비대면 시대의 홈 뷰티 디바이스에 대한 소비가치가 구매의향에 미치는 영향 연구 : :선택속성의 매개효과와 위험지각의 조절효과 A study on the effect of consumption value on home beauty devices in the non-contact era on purchase intention : Mediating Effect of Selection Attributes and Moderating Effect of Perception of Risk원문보기
본 연구는 뷰티에 대한 가치가 높게 평가되며 일반인들도 전문가의 손길만을 찾기보다는 홈 케어를 통한 자가관리에 많은 관심을 가지게 되는 시대에 간편하고 효율적으로 자신의 아름다움을 관리할 수 있는 홈 뷰티 디바이스 기기는 새로운 영역으로 떠오르고 있으며 많은 수요로 시장이 커지고 있는 가운데, 소비자들은 어떠한 가치로 인하여 홈 뷰티 디바이스를 구매하는지에 대한 구조적 관계를 검증하기 위한 목적으로 진행되었다. 홈 뷰티 디바이스에 대한 소비가치와 ...
본 연구는 뷰티에 대한 가치가 높게 평가되며 일반인들도 전문가의 손길만을 찾기보다는 홈 케어를 통한 자가관리에 많은 관심을 가지게 되는 시대에 간편하고 효율적으로 자신의 아름다움을 관리할 수 있는 홈 뷰티 디바이스 기기는 새로운 영역으로 떠오르고 있으며 많은 수요로 시장이 커지고 있는 가운데, 소비자들은 어떠한 가치로 인하여 홈 뷰티 디바이스를 구매하는지에 대한 구조적 관계를 검증하기 위한 목적으로 진행되었다. 홈 뷰티 디바이스에 대한 소비가치와 선택속성이 구매에 미치는 영향, 그리고 이 소비가치가 다시 선택속성에 미치는 영향관계를 분석하였으며, 이로 인하여 홈 뷰티 디바이스에 대한 소비가치가 선택속성을 매개하여 구매의향에 영향을 미친다는 관계를 분석하였다. 더 나아가 이들 간의 관계에서 위험지각의 조절 효과를 설정하여 이것이 미치는 영향관계를 분석하였다. 이에 본 연구는 홈 뷰티 디바이스의 수요과 증대되고 시장이 성장세를 이루는 상황에서 코로나19로 인하여 보다 수요가 증가할 것으로 예측되는 홈 뷰티 디바이스 산업에 기여하고자 하는 데 목적이 있다. 여기에 이상의 관계에서 코로나19로 인한 감염 위험에 대한 생각이 홈 뷰티 디바이스 구매의향을 조절하는지 확인하였다. 표본수집은 전국의 성인 남녀 258명을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였으며, 수집한 자료를 바탕으로 통계분석을 시행하여 검증하였다. 본 연구의 주요 결과들을 정리한 내용은 다음과 같다. 첫째, 홈 뷰티 디바이스 이용 경험이 있는 132명을 대상으로 이용 실태를 조사한 결과, 홈 뷰티 디바이스를 정기적으로 이용한다는 응답보다 그렇지 않은 경우가 많은 것으로 나타났다. 둘째, 기술통계 분석 결과, 홈 뷰티 디바이스 선택속성에는 다른 요인보다 지각적 가치추구의 요인이, 위험지각에는 사회환경적 위험지각 수준이 높게 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 주요 연구변인의 차이를 검증한 결과, 성별에 따라 여자는 남자에 비해 감정적 소비가치, 홈 뷰티 디바이스의 소비가치, 가격추구, 사회환경적 위험지각, 인간관계적 위험지각, 비대면시대 위험지각 수준이 높게 나타났으며, 남자는 여자에 비해 지각적 가치추구 수준이 높게 나타나 성별에 따른 차이가 검증되었다. 