4차 산업혁명이 도래함에 따라 산업과 경제 많은 영역에서 변화가 생겨나고 있다. 이렇게 빠르게 변화하고 있는 시대에서 OECD와 UNESCO 등 국제기구와 많은 선진국들은 4차 산업혁명에서 학생들이 함양해야 할 수학적 역량을 발표하고 이를 위한 많은 프로젝트를 진행하고 있다. 우리나라 또한 4차 산업혁명에 맞는 수학 교과 역량을 키울 수 있도록 2021년 2학기를 기점으로 선택과목 <인공지능 수학>을 고등학교 교육과정에 포함시켰다.<...
4차 산업혁명이 도래함에 따라 산업과 경제 많은 영역에서 변화가 생겨나고 있다. 이렇게 빠르게 변화하고 있는 시대에서 OECD와 UNESCO 등 국제기구와 많은 선진국들은 4차 산업혁명에서 학생들이 함양해야 할 수학적 역량을 발표하고 이를 위한 많은 프로젝트를 진행하고 있다. 우리나라 또한 4차 산업혁명에 맞는 수학 교과 역량을 키울 수 있도록 2021년 2학기를 기점으로 선택과목 <인공지능 수학>을 고등학교 교육과정에 포함시켰다. 본 연구에선 <인공지능 수학> 교과서에 반영된 수학 교과 역량과 그 하위 요소의 함양을 알아보고자 하였다. 수학 교과 역량 반영 분포는 OECD와 UNESCO 등 국제기구의 역량과 비교했을 때 공통점과 차이점을 통해 어떤 부분이 더 개발되어야 하는지 알아보고자 하였다. 연구 결과 교과서의 수학 교과 역량별 분포는 문제해결, 의사소통, 추론 역량을 중점적으로 반영하였다. 높은 비율로 반영된 수학 교과 하위 역량은 OECD와 UNESCO에서 발표한 역량과 비슷하게 교과서에서 반영되었다. 다만 국제기구 등에서 중요하게 생각하는 의사소통과 협업 등을 문항과 수학적 요소와 인공지능과의 연결 즉, 공학적 도구 및 활용 역량은 부족하였다. 이 연구를 통해 다음과 같이 제언한다. 공학적 도구 및 교구 활용 역량을 확대시킬 수 있는 문항 개발이 필요하다. 또한 가장 하위 비율을 차지하고 있는 자주적 학습 태도 역량 문항에 대한 개발이 필요하고, 수업을 통해서라도 이를 기를 수 있는 기회를 학생들에게 제공해야 한다. 마지막으로 4차 산업혁명에서 꼭 익혀야 할 역량 중 하나인 협력하기 등 수학적 교과서 문항에서 배우지 못하는 역량은 수업 요소를 통해 배울 수 있도록 수업시간에 추가하여 부족한 역량을 필요할 수 있는 노력이 필요하다.
4차 산업혁명이 도래함에 따라 산업과 경제 많은 영역에서 변화가 생겨나고 있다. 이렇게 빠르게 변화하고 있는 시대에서 OECD와 UNESCO 등 국제기구와 많은 선진국들은 4차 산업혁명에서 학생들이 함양해야 할 수학적 역량을 발표하고 이를 위한 많은 프로젝트를 진행하고 있다. 우리나라 또한 4차 산업혁명에 맞는 수학 교과 역량을 키울 수 있도록 2021년 2학기를 기점으로 선택과목 <인공지능 수학>을 고등학교 교육과정에 포함시켰다. 본 연구에선 <인공지능 수학> 교과서에 반영된 수학 교과 역량과 그 하위 요소의 함양을 알아보고자 하였다. 수학 교과 역량 반영 분포는 OECD와 UNESCO 등 국제기구의 역량과 비교했을 때 공통점과 차이점을 통해 어떤 부분이 더 개발되어야 하는지 알아보고자 하였다. 연구 결과 교과서의 수학 교과 역량별 분포는 문제해결, 의사소통, 추론 역량을 중점적으로 반영하였다. 높은 비율로 반영된 수학 교과 하위 역량은 OECD와 UNESCO에서 발표한 역량과 비슷하게 교과서에서 반영되었다. 다만 국제기구 등에서 중요하게 생각하는 의사소통과 협업 등을 문항과 수학적 요소와 인공지능과의 연결 즉, 공학적 도구 및 활용 역량은 부족하였다. 이 연구를 통해 다음과 같이 제언한다. 공학적 도구 및 교구 활용 역량을 확대시킬 수 있는 문항 개발이 필요하다. 또한 가장 하위 비율을 차지하고 있는 자주적 학습 태도 역량 문항에 대한 개발이 필요하고, 수업을 통해서라도 이를 기를 수 있는 기회를 학생들에게 제공해야 한다. 마지막으로 4차 산업혁명에서 꼭 익혀야 할 역량 중 하나인 협력하기 등 수학적 교과서 문항에서 배우지 못하는 역량은 수업 요소를 통해 배울 수 있도록 수업시간에 추가하여 부족한 역량을 필요할 수 있는 노력이 필요하다.
