본 연구는 유아교사의 공감능력 향상을 위해 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램을 개발하고, 이를 교사들에게 적용하여 프로그램의 적절성과 효과를 살펴보았다. 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램 개발 목적은 유아교사의 공감능력과 공감적 태도를 향상시키는 것과 개발된 프로그램을 교육현장에서 적용하는 것이다. 본 연구에서 개발된 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 공감교육·훈련 선행연구고찰, 공감능력에 영향을 준 독서치료프로그램에 대한 선행연구고찰, 요구도 조사를 통한 상호작용 독서치료프로그램을 기초하여 개발되었다. 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 4단계 과정을 거쳐 개발되었다. 첫째, 문헌고찰을 통해 이론적 개념을 정립하고 프로그램의 기본방향을 설정하였다. 둘째, 공감능력 향상을 위한 독서치료프로그램에 대한 실태와 요구도 조사를 위하여 유아교육 현장에 있는 교사와 원장을 대상으로 기초설문을 실시하였다. 셋째, 유아교사에게 적합한 그림책을 Hynes와 Hynes-Berry (1994)의 선정기준에 따라 1차 50권을 선정하였다. 그 후 전문가 10인의 적합성을 확인하여 최종 15권을 선정하였다. 넷째, 문헌고찰과 요구도 조사, 선정된 그림책, 독서치료 원리를 바탕으로 목적 및 목표설정, 교육내용 선정, 교수-학습방법 및 평가의 과정으로 구성하였다. 개발된 프로그램의 내용과 적절성을 검토하기 위해 전문가 10인에게 ...
본 연구는 유아교사의 공감능력 향상을 위해 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램을 개발하고, 이를 교사들에게 적용하여 프로그램의 적절성과 효과를 살펴보았다. 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램 개발 목적은 유아교사의 공감능력과 공감적 태도를 향상시키는 것과 개발된 프로그램을 교육현장에서 적용하는 것이다. 본 연구에서 개발된 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 공감교육·훈련 선행연구고찰, 공감능력에 영향을 준 독서치료프로그램에 대한 선행연구고찰, 요구도 조사를 통한 상호작용 독서치료프로그램을 기초하여 개발되었다. 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 4단계 과정을 거쳐 개발되었다. 첫째, 문헌고찰을 통해 이론적 개념을 정립하고 프로그램의 기본방향을 설정하였다. 둘째, 공감능력 향상을 위한 독서치료프로그램에 대한 실태와 요구도 조사를 위하여 유아교육 현장에 있는 교사와 원장을 대상으로 기초설문을 실시하였다. 셋째, 유아교사에게 적합한 그림책을 Hynes와 Hynes-Berry (1994)의 선정기준에 따라 1차 50권을 선정하였다. 그 후 전문가 10인의 적합성을 확인하여 최종 15권을 선정하였다. 넷째, 문헌고찰과 요구도 조사, 선정된 그림책, 독서치료 원리를 바탕으로 목적 및 목표설정, 교육내용 선정, 교수-학습방법 및 평가의 과정으로 구성하였다. 개발된 프로그램의 내용과 적절성을 검토하기 위해 전문가 10인에게 내용 타당도를 검증받았다. 그 후 4회기 프로그램을 임의로 선정하여 적용하고 유아교사와 전문가 집단으로부터 내용 타당도를 검증받았다. 개발된 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램의 효과를 알아보기 위해 연구에 참여한 9명의 교사에게는 총 15회기 공감교육 독서치료프로그램을 실시하였으며, 공감능력 측정 도구와 SCT검사 도구를 사용하여 효과를 검증하였다. 수집된 자료는 SPSS Ver 23 통계를 사용하여 기술통계를 실시하였다. 질적 연구를 위해 참여관찰자료, 교사와 연구자의 저널, 집단면담, 활동지수집 등을 활용하여 문화기술적 방법으로 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 유아교사의 공감능력을 향상시켰다. 