[학위논문]남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 소비자 반응 및 행동의도에 미치는 영향 The Effect of Attractiveness and Self-expression of Male Beauty Influencer on Consumer Response and Behavioral Intention원문보기
본 연구는 남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 소비자 반응 및 행동의도에 미치는 영향과 국가별(한국, 중국) 차이를 분석하고 향후 인플루언서를 활용한 SNS마케팅 전략 수립에 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 한다. 조사대상은 남성 뷰티 인플루언서를 팔로우하고 있고 동영상이나 방송을 시청한 적 있는 한국과 중국의 20∼30대 남성 소비자로서, 이들을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집한 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남성 뷰티 인플루언서의 매력성은 신체적, 사회적 및 전문적 매력성으로, 자기표현성은 공적 자기의식과 ...
본 연구는 남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 소비자 반응 및 행동의도에 미치는 영향과 국가별(한국, 중국) 차이를 분석하고 향후 인플루언서를 활용한 SNS마케팅 전략 수립에 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 한다. 조사대상은 남성 뷰티 인플루언서를 팔로우하고 있고 동영상이나 방송을 시청한 적 있는 한국과 중국의 20∼30대 남성 소비자로서, 이들을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집한 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남성 뷰티 인플루언서의 매력성은 신체적, 사회적 및 전문적 매력성으로, 자기표현성은 공적 자기의식과 나르시시즘으로 나뉘었고, 소비자 반응은 인지적 반응과 감정적 반응으로, 행동의도는 구매의도와 추천의도로 분류되었다. 둘째, 남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 인지적 반응과 감정적 반응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 한국과 중국 소비자의 반응을 불러일으키는 데 있어 뷰티 인플루언서가 지닌 매력성과 자기표현성이 중요한 요인임을 알 수 있었다. 셋째, 남성 뷰티 인플루언서에 대한 한국과 중국 소비자의 인지적, 감정적 반응은 구매의도와 추천의도에 유의한 영향을 미치고 있었고, 소비자 반응이 행동의도에 미치는 영향력은 한국보다 중국에서 더 높게 나타났다. 넷째, 남성 뷰티 인플루언서의 매력성이 소비자의 행동의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 한국과 중국 모두 전문적, 신체적 및 사회적 매력성이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추천의도에서는 한국의 경우 전문적 매력성과 사회적 매력성이 영향 요인으로 나타났고, 중국의 경우 모든 요인이 추천의도에 유의한 영향을 미치고 있었다. 다섯째, 한국과 중국 모두에서 남성 뷰티 인플루언서의 자기표현성이 나르시시즘, 공적 자기의식이 구매의도와 추천의도에 유의한 영향을 미침으로써 소비자의 행동의도를 높이는 데 있어 뷰티 인플루언서의 자기표현성이 중요하였다. 여섯째, 국가별(한국, 중국) 차이를 분석한 결과 전문적 매력성과 신체적 매력성, 공적 자기의식에서 차이가 나타났다. 또한, 소비자의 인지적 반응과 감정적 반응, 구매의도 및 추천의도에서도 국가 간 차이가 나타났다. 본 연구는 한국과 중국에서 활동하는 남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 소비자 반응 및 행동의도의 중요한 변인임을 밝힘으로써 학문적, 실무적 시사점을 제공하였다. 이 결과는 남성 뷰티 인플루언서를 활용한 SNS 마케팅 전략 수립을 위한 자료가 될 뿐 아니라, 뷰티 인플루언서와 소비자 행동에 대한 후속 연구의 이론적 토대가 될 것으로 기대된다.
