본 연구는 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 분석할 목적으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영유아교사 행복감의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 교사-영유아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 셋째, 영유아교사의 행복감과 교사-영유아 상호작용과의 관계는 어떠한가? 넷째, 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구는 서울 및 경기지역의 영유아교사를 대상으로 하였으며 수집된 249부의 설문지를 분석해 연구를 진행 하였다. 측정도구는 Argyle(2001)의 옥스퍼드 행복척도를 권석만(2001)이 번안하여 김하니(2012)가 수정·보완한 것을 연구에 맞게 사용하였다. 교사-영유아 상호작용의 측정 도구는 영유아교사와 영유아에게 맞도록 수정한 김명신(2017)의 측정도구를 활용하여 하위요인인 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용을 알아보았다. 본 연구의 수집된 자료는 ...
본 연구는 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 분석할 목적으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영유아교사 행복감의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 교사-영유아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 셋째, 영유아교사의 행복감과 교사-영유아 상호작용과의 관계는 어떠한가? 넷째, 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구는 서울 및 경기지역의 영유아교사를 대상으로 하였으며 수집된 249부의 설문지를 분석해 연구를 진행 하였다. 측정도구는 Argyle(2001)의 옥스퍼드 행복척도를 권석만(2001)이 번안하여 김하니(2012)가 수정·보완한 것을 연구에 맞게 사용하였다. 교사-영유아 상호작용의 측정 도구는 영유아교사와 영유아에게 맞도록 수정한 김명신(2017)의 측정도구를 활용하여 하위요인인 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용을 알아보았다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSSWIN 20.0의 프로그램을 통해 분석하였으며, 빈도와 백분율을 산출하고, 측정한 도구의 신뢰도를 측정하기위한 문항내적 합치도인 Cronbach's ⍺값을 산출하였고, 자료 분석을 위해 t-검증과 일원분산분석(One-way ANOVA), 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 기관유형에서 하위영역은 내적행복에서 유의미한 차이를 나타냈으며, 연령, 결혼여부, 담당학급에 따른 행복감의 차이는 하위요인 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학력에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았으며, 경력에 따른 차이는 내적행복 및 외적행복에서 유의미한 차이를 보였다. 이는 경력과 결혼여부, 담당학급에 행복감이 상호작용에 있어 중요한 변인임을 시사한다. 따라서 교사-영유아 상호작용에 하위요인별 수준을 살펴보면 행동적 상호작용, 정서적 상호작용, 언어적 상호작용 중 정서적 상호작용이 가장 높고 언어적 상호작용이 가장 낮은 일반적경향을 보였다. 영유아교사의 학력과 연령, 교육경력, 담당학급, 결혼여부에서는 통계적으로 유의미한 차이는 없었고, 경력에 따른 차이에서 교사-영유아 상호작용 일반적경향 차이의 결과는 정서적 상호작용에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이 연구를 통해 영유아교사들이 현장에서 행복하게 근무할 수 있는 근무환경과 복지가 적절히 이루어질 수 있는 제도를 도입하여야 할 것이다. 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용의 질을 높이기 위해서는 꼭 필요하고, 영유아교사의 질이 높아지면 영유아가 즐겁고 행복하게 생활 할 수 있기 때문에, 모든 교사의 개인의 노력만이 아닌 사회, 제도적 측면에서 다양한 교육과 연수, 경력교사와의 멘토링 등을 통해 교육의 기회를 제공해야 할 것이다.
본 연구는 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 분석할 목적으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영유아교사 행복감의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 교사-영유아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 셋째, 영유아교사의 행복감과 교사-영유아 상호작용과의 관계는 어떠한가? 넷째, 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구는 서울 및 경기지역의 영유아교사를 대상으로 하였으며 수집된 249부의 설문지를 분석해 연구를 진행 하였다. 측정도구는 Argyle(2001)의 옥스퍼드 행복척도를 권석만(2001)이 번안하여 김하니(2012)가 수정·보완한 것을 연구에 맞게 사용하였다. 교사-영유아 상호작용의 측정 도구는 영유아교사와 영유아에게 맞도록 수정한 김명신(2017)의 측정도구를 활용하여 하위요인인 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용을 알아보았다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS WIN 20.0의 프로그램을 통해 분석하였으며, 빈도와 백분율을 산출하고, 측정한 도구의 신뢰도를 측정하기위한 문항내적 합치도인 Cronbach's ⍺값을 산출하였고, 자료 분석을 위해 t-검증과 일원분산분석(One-way ANOVA), 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 기관유형에서 하위영역은 내적행복에서 유의미한 차이를 나타냈으며, 연령, 결혼여부, 담당학급에 따른 행복감의 차이는 하위요인 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학력에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았으며, 경력에 따른 차이는 내적행복 및 외적행복에서 유의미한 차이를 보였다. 이는 경력과 결혼여부, 담당학급에 행복감이 상호작용에 있어 중요한 변인임을 시사한다. 따라서 교사-영유아 상호작용에 하위요인별 수준을 살펴보면 행동적 상호작용, 정서적 상호작용, 언어적 상호작용 중 정서적 상호작용이 가장 높고 언어적 상호작용이 가장 낮은 일반적경향을 보였다. 영유아교사의 학력과 연령, 교육경력, 담당학급, 결혼여부에서는 통계적으로 유의미한 차이는 없었고, 경력에 따른 차이에서 교사-영유아 상호작용 일반적경향 차이의 결과는 정서적 상호작용에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이 연구를 통해 영유아교사들이 현장에서 행복하게 근무할 수 있는 근무환경과 복지가 적절히 이루어질 수 있는 제도를 도입하여야 할 것이다. 영유아교사의 행복감이 교사-영유아 상호작용의 질을 높이기 위해서는 꼭 필요하고, 영유아교사의 질이 높아지면 영유아가 즐겁고 행복하게 생활 할 수 있기 때문에, 모든 교사의 개인의 노력만이 아닌 사회, 제도적 측면에서 다양한 교육과 연수, 경력교사와의 멘토링 등을 통해 교육의 기회를 제공해야 할 것이다.
