본 논문은 중국 뉴미디어 시대에 새로운 형태의 민족주의를 분석하고자 하며 이차원적 민족주의의 관점에서 현재 시대의 민족주의의 표현방식과 성격을 분석하고자 한다. 또한 새로운 시대의 민족주의는 어떤 변화를 겪었는지를 연구하고자 한다. 본 논문은 먼저 중국 신민족주의를 ‘국가 통제하의 민족주의’로 정의한 다음 관방 민족주의와 대중 민족주의로 나눠서 중국 신민족주의의 특징을 분석한다. 분석 결과 관방 민족주의는 강요성과 통제성 특징을 가지며 대중 민족주의는 비이적적이고 외부 자극에 대한 반응성 특징을 지닌다. 이어서 이차원 민족주의의 발생배경과 나타난 민족주의 양상을 규명한 다음 사례 3개를 통해 뉴미디어 시대 중국의 민족주의 특징을 분석한다. 우선 이차원 민족주의적 영상 사이트의 등장에 대한 사례를 통해 이차원 영상 사이트에 민족주의 관련 내용이 많이 제작하고 보급됨에 따라 관방 민족주의가 이차원 단체에서 정착하게 되며 널리 전파하게 되었다는 것을 알 수 있다. 그 다음 이차원 애니메이션 <그 해의 토끼>에 포함 된 민족주의적 의미를 분석했다. <그 해의 토끼>의 흥행으로 인해 중국의 역사와 발전 과정에 대해서 청소년들이 더욱 직관적인 인식을 가질 수 있으며 애니메이션의 간단한 스토리를 통해 이해하기가 쉽고 민족 정서와 민족 자긍심을 유발했다. 또한 이차원 영상 사이트가 가지고 있는 탄막은 이러한 정서를 풀 수 있는 공간을 제공해줬고 실시간 ...
본 논문은 중국 뉴미디어 시대에 새로운 형태의 민족주의를 분석하고자 하며 이차원적 민족주의의 관점에서 현재 시대의 민족주의의 표현방식과 성격을 분석하고자 한다. 또한 새로운 시대의 민족주의는 어떤 변화를 겪었는지를 연구하고자 한다. 본 논문은 먼저 중국 신민족주의를 ‘국가 통제하의 민족주의’로 정의한 다음 관방 민족주의와 대중 민족주의로 나눠서 중국 신민족주의의 특징을 분석한다. 분석 결과 관방 민족주의는 강요성과 통제성 특징을 가지며 대중 민족주의는 비이적적이고 외부 자극에 대한 반응성 특징을 지닌다. 이어서 이차원 민족주의의 발생배경과 나타난 민족주의 양상을 규명한 다음 사례 3개를 통해 뉴미디어 시대 중국의 민족주의 특징을 분석한다. 우선 이차원 민족주의적 영상 사이트의 등장에 대한 사례를 통해 이차원 영상 사이트에 민족주의 관련 내용이 많이 제작하고 보급됨에 따라 관방 민족주의가 이차원 단체에서 정착하게 되며 널리 전파하게 되었다는 것을 알 수 있다. 그 다음 이차원 애니메이션 <그 해의 토끼>에 포함 된 민족주의적 의미를 분석했다. <그 해의 토끼>의 흥행으로 인해 중국의 역사와 발전 과정에 대해서 청소년들이 더욱 직관적인 인식을 가질 수 있으며 애니메이션의 간단한 스토리를 통해 이해하기가 쉽고 민족 정서와 민족 자긍심을 유발했다. 또한 이차원 영상 사이트가 가지고 있는 탄막은 이러한 정서를 풀 수 있는 공간을 제공해줬고 실시간 인터랙션을 통해 얻어진 집단 정체성은 대중 민족주의 표현으로 극대화되었다고 분석하였다. 마지막에 관방 공식계정과 이차원 영상 사이트의 협력 사례를 통해 대중 민족주의의 힘이 점차 늘어나고 있고 관방 민족주의와 더 균형적인 권력 분배를 이루었다고 규명하였다. 연구결과 이차원 민족주의의 표현방식은 대내적으로 사람들은 이차원 애니메이션이나 이차원 영상 사이트를 통해서 애국주의 및 민족주의 감정을 드러내고 커뮤니티를 형성하여 단체의 정체성을 찾아 민족적 구심력을 발휘한다. 대외적으로는 관방 공식 계정들은 이차원 문화권에서 홍보 방식과 언어 표현을 바뀌면서 청소년과의 거리를 줄이고 이데올로기 선전을 위해 더욱더 친민(藽民)적인 이미지를 가진다. 이러한 뉴미디어시대 민족주의는 인터넷 민족주의의 특성을 가지면서도 보다 이성적인 모습을 가지고 있고 관방 민족주의과 대중 민족주의의 권력분배가 더욱 공평해지고 점차 용합하고 있는 것을 알 수 있다. 마지막에 본 논문은 이러한 특징을 가진 뉴미디어시대 민족주의는 중국 신민족주의와 비교해 몇 가지 변화를 밝혔다. 첫째, 관방 민족주의의 강요성과 통제성이 약화됐고, 관방 정부는 예전처럼 정치적 사안에 대한 대중의 비판적 목소리를 무시하거나 억압하는 행동을 하지 않고 민심의 목소리를 적극적으로 수렴해 대중의 의견에 따라 정부 정책을 어느 정도 조정하거나 수정한다. 둘째, 대중적 민족주의가 더욱 보편화되었으며, 엄숙하고 강요성을 가진 애국교육이 이차원 애니메이션으로 새롭게 구현되어 민족주의 집단을 넓혔다. 대중 민족주의는 더 이상 외부 사건의 자극이 필요하지 않으며 1990년대 신민족주의의 외향적인 특징보다는 뉴미디어시대 민족주의가 국내 정치·경제 발전에 초점을 맞추어 내향적인 자성의 특징을 지니고 있다. 셋째, 뉴미디어시대의 민족주의는 1990년대 처럼 국가와 정당에 대한 천편일률적인 찬사가 아니라 보다 이성적인 시각으로 국가의 정책과 정당의 발전을 바라보게 되는 것이다.
