민요에 대한 사람들의 인식 변화에 대해 논의하였다. 사족 민요를 통해 세계를 인지하고, 그 문화적 발전 가치를 탐구해 오늘날까지 계승·발전시켜 온 사족 민요의 문화적 요소와 예술적 가치관, 그리고 예술적 특징 등을 살펴볼 수 있다. 따라서 본 장에서 다음과 같이 네 가지 측면에서 사족 민요의 문화적 가치를 살펴보았다. 첫 번째는 사족 민요에 함축된 민족적 정신 가치를 살펴보고, 두 번째는 사족의 사회적 변화 속에서 민요에 투영된 삶의 가치를 살펴보았다. 그리고 세 번째는 사족 민요 속에 반영되어 있는 다양한 미적 가치를 살펴보았으며, 네 번째는 사족 민요 속에 내포되어 음악적 예술 가치를 살펴보았다. 제6장에서는 위에서 언급한 사족 민요의 인문적 배경, 예술적 특징, 예술적 변천, 문화적 가치 등을 토대로, 사족 민요예술의 보호와 전승에 대한 방법을 모색해 보고, 그 구체적인 방안을 제시하였다. 또한 이를 위해 먼저 한국, 일본 등 선진국의 민요예술 문화, 무형문화재 보호와 성공 사례를 비롯해 중국 귀주성 동족(侗族)의 동족대가(侗族大歌), 중국에 거주하는 조선족의 음악, 중국 섬서성 북부 지역의 민요 성공 사례를 분석해 보고, 사족 민요가 직면하고 있는 여러 가지 문제점의 원인을 규명하는 동시에, 이에 대한 해결 방안으로 단계적 발전 방안과 구체적인 정책 마련을 제시하였다. 위에서 언급한 연구 분석을 통해 사족이 오랫동안 계승·발전시켜 온 민요예술의 이론적 체계를 구체적으로 살펴봄으로써, 이론적 측면에서 역사적 문헌과 기록이 부족한 사족 민요의 음악적 예술성에 대한 연구 접근 방법과 이론적 토대를 보완하였다는 점에서 의미가 있다. 또한 현대 사회의 급격하는 변화 속에서 사족 민요가 현재 직면하고 있는 여러 가지 문제점을 분석하고, 보호와 전승이라는 측면에서 대책과 효과적인 전승 방안을 모색하여, 시사점을 제시했다는 것에서 본 논문의 가치와 의의를 찾을 수 있을 것이다. 향후 더 많은 자료의 발굴과 보다 깊이 있는 연구를 통해, 사족 민요예술이 오랫동안 전승되고 발전되어 나가기를 기대해 본다.
사족(畲族)은 중국 남쪽 지방의 산지를 중심으로 농업에 종사하며 살아온 소수민족 가운데 하나로서, 그들 자신만의 언어는 있지만, 문자를 가지고 있지는 못하다. 따라서 사족 민요는 사족 문화를 기록하고 계승하는 중요한 매체로서, 사족의 지혜를 담고 있을 뿐만 아니라, 사족인들의 일상생활 속에서 오락, 사교, 교육 등의 다양한 기능을 수행해 오고 있다. 오랫동안 수많은 음악인들에 의해 사족 민요가 수집·정리되어 현재 수십 편의 사족 민요집이 출판되어 보호와 전승, 그리고 연구에 귀중한 자료로 제공되고 있다. 사족 민요에 대한 연구는 최근에 이르러 비교적 괄목할 만한 성과를 거두고 있지만, 보다 상세하고 깊이 있는 연구는 상대적으로 미흡한 편이다. 사족 민요는 2006년 국가 무형문화재로 등재되어 국가적 차원에서 보호받고 있지만, 사족의 언어 소멸과 보호 조치 미흡, 그리고 사족인들의 의식 부재 등으로 인해 전승과 보호 측면에서 커다란 문제점에 봉착해 있는 상황이다. 그러나 민요라는 것은 인간의 일상생활로부터 승화된 언어의 결정체이자 감정의 집합체인 까닭에, 그 내면에 담겨있는 풍부한 문화적 가치로 인해 우리는 민요의 전승과 보호에 대한 필요성을 가지게 된다. 