본 연구는 남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 소비자 반응 및 행동의도에 미치는 영향과 국가별(한국, 중국) 차이를 분석하고 향후 인플루언서를 활용한 SNS 마케팅 전략 수립에 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 한다. 조사대상은 남성 뷰티 인플루언서를 팔로우하고 있고 동영상이나 방송을 시청한 적 있는 한국과 중국의 20∼30대 남성 소비자로서, 이들을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집한 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남성 뷰티 인플루언서의 매력성은 신체적, 사회적 및 전문적 매력성으로, 자기표현성은 공적 자기의식과 나르시시즘으로 나뉘었고, 소비자 반응은 인지적 반응과 감정적 반응으로, 행동의도는 구매의도와 추천의도로 분류되었다. 둘째, 남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 인지적 반응과 감정적 반응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 한국과 중국 소비자의 반응을 불러일으키는 데 있어 뷰티 인플루언서가 지닌 매력성과 자기표현성이 중요한 요인임을 알 수 있었다. 셋째, 남성 뷰티 인플루언서에 대한 한국과 중국 소비자의 인지적, 감정적 반응은 구매의도와 추천의도에 유의한 영향을 미치고 있었고, 소비자 반응이 행동의도에 미치는 영향력은 한국보다 중국에서 더 높게 나타났다. 넷째, 남성 뷰티 인플루언서의 매력성이 소비자의 행동의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 한국과 중국 모두 전문적, 신체적 및 사회적 매력성이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추천의도에서는 한국의 경우 전문적 매력성과 사회적 매력성이 영향 요인으로 나타났고, 중국의 경우 모든 요인이 추천의도에 유의한 영향을 미치고 있었다. 다섯째, 한국과 중국 모두에서 남성 뷰티 인플루언서의 자기표현성이 나르시시즘, 공적 자기의식이 구매의도와 추천의도에 유의한 영향을 미침으로써 소비자의 행동의도를 높이는 데 있어 뷰티 인플루언서의 자기표현성이 중요하였다. 여섯째, 국가별(한국, 중국) 차이를 분석한 결과 전문적 매력성과 신체적 매력성, 공적 자기의식에서 차이가 나타났다. 또한, 소비자의 인지적 반응과 감정적 반응, 구매의도 및 추천의도에서도 국가 간 차이가 나타났다. 본 연구는 한국과 중국에서 활동하는 남성 뷰티 인플루언서의 매력성과 자기표현성이 소비자 반응 및 행동의도의 중요한 변인임을 밝힘으로써 학문적, 실무적 시사점을 제공하였다. 이 결과는 남성 뷰티 인플루언서를 활용한 SNS 마케팅 전략 수립을 위한 자료가 될 뿐 아니라, 뷰티 인플루언서와 소비자 행동에 대한 후속 연구의 이론적 토대가 될 것으로 기대된다.
This study analyzes the influence of male beauty influencers' attractiveness and self-expression on consumer reaction and behavioral intentions and differences by country (Korea, China). It tries to be helpful in establishing SNS marketing strategies using influencers in the future by providing basi...
This study analyzes the influence of male beauty influencers' attractiveness and self-expression on consumer reaction and behavioral intentions and differences by country (Korea, China). It tries to be helpful in establishing SNS marketing strategies using influencers in the future by providing basic data. The subjects of the survey were male consumers in their 20s and 30s in Korea and China who followed male beauty influencers and watched videos or broadcasts of the influencers. It analyzed the data collected by a survey. The results of this study are summarized as follows. First, the attractiveness of male beauty influencers was divided into physical, social and professional attractiveness. And self-expression was divided into public self-consciousness and narcissism. Consumer reaction was classified into cognitive reaction and emotional reaction. Behavioral intention was classified into purchase intention and recommendation intention. Second, it was found that the attractiveness and self-expression of male beauty influencers had a significant effect on cognitive and emotional responses. It was found that the attractiveness and self-expression of a beauty influencer are important factors in arousing the reaction of Korean and Chinese consumers. Third, the cognitive and emotional responses of Korean and Chinese consumers to male beauty influencers had a significant effect on purchase intention and recommendation intention. The influence of consumer reaction on behavioral intention was higher in China than in Korea. Fourth, as a result of analyzing the effect of male beauty influencers' attractiveness on consumers' behavioral intentions, it was found that professional, physical and social attractiveness had a significant effect on purchase intention in both Korea and China. In the case of recommendation intention, professional attractiveness and social attractiveness were found to be influencing factors in Korea, and in the case of China, all factors had a significant effect on recommendation intention. Fifth, narcissism and public self-consciousness had a significant effect on purchase intention and recommendation intention of male beauty influencers in both Korea and China. Therefore, the self-expression of beauty influencers was important in raising consumer behavioral intentions. Sixth, the result of analyzing differences by country (Korea, China), it found the differences in professional attractiveness, physical attractiveness, and public self-consciousness. In addition, there were differences between countries in consumers' cognitive and emotional responses, purchase intentions, and recommendation intentions. This study revealed that attractiveness and self-expression of male beauty influencers working in Korea and China are important variables of consumer reaction and behavioral intention and provided academic and practical implications. This result is expected not only to serve as data for establishing SNS marketing strategies using male beauty influencers, but also to serve as a theoretical foundation for follow-up studies on beauty influencers and consumer behavior.
