[학위논문]경찰 부패방지 방안에 대한 연구: 신설 자치경찰제에 대한 함의 A Study on the Prevention of Corruption for Korean Police : Implications for the New Municipal Police System원문보기
본 연구는 국가의 치안을 유지하고 법질서의 수호를 위해 운영되는 기관인 경찰의 부패방지 방안에 대하여 정책적 제언을 도출하는 것을 목적으로 하였다.
본 연구는 선행연구분석을 통해 2021년 본격적으로 도입된 자치경찰제에 대한 함의를 중심으로 자치경찰제의 개념과 핵심 가치를 살펴보았으며, 현행 자치경찰제를 분석하고 국가경찰과 비교하였다. 또한 경찰부패의 개념을 재정의하고, 경찰부패에 영향을 미치는 부패영향요인과 통제전략을 탐색하였다. 문헌 연구를 바탕으로 가설과 연구모형을 설정하였으며 이를 전국 일선 경찰관 171명을 대상으로 진행한 설문조사를 통해 분석하였다.
연구에서 설정한 ...
본 연구는 국가의 치안을 유지하고 법질서의 수호를 위해 운영되는 기관인 경찰의 부패방지 방안에 대하여 정책적 제언을 도출하는 것을 목적으로 하였다.
본 연구는 선행연구분석을 통해 2021년 본격적으로 도입된 자치경찰제에 대한 함의를 중심으로 자치경찰제의 개념과 핵심 가치를 살펴보았으며, 현행 자치경찰제를 분석하고 국가경찰과 비교하였다. 또한 경찰부패의 개념을 재정의하고, 경찰부패에 영향을 미치는 부패영향요인과 통제전략을 탐색하였다. 문헌 연구를 바탕으로 가설과 연구모형을 설정하였으며 이를 전국 일선 경찰관 171명을 대상으로 진행한 설문조사를 통해 분석하였다.
연구에서 설정한 독립변수는 크게 개인적 요인, 조직적 요인, 구조·환경적 요인으로 분류하고 그 하위 요인으로 11개 요인을 선정하였으며 종속변수로는 경찰의 부패를 설정하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 경찰관의 부패인식수준이 낮을수록 경찰부패 발생이 증가하는 것으로 확인되었다. 둘째, 부패방지시스템이 미흡할 경우 경찰부패 발생이 증가하는 것으로 확인되었다. 셋째, 조직 내·외의 청탁압력은 경찰부패의 발생을 더 많이 유발하는 것으로 확인되었다. 이외에 독립변수로 설정하였던 경찰관 개인의 윤리의식수준, 경찰관 개인의 금전적 욕망, 경찰의 단속 및 규제에 대한 권한, 급여에 대한 불만, 낮은 급여수준, 불안정한 신분보장, 정치·경제·경찰의 유착구조, 인간관계 중심의 문화는 경찰부패의 발생에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 다음과 같은 정책적 제언을 도출하였다. 첫째, 경찰부패 관련 정기적인 청렴 교육을 통해 반부패 인지도를 높여야 한다. 둘째, 내부고발자에 대한 철저한 보호와 보상, 감찰 기능 전반의 강화를 통해 부패방지를 위한 제도적 시스템을 경찰 내부에 정착시켜야 한다. 셋째, 지속적 감찰과 신고포상 강화 등을 통해 청탁압력으로 인한 부패 발생을 방지하고, 고위직 교류 인사 제도의 운영과 시민참여형 모니터링 제도를 통해 유착구조에 기인한 부패 발생을 방지해야 한다.
본 연구는 자기기입식 설문이 갖는 한계점을 내포한다. 그럼에도 불구하고 선행연구들에서 제시된 부패영향요인들이 경찰의 부패 발생에 얼마나 영향을 미치는지 일선 경찰관을 대상으로 실시한 설문조사를 통해 확인하였으며, 자치경찰과 국가경찰의 부패방지에 대한 차이점을 확인함으로써 부패방지방안을 제시한다는 점에서 본 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 국가의 치안을 유지하고 법질서의 수호를 위해 운영되는 기관인 경찰의 부패방지 방안에 대하여 정책적 제언을 도출하는 것을 목적으로 하였다.
본 연구는 선행연구분석을 통해 2021년 본격적으로 도입된 자치경찰제에 대한 함의를 중심으로 자치경찰제의 개념과 핵심 가치를 살펴보았으며, 현행 자치경찰제를 분석하고 국가경찰과 비교하였다. 또한 경찰부패의 개념을 재정의하고, 경찰부패에 영향을 미치는 부패영향요인과 통제전략을 탐색하였다. 문헌 연구를 바탕으로 가설과 연구모형을 설정하였으며 이를 전국 일선 경찰관 171명을 대상으로 진행한 설문조사를 통해 분석하였다.