With the advent of the Fourth Industrial Revolution, changes are taking place in many areas of industry and economy. In this fast-changing era, international organizations such as OECD and UNESCO, as well as many developed countries, have announced their mathematical abilities to develop students in...
With the advent of the Fourth Industrial Revolution, changes are taking place in many areas of industry and economy. In this fast-changing era, international organizations such as OECD and UNESCO, as well as many developed countries, have announced their mathematical abilities to develop students in the Fourth Industrial Revolution and are working on many projects. In addition, Korea has included artificial intelligence math in its high school curriculum starting in the second semester of 2021. In this study, the ability of mathematics subjects reflected in artificial intelligence mathematics textbooks and the cultivation of their subordinates were studied. Compared to the capabilities of international organizations such as OECD and UNESCO, the distribution of mathematics subjects should be further developed through similarities and differences. According to the results of the study, the distribution of mathematics subjects in textbooks mainly reflects problem solving, communication and reasoning skills. The low-level math curriculum, which reflects a high percentage of students, is similar to that published by OECD and UNESCO. However, communication and cooperation, which are considered important in international organizations, lack the connection between mathematical elements and artificial intelligence, i.e., engineering tools and utilization capabilities. Through this study, the following suggestions are made. It is necessary to develop questions to expand the utilization of engineering tools and teaching tools. In addition, it is necessary to develop the ability to study independently, which accounts for the lowest percentage of students, and to provide students with opportunities to develop them through lectures. Finally, it is necessary to add skills that cannot be learned in mathematical textbooks, such as cooperation, which must be acquired in the fourth industrial revolution, to the teaching time so that students can learn through the teaching elements.
With the advent of the Fourth Industrial Revolution, changes are taking place in many areas of industry and economy. In this fast-changing era, international organizations such as OECD and UNESCO, as well as many developed countries, have announced their mathematical abilities to develop students in the Fourth Industrial Revolution and are working on many projects. In addition, Korea has included artificial intelligence math in its high school curriculum starting in the second semester of 2021. In this study, the ability of mathematics subjects reflected in artificial intelligence mathematics textbooks and the cultivation of their subordinates were studied. Compared to the capabilities of international organizations such as OECD and UNESCO, the distribution of mathematics subjects should be further developed through similarities and differences. According to the results of the study, the distribution of mathematics subjects in textbooks mainly reflects problem solving, communication and reasoning skills. The low-level math curriculum, which reflects a high percentage of students, is similar to that published by OECD and UNESCO. However, communication and cooperation, which are considered important in international organizations, lack the connection between mathematical elements and artificial intelligence, i.e., engineering tools and utilization capabilities. Through this study, the following suggestions are made. It is necessary to develop questions to expand the utilization of engineering tools and teaching tools. In addition, it is necessary to develop the ability to study independently, which accounts for the lowest percentage of students, and to provide students with opportunities to develop them through lectures. Finally, it is necessary to add skills that cannot be learned in mathematical textbooks, such as cooperation, which must be acquired in the fourth industrial revolution, to the teaching time so that students can learn through the teaching elements.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.