The purpose of this study was to analyze the effects of happiness of early childhood teachers on teacher-infant interaction. First, what is the general tendency of happiness of early childhood teachers? Second, what is the general tendency of teacher-infant interaction? Third, what is the relationsh...
The purpose of this study was to analyze the effects of happiness of early childhood teachers on teacher-infant interaction. First, what is the general tendency of happiness of early childhood teachers? Second, what is the general tendency of teacher-infant interaction? Third, what is the relationship between happiness of infant teachers and teacher-infant interaction? Fourth, what is the effect of happiness of infant teachers on teacher-infant interaction?This study was conducted on infants and young children teachers in Seoul and Gyeonggi area and analyzed 249 questionnaires collected. The measurement tool was used to measure the Oxford Happiness Scale of Argyle(2001) adapted by Kwon Seok-man(2001) and modified and supplemented by Kim Ha-ni(2012). The measurement tool of teacher-infant interaction was used by Kim Myung-shin (2017), who modified the tool to fit infant teacher and infant, to examine sub-factors such as emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction. The collected data of this study were analyzed through the program of SPSS WIN 20.0, frequency and percentage were calculated, and Cronbach's value, which is the internal consistency of the items to measure the reliability of the measured tools, was calculated. T-test, One-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted for data analysis.The results of this study are summarized as follows. First, the sub-areas of the institutional type of infant teachers showed a significant difference in internal happiness, and the difference in happiness according to age, marital status, and class in charge showed a statistically significant difference in all sub-areas. Second, there was no significant difference in academic background, and there was a significant difference in internal and external happiness according to career. This suggests that happiness is an important variable in interaction between career, marital status, and class in charge. Therefore, when examining the level of sub-factors in teacher-infant interaction, emotional interaction, emotional interaction, and verbal interaction showed the highest emotional interaction and the lowest verbal interaction. There was no statistically significant difference in the education level, age, educational career, class in charge, and marital status of infant and child teachers, and there was a statistically significant difference in the general tendency of teacher-infant interaction in the difference according to career. Through this study, it is necessary to introduce a system that can properly provide working environment and welfare for infants and young children teachers to work happily in the field. Since the happiness of infant teachers is essential to improve the quality of teacher-infant interaction, and if the quality of infant teachers increases, infants and toddlers can live happily and happily, it is necessary to provide opportunities for education through various education, training, and mentoring with career teachers in social and institutional aspects, not just the individual efforts of all teachers.
The purpose of this study was to analyze the effects of happiness of early childhood teachers on teacher-infant interaction. First, what is the general tendency of happiness of early childhood teachers? Second, what is the general tendency of teacher-infant interaction? Third, what is the relationship between happiness of infant teachers and teacher-infant interaction? Fourth, what is the effect of happiness of infant teachers on teacher-infant interaction?This study was conducted on infants and young children teachers in Seoul and Gyeonggi area and analyzed 249 questionnaires collected. The measurement tool was used to measure the Oxford Happiness Scale of Argyle(2001) adapted by Kwon Seok-man(2001) and modified and supplemented by Kim Ha-ni(2012). The measurement tool of teacher-infant interaction was used by Kim Myung-shin (2017), who modified the tool to fit infant teacher and infant, to examine sub-factors such as emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction. The collected data of this study were analyzed through the program of SPSS WIN 20.0, frequency and percentage were calculated, and Cronbach's value, which is the internal consistency of the items to measure the reliability of the measured tools, was calculated. T-test, One-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted for data analysis.The results of this study are summarized as follows. First, the sub-areas of the institutional type of infant teachers showed a significant difference in internal happiness, and the difference in happiness according to age, marital status, and class in charge showed a statistically significant difference in all sub-areas. Second, there was no significant difference in academic background, and there was a significant difference in internal and external happiness according to career. This suggests that happiness is an important variable in interaction between career, marital status, and class in charge. Therefore, when examining the level of sub-factors in teacher-infant interaction, emotional interaction, emotional interaction, and verbal interaction showed the highest emotional interaction and the lowest verbal interaction. There was no statistically significant difference in the education level, age, educational career, class in charge, and marital status of infant and child teachers, and there was a statistically significant difference in the general tendency of teacher-infant interaction in the difference according to career. Through this study, it is necessary to introduce a system that can properly provide working environment and welfare for infants and young children teachers to work happily in the field. Since the happiness of infant teachers is essential to improve the quality of teacher-infant interaction, and if the quality of infant teachers increases, infants and toddlers can live happily and happily, it is necessary to provide opportunities for education through various education, training, and mentoring with career teachers in social and institutional aspects, not just the individual efforts of all teachers.
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