그러므로 민요예술과 그 문화에 대한 연구는 반드시 음악인들이 관심을 가지고, 깊이 있게 다루어야 하는 분야라고 할 수 있다. 본 연구는 인류학적 관점에서 사족 민요예술과 그에 담겨 있는 문화적 가치를 연구 대상으로, 문화의 변천이론과 관련 음악(민족)이론을 활용해 사족 민요문화의 발전과 그 변천에 대한 규칙성을 밝히는 동시에, 사족 민요의 이론적 체계를 살펴봄으로써 사족 민요예술 속에 내포된 문화적 가치와 현대 음악의 발전에 대한 시사점을 파악하는데 그 목적을 두고자 한다. 또한 이를 통해 세계화 추세에 따른 민요예술의 다양성 보호·계승·개발에 대한 새로운 방안을 모색해 봄으로써 세계 문화의 발전에 대한 공헌과 중국 소수민족 음악의 연구 영역 확대, 그리고 계승과 발전의 토대를 마련해 보고자 하였다. 먼저 제1장은 본 연구의 배경과 연구 목적을 제시하고, 기존에 발표된 선행 연구 자료의 수집과 분석을 토대로 인류학적 이론과 문화의 변천이론, 그리고 음악(민족)이론 등의 측면에서 연구 방법을 다루었다. 그다음 제2장에서는 인문학적 측면에서 사족의 역사와 민족의 형성, 분포 특징, 민족 신앙과 언어 등의 세 가지 측면에서 사족 민요의 유전 배경을 살펴보았다. 그리고 이를 통해 사족 민요예술이 노동 활동에 수반되어 전승되어 왔을 뿐만 아니라, 사족 사회의 다양한 민속 활동과 사족의 무용과 상호 융합되어 발전되어 왔다는 사실을 밝혔다. 또한 사족 민요는 시대적 흐름 속에서 문화의 변천에 따라 사회적 상황을 반영하였으며, 다른 민족(한족)의 문화를 흡수·융합함으로써 새로운 발전을 모색하였는데, 이 역시 사회 발전의 중요한 산물이라고 할 수 있다. 이어서 제3장에서는 음악 인류학의 중요한 연구 방법 가운데 하나인 현장 조사 방법을 활용하여 사족 민요의 현황을 객관적인 측면에서 사실적으로 기록하였는데, 이 과정에서 사족 민요의 문화적 가치를 새롭게 발견하고 이해할 수 있었다. 현장 조사를 통해 수집된 내용은 주로 명절 축제, 혼례 의식과 관련된 민요의 현황, 그리고 민요 전승자, 사족을 대표하는 작곡가 등과 관련된 자료와 현지 음악인들에 대한 인터뷰를 통해 사족 민요의 현황을 고찰하였다. 제4장은 사족 민요의 현장 조사 및 관련 문헌에 근거하여, 사족 민요의 선법(旋法), 가사, 창작 및 창법의 특징 등 네 가지 측면에서 사족 민요의 예술적 특징, 즉 사족 민요의 곡체 구조, 선율, 장단, 리듬 등 고유한 음악적 특징 등을 분석하였다. 제5장에서는 인문학적 접근 방법을 동원하여 사족 민요의 탄생과 배경, 발전 과정, 그리고 그 안에 내포된 음악예술의 발전 규칙성을 비롯한 문화적 가치와 의미 등을 분석함으로써, 사족 민요가 전통을 계승하고 발전하는 과정 속에서 한족의 영향을 받아 점차 문화 변용(acculturation) 문화 변용은 두 문화 간의 상호작용으로 일어나는 문화 변동이라고 할 수 있다. 즉 서로 다른 두 문화 체계의 접촉으로 문화 요소가 전파되어 새로운 양식의 문화로 변화되는 과정이나 그 결과를 말한다. 이 이루어졌다는 사실을 발견하게 되었다. 