최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
---|---|
연구책임자 | 권점례 |
참여연구자 | 박은아 , 김현경 , 이영미 , 강민규 , 송민영 , 배영권 , 서영진 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 | 2016 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201900002325 |
과제고유번호 | 1105011784 |
사업명 | 한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 | 2019-06-15 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201900002325 |
2015년 9월에 고시된 2015 개정 교과교육과정은 초등학교의 경우 2017년부터 연차적으로 실행될 예정이고, 중학교의 경우 2018년부터 연차적으로 실행될 예정이다. 본 연구는 2015개 정 교육과정에 따른 초․중학교 교과교육과정이 효율적이고 안정적으로 학교 현장에 안착할 수 있도록 돕는 교과 교육과정 적용 방안을 도출하는데 목적을 두고 국어, 사회, 수학, 과학, 영어, 초등 통합, 정보 교과를 대상으로 연구를 수행하였다.
먼저 허경철 외(2005)를 통하여 교육과정 적용의 의미를 탐색하고, 교과 공통의 변화와 교과 고유
2015년 9월에 고시된 2015 개정 교과교육과정은 초등학교의 경우 2017년부터 연차적으로 실행될 예정이고, 중학교의 경우 2018년부터 연차적으로 실행될 예정이다. 본 연구는 2015개 정 교육과정에 따른 초․중학교 교과교육과정이 효율적이고 안정적으로 학교 현장에 안착할 수 있도록 돕는 교과 교육과정 적용 방안을 도출하는데 목적을 두고 국어, 사회, 수학, 과학, 영어, 초등 통합, 정보 교과를 대상으로 연구를 수행하였다.
먼저 허경철 외(2005)를 통하여 교육과정 적용의 의미를 탐색하고, 교과 공통의 변화와 교과 고유의 변화를 중심으로 2015 개정 교과 교육과정의 주요 변화를 분석하였다. 교과 공통의 변화 분석 시에는 교과 역량의 도입 및 강조, 내용체계의 재구조화, 학습량 적정화, 교수․학습 방법 및 평가 방법 개선을 교과 공통의 분석 관점으로 활용하였다. 더불어 초․중학교 교사, 교과 교육과정 개발진, 초․중학교 교과서 개발진, 교과 교육 전문가, 시도교육청 및 초․중학교 교육과정 편성․운영담당자 등을 대상으로 설문조사와 전문가 의견수렴 맞춤법검사기 결과영역 을 실시하여 2015 개정 교과교육과정 적용 시 예상되는 문제점이나 필요한 지원사항을 알아보고, 이를 근거로 교과별로 교과교육과정 적용에 따른 시사점을 도출하였다.
도출된 시사점을 중심으로 교과별, 학교급별로 교과교육과정 적용 방안을 구안하였는데, 교과 공통의 변화인 교과 역량의 도입 및 강조, 내용 체계의 재구조화, 학습량 적정화, 교수․학습방법 및 평가 방법 개선과 교과 고유의 변화 각각에 대해 교육과정 적용 방안을 구안하였고, 각각의 적용 방안을 구체화하는 예시자료로 설명자료, 교수․학습자료, 평가 자료를 개발하여 학교급별 자료집에 수록하였다.
2015 개정 교과교육과정의 현장 안착을 위한 정책 제언에서는 먼저 교과별로 교과교육과정 적용을 위한 지원 방안을 알아보았다. 구체적인 내용은 다음과 같다.