다음으로 넷째, 소비가치가 구매의향에 정(+)적 영향을 미칠 것이라는 가설1은 하위요인인 감정적 소비가치와 기능적 소비가치 모두 구매의향에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나 채택 되었다. 다섯째, 선택속성이 구매의향에 정(+)적 영향을 미칠 것이라는 가설2는 품질추구와 지각적 가치추구가 구매의향에 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었다. 여섯째, 비대면시대의 위험지각이 구매의향에 정(+)적 영향을 미칠 것이라는 가설3은 사회환경적 위험지각이 구매의향애 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었다. 일곱째, 소비가치가 구매의향에 영향을 미칠 때, 선택속성이 매개효과가 있을 것이라는 가설4는 소비가치 전체와 기능적 소비가치가 구매의향에 영향을 미칠 때 품질추구와 지각적 가치추구의 매개효과가 나타나 채택되었다. 마지막으로 소비가치와 구매의향의 관계에서 위험지각의 조절효과가 있을 것이라는 가설5는 감정적 소비가치가 구매의향에 미치는 정(+)적 영향력을 위험지각이 억제하는 것으로 나타나 채택되었다. 결론적으로 본 연구를 통해 소비자들은 홈 뷰티 디바이스를 정기적으로 사용하기보다는 비정기적으로 사용하는 경향이 높게 나타났으므로 홈 뷰티 디바이스를 정기적으로 사용하기 위해서는 사용의 편의성을 높이고, 미용 효과를 느낄 수 있도록 제품의 품질을 높일 필요가 있는 점을 시사하였다. 또한 주 소비층으로 예상되는 여성에게 보다 높은 마케팅 효과를 보기 위해서는 감정적 가치를 자극할 필요가 있으며 감정적 가치는 20대 인구집단이 추구하는 가치로도 나타났으므로, 20대 여성을 대상으로 한 마케팅 방법을 제고할 필요가 있다. 남자를 대상으로는 기능적 소비가치를 자극할 수 있는 기능성, 유용성, 실용성을 강조하는 광고를 구성하는 것이 효과적일 것으로 보인다. 홈 뷰티 디바이스 소비자의 구매의향을 증가시키기 위해서는 소비가치를 증가시키는 것이 유효한 것으로 검증되었다. 품질추구 속성과 지각적 가치추구 속성은 구매의향을 증가시키는 것으로 나타났다. 전체적인 소비가치와 기능적 소비가치는 품질추구와 지각된 가치추구를 매개하여 구매의향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 소비가치를 증가시키면 소비자들의 품질추구 속성과 지각된 가치추구 속성을 만족시킬 수 있으며, 궁극적으로 구매의향을 증가시킬 수 있는 것으로 해석된다. 소비가치의 증가는 구매의향을 향상시켜 실질적인 구매행동까지 연결지을 수 있는 매우 중요한 요인으로 보인다. 마지막으로 소비가치와 구매의향의 관계를 위험지각이 조절하는 것으로 나타났는데, 감정적 소비가치가 구매의향을 증가시키지만, 코로나19로 인한 감염위험을 높게 지각할수록 구매의향이 억제되는 것으로 나타났다. 홈 뷰티 디바이스에 대한 구매의향은 소비가치가 높을수록 증가되고, 위험지각 수준이 높을수록 증가되는 것으로 나타났으나, 감정적 소비가치와 위험지각의 상호작용은 소비가치의 긍정적인 영향력을 억제하는 것으로 나타났다. 향후 코로나19 상황은 완화될 것으로 예상되고 있어 소비자들의 위험지각 수준은 감소할 것이며, 이는 곧 위험지각의 억제 효과를 감소시켜 홈 뷰티 디바이스 소비자의 구매의향을 증가시킬 것이라고 예상 할 수 있다. 