하지만 사족 민요가 오랜 세월 동안 전승·발전되어 오고 있음에도 불구하고, 현재 이에 관한 학계의 연구는 상대적으로 매우 미흡을 실정에 놓여 있다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이 점에 초점을 맞추어, 역사와 사회 변혁에 따른 사족 민요예술의 변천, 즉 창작 환경의 변화, 가사 내용의 변화, 기능적인 역할의 변화 등을 중점적으로 논의하였으며, 또한 그 변화와 변천 원인에 대한 분석을 통해 다음과 같이 네 가지 접근 방법에 의거하여 결론을 도출하였다. 첫 번째는 사회 발전의 과정 속에서 발생하는 문화의 접변 문제에 대해 논의하였으며, 두 번째는 문화 창조와 발전에 관여하는 국가적 역할의 중요성을 살펴보았다. 세 번째는 국가의 무형문화유산 지정 정책에 따른 사족 민요에 대한 사람들의 인식 변화에 대해 논의하였다. 사족 민요를 통해 세계를 인지하고, 그 문화적 발전 가치를 탐구해 오늘날까지 계승·발전시켜 온 사족 민요의 문화적 요소와 예술적 가치관, 그리고 예술적 특징 등을 살펴볼 수 있다. 따라서 본 장에서 다음과 같이 네 가지 측면에서 사족 민요의 문화적 가치를 살펴보았다. 첫 번째는 사족 민요에 함축된 민족적 정신 가치를 살펴보고, 두 번째는 사족의 사회적 변화 속에서 민요에 투영된 삶의 가치를 살펴보았다. 그리고 세 번째는 사족 민요 속에 반영되어 있는 다양한 미적 가치를 살펴보았으며, 네 번째는 사족 민요 속에 내포되어 음악적 예술 가치를 살펴보았다. 제6장에서는 위에서 언급한 사족 민요의 인문적 배경, 예술적 특징, 예술적 변천, 문화적 가치 등을 토대로, 사족 민요예술의 보호와 전승에 대한 방법을 모색해 보고, 그 구체적인 방안을 제시하였다. 또한 이를 위해 먼저 한국, 일본 등 선진국의 민요예술 문화, 무형문화재 보호와 성공 사례를 비롯해 중국 귀주성 동족(侗族)의 동족대가(侗族大歌), 중국에 거주하는 조선족의 음악, 중국 섬서성 북부 지역의 민요 성공 사례를 분석해 보고, 사족 민요가 직면하고 있는 여러 가지 문제점의 원인을 규명하는 동시에, 이에 대한 해결 방안으로 단계적 발전 방안과 구체적인 정책 마련을 제시하였다. 위에서 언급한 연구 분석을 통해 사족이 오랫동안 계승·발전시켜 온 민요예술의 이론적 체계를 구체적으로 살펴봄으로써, 이론적 측면에서 역사적 문헌과 기록이 부족한 사족 민요의 음악적 예술성에 대한 연구 접근 방법과 이론적 토대를 보완하였다는 점에서 의미가 있다. 또한 현대 사회의 급격하는 변화 속에서 사족 민요가 현재 직면하고 있는 여러 가지 문제점을 분석하고, 보호와 전승이라는 측면에서 대책과 효과적인 전승 방안을 모색하여, 시사점을 제시했다는 것에서 본 논문의 가치와 의의를 찾을 수 있을 것이다. 향후 더 많은 자료의 발굴과 보다 깊이 있는 연구를 통해, 사족 민요예술이 오랫동안 전승되고 발전되어 나가기를 기대해 본다.
The She nationality is an ethnic minority living in the mountainous areas of southern China. It has its own language but no written words. The She folk songs are the carrier and core of inheriting the She culture. They have multiple functions, such as entertainment, social networking, educating peop...
