본 연구는 입원환자 보호자를 대상으로 호흡기 감염예방 수행도에 영향을 미치는 요인을 규명하여 호흡기 감염예방 수행도를 증진시키기 위해 기초자료를 제공하기 위한 서술적 조사연구이다. 본 연구는 2021년 8월 23일부터 9월 6일까지 대전시에 소재한 종합병원 입원환자 보호자 157명을 대상으로 본 연구의 목적을 설명하고 연구동의서를 작성한 후 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 기술통계, Independent t-test와 ANOVA, Pearson’s correlation coefficients, ...
본 연구는 입원환자 보호자를 대상으로 호흡기 감염예방 수행도에 영향을 미치는 요인을 규명하여 호흡기 감염예방 수행도를 증진시키기 위해 기초자료를 제공하기 위한 서술적 조사연구이다. 본 연구는 2021년 8월 23일부터 9월 6일까지 대전시에 소재한 종합병원 입원환자 보호자 157명을 대상으로 본 연구의 목적을 설명하고 연구동의서를 작성한 후 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 기술통계, Independent t-test와 ANOVA, Pearson’s correlation coefficients, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 대상자의 호흡기 감염예방 지식은 15점 만점에 평균 12.59±1.94점, 건강신념은 5점 만점에 평균 3.5±0.37점, 호흡기 감염예방 수행도는 5점 만점에 평균 3.2±0.37점으로 측정되었다. 일반적 특성에 따른 호흡기 감염예방 지식은 연령(F=2.80, p=.019), 학력(F=7.06, p<.001), 의료정보 획득방법(F=4.47 p=.005)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 건강신념은 COVID-19 백신접종의사(t=4.33 p=.042)에서 유의한 차이가 있었다. 호흡기 감염예방 수행도는 성별(t=5.55, p=.020)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 대상자의 호흡기 감염예방 지식, 건강신념 및 수행도 간의 상관관계를 살펴보면 지식과 수행도(r=.27, p〈.001), 지각된 유익성과 수행도(r=.18, p=.020)는 호흡기 감염예방 건강신념과 호흡기 감염예방 수행도(r=.21, p=.010) 양의 상관관계가 나타났다. 지각된 장애성과 수행도(r=-.40, p〈.001)는 음의 상관관계가 나타났다. 대상자의 호흡기 감염예방 수행도에 영향을 미치는 요인으로 성별(β=.155, p=.028)과 호흡기 감염예방 지식(β=.225, p=.002), 지각된 장애성(β=-.378, p<.001)로 나타났으며 모형의 전체 설명력은 24.3%로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해보면, 호흡기 감염예방 수행도의 영향요인으로 지각된 장애성과 호흡기 감염예방 지식 및 성별으로 나타났다. 이를 통해 입원환자의 보호자의 호흡기 감염예방 수행도를 높이기 위해서는 호흡기 감염예방 지식을 높이고 호흡기 감염예방 수행도를 이행할 때, 지각된 장애성을 낮출 수 있는 내용을 기반으로 하는 포괄적인 중재 프로그램을 구성하는 것이 필요하다고 생각한다. 호흡기 감염예방에 대한 지식정도에 따라 호흡기 감염예방 수행도를 증진시키기 위해서는 지속적인 교육이 중요하다. 이에 입원 시 감염예방 교육 등 입원환자 보호자의 호흡기 감염예방에 대한 접근성을 높일 수 있는 방법을 마련해야 한다.