본 논문은 중국 뉴미디어 시대에 새로운 형태의 민족주의를 분석하고자 하며 이차원적 민족주의의 관점에서 현재 시대의 민족주의의 표현방식과 성격을 분석하고자 한다. 또한 새로운 시대의 민족주의는 어떤 변화를 겪었는지를 연구하고자 한다. 본 논문은 먼저 중국 신민족주의를 ‘국가 통제하의 민족주의’로 정의한 다음 관방 민족주의와 대중 민족주의로 나눠서 중국 신민족주의의 특징을 분석한다. 분석 결과 관방 민족주의는 강요성과 통제성 특징을 가지며 대중 민족주의는 비이적적이고 외부 자극에 대한 반응성 특징을 지닌다. 이어서 이차원 민족주의의 발생배경과 나타난 민족주의 양상을 규명한 다음 사례 3개를 통해 뉴미디어 시대 중국의 민족주의 특징을 분석한다. 우선 이차원 민족주의적 영상 사이트의 등장에 대한 사례를 통해 이차원 영상 사이트에 민족주의 관련 내용이 많이 제작하고 보급됨에 따라 관방 민족주의가 이차원 단체에서 정착하게 되며 널리 전파하게 되었다는 것을 알 수 있다. 그 다음 이차원 애니메이션 <그 해의 토끼>에 포함 된 민족주의적 의미를 분석했다. <그 해의 토끼>의 흥행으로 인해 중국의 역사와 발전 과정에 대해서 청소년들이 더욱 직관적인 인식을 가질 수 있으며 애니메이션의 간단한 스토리를 통해 이해하기가 쉽고 민족 정서와 민족 자긍심을 유발했다. 또한 이차원 영상 사이트가 가지고 있는 탄막은 이러한 정서를 풀 수 있는 공간을 제공해줬고 실시간 인터랙션을 통해 얻어진 집단 정체성은 대중 민족주의 표현으로 극대화되었다고 분석하였다. 마지막에 관방 공식계정과 이차원 영상 사이트의 협력 사례를 통해 대중 민족주의의 힘이 점차 늘어나고 있고 관방 민족주의와 더 균형적인 권력 분배를 이루었다고 규명하였다. 연구결과 이차원 민족주의의 표현방식은 대내적으로 사람들은 이차원 애니메이션이나 이차원 영상 사이트를 통해서 애국주의 및 민족주의 감정을 드러내고 커뮤니티를 형성하여 단체의 정체성을 찾아 민족적 구심력을 발휘한다. 대외적으로는 관방 공식 계정들은 이차원 문화권에서 홍보 방식과 언어 표현을 바뀌면서 청소년과의 거리를 줄이고 이데올로기 선전을 위해 더욱더 친민(藽民)적인 이미지를 가진다. 이러한 뉴미디어시대 민족주의는 인터넷 민족주의의 특성을 가지면서도 보다 이성적인 모습을 가지고 있고 관방 민족주의과 대중 민족주의의 권력분배가 더욱 공평해지고 점차 용합하고 있는 것을 알 수 있다. 마지막에 본 논문은 이러한 특징을 가진 뉴미디어시대 민족주의는 중국 신민족주의와 비교해 몇 가지 변화를 밝혔다. 첫째, 관방 민족주의의 강요성과 통제성이 약화됐고, 관방 정부는 예전처럼 정치적 사안에 대한 대중의 비판적 목소리를 무시하거나 억압하는 행동을 하지 않고 민심의 목소리를 적극적으로 수렴해 대중의 의견에 따라 정부 정책을 어느 정도 조정하거나 수정한다. 둘째, 대중적 민족주의가 더욱 보편화되었으며, 엄숙하고 강요성을 가진 애국교육이 이차원 애니메이션으로 새롭게 구현되어 민족주의 집단을 넓혔다. 대중 민족주의는 더 이상 외부 사건의 자극이 필요하지 않으며 1990년대 신민족주의의 외향적인 특징보다는 뉴미디어시대 민족주의가 국내 정치·경제 발전에 초점을 맞추어 내향적인 자성의 특징을 지니고 있다. 셋째, 뉴미디어시대의 민족주의는 1990년대 처럼 국가와 정당에 대한 천편일률적인 찬사가 아니라 보다 이성적인 시각으로 국가의 정책과 정당의 발전을 바라보게 되는 것이다.
This paper analyzes a new form of nationalism in the era of Chinese new media, and analyzes the expression method and character of nationalism in the present era from the point of view of two-dimensional nationalism. In addition, this paper want to study what kind of changes the nationalism of the n...