기능적 소비가치에서 비대면시대의 위험지각의 조절효과가 없으면서 동시에 기능적 소비가치가 구매의향에는 정(+)의 효과가 있었으므로 이에 홈 뷰티 디바이스 제조사들은 지금부터 사용하기 편리하고 성능이 뛰어난 뷰티 디바이스 개발을 위해 노력하여야 향후 홈 뷰티 디바이스 시장에서 생존할 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 뷰티에 대한 가치가 높게 평가되며 일반인들도 전문가의 손길만을 찾기보다는 홈 케어를 통한 자가관리에 많은 관심을 가지게 되는 시대에 간편하고 효율적으로 자신의 아름다움을 관리할 수 있는 홈 뷰티 디바이스 기기는 새로운 영역으로 떠오르고 있으며 많은 수요로 시장이 커지고 있는 가운데, 소비자들은 어떠한 가치로 인하여 홈 뷰티 디바이스를 구매하는지에 대한 구조적 관계를 검증하기 위한 목적으로 진행되었다. 홈 뷰티 디바이스에 대한 소비가치와 선택속성이 구매에 미치는 영향, 그리고 이 소비가치가 다시 선택속성에 미치는 영향관계를 분석하였으며, 이로 인하여 홈 뷰티 디바이스에 대한 소비가치가 선택속성을 매개하여 구매의향에 영향을 미친다는 관계를 분석하였다. 더 나아가 이들 간의 관계에서 위험지각의 조절 효과를 설정하여 이것이 미치는 영향관계를 분석하였다. 이에 본 연구는 홈 뷰티 디바이스의 수요과 증대되고 시장이 성장세를 이루는 상황에서 코로나19로 인하여 보다 수요가 증가할 것으로 예측되는 홈 뷰티 디바이스 산업에 기여하고자 하는 데 목적이 있다. 여기에 이상의 관계에서 코로나19로 인한 감염 위험에 대한 생각이 홈 뷰티 디바이스 구매의향을 조절하는지 확인하였다. 표본수집은 전국의 성인 남녀 258명을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였으며, 수집한 자료를 바탕으로 통계분석을 시행하여 검증하였다. 본 연구의 주요 결과들을 정리한 내용은 다음과 같다. 첫째, 홈 뷰티 디바이스 이용 경험이 있는 132명을 대상으로 이용 실태를 조사한 결과, 홈 뷰티 디바이스를 정기적으로 이용한다는 응답보다 그렇지 않은 경우가 많은 것으로 나타났다. 둘째, 기술통계 분석 결과, 홈 뷰티 디바이스 선택속성에는 다른 요인보다 지각적 가치추구의 요인이, 위험지각에는 사회환경적 위험지각 수준이 높게 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 주요 연구변인의 차이를 검증한 결과, 성별에 따라 여자는 남자에 비해 감정적 소비가치, 홈 뷰티 디바이스의 소비가치, 가격추구, 사회환경적 위험지각, 인간관계적 위험지각, 비대면시대 위험지각 수준이 높게 나타났으며, 남자는 여자에 비해 지각적 가치추구 수준이 높게 나타나 성별에 따른 차이가 검증되었다. 다음으로 넷째, 소비가치가 구매의향에 정(+)적 영향을 미칠 것이라는 가설1은 하위요인인 감정적 소비가치와 기능적 소비가치 모두 구매의향에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나 채택 되었다. 다섯째, 선택속성이 구매의향에 정(+)적 영향을 미칠 것이라는 가설2는 품질추구와 지각적 가치추구가 구매의향에 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었다. 여섯째, 비대면시대의 위험지각이 구매의향에 정(+)적 영향을 미칠 것이라는 가설3은 사회환경적 위험지각이 구매의향애 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었다. 