The She nationality is an ethnic minority living in the mountainous areas of southern China. It has its own language but no written words. The She folk songs are the carrier and core of inheriting the She culture. They have multiple functions, such as entertainment, social networking, educating people,etc.in the traditional life of the She people. They are treasure houses rich in philosophy and diverse knowledge. For many years, the majority of musicians have been being committed to collecting and sorting out She folk songs. So far, dozens of collections for She folk songs have been published, leaving precious materials for the protection and inheritance of She folk songs. And the study of She folk songs has achieved fruits in recent years. However, there is still a relative lack of deeper exploration. Although She folk songs were selected as the National Intangible Cultural Heritage in 2006, their current situation of inheritance and protection lacks innovation and diversity because of the loss of the She nationality’s original context, the outdated protection measures, the She people’s weak protection consciousness, which is to be thought-provoking. Folk songs, coming from life, are the sublimation of language and the condensation of emotion. Therefore, the rich cultural landscape behind them are the true meaning of folk songs’ inheritance. Obviously, the exploration of folk songs art and culture should be what the musicians focus on. This paper takes "She folk song art and its culture" as its research foothold. From the perspective of musical anthropology, this paper, taking the She folk songs art as the breakthrough point by applying the methods of Cultural Change Theory and Music Culture Ethnography to reveal the basic laws of the development and change of She folk songs art and culture, systematically presents and explains how the profound humanistic connotation and humanistic value contained in the art of She folk songs enlighten our contemporary music life. Through the unique exploration, the research in this paper expects to enrich the diversity of world culture and the current research results of ethnic minority folk music, and tries to provide feasible suggestions and references for the protection, inheritance and development of its diversity under the trend of world economic and cultural globalization. At the same time, it also expects to promote the long-term development of She folk songs art and culture research. As the introduction, Chapter 1 proposes the background and the purpose of the study as well as the treatises or discourses done by the forerunners, in which the research methods like Music Culture Ethnography, Cultural Change Theory, Cultural Change Theory, and so on are applied. Chapter 2 describes the cultural background of the She nationality, discussing the background of the existence of the She nationality folk songs from three aspects: the history and formation of the She nationality, the distribution characteristics and laws, the national belief and language, and further analyzes the historical development of the art of the She nationality folk songs, which leads to the conclusion that the She folk songs have been accompanied by the working life of the She people, which developed with the She folk customs and reflected the social appearance at that time. In the folk activities, the She folk songs and the She dance complement each other. At the same time, She folk songs keep pace with the times along with social changes in the process of cultural and historical development. On the basis of inheriting their own folk songs culture, learning from the continuous development of other ethnic (Han) cultures is an important reflection of social development. Chapter 3 mainly uses the important research method of Musical Anthropology - Field Investigation Method to truly and objectively record the remains of She folk songs. It mainly discusses the actual living environment of She folk songs based on the current situation of folk songs in festival celebrations and marriage customs, as well as interviews with folk songs inheritors and She representative composers. Through field investigation, people can witness the true charm of the original She folk songs and understand the true meaning of the art and culture of She folk songs. Chapter 4 expounds the musical structure, melody, beat and rhythm of She folk songs by sorting and analyzing a large number of folk songs. Summing up the characteristics of Tune-method of She folk songs, it summarizes, puts forward and explains the lyrics characteristics, singing characteristics and singing methods of She folk songs according to the historical development process of She folk songs, the field investigation of She folk songs and relevant literature, which also expounds the artistic characteristics of She folk songs from four aspects. From the perspective of cultural change, Chapter 5 analyzes the cultural background of She nationality and the process and law of the historical development of She folk songs art, and comes to the conclusion that it is gradually cultivated by Han nationality on the basis of inheriting its own folk songs culture. This paper makes up for the blank of the research on the changes of She folk songs art in the current study of She folk songs art, discusses the changes of She folk songs environment and subjectivity of She folk songs and the changes of She folk songs artistic function under the social reform, and analyzes the reasons for its changes. Firstly, it owes to the unconscious cultural acculturation under the continuous development of society. The second is the infiltration of the main cultural force of the state and the leading role of the She folk elite. Thirdly, under the influence of intangible cultural heritage policy, people's ideas have changed, resulting in changes in their