공감교육 독서치료프로그램이 유아교사의 공감능력에 미치는 유의성 검증 결과, 인지적 공감 (t=2.18, p<.05)과 정서적 공감 (t=-3.157, p<.01), 전체 공감척도 (t=-3.300 p<.01)에서 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 실험에 참여한 전체 유아교사의 공감단어의 사용을 증가시켰으며 공감단어를 다양하게 사용하도록 하였다. 셋째, 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 교사 자신에 대한 긍정적인 이해와 함께 공감적 소통을 함으로써 생활 속에서 공감하는 실천하는 태도에 긍정적 효과를 주었다. 본 연구의 결과는 공감교육에서 독서치료프로그램이 교사의 공감능력을 향상하는 데 효과적인 방법이고 누리과정의 공감 영역 수업에 적용 가능한 실천적 프로그램이 될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 유아교사의 공감능력 향상을 위해 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램을 개발하고, 이를 교사들에게 적용하여 프로그램의 적절성과 효과를 살펴보았다. 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램 개발 목적은 유아교사의 공감능력과 공감적 태도를 향상시키는 것과 개발된 프로그램을 교육현장에서 적용하는 것이다. 본 연구에서 개발된 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 공감교육·훈련 선행연구고찰, 공감능력에 영향을 준 독서치료프로그램에 대한 선행연구고찰, 요구도 조사를 통한 상호작용 독서치료프로그램을 기초하여 개발되었다. 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 4단계 과정을 거쳐 개발되었다. 첫째, 문헌고찰을 통해 이론적 개념을 정립하고 프로그램의 기본방향을 설정하였다. 둘째, 공감능력 향상을 위한 독서치료프로그램에 대한 실태와 요구도 조사를 위하여 유아교육 현장에 있는 교사와 원장을 대상으로 기초설문을 실시하였다. 셋째, 유아교사에게 적합한 그림책을 Hynes와 Hynes-Berry (1994)의 선정기준에 따라 1차 50권을 선정하였다. 그 후 전문가 10인의 적합성을 확인하여 최종 15권을 선정하였다. 넷째, 문헌고찰과 요구도 조사, 선정된 그림책, 독서치료 원리를 바탕으로 목적 및 목표설정, 교육내용 선정, 교수-학습방법 및 평가의 과정으로 구성하였다. 개발된 프로그램의 내용과 적절성을 검토하기 위해 전문가 10인에게 내용 타당도를 검증받았다. 그 후 4회기 프로그램을 임의로 선정하여 적용하고 유아교사와 전문가 집단으로부터 내용 타당도를 검증받았다. 개발된 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램의 효과를 알아보기 위해 연구에 참여한 9명의 교사에게는 총 15회기 공감교육 독서치료프로그램을 실시하였으며, 공감능력 측정 도구와 SCT검사 도구를 사용하여 효과를 검증하였다. 수집된 자료는 SPSS Ver 23 통계를 사용하여 기술통계를 실시하였다. 질적 연구를 위해 참여관찰자료, 교사와 연구자의 저널, 집단면담, 활동지수집 등을 활용하여 문화기술적 방법으로 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 유아교사의 공감능력을 향상시켰다. 공감교육 독서치료프로그램이 유아교사의 공감능력에 미치는 유의성 검증 결과, 인지적 공감 (t=2.18, p<.05)과 정서적 공감 (t=-3.157, p<.01), 전체 공감척도 (t=-3.300 p<.01)에서 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 실험에 참여한 전체 유아교사의 공감단어의 사용을 증가시켰으며 공감단어를 다양하게 사용하도록 하였다. 셋째, 유아교사를 위한 공감교육 독서치료프로그램은 교사 자신에 대한 긍정적인 이해와 함께 공감적 소통을 함으로써 생활 속에서 공감하는 실천하는 태도에 긍정적 효과를 주었다. 본 연구의 결과는 공감교육에서 독서치료프로그램이 교사의 공감능력을 향상하는 데 효과적인 방법이고 누리과정의 공감 영역 수업에 적용 가능한 실천적 프로그램이 될 수 있음을 시사한다.