□ 국어과
국어과교육과정 주요 변화에 대한 홍보자료 제작 및 메일링 시스템을 통한 보급, 국어과 교수․학습방향 구현을 위한 실천 방안 및 예시자료 개발 보급, 통합형 교수․학습 실행을 위한 교수․학습 모델 개발 및 여건 조성, 독서 활동 지원을 위한 물적․인적 기반 조성, 국어과 교사의 의사소통 모델로서의 역량 강화를 위한 연수의 실제성 강화 등
□ 사회과
초등학교 교사 대상의 사회과교육과정이 해도 제고 연수 실시, 사회과교육과정 적용 과정에 대한 데이터 축적을 통해 상세화된 적용 매뉴얼 보급, 사회과 적용 방안 구현을 위한 교사의 수업과 평가 준비 시간 확보, 사회과 내 타 전공 교사들의 내용 및 효율적 교수·방법이 해도 제고를 위한 다각적 지원 등
□ 수학과
2015 개정 수학과 교육과정의 개정 방향 및 주요 변화에 대한 홍보 및 연수 실시, 2015 개정수학과 교육과정의 개정방향 및 주요변화를 반영한 수학교과서, 교수․학습자료 및 평가 자료 개발․보급 및 우수 사례 발굴, 공학적 도구 보급을 위한 행․재정적 지원 등
□ 과학과
2015 개정 과학과 교육과정의 방향과 주요 변화가 반영되도록 과학 교과서와 지도서 개발․보급과 학교 관리자, 교사 연수 실시, 실험실습기자재 보충 및 실험 공간 등의 예산확보, 교과간, 교과내연계 및 내용재구성을 위한 교사연구회지원, 다양한교수․학습자료 개발․보급과 각종 자료 탑재를 위한 홈페이지 운영, 다양한 평가 방법 및 문항 개발․보급과 지원 포털 사이트 구축 등
□ 영어과
학교급별요구사항을 반영한 영어교과역량지도, 학년급별 성취기준지도, 타교과와의 연계 및 문화 영역 지도, 최신 정보통신매체를 활용한 지도 등을 위한 교수·학습 자료와평가자료개발, 학습적정화를 위한 교사용 어휘검색 프로그램구축, 초등학교 영어교사 대상 외국 문화 이해 및 지도를 위한 연수 강화, 영어교사 자치 연구회 활성화, 교과서 개발자를 위한 교육과정 주요 변화에 관한 연수 강화 등
□ 초등 통합
교사의 전문성 신장을 위한 제반 여건 지원, 2015 개정 초등 통합 교과 교육과정 이해를 위한 온라인연수, 교수․학습 및평가자료개발및 보급, 일원화된통합 교과 교육과정개발 등
□ 정보과
현장 교사들의 개정 교육과정에 대한 연수와 워크숍에 대한 참여의 기회 확대, 교육청 및 지역교육지원 청단위의 연수 또는 워크숍의 비율향상, 교과역량을 반영한 실제적이고 세부적인교수․학습 자료의개발 및 보급, 정의적능력과 학습의과정에 대한 평가도구 제공 등
각 교과에서 제안된 이상의 지원방안을 토대로 정책 제언을 도출하였다. 이를 위해 먼저 교과교육과정 적용을 위한 교과별 지원방안을 몇 개의 범주로 종합하고, 이를 구현하기 위해 필요한 국가수준의 정책을 중심으로 정책 제언을 도출하였다. 본 연구의 정책 제언은 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 교과 교육과정의 개정 방향과 주요 변화가 잘 구현될 수 있도록 교과서를 개발하고, 학교 현장을 지원할 수 있는 다양한 자료를 개발, 보급한다.
둘째, 2015 개정 교육과정에 대한 교사의 이해도를 높이고, 교과교육에 대한 교사의 전문성 신장을 위한 연수 프로그램을 개발하고, 운영한다. 셋째, 2015 개정 교과 교육과정의 적용 및 실행을 위한 환경을 조성하고, 행․재정적 지원을 강화한다. 넷째, 교과교육과정 연구·개발, 적용 및 실행의 전 과정을 통합적·체계적으로 관리·지원하는 ‘교과 교육과정 지원 센터’(가칭)를 설립한다.
(출처 : 연구요약 6p)
The 2015 revised curriculum announced in Sept. 2015 will be applied to elementary schools starting from 2017 and to middle schools starting from 2018. The purpose of this study is to investigate application plans of subject curriculums according to the 2015 revised curriculum for its effective and s
The 2015 revised curriculum announced in Sept. 2015 will be applied to elementary schools starting from 2017 and to middle schools starting from 2018. The purpose of this study is to investigate application plans of subject curriculums according to the 2015 revised curriculum for its effective and stable settlement in elementary and middle schools. To this end, the study looked into the revised curriculums of Korean Language, Social Studies, Mathematics, Science, English, Integrated Curriculum in elementary school, and Information Studies.
