도시들은 도시 형태를 갖추고 형성되어 온지 오랜 시간이 지나 기능이 쇠퇴하고 노후화된 상황에 직면하게 되었다. 도시 활성화를 위한 한가지 대안으로 대중교통 지향형 개발(TOD)을 고려해 볼 수 있다. 그러나 모든 도시에 TOD 개발이 적용 가능한 것이 아니기 때문에 개발이 적합한지 평가해 볼 필요가 있으나 평가방법론과 지표가 부재한 상황이다. 따라서 본 연구는 TOD 개발 적합성 평가를 위한 지표를 개발하는 것을 목적으로 하며, 개발된 지표의 적용 적정 여부 검토를 통해 지표를 검증하고자 한다. 관련 연구 및 이론 고찰을 통해 지표 개발 방향을 설정하여 밀도, 설계, 접근성 측면에서 TOD 모습을 정리하고 정의하여 균형적인 도시 기능 구조, 체계적인 교통망 구축, ...
도시들은 도시 형태를 갖추고 형성되어 온지 오랜 시간이 지나 기능이 쇠퇴하고 노후화된 상황에 직면하게 되었다. 도시 활성화를 위한 한가지 대안으로 대중교통 지향형 개발(TOD)을 고려해 볼 수 있다. 그러나 모든 도시에 TOD 개발이 적용 가능한 것이 아니기 때문에 개발이 적합한지 평가해 볼 필요가 있으나 평가방법론과 지표가 부재한 상황이다. 따라서 본 연구는 TOD 개발 적합성 평가를 위한 지표를 개발하는 것을 목적으로 하며, 개발된 지표의 적용 적정 여부 검토를 통해 지표를 검증하고자 한다. 관련 연구 및 이론 고찰을 통해 지표 개발 방향을 설정하여 밀도, 설계, 접근성 측면에서 TOD 모습을 정리하고 정의하여 균형적인 도시 기능 구조, 체계적인 교통망 구축, 녹색교통 이용 용이성 영역 안에서 총 7개의 평가 지표가 개발되었다. 개발된 지표별 중요도를 판단하기 위하여 AHP 분석을 실시하였고, 지표가 적절하게 개발된 것인가 검증하기 위하여 선호의식조사 형태로 50개 시나리오를 만들어 적합성 평가를 실시하여 전문가가 평가한 점수와 AHP 가중치에 따라 산출된 값을 그래프를 그려보고 상관관계 분석을 해보니 개발이 적합한 TOD 도시모습은 전문가가 생각하는 도시 모습과 비슷한 모습을 가지고 있고 상관관계가 있다고 나타났다. 또한 50개 시나리오의 적합성 평가 점수를 가지고 순서형 로짓 모형 분석을 실시하였더니 분석결과 모든 변수가 통계적으로 유의하다는 분석결과가 나타났다. 이를 기반으로 개발된 지표는 적정한 지표로 검증되어 TOD 개발에 적합한 중소도시 선정시 활용할 수 있을 것으로 기대한다.
도시들은 도시 형태를 갖추고 형성되어 온지 오랜 시간이 지나 기능이 쇠퇴하고 노후화된 상황에 직면하게 되었다. 도시 활성화를 위한 한가지 대안으로 대중교통 지향형 개발(TOD)을 고려해 볼 수 있다. 그러나 모든 도시에 TOD 개발이 적용 가능한 것이 아니기 때문에 개발이 적합한지 평가해 볼 필요가 있으나 평가방법론과 지표가 부재한 상황이다. 따라서 본 연구는 TOD 개발 적합성 평가를 위한 지표를 개발하는 것을 목적으로 하며, 개발된 지표의 적용 적정 여부 검토를 통해 지표를 검증하고자 한다. 관련 연구 및 이론 고찰을 통해 지표 개발 방향을 설정하여 밀도, 설계, 접근성 측면에서 TOD 모습을 정리하고 정의하여 균형적인 도시 기능 구조, 체계적인 교통망 구축, 녹색교통 이용 용이성 영역 안에서 총 7개의 평가 지표가 개발되었다. 개발된 지표별 중요도를 판단하기 위하여 AHP 분석을 실시하였고, 지표가 적절하게 개발된 것인가 검증하기 위하여 선호의식조사 형태로 50개 시나리오를 만들어 적합성 평가를 실시하여 전문가가 평가한 점수와 AHP 가중치에 따라 산출된 값을 그래프를 그려보고 상관관계 분석을 해보니 개발이 적합한 TOD 도시모습은 전문가가 생각하는 도시 모습과 비슷한 모습을 가지고 있고 상관관계가 있다고 나타났다. 또한 50개 시나리오의 적합성 평가 점수를 가지고 순서형 로짓 모형 분석을 실시하였더니 분석결과 모든 변수가 통계적으로 유의하다는 분석결과가 나타났다. 이를 기반으로 개발된 지표는 적정한 지표로 검증되어 TOD 개발에 적합한 중소도시 선정시 활용할 수 있을 것으로 기대한다.
Cities become outdated over time. TOD(Transit-Oriented Development) can be considered one of the methods of revitalizing cities. Because TOD cannot be applied to all cities, it is necessary to evaluate its applicability to a city. However, evaluation methods and measurements are lacking. Thus, this ...
Cities become outdated over time. TOD(Transit-Oriented Development) can be considered one of the methods of revitalizing cities. Because TOD cannot be applied to all cities, it is necessary to evaluate its applicability to a city. However, evaluation methods and measurements are lacking. Thus, this study seeks to develop and validate a measure for evaluating the applicability of TOD for small/medium sized cities. Specifically, using prior research and theory, we plan for and develop a measure that evaluates the applicability of TOD based on density, design, and approachability, resulting in a seven-factor measure that includes factors including balance in city's functionalities, systematic nature of transportation, and usability of green transportation. To determine the relative importance of factors in the developed measure, we conducted AHP analysis. Further, to validate the measure, we created 50 scenarios and asked subject matter experts to evaluate to provide their scores on the seven factors. We then correlated the experts' scores with results from the AHP analysis. We found that cities where TOD is applicable are characterized by significant correlations between expert and AHP scores. Also, applying logit regression based on the 50 scenarios, we found that our results are statistically significant. Therefore, we conclude that it is valid to use the developed measure for assessing the extent to which TOD is applicable for a small/medium sized city
Cities become outdated over time. TOD(Transit-Oriented Development) can be considered one of the methods of revitalizing cities. Because TOD cannot be applied to all cities, it is necessary to evaluate its applicability to a city. However, evaluation methods and measurements are lacking. Thus, this study seeks to develop and validate a measure for evaluating the applicability of TOD for small/medium sized cities. Specifically, using prior research and theory, we plan for and develop a measure that evaluates the applicability of TOD based on density, design, and approachability, resulting in a seven-factor measure that includes factors including balance in city's functionalities, systematic nature of transportation, and usability of green transportation. To determine the relative importance of factors in the developed measure, we conducted AHP analysis. Further, to validate the measure, we created 50 scenarios and asked subject matter experts to evaluate to provide their scores on the seven factors. We then correlated the experts' scores with results from the AHP analysis. We found that cities where TOD is applicable are characterized by significant correlations between expert and AHP scores. Also, applying logit regression based on the 50 scenarios, we found that our results are statistically significant. Therefore, we conclude that it is valid to use the developed measure for assessing the extent to which TOD is applicable for a small/medium sized city
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