중등미술에서 데페이즈망을 기법을 활용한 창의성 발달을 위한 협동수업방안에 관한 논문이다. 데페이즈망 기법을 적용하여 학생들의 미술에 대한 두려움을 덜어주고 상상하는 즐거움과 일상에서의 새로운 사고로 생각할 수 있는 계기를 마련하여 이를 창의적인 학습방법의 개발 연구에 도움이 되고자 한다. 또한 데페이즈망 기법을 활용한 학습설계를 여러 가지 매체로 조합하고 응용하여, 다양한 발상을 통해 창의적으로 학습설계가 향상되었는지 살펴봄으로써 협동방안을 통한 환경 조형물로 구성하였을 때, 데페이즈망의 기법이 창의적인 사고를 거쳐 그에 따른 효과와 다양한 조형원리를 이해하고 흥미와 친근감이 나타났는지 봄으로써, 학생들의 미술적, 교육적 가치가 기발한 발상의 표현 과정을 익혀 창의력 향상에 주도적 학습능력이 실현됨을 살펴보고자 지도방안을 마련한다. 추가적으로 협동수업에 대한 학습 설계를 통한 체계 마련에 주안점을 두어야하며, 크게 ...
중등미술에서 데페이즈망을 기법을 활용한 창의성 발달을 위한 협동수업방안에 관한 논문이다. 데페이즈망 기법을 적용하여 학생들의 미술에 대한 두려움을 덜어주고 상상하는 즐거움과 일상에서의 새로운 사고로 생각할 수 있는 계기를 마련하여 이를 창의적인 학습방법의 개발 연구에 도움이 되고자 한다. 또한 데페이즈망 기법을 활용한 학습설계를 여러 가지 매체로 조합하고 응용하여, 다양한 발상을 통해 창의적으로 학습설계가 향상되었는지 살펴봄으로써 협동방안을 통한 환경 조형물로 구성하였을 때, 데페이즈망의 기법이 창의적인 사고를 거쳐 그에 따른 효과와 다양한 조형원리를 이해하고 흥미와 친근감이 나타났는지 봄으로써, 학생들의 미술적, 교육적 가치가 기발한 발상의 표현 과정을 익혀 창의력 향상에 주도적 학습능력이 실현됨을 살펴보고자 지도방안을 마련한다. 추가적으로 협동수업에 대한 학습 설계를 통한 체계 마련에 주안점을 두어야하며, 크게 자기 조직화 혹은 지식의 다양화라는 부분에 주안점을 맞추어야 한다. 이는 협동, 협응력이 요하는 과정으로 창의성과 결부한다면, 수업에 대한 일종의 결합성을 강조해야 할 필요가 있다. 특히 상징이라는 부분에 대해서도 시각적인 분야를 접목해서 협응력을 강조해야 한다. 특히 데페이즈망 기법의 경우 창조라는 존재 외에도 협동의 창의성이 요구되며, 초현실주의에 바탕을 하기 때문에 이는 의식을 초월한 창의력과 협동력이 요구된다고 볼 수 있다. 특히 교수-학습 지도안에 따라 데페이즈망에 대한 세부적인 고찰로 들어간다면 이미지 중첩, 고립, 변경, 크기의 변환, 무중력의 표현, 패러독스를 포함해 이에 대한 회화 표현의 단계에서 ‘협동’요소 에대한 부분이 부각되어야 할 것이다. 또한 이를 통한 학생들의 ‘자기 주도적’학습 뿐만 아니라, 학생들에 대한 아이디어 발상 및 사고의 전환이 전제되어야 할 것이다. 데페이즈망 기법을 전제로, 수업 모형을 섭렵하는데 있어서 개개인의 흥미도와 표현능력은 일종의 협응성을 통해서도 신장될 수 있다는 것을 염두 해야 할 것이다. 또한 개개인의 감성 교육의 정서 함양에도 학생들의 협동력 그리고 협응성에 대한 부분은 간과되어선 안 될 것이다.