This study is to develop a bibliotherapy program based on the empathy education for early childhood teachers, to apply the program to the teachers and to verify its appropriateness and effectiveness. The purpose of the developed bibliotherapy program based on the empathy education is to improve thei...
This study is to develop a bibliotherapy program based on the empathy education for early childhood teachers, to apply the program to the teachers and to verify its appropriateness and effectiveness. The purpose of the developed bibliotherapy program based on the empathy education is to improve their empathy abilities and empathic attitude to the early childhood and to practise them on the childhood education field. The developed bibliotherapy program based on the empathy education for early childhood teachers in this research was designed by this researcher based on the reviews of precedent literature on empathy education·training and bibliotherapy program affected on the empathy abilities. For the development of a bibliotherapy program based on the empathy education for early childhood teachers, the program was developed in the process of following four steps. First, the basic direction of the program was established by literature review and establishment of theoretical concepts on empathy program. Second, the basic survey was conducted for early childhood teachers and bibliotherapists working on the childhood education field to investigate the actual conditions and needs of bibliotherapy program to improve the empathy abilities. Third, the first 50 picture books suitable for early childhood teachers were selected according to the theoretical basis of bibliotherapy and the selection criteria of Hynes & Hynes-Berry (1994). Among the 50 selected picture books, the final 15 books were selected as picture books that early childhood teachers can teach children on the spot after verification of appropriateness by 10 experts. Based on the literature research, needs analysis, selection of picture books and application principle of bibliotherapy, the bibliotherapy program for early childhood teachers was developed in the process of establishment of purpose and target, selection of educational contents, teaching-learning methods and evaluation of the bibliotherapy program. Fourth, in order to review the contents and varification of developed program, ten experts validated the content validity of the program. The preliminary research was conducted to investigate the appropriateness and validity of the program. The preliminary research was arbitrarily selected by 4 session programs, and validated by early childhood teachers and expert groups. To investigate the effects of the bibliotherapy program based on empathy education for early childhood teachers, nine early childhood teachers were selected as experimental group and totally 15 times of empathy education program was conducted to nine participant teachers of the program. As assessment tools, empathy abilities tool and SCT test were used. For the test of empathy ability, an assessment tool modified by Chun Byung-Sung (2003) which was adapted from Park Seong-Hee's (1993) assessment tool which was translated from Bryant's (1982) emotional empathy scale, and the SCT test which was modified and supplemented according to this study was used after reviewing the content validity by experts. for the collected data, descriptive statistics were performed using statistical analysis program, SPSS ver. 23. For qualitative research, cultural and descriptive analysis methods were used by utilizing participacient observation data, journal writing of teachers and the researcher, group interview and activity sheets. The results revealed in this study are presented as follows. First, the bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers improved empathy ability of early childhood teachers. As a result of significance test of the bibliotherapy program on the empathy ability of early childhood teachers, cognitive empathy (t=2.18, p<.05), emotional empathy (t=╺3.157, p<.01), and overall empathy scale (t=╺3.300, p<.01) were found to be significant. Second, the bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers improved the empathy ability of early childhood teachers not only for 'happy' and 'joy' but also for 'anger', 'sorrow', 'fear', and 'shame'. Although there were individual differences among teachers, the changes in the number of empathy words and elemental empathy words which were used by all early childhood teachers who participated in the experiment could be confirmed. It is considered that the increase in the use of emotional words by early childhood teachers reflects the improvement of empathy ability. Third, the bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers had an impact on the attitude change in which teachers practice empathy in daily life by communicating empathy with positive understanding of themselves. The program also had an impact on the relationship between teachers and children so that they could understand children’s thoughts and read their emotions first. The bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers had an effect on sharing the sense of calling as a teacher based on empathic understanding in relationships with fellow teachers and broadening and deepening the understanding of each other. Therefore, the results of this study showed that the bibliotherapy program based on empathy education for early childhood teachers was effective method for the improvement of empathy ability of teachers and suggest that this program can be a practical program that teachers can apply to the class of empathy education field in the Nuri curriculum.