This study analyzes the influence of male beauty influencers' attractiveness and self-expression on consumer reaction and behavioral intentions and differences by country (Korea, China). It tries to be helpful in establishing SNS marketing strategies using influencers in the future by providing basic data. The subjects of the survey were male consumers in their 20s and 30s in Korea and China who followed male beauty influencers and watched videos or broadcasts of the influencers. It analyzed the data collected by a survey. The results of this study are summarized as follows. First, the attractiveness of male beauty influencers was divided into physical, social and professional attractiveness. And self-expression was divided into public self-consciousness and narcissism. Consumer reaction was classified into cognitive reaction and emotional reaction. Behavioral intention was classified into purchase intention and recommendation intention. Second, it was found that the attractiveness and self-expression of male beauty influencers had a significant effect on cognitive and emotional responses. It was found that the attractiveness and self-expression of a beauty influencer are important factors in arousing the reaction of Korean and Chinese consumers. Third, the cognitive and emotional responses of Korean and Chinese consumers to male beauty influencers had a significant effect on purchase intention and recommendation intention. The influence of consumer reaction on behavioral intention was higher in China than in Korea. Fourth, as a result of analyzing the effect of male beauty influencers' attractiveness on consumers' behavioral intentions, it was found that professional, physical and social attractiveness had a significant effect on purchase intention in both Korea and China. In the case of recommendation intention, professional attractiveness and social attractiveness were found to be influencing factors in Korea, and in the case of China, all factors had a significant effect on recommendation intention. Fifth, narcissism and public self-consciousness had a significant effect on purchase intention and recommendation intention of male beauty influencers in both Korea and China. Therefore, the self-expression of beauty influencers was important in raising consumer behavioral intentions. Sixth, the result of analyzing differences by country (Korea, China), it found the differences in professional attractiveness, physical attractiveness, and public self-consciousness. In addition, there were differences between countries in consumers' cognitive and emotional responses, purchase intentions, and recommendation intentions. This study revealed that attractiveness and self-expression of male beauty influencers working in Korea and China are important variables of consumer reaction and behavioral intention and provided academic and practical implications. This result is expected not only to serve as data for establishing SNS marketing strategies using male beauty influencers, but also to serve as a theoretical foundation for follow-up studies on beauty influencers and consumer behavior.
주제어
#뷰티 인플루언서 매력성 자기표현성 소비자 반응 행동의도 beauty influencer attractiveness self-expression consumer reaction behavioral intention
학위논문 정보
저자
장해광
학위수여기관
국민대학교 종합예술대학원
학위구분
국내석사
학과
분장예술전공
지도교수
채송화
발행연도
2022
총페이지
vii, 124
키워드
뷰티 인플루언서 매력성 자기표현성 소비자 반응 행동의도 beauty influencer attractiveness self-expression consumer reaction behavioral intention
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.