일곱째, 소비가치가 구매의향에 영향을 미칠 때, 선택속성이 매개효과가 있을 것이라는 가설4는 소비가치 전체와 기능적 소비가치가 구매의향에 영향을 미칠 때 품질추구와 지각적 가치추구의 매개효과가 나타나 채택되었다. 마지막으로 소비가치와 구매의향의 관계에서 위험지각의 조절효과가 있을 것이라는 가설5는 감정적 소비가치가 구매의향에 미치는 정(+)적 영향력을 위험지각이 억제하는 것으로 나타나 채택되었다. 결론적으로 본 연구를 통해 소비자들은 홈 뷰티 디바이스를 정기적으로 사용하기보다는 비정기적으로 사용하는 경향이 높게 나타났으므로 홈 뷰티 디바이스를 정기적으로 사용하기 위해서는 사용의 편의성을 높이고, 미용 효과를 느낄 수 있도록 제품의 품질을 높일 필요가 있는 점을 시사하였다. 또한 주 소비층으로 예상되는 여성에게 보다 높은 마케팅 효과를 보기 위해서는 감정적 가치를 자극할 필요가 있으며 감정적 가치는 20대 인구집단이 추구하는 가치로도 나타났으므로, 20대 여성을 대상으로 한 마케팅 방법을 제고할 필요가 있다. 남자를 대상으로는 기능적 소비가치를 자극할 수 있는 기능성, 유용성, 실용성을 강조하는 광고를 구성하는 것이 효과적일 것으로 보인다. 홈 뷰티 디바이스 소비자의 구매의향을 증가시키기 위해서는 소비가치를 증가시키는 것이 유효한 것으로 검증되었다. 품질추구 속성과 지각적 가치추구 속성은 구매의향을 증가시키는 것으로 나타났다. 전체적인 소비가치와 기능적 소비가치는 품질추구와 지각된 가치추구를 매개하여 구매의향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 소비가치를 증가시키면 소비자들의 품질추구 속성과 지각된 가치추구 속성을 만족시킬 수 있으며, 궁극적으로 구매의향을 증가시킬 수 있는 것으로 해석된다. 소비가치의 증가는 구매의향을 향상시켜 실질적인 구매행동까지 연결지을 수 있는 매우 중요한 요인으로 보인다. 마지막으로 소비가치와 구매의향의 관계를 위험지각이 조절하는 것으로 나타났는데, 감정적 소비가치가 구매의향을 증가시키지만, 코로나19로 인한 감염위험을 높게 지각할수록 구매의향이 억제되는 것으로 나타났다. 홈 뷰티 디바이스에 대한 구매의향은 소비가치가 높을수록 증가되고, 위험지각 수준이 높을수록 증가되는 것으로 나타났으나, 감정적 소비가치와 위험지각의 상호작용은 소비가치의 긍정적인 영향력을 억제하는 것으로 나타났다. 향후 코로나19 상황은 완화될 것으로 예상되고 있어 소비자들의 위험지각 수준은 감소할 것이며, 이는 곧 위험지각의 억제 효과를 감소시켜 홈 뷰티 디바이스 소비자의 구매의향을 증가시킬 것이라고 예상 할 수 있다. 기능적 소비가치에서 비대면시대의 위험지각의 조절효과가 없으면서 동시에 기능적 소비가치가 구매의향에는 정(+)의 효과가 있었으므로 이에 홈 뷰티 디바이스 제조사들은 지금부터 사용하기 편리하고 성능이 뛰어난 뷰티 디바이스 개발을 위해 노력하여야 향후 홈 뷰티 디바이스 시장에서 생존할 수 있을 것으로 사료된다.
In this study, the value of beauty is highly valued, and in an era when the general public is more interested in self-management through home care rather than seeking the help of experts, it is a home beauty device that can manage their beauty simply and efficiently. is emerging as a new area and th...