This study is to develop a bibliotherapy program based on the empathy education for early childhood teachers, to apply the program to the teachers and to verify its appropriateness and effectiveness. The purpose of the developed bibliotherapy program based on the empathy education is to improve their empathy abilities and empathic attitude to the early childhood and to practise them on the childhood education field. The developed bibliotherapy program based on the empathy education for early childhood teachers in this research was designed by this researcher based on the reviews of precedent literature on empathy education·training and bibliotherapy program affected on the empathy abilities. For the development of a bibliotherapy program based on the empathy education for early childhood teachers, the program was developed in the process of following four steps. First, the basic direction of the program was established by literature review and establishment of theoretical concepts on empathy program. Second, the basic survey was conducted for early childhood teachers and bibliotherapists working on the childhood education field to investigate the actual conditions and needs of bibliotherapy program to improve the empathy abilities. Third, the first 50 picture books suitable for early childhood teachers were selected according to the theoretical basis of bibliotherapy and the selection criteria of Hynes & Hynes-Berry (1994). Among the 50 selected picture books, the final 15 books were selected as picture books that early childhood teachers can teach children on the spot after verification of appropriateness by 10 experts. Based on the literature research, needs analysis, selection of picture books and application principle of bibliotherapy, the bibliotherapy program for early childhood teachers was developed in the process of establishment of purpose and target, selection of educational contents, teaching-learning methods and evaluation of the bibliotherapy program. Fourth, in order to review the contents and varification of developed program, ten experts validated the content validity of the program. The preliminary research was conducted to investigate the appropriateness and validity of the program. The preliminary research was arbitrarily selected by 4 session programs, and validated by early childhood teachers and expert groups. To investigate the effects of the bibliotherapy program based on empathy education for early childhood teachers, nine early childhood teachers were selected as experimental group and totally 15 times of empathy education program was conducted to nine participant teachers of the program. As assessment tools, empathy abilities tool and SCT test were used. For the test of empathy ability, an assessment tool modified by Chun Byung-Sung (2003) which was adapted from Park Seong-Hee's (1993) assessment tool which was translated from Bryant's (1982) emotional empathy scale, and the SCT test which was modified and supplemented according to this study was used after reviewing the content validity by experts. for the collected data, descriptive statistics were performed using statistical analysis program, SPSS ver. 23. For qualitative research, cultural and descriptive analysis methods were used by utilizing participacient observation data, journal writing of teachers and the researcher, group interview and activity sheets. The results revealed in this study are presented as follows. First, the bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers improved empathy ability of early childhood teachers. As a result of significance test of the bibliotherapy program on the empathy ability of early childhood teachers, cognitive empathy (t=2.18, p<.05), emotional empathy (t=╺3.157, p<.01), and overall empathy scale (t=╺3.300, p<.01) were found to be significant. Second, the bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers improved the empathy ability of early childhood teachers not only for 'happy' and 'joy' but also for 'anger', 'sorrow', 'fear', and 'shame'. Although there were individual differences among teachers, the changes in the number of empathy words and elemental empathy words which were used by all early childhood teachers who participated in the experiment could be confirmed. It is considered that the increase in the use of emotional words by early childhood teachers reflects the improvement of empathy ability. Third, the bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers had an impact on the attitude change in which teachers practice empathy in daily life by communicating empathy with positive understanding of themselves. The program also had an impact on the relationship between teachers and children so that they could understand children’s thoughts and read their emotions first. The bibliotherapy program base on empathy education for early childhood teachers had an effect on sharing the sense of calling as a teacher based on empathic understanding in relationships with fellow teachers and broadening and deepening the understanding of each other. Therefore, the results of this study showed that the bibliotherapy program based on empathy education for early childhood teachers was effective method for the improvement of empathy ability of teachers and suggest that this program can be a practical program that teachers can apply to the class of empathy education field in the Nuri curriculum.
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