$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교과중심 교육과정에서의 정보영역 교육과정 구성 방향
Information Domain Curriculum Composition Direction in Subject-Centered Curriculum 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.2, 2021년, pp.309 - 315  

신수범 (공주교육대학교) ,  한규정 (공주교육대학교) ,  고병오 (공주교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 국내의 교과중심 교육과정체제에서 정보영역 교육과정을 어떻게 구성해야 하는지에 대한 방향성에 대한 것이다. 이를 위해 교과중심과 역량중심 교육과정을 비교 분석하였으며 2개의 유형에서 정보영역이 어떻게 편제되어 있는지를 제시하였다. 국내 교육과정은 역량을 강조하지만 국가수준의 교육목표 제시, 교과학습모형, 교과서 등을 강조하고 있어서 교과중심 교육과정에 치우친 형태로 판단하였다. 정보영역 교과중심 교육과정 사례로 초등 실과과의 정보영역, 중학교 정보교과를 제시하였으며 SW융합교육과정은 진보적인 교육과정 사례로 제시하였다. 이와 같은 여건에서 SW AI 내용을 포함하는 정보영역을 통해 학습자가 미래 지능형사회에서 주도적인 생활을 하기 위해서는 컴퓨터과학을 모학문으로 하여 교과중심 관점으로 명시적으로 기술되어야 함을 강조하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is about the direction of how to compose the information domain curriculum in the domestic subject matter centered curriculum system. To this end, subject-centered and competency-centered curriculum were compared and analyzed, and how the information domain was organized in two types was ...

주제어

참고문헌 (15)

  1. Choi Soo-jin 5others(2017). A study on OECD Education 2030 project: Analyzing validity of OECD competencies framework and exploring practices of competency-based education in South Korea. Korean Educational Development Institude. Research report RR 2017-18. 

  2. Criteria for Accrediting Computing Programs,2019 -2020 https://www.abet.org 

  3. Deok-Ho Jang(2017). An Exploratory Study for the Direction and Tasks for Innovating School System in the Intelligent Information Society. Journal of Digital Convergence 15(12). 

  4. Jamie Knowles(2019). Teachers' Essential Guide to Coding in the Classroom Common Sense Education. https://www.commonsense.org/ 

  5. Jang Yerum(2020). A Study on the Improvement of Information Education Operation Methods for Improving Computational Thinking : Focusing on the Comparison of Overseas Information Subject Curriculum. Kunguk Univ. Graduate School 

  6. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity(2020). Elementary School Mathematics Subject 4th class second periods. 

  7. Korea Natl. Univ. of Education(2020). Elementary School Korean Subject 6th class second periods. 

  8. K-12 Computer Science Framework. (2016). http://www.k12cs.org. 

  9. Kwon Nak-won(1997). Introduction to Curriculum. Graduate School of Korea National University of Education. Unpublished. 

  10. Lee Seung-mi 13others(2019). Systemization of Key Competencies and Skills in 2015 Revised National Subject. Korea Institute of Curriculum &Evaluation.MOE. MOE-Commissioned research-2019-7. 

  11. Luca Trevisan(2010). Computational Complexity 2nd week lecture materials. https://cs.stanford.edu/people/trevisan/cs254-10/#info 

  12. MOE(2016) 2015 Commentary on the general revised curriculum:middle school. 

  13. Park Il-soo(2012). The Study on a Elementary School Teacher's Curriculum Orientation and Effective Teaching Behavior. 12(3). 

  14. Pusan Natl. Univ. of Education(2021). Elementary School Social Subject 6th class first periods. 

  15. Shin Soobum(2017). Research on the Evaluation Criteria of Programming Education based on Bloom's Taxonomy in the Elementary and Secondary School. 25(5). 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로