After exploring the meaning of curriculum application based on Heo, et al.’s (2005) study,this research analyzed the major changes in the 2015 revised curriculum that were common in all subject areas and that were unique in a given subject area. In the analysis of the common changes made in all subject curriculums, we focused on investigating the introduction of subject competence, reorganization of content structure, rationalization of the amount of learning, and improvement of teaching/learning and assessment methods. A survey was also conducted, in which elementary and middle school teachers, curriculum developers, textbook writers, subject education experts, and those in charge of the organization and management of curriculum in elementary and middle schools participated,to find out the potential problems in applying the revised curriculum and to identify necessary support for its application. Based on this, implications for curriculum application were discussed for each subject areas.
Application plans for subject curriculums were suggested for each following points in the 2015 curriculum - introduction of subject competence, reorganization of content structure,rationalization of the amount of learning, and improvement of teaching/learning methods and assessment methods – which were accompanied by example materials for teaching/learning and assessment. These materials were included in the source books developed for elementary and middle school teachers.
As for policy suggestions, we proposed supporting plans for an effective application of the 2015 revised curriculum for each subject area. The details are as follows.
□ Korean Language
The production of materials for promoting the changes in the 2015 revised Korean Language Curriculum and their diffusion through a mailing system, the development and provision of example teaching materials for the realization of effective teaching and learning of Korean Language, development of teaching and learning models and creating appropriate conditions for integrated learning, supporting reading activities, and strengthening teacher in-service training for Korean Language teachers who should become communication models for their students, etc.
□ Social Studies
The implementation of teacher in-service training for elementary school teachers to increase their understanding of the subject curriculum, accumulation of data regarding the implementation process of the revised Social Studies Curriculum for the development of improved manuals, securing time for the teacher’s teaching and evaluation for the implementation of the curriculum application plan, and supporting Social Studies teachers who majored in other subjects to increase their understanding of effective teaching and learning, etc.
□ Mathematics
The promotion and training of the direction and changes in the 2015 revised Mathematics Curriculum, development and provision of textbooks, teaching/learning materials, assessment materials that well-reflects the changes in the revised curriculum, discovering outstanding cases of application practices of the revised curriculum, and the provision ofadministrative and financial support for supplying engineering tools, etc.
□ Science
The development and provision of Science textbooks and teacher’s manuals that well-reflects the major changes in the 2015 revised Science Curriculum, implementation ofteacher in-service training, securing budget for experiment practice equipments and experiment space, supporting special interest groups among teachers for the connection andreorganization of subject contents within Science, management of a website to uploadvarious teaching and learning materials, and construction of web portal site for thedevelopment and provision of various assessment methods and testing items, etc.
□ English
The development of teaching/learning and assessment materials for the instruction of English competence reflecting the demands of each school level, achievement standards for each grade level, connections with other subject areas, cultural learning, and up-to-date Information and Communications Technology, construction of vocabulary search program for teachers for rationalizing the amount of learning, strengthening in-service training for expanding knowledge in foreign culture among elementary teachers, activating English teachers’ special interest groups, and offering training for textbook writers to increase their understanding of the revised curriculum, etc.
□ Integrated Curriculum in elementary school
Supporting all circumstances for improving the conditions for professional learning for teachers, providing online in-service training for increased understanding of the revised 2015 subject curriculum, development and provision of materials for teaching/learning and assessment, and development of a unified integrated curriculum, etc.
□ Information Studies
Expanding the opportunities for teachers’ participation in in-service training and workshops on the revised curriculum, increasing the ratio of in-service training and workshops provided by local and provincial education offices, developing and supplying practical and detailed materials for teaching and learning which reflect subject competence, and provision of assessment tools for evaluating affective skills and learning processes, etc.
The policy suggestions for the application of subject curriculums according to the 2015 revised curriculum are as follows. First, textbooks that well-reflect the changes made in the revised curriculum need to be developed and various materials supporting classroom teaching based on the revised curriculum should be provided to schools. Second, in-service training programs need to be developed and managed to increase teachers’ understanding of the revised curriculum. Third, educational environment need to be created for effective application and implementation of the revised curriculum, and administrative and financial support needs to be strengthened. Fourth, ‘Supporting Center for Subject Curriculum’(named tentatively) needs to be established for synthetic, systematic supervision/support of the entire process involved in the research, development, application, and practice of the subject curriculum.
(출처 : ABSTRACT 686p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.