본 연구는 입원환자 보호자를 대상으로 호흡기 감염예방 수행도에 영향을 미치는 요인을 규명하여 호흡기 감염예방 수행도를 증진시키기 위해 기초자료를 제공하기 위한 서술적 조사연구이다. 본 연구는 2021년 8월 23일부터 9월 6일까지 대전시에 소재한 종합병원 입원환자 보호자 157명을 대상으로 본 연구의 목적을 설명하고 연구동의서를 작성한 후 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 기술통계, Independent t-test와 ANOVA, Pearson’s correlation coefficients, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 대상자의 호흡기 감염예방 지식은 15점 만점에 평균 12.59±1.94점, 건강신념은 5점 만점에 평균 3.5±0.37점, 호흡기 감염예방 수행도는 5점 만점에 평균 3.2±0.37점으로 측정되었다. 일반적 특성에 따른 호흡기 감염예방 지식은 연령(F=2.80, p=.019), 학력(F=7.06, p<.001), 의료정보 획득방법(F=4.47 p=.005)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 건강신념은 COVID-19 백신접종의사(t=4.33 p=.042)에서 유의한 차이가 있었다. 호흡기 감염예방 수행도는 성별(t=5.55, p=.020)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 대상자의 호흡기 감염예방 지식, 건강신념 및 수행도 간의 상관관계를 살펴보면 지식과 수행도(r=.27, p〈.001), 지각된 유익성과 수행도(r=.18, p=.020)는 호흡기 감염예방 건강신념과 호흡기 감염예방 수행도(r=.21, p=.010) 양의 상관관계가 나타났다. 지각된 장애성과 수행도(r=-.40, p〈.001)는 음의 상관관계가 나타났다. 대상자의 호흡기 감염예방 수행도에 영향을 미치는 요인으로 성별(β=.155, p=.028)과 호흡기 감염예방 지식(β=.225, p=.002), 지각된 장애성(β=-.378, p<.001)로 나타났으며 모형의 전체 설명력은 24.3%로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해보면, 호흡기 감염예방 수행도의 영향요인으로 지각된 장애성과 호흡기 감염예방 지식 및 성별으로 나타났다. 이를 통해 입원환자의 보호자의 호흡기 감염예방 수행도를 높이기 위해서는 호흡기 감염예방 지식을 높이고 호흡기 감염예방 수행도를 이행할 때, 지각된 장애성을 낮출 수 있는 내용을 기반으로 하는 포괄적인 중재 프로그램을 구성하는 것이 필요하다고 생각한다. 호흡기 감염예방에 대한 지식정도에 따라 호흡기 감염예방 수행도를 증진시키기 위해서는 지속적인 교육이 중요하다. 이에 입원 시 감염예방 교육 등 입원환자 보호자의 호흡기 감염예방에 대한 접근성을 높일 수 있는 방법을 마련해야 한다.
This is a descriptive survey study aimed at providing basic data for enhancement of the level of performance in respiratory infection prevention by investigating the factors that affect the level of performance in respiratory infection prevention among inpatient caregivers as the subjects. For t...
This is a descriptive survey study aimed at providing basic data for enhancement of the level of performance in respiratory infection prevention by investigating the factors that affect the level of performance in respiratory infection prevention among inpatient caregivers as the subjects. For this purpose, necessary data were collected through questionnaire survey conducted on 157 inpatient caregivers at a general hospital situated in Daejeon Metropolitan City over the period of August 23 ~ September 6, 2021 after having explained the purposes of this study to the study subjects and acquiring informed consent regarding their participation. Data collected were analyzed with IBM SPSS Statistics 24.0 program, and subjected to descriptive statistics, independent t-test and ANOVA, Pearson’s correlation coefficients and multiple regression analysis. Outcomes of this study can be summarized as follows: It was found that the average scores for the respiratory infection prevention knowledge, health belief and the level of performances in respiratory infection prevention of the subjects were 12.59±1.94 out of 15, 3.5±0.37 out of 5 and 3.2±0.37 out of 5, respectively. The respiratory infection prevention knowledge in accordance with the general characteristics of the subjects displayed statistically significant differences according to the age (F=2.80, p=.019), academic background (F=7.06, p<.001) and method of acquisition of medical information (F=4.47 p=.005) of the subjects. Meanwhile, regarding health belief, there was significant difference in the intention of the subjects for COVID-19 vaccination (t=4.33 p=.042) while the level of performance in respiratory infection prevention displayed statistically significant differences according to the gender of the subjects (t=5.55, p=.020). When the correlations among the respiratory infection prevention knowledge, health belief and level of performances of the subjects are examined, knowledge and the level of performance (r=.27, p〈.001), and perceived benefits and the level of performance (r=.18, p=.020) displayed positive correlation with the health belief regarding respiratory infection prevention and the level of performance in respiratory infection prevention (r=.21, p=.010). Perceived disability and the level of performance (r=-.40, p〈.001) displayed negative correlation. Factors that affect the level of performance in respiratory infection prevention among the subjects included gender (β=.155, p=.028), respiratory infection prevention knowledge (β=.225, p=.002) and perceived disability (β=-.378, p<.001), and the overall explanatory power of the model was 24.3%. In summary of the aforementioned study outcome, factors that affect the level of performance in respiratory infection prevention were found to be gender, respiratory infection prevention knowledge and perceived disability. Based on this finding, it is thought necessary to compose a comprehensive intervention program based on the means of lowering the perceived disability by enhancing the respiratory infection prevention knowledge and executing performances in respiratory infection prevention in order to increase the level of performance in respiratory infection prevention of the inpatient caregivers. Continuous education is important to enhance the level of performance in respiratory infection prevention in accordance with the knowledge on the respiratory infection prevention. For this purpose, it is necessary to establish means of improving accessibility to respiratory infection prevention among inpatient caregivers including infection prevention education, etc. at the time of hospitalization of the patients.