views on She folk songs. The research on the change of She folk songs art has its own original significance. The cultural value of She folk songs is the significance of She folk songs, and She folk songs are also an important reference for She people's cognitive evaluation. Therefore, analyzing the cultural value of She folk songs has important value and significance for inheriting She folk songs. This paper explains the cultural value of She folk songs from four aspects. First, She folk songs show the value of national spirit; second, they reflect the pursuit of social progress and the value of a better life; third, the expression of multiple aesthetic values; fourth, they lead and guide the artistic value of She music culture. Chapter 6 mainly discusses the protection and inheritance of the art of She folk songs. The reason why we study the art and culture of She folk songs includes the cultural and historical background of She folk songs, the artistic characteristics, artistic changes and cultural values of She folk songs. The goal is to better protect and inherit the art of She folk songs. Hence, referring to the successful cases of the protection and inheritance of folk songs art and culture and "intangible cultural heritage" in developed countries such as South Korea and Japan, the successful cases of the protection and inheritance of Dong's "Dong Big Song" in Guizhou Province, China's Korean music and Northern Shanxi folk songs, this paper analyzes the current situation of the protection and inheritance of She folk songs art and culture, summarizes the achievements of She folk songs, dissects their facing problems and the causes, and forms top-level development plans and specific operable measures to guide the art of She folk songs to adapt to the new era, putting forward countermeasures and ideas for the cultural protection and inheritance of She folk songs under the contemporary situation, and further promoting the diversification of the inheritance and development of She folk songs. The research in the paper presents the unique theoretical system of folk songs art of the She nationality, and is a supplement to the study on the music culture of the She nationality that lacks historical records. It is of theoretical and historical importance. The in-depth study of She nationality music culture has enabled the She nationality music culture to be in a state of activation, trying to put forward countermeasures and ideas of the cultural protection and inheritance of She nationality folk songs under contemporary circumstances to make it develop smoothly, which has practical significance. It is hoped that through deep excavation and discussion of the folk songs art and culture of the She nationality, the research will bring a broader and more innovative research value. Hope that the She nationality folk songs art research will be continued in the future.
The She nationality is an ethnic minority living in the mountainous areas of southern China. It has its own language but no written words. The She folk songs are the carrier and core of inheriting the She culture. They have multiple functions, such as entertainment, social networking, educating people,etc.in the traditional life of the She people. They are treasure houses rich in philosophy and diverse knowledge. For many years, the majority of musicians have been being committed to collecting and sorting out She folk songs. So far, dozens of collections for She folk songs have been published, leaving precious materials for the protection and inheritance of She folk songs. And the study of She folk songs has achieved fruits in recent years. However, there is still a relative lack of deeper exploration. Although She folk songs were selected as the National Intangible Cultural Heritage in 2006, their current situation of inheritance and protection lacks innovation and diversity because of the loss of the She nationality’s original context, the outdated protection measures, the She people’s weak protection consciousness, which is to be thought-provoking. Folk songs, coming from life, are the sublimation of language and the condensation of emotion. Therefore, the rich cultural landscape behind them are the true meaning of folk songs’ inheritance. Obviously, the exploration of folk songs art and culture should be what the musicians focus on. This paper takes "She folk song art and its culture" as its research foothold. From the perspective of musical anthropology, this paper, taking the She folk songs art as the breakthrough point by applying the methods of Cultural Change Theory and Music Culture Ethnography to reveal the basic laws of the development and change of She folk songs art and culture, systematically presents and explains how the profound humanistic connotation and humanistic value contained in the art of She folk songs enlighten our contemporary music life. Through the unique exploration, the research in this paper expects to enrich the diversity of world culture and the current research results of ethnic minority folk music, and tries to provide feasible suggestions and references for the protection, inheritance and development of its diversity under the trend of world economic and cultural globalization. At the same time, it also expects to promote the long-term development of She folk songs art and culture research. As the introduction, Chapter 1 proposes the background and the purpose of the study as well as the treatises or discourses done by the forerunners, in which the research methods like Music Culture Ethnography, Cultural Change Theory, Cultural Change Theory, and so on are applied. Chapter 2 describes the cultural background of the She nationality, discussing the background of the existence of the She nationality folk songs from three aspects: the history and formation of the She nationality, the