In this study, the value of beauty is highly valued, and in an era when the general public is more interested in self-management through home care rather than seeking the help of experts, it is a home beauty device that can manage their beauty simply and efficiently. is emerging as a new area and the market is growing due to a lot of demand. The effect of consumption value and selection attribute on home beauty device purchase, and the effect of this consumption value on selection attribute was analyzed. As a result, consumption value of home beauty device mediates selection attribute to influence purchase intention. The relationship of influence was analyzed. Furthermore, the moderating effect of risk perception was established in the relationship between them, and the influence relationship was analyzed. Therefore, the purpose of this study is to contribute to the home beauty device industry, which is expected to increase in demand due to COVID-19 in a situation where the demand for home beauty devices is increasing and the market is growing. In the above relationship, it was confirmed whether thoughts about the risk of infection due to COVID-19 control the intention to purchase home beauty devices. To collect the sample, a self-report questionnaire was conducted targeting 258 adult men and women across the country, and statistical analysis was conducted based on the collected data to verify it. The main results of this study are summarized as follows. First, as a result of a survey on usage of 132 people who have used home beauty devices, it was found that there were more cases where they did not use home beauty devices than those who said they used them regularly. Second, as a result of descriptive statistical analysis, the factor of perceptual value pursuit was higher than other factors in the home beauty device selection attribute, and the level of social and environmental risk perception was higher in the risk perception. Third, as a result of examining the differences in major research variables according to general characteristics, according to gender, women compared to men emotional consumption value, home beauty device consumption value, price pursuit, social and environmental risk perception, interpersonal risk perception, The level of risk perception was high in the non-face-to-face age, and the level of perceptual value pursuit was higher in men than in women, so the difference according to gender was verified. Fourth, hypothesis 1 that consumption value will have a positive (+) effect on purchase intention was adopted because both emotional consumption value and functional consumption value, which are sub-factors, have positive (+) effects on purchase intention. Fifth, Hypothesis 2 that the selection attribute has a positive (+) effect on purchase intention was adopted as it was found that the pursuit of quality and perceptual value had a significant positive effect on purchase intention. Sixth, hypothesis 3 that the perception of risk in the non-face-to-face age will have a positive (+) effect on purchase intention was adopted as it was found that social and environmental risk perception had a positive (+) effect on purchase intention. Seventh, Hypothesis 4 that the selection attribute has a mediating effect when consumption value affects purchase intention is that when the overall consumption value and functional consumption value affect purchase intention, the mediating effect of quality pursuit and perceptual value pursuit appeared and was accepted. Lastly, Hypothesis 5 that there is a moderating effect of risk perception in the relationship between consumption value and purchase intention was adopted as it showed that risk perception suppressed the positive influence of emotional consumption value on purchase intention. In conclusion, this study showed that consumers tend to use home beauty devices more irregularly than regularly. This suggests the need to improve the quality of In addition, it is necessary to stimulate emotional value in order to see a higher marketing effect for women who are expected to be the main consumer groups, and emotional value was also shown as the value pursued by the population in their twenties. need to be improved It seems to be effective to compose advertisements that emphasize functionality, usefulness, and practicality that can stimulate functional consumption values for men. In order to increase the purchase intention of home beauty device consumers, it has been verified that it is effective to increase the consumption value. The quality seeking attribute and the perceptual value seeking attribute were found to increase purchase intention. Overall consumption value and functional consumption value were found to influence purchase intention by mediating quality pursuit and perceived value pursuit. In other words, it is interpreted that increasing the consumption value can satisfy consumers' quality-seeking attributes and perceived value-seeking attributes, and can ultimately increase their purchase intention. The increase in consumption value seems to be a very important factor that can improve purchase intention and connect actual purchase behavior. Lastly, it was found that risk perception regulates the relationship between consumption value and purchase intention. Emotional consumption value increases purchase intention, but it was found that the higher the perception of the risk of infection due to Corona 19, the higher the purchase intention was suppressed. The purchase intention for home beauty devices increased as the consumption value increased, and the risk perception level increased. However, the interaction between emotional consumption value and risk perception suppressed the positive influence of consumption value . As the Corona 19 situation is expected to be alleviated in the future, it can be expected that the level of risk perception of consumers will decrease, which will soon reduce the inhibitory effect of risk perception and increase the purchase intention of home beauty device consumers. In the functional consumption value, there was no moderating effect of risk perception in the non-face-to-face era, but at the same time, functional consumption value had a positive effect on purchase intention. It is believed that it will be able to survive in the home beauty device market in the future only if it strives for it.