연구에서 설정한 독립변수는 크게 개인적 요인, 조직적 요인, 구조·환경적 요인으로 분류하고 그 하위 요인으로 11개 요인을 선정하였으며 종속변수로는 경찰의 부패를 설정하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 경찰관의 부패인식수준이 낮을수록 경찰부패 발생이 증가하는 것으로 확인되었다. 둘째, 부패방지시스템이 미흡할 경우 경찰부패 발생이 증가하는 것으로 확인되었다. 셋째, 조직 내·외의 청탁압력은 경찰부패의 발생을 더 많이 유발하는 것으로 확인되었다. 이외에 독립변수로 설정하였던 경찰관 개인의 윤리의식수준, 경찰관 개인의 금전적 욕망, 경찰의 단속 및 규제에 대한 권한, 급여에 대한 불만, 낮은 급여수준, 불안정한 신분보장, 정치·경제·경찰의 유착구조, 인간관계 중심의 문화는 경찰부패의 발생에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 다음과 같은 정책적 제언을 도출하였다. 첫째, 경찰부패 관련 정기적인 청렴 교육을 통해 반부패 인지도를 높여야 한다. 둘째, 내부고발자에 대한 철저한 보호와 보상, 감찰 기능 전반의 강화를 통해 부패방지를 위한 제도적 시스템을 경찰 내부에 정착시켜야 한다. 셋째, 지속적 감찰과 신고포상 강화 등을 통해 청탁압력으로 인한 부패 발생을 방지하고, 고위직 교류 인사 제도의 운영과 시민참여형 모니터링 제도를 통해 유착구조에 기인한 부패 발생을 방지해야 한다.
본 연구는 자기기입식 설문이 갖는 한계점을 내포한다. 그럼에도 불구하고 선행연구들에서 제시된 부패영향요인들이 경찰의 부패 발생에 얼마나 영향을 미치는지 일선 경찰관을 대상으로 실시한 설문조사를 통해 확인하였으며, 자치경찰과 국가경찰의 부패방지에 대한 차이점을 확인함으로써 부패방지방안을 제시한다는 점에서 본 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study was to provide suggestions for political measures to prevent corruption in the police forces that maintain national security and protect the law and order.
To this end, this study analyzed previous studies focusing on the implications for the municipal police syste...
The purpose of this study was to provide suggestions for political measures to prevent corruption in the police forces that maintain national security and protect the law and order.
To this end, this study analyzed previous studies focusing on the implications for the municipal police system introduced in earnest in 2021 to explore its concept and core values, to analyze the current municipal police system, and to compare it with the state police. In addition, the concept of police corruption was redefined, and factors affecting police corruption and control strategies were examined. Based on the literature review, research hypotheses and models were established, which were analyzed through a survey with 171 front-line police officers nationwide.
The independent variables established in the study were divided into individual, organizational, and structural and environmental factors, and 11 sub-factors were selected. Police corruption was set as the dependent variable. The results are summarized as follows: first, the lower the police officers’ awareness of corruption, the more likely police corruption occurs. Second, police corruption increases when there is an insufficient anti-corruption system. Third, the pressure of having to take bribes coming from inside and outside the organization caused more police corruption. In addition, the independent variables, such as individual police officers’ ethical awareness, financial needs, the authority of law enforcement and regulations, dissatisfaction with salary, low salary level, and unstable status, a corrupt relationship between political and business circles and the police, and the networked culture, did not have a significant effect on police corruption.
Based on the results, this study suggests the following policy recommendations: first, it is necessary to raise awareness of anti-corruption by providing the police with regular training on integrity and corruption. Second, it is required to enhance protection and compensation for whistleblowers to reinforce the overall surveillance functions in order to establish an institutional anti-corruption system within the police. Third, it is necessary to prevent bribe-related corruption through continuous inspection and enhanced rewards for reporting and to prevent crony capitalism-related corruption by operating the HR system of high-ranking exchange and a monitoring system participated by citizens.
This study has limitations of the self-report questionnaire. However, it has significance in investigating how much the corruption factors suggested in previous studies affected the occurrence of police corruption through the survey conducted with front-line police officers and presenting anti-corruption measures by examining the difference between municipal police and state police in terms of anti-corruption.
The purpose of this study was to provide suggestions for political measures to prevent corruption in the police forces that maintain national security and protect the law and order.
To this end, this study analyzed previous studies focusing on the implications for the municipal police system introduced in earnest in 2021 to explore its concept and core values, to analyze the current municipal police system, and to compare it with the state police. In addition, the concept of police corruption was redefined, and factors affecting police corruption and control strategies were examined. Based on the literature review, research hypotheses and models were established, which were analyzed through a survey with 171 front-line police officers nationwide.
The independent variables established in the study were divided into individual, organizational, and structural and environmental factors, and 11 sub-factors were selected. Police corruption was set as the dependent variable. The results are summarized as follows: first, the lower the police officers’ awareness of corruption, the more likely police corruption occurs. Second, police corruption increases when there is an insufficient anti-corruption system. Third, the pressure of having to take bribes coming from inside and outside the organization caused more police corruption. In addition, the independent variables, such as individual police officers’ ethical awareness, financial needs, the authority of law enforcement and regulations, dissatisfaction with salary, low salary level, and unstable status, a corrupt relationship between political and business circles and the police, and the networked culture, did not have a significant effect on police corruption.
Based on the results, this study suggests the following policy recommendations: first, it is necessary to raise awareness of anti-corruption by providing the police with regular training on integrity and corruption. Second, it is required to enhance protection and compensation for whistleblowers to reinforce the overall surveillance functions in order to establish an institutional anti-corruption system within the police. Third, it is necessary to prevent bribe-related corruption through continuous inspection and enhanced rewards for reporting and to prevent crony capitalism-related corruption by operating the HR system of high-ranking exchange and a monitoring system participated by citizens.
This study has limitations of the self-report questionnaire. However, it has significance in investigating how much the corruption factors suggested in previous studies affected the occurrence of police corruption through the survey conducted with front-line police officers and presenting anti-corruption measures by examining the difference between municipal police and state police in terms of anti-corruption.
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