This is a descriptive survey study aimed at providing basic data for enhancement of the level of performance in respiratory infection prevention by investigating the factors that affect the level of performance in respiratory infection prevention among inpatient caregivers as the subjects. For this purpose, necessary data were collected through questionnaire survey conducted on 157 inpatient caregivers at a general hospital situated in Daejeon Metropolitan City over the period of August 23 ~ September 6, 2021 after having explained the purposes of this study to the study subjects and acquiring informed consent regarding their participation. Data collected were analyzed with IBM SPSS Statistics 24.0 program, and subjected to descriptive statistics, independent t-test and ANOVA, Pearson’s correlation coefficients and multiple regression analysis. Outcomes of this study can be summarized as follows: It was found that the average scores for the respiratory infection prevention knowledge, health belief and the level of performances in respiratory infection prevention of the subjects were 12.59±1.94 out of 15, 3.5±0.37 out of 5 and 3.2±0.37 out of 5, respectively. The respiratory infection prevention knowledge in accordance with the general characteristics of the subjects displayed statistically significant differences according to the age (F=2.80, p=.019), academic background (F=7.06, p<.001) and method of acquisition of medical information (F=4.47 p=.005) of the subjects. Meanwhile, regarding health belief, there was significant difference in the intention of the subjects for COVID-19 vaccination (t=4.33 p=.042) while the level of performance in respiratory infection prevention displayed statistically significant differences according to the gender of the subjects (t=5.55, p=.020). When the correlations among the respiratory infection prevention knowledge, health belief and level of performances of the subjects are examined, knowledge and the level of performance (r=.27, p〈.001), and perceived benefits and the level of performance (r=.18, p=.020) displayed positive correlation with the health belief regarding respiratory infection prevention and the level of performance in respiratory infection prevention (r=.21, p=.010). Perceived disability and the level of performance (r=-.40, p〈.001) displayed negative correlation. Factors that affect the level of performance in respiratory infection prevention among the subjects included gender (β=.155, p=.028), respiratory infection prevention knowledge (β=.225, p=.002) and perceived disability (β=-.378, p<.001), and the overall explanatory power of the model was 24.3%. In summary of the aforementioned study outcome, factors that affect the level of performance in respiratory infection prevention were found to be gender, respiratory infection prevention knowledge and perceived disability. Based on this finding, it is thought necessary to compose a comprehensive intervention program based on the means of lowering the perceived disability by enhancing the respiratory infection prevention knowledge and executing performances in respiratory infection prevention in order to increase the level of performance in respiratory infection prevention of the inpatient caregivers. Continuous education is important to enhance the level of performance in respiratory infection prevention in accordance with the knowledge on the respiratory infection prevention. For this purpose, it is necessary to establish means of improving accessibility to respiratory infection prevention among inpatient caregivers including infection prevention education, etc. at the time of hospitalization of the patients.
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