In this study, the value of beauty is highly valued, and in an era when the general public is more interested in self-management through home care rather than seeking the help of experts, it is a home beauty device that can manage their beauty simply and efficiently. is emerging as a new area and the market is growing due to a lot of demand. The effect of consumption value and selection attribute on home beauty device purchase, and the effect of this consumption value on selection attribute was analyzed. As a result, consumption value of home beauty device mediates selection attribute to influence purchase intention. The relationship of influence was analyzed. Furthermore, the moderating effect of risk perception was established in the relationship between them, and the influence relationship was analyzed. Therefore, the purpose of this study is to contribute to the home beauty device industry, which is expected to increase in demand due to COVID-19 in a situation where the demand for home beauty devices is increasing and the market is growing. In the above relationship, it was confirmed whether thoughts about the risk of infection due to COVID-19 control the intention to purchase home beauty devices. To collect the sample, a self-report questionnaire was conducted targeting 258 adult men and women across the country, and statistical analysis was conducted based on the collected data to verify it. The main results of this study are summarized as follows. First, as a result of a survey on usage of 132 people who have used home beauty devices, it was found that there were more cases where they did not use home beauty devices than those who said they used them regularly. Second, as a result of descriptive statistical analysis, the factor of perceptual value pursuit was higher than other factors in the home beauty device selection attribute, and the level of social and environmental risk perception was higher in the risk perception. Third, as a result of examining the differences in major research variables according to general characteristics, according to gender, women compared to men emotional consumption value, home beauty device consumption value, price pursuit, social and environmental risk perception, interpersonal risk perception, The level of risk perception was high in the non-face-to-face age, and the level of perceptual value pursuit was higher in men than in women, so the difference according to gender was verified. Fourth, hypothesis 1 that consumption value will have a positive (+) effect on purchase intention was adopted because both emotional consumption value and functional consumption value, which are sub-factors, have positive (+) effects on purchase intention. Fifth, Hypothesis 2 that the selection attribute has a positive (+) effect on purchase intention was adopted as it was found that the pursuit of quality and perceptual value had a significant positive effect on purchase intention. Sixth, hypothesis 3 that the perception of risk in the non-face-to-face age will have a positive (+) effect on purchase intention was adopted as it was found that social and environmental risk perception had a positive (+) effect on purchase intention. Seventh, Hypothesis 4 that the selection attribute has a mediating effect when consumption value affects purchase intention is that when the overall consumption value and functional consumption value affect purchase intention, the mediating effect of quality pursuit and perceptual value pursuit appeared and was accepted. Lastly, Hypothesis 5 that there is a moderating effect of risk perception in the relationship between consumption value and purchase intention was adopted as it showed that risk perception suppressed the positive influence of emotional consumption value on purchase intention. In conclusion, this study showed that consumers tend to use home beauty devices more irregularly than regularly. This suggests the need to improve the quality of In addition, it is necessary to stimulate emotional value in order to see a higher marketing effect for women who are expected to be the main consumer groups, and emotional value was also shown as the value pursued by the population in their twenties. need to be improved It seems to be effective to compose advertisements that emphasize functionality, usefulness, and practicality that can stimulate functional consumption values for men. In order to increase the purchase intention of home beauty device consumers, it has been verified that it is effective to increase the consumption value. The quality seeking attribute and the perceptual value seeking attribute were found to increase purchase intention. Overall consumption value and functional consumption value were found to influence purchase intention by mediating quality pursuit and perceived value pursuit. In other words, it is interpreted that increasing the consumption value can satisfy consumers' quality-seeking attributes and perceived value-seeking attributes, and can ultimately increase their purchase intention. The increase in consumption value seems to be a very important factor that can improve purchase intention and connect actual purchase behavior. Lastly, it was found that risk perception regulates the relationship between consumption value and purchase intention. Emotional consumption value increases purchase intention, but it was found that the higher the perception of the risk of infection due to Corona 19, the higher the purchase intention was suppressed. The purchase intention for home beauty devices increased as the consumption value increased, and the risk perception level increased. However, the interaction between emotional consumption value and risk perception suppressed the positive influence of consumption value . As the Corona 19 situation is expected to be alleviated in the future, it can be expected that the level of risk perception of consumers will decrease, which will soon reduce the inhibitory effect of risk perception and increase the purchase intention of home beauty device consumers. In the functional consumption value, there was no moderating effect of risk perception in the non-face-to-face era, but at the same time, functional consumption value had a positive effect on purchase intention. It is believed that it will be able to survive in the home beauty device market in the future only if it strives for it.
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