distribution characteristics and laws, the national belief and language, and further analyzes the historical development of the art of the She nationality folk songs, which leads to the conclusion that the She folk songs have been accompanied by the working life of the She people, which developed with the She folk customs and reflected the social appearance at that time. In the folk activities, the She folk songs and the She dance complement each other. At the same time, She folk songs keep pace with the times along with social changes in the process of cultural and historical development. On the basis of inheriting their own folk songs culture, learning from the continuous development of other ethnic (Han) cultures is an important reflection of social development. Chapter 3 mainly uses the important research method of Musical Anthropology - Field Investigation Method to truly and objectively record the remains of She folk songs. It mainly discusses the actual living environment of She folk songs based on the current situation of folk songs in festival celebrations and marriage customs, as well as interviews with folk songs inheritors and She representative composers. Through field investigation, people can witness the true charm of the original She folk songs and understand the true meaning of the art and culture of She folk songs. Chapter 4 expounds the musical structure, melody, beat and rhythm of She folk songs by sorting and analyzing a large number of folk songs. Summing up the characteristics of Tune-method of She folk songs, it summarizes, puts forward and explains the lyrics characteristics, singing characteristics and singing methods of She folk songs according to the historical development process of She folk songs, the field investigation of She folk songs and relevant literature, which also expounds the artistic characteristics of She folk songs from four aspects. From the perspective of cultural change, Chapter 5 analyzes the cultural background of She nationality and the process and law of the historical development of She folk songs art, and comes to the conclusion that it is gradually cultivated by Han nationality on the basis of inheriting its own folk songs culture. This paper makes up for the blank of the research on the changes of She folk songs art in the current study of She folk songs art, discusses the changes of She folk songs environment and subjectivity of She folk songs and the changes of She folk songs artistic function under the social reform, and analyzes the reasons for its changes. Firstly, it owes to the unconscious cultural acculturation under the continuous development of society. The second is the infiltration of the main cultural force of the state and the leading role of the She folk elite. Thirdly, under the influence of intangible cultural heritage policy, people's ideas have changed, resulting in changes in their views on She folk songs. The research on the change of She folk songs art has its own original significance. The cultural value of She folk songs is the significance of She folk songs, and She folk songs are also an important reference for She people's cognitive evaluation. Therefore, analyzing the cultural value of She folk songs has important value and significance for inheriting She folk songs. This paper explains the cultural value of She folk songs from four aspects. First, She folk songs show the value of national spirit; second, they reflect the pursuit of social progress and the value of a better life; third, the expression of multiple aesthetic values; fourth, they lead and guide the artistic value of She music culture. Chapter 6 mainly discusses the protection and inheritance of the art of She folk songs. The reason why we study the art and culture of She folk songs includes the cultural and historical background of She folk songs, the artistic characteristics, artistic changes and cultural values of She folk songs. The goal is to better protect and inherit the art of She folk songs. Hence, referring to the successful cases of the protection and inheritance of folk songs art and culture and "intangible cultural heritage" in developed countries such as South Korea and Japan, the successful cases of the protection and inheritance of Dong's "Dong Big Song" in Guizhou Province, China's Korean music and Northern Shanxi folk songs, this paper analyzes the current situation of the protection and inheritance of She folk songs art and culture, summarizes the achievements of She folk songs, dissects their facing problems and the causes, and forms top-level development plans and specific operable measures to guide the art of She folk songs to adapt to the new era, putting forward countermeasures and ideas for the cultural protection and inheritance of She folk songs under the contemporary situation, and further promoting the diversification of the inheritance and development of She folk songs. The research in the paper presents the unique theoretical system of folk songs art of the She nationality, and is a supplement to the study on the music culture of the She nationality that lacks historical records. It is of theoretical and historical importance. The in-depth study of She nationality music culture has enabled the She nationality music culture to be in a state of activation, trying to put forward countermeasures and ideas of the cultural protection and inheritance of She nationality folk songs under contemporary circumstances to make it develop smoothly, which has practical significance. It is hoped that through deep excavation and discussion of the folk songs art and culture of the She nationality, the research will bring a broader and more innovative research value. Hope that the She nationality folk songs art research will be continued in the future.
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