중등미술에서 데페이즈망을 기법을 활용한 창의성 발달을 위한 협동수업방안에 관한 논문이다. 데페이즈망 기법을 적용하여 학생들의 미술에 대한 두려움을 덜어주고 상상하는 즐거움과 일상에서의 새로운 사고로 생각할 수 있는 계기를 마련하여 이를 창의적인 학습방법의 개발 연구에 도움이 되고자 한다. 또한 데페이즈망 기법을 활용한 학습설계를 여러 가지 매체로 조합하고 응용하여, 다양한 발상을 통해 창의적으로 학습설계가 향상되었는지 살펴봄으로써 협동방안을 통한 환경 조형물로 구성하였을 때, 데페이즈망의 기법이 창의적인 사고를 거쳐 그에 따른 효과와 다양한 조형원리를 이해하고 흥미와 친근감이 나타났는지 봄으로써, 학생들의 미술적, 교육적 가치가 기발한 발상의 표현 과정을 익혀 창의력 향상에 주도적 학습능력이 실현됨을 살펴보고자 지도방안을 마련한다. 추가적으로 협동수업에 대한 학습 설계를 통한 체계 마련에 주안점을 두어야하며, 크게 자기 조직화 혹은 지식의 다양화라는 부분에 주안점을 맞추어야 한다. 이는 협동, 협응력이 요하는 과정으로 창의성과 결부한다면, 수업에 대한 일종의 결합성을 강조해야 할 필요가 있다. 특히 상징이라는 부분에 대해서도 시각적인 분야를 접목해서 협응력을 강조해야 한다. 특히 데페이즈망 기법의 경우 창조라는 존재 외에도 협동의 창의성이 요구되며, 초현실주의에 바탕을 하기 때문에 이는 의식을 초월한 창의력과 협동력이 요구된다고 볼 수 있다. 특히 교수-학습 지도안에 따라 데페이즈망에 대한 세부적인 고찰로 들어간다면 이미지 중첩, 고립, 변경, 크기의 변환, 무중력의 표현, 패러독스를 포함해 이에 대한 회화 표현의 단계에서 ‘협동’요소 에대한 부분이 부각되어야 할 것이다. 또한 이를 통한 학생들의 ‘자기 주도적’학습 뿐만 아니라, 학생들에 대한 아이디어 발상 및 사고의 전환이 전제되어야 할 것이다. 데페이즈망 기법을 전제로, 수업 모형을 섭렵하는데 있어서 개개인의 흥미도와 표현능력은 일종의 협응성을 통해서도 신장될 수 있다는 것을 염두 해야 할 것이다. 또한 개개인의 감성 교육의 정서 함양에도 학생들의 협동력 그리고 협응성에 대한 부분은 간과되어선 안 될 것이다.
The purpose of this study is to discuss the cooperative learning methods using the depaysement technique for the development of students' creativity in the middle school art. Specifically, the researcher applies the depaysement technique to the art work in an effort to help students relieved of the ...
The purpose of this study is to discuss the cooperative learning methods using the depaysement technique for the development of students' creativity in the middle school art. Specifically, the researcher applies the depaysement technique to the art work in an effort to help students relieved of the fear of art and enjoy their imagination and think about art anew and thereby, help to develop a creative learning method. In addition, the researcher used the depaysement technique to help students design their learning by combining and applying various media. Then, the researcher examines whether the students have understood diverse principles of formative art through their creative thoughts and thereby, whether they have learned about art through novel ideas and expressions to enhance their creativity. All in all, the researcher has arranged some teaching methods using the depaysement technique for the middle school art class. In addition, it is necessary to focus on the arrangement of a system for the cooperative learning, and particularly on the self-organization and diversification of knowledge. Further, if such processes for cooperation or coordination should be combined with creativity, it would well be necessary to emphasize the need for the conjunctivity. In particular, it is also necessary to graft the symbol onto the visuality to emphasize the coordination. Particularly for the symbolism, it is essential to emphasize the coordination by grafting it on the visuality. Since depaysement requires a cooperation in addition to creativity, it needs a cooperative creativity, and since it is based on the surrealism, it requires creativity and cooperation transcending the consciousness. When examining depaysement in more details by referring to the teaching-learning guide, it is also necessary to highlight an overlapped images, isolation, change, transformation of the sizes, expression of non-gravity, paradox and 'cooperation' at the stage of painting expressions. Moreover, such manipulation also requires 'self-initiated learning' and idea striking and shift of thinking. Lastly, it should be noted that when designing a teaching & learning model based on the techniques of depaysement, we should keep it in mind that individuals' interest and expressive ability can be enhanced also through a kind of coordination. In addition, it should not be overlooked that students' senses of cooperation and coordination are required to help them cultivate their emotion.
The purpose of this study is to discuss the cooperative learning methods using the depaysement technique for the development of students' creativity in the middle school art. Specifically, the researcher applies the depaysement technique to the art work in an effort to help students relieved of the fear of art and enjoy their imagination and think about art anew and thereby, help to develop a creative learning method. In addition, the researcher used the depaysement technique to help students design their learning by combining and applying various media. Then, the researcher examines whether the students have understood diverse principles of formative art through their creative thoughts and thereby, whether they have learned about art through novel ideas and expressions to enhance their creativity. All in all, the researcher has arranged some teaching methods using the depaysement technique for the middle school art class. In addition, it is necessary to focus on the arrangement of a system for the cooperative learning, and particularly on the self-organization and diversification of knowledge. Further, if such processes for cooperation or coordination should be combined with creativity, it would well be necessary to emphasize the need for the conjunctivity. In particular, it is also necessary to graft the symbol onto the visuality to emphasize the coordination. Particularly for the symbolism, it is essential to emphasize the coordination by grafting it on the visuality. Since depaysement requires a cooperation in addition to creativity, it needs a cooperative creativity, and since it is based on the surrealism, it requires creativity and cooperation transcending the consciousness. When examining depaysement in more details by referring to the teaching-learning guide, it is also necessary to highlight an overlapped images, isolation, change, transformation of the sizes, expression of non-gravity, paradox and 'cooperation' at the stage of painting expressions. Moreover, such manipulation also requires 'self-initiated learning' and idea striking and shift of thinking. Lastly, it should be noted that when designing a teaching & learning model based on the techniques of depaysement, we should keep it in mind that individuals' interest and expressive ability can be enhanced also through a kind of coordination. In addition, it should not be overlooked that students' senses of cooperation and coordination are required to help them cultivate their emotion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.