This paper analyzes a new form of nationalism in the era of Chinese new media, and analyzes the expression method and character of nationalism in the present era from the point of view of two-dimensional nationalism. In addition, this paper want to study what kind of changes the nationalism of the new era has undergone. This paper first defines Chinese neo-nationalism as "nationalism under state control" and then analyzes the characteristics of Chinese neo-nationalism by dividing it into government-controlled nationalism and popular nationalism. As a result of the analysis, government-controlled nationalism has characteristics of coercion and control, and popular nationalism is irrational and has characteristics of responsiveness to external stimuli. Subsequently, the background of the occurrence of two-dimensional nationalism and the pattern of nationalism that appeared are investigated, and the characteristics of Chinese nationalism in the new media era are analyzed through three cases. First of all, through the case of the emergence of two-dimensional nationalistic platforms, it can be seen that as a lot of nationalism-related contents were produced and distributed in two-dimensional platforms, government-controlled nationalism was established in two-dimensional organizations and spread widely. Then, the nationalistic meaning included in the two-dimensional animation was analyzed. Due to the success of , young people can have a more intuitive understanding of China's history and development process, and it is easy to understand through the simple story of animation, and it induces national sentiment and national pride. In addition, the comment subtitles of the two-dimensional platform provided a space to unravel these emotions, and the collective identity obtained through real-time interaction was maximized by the expression of popular nationalism. At the end, by the case of the cooperation between the government official account and the two-dimensional platform, it was revealed that the power of popular nationalism was gradually increasing and more balanced distribution of power with government-controlled nationalism. As a result of the study, the expression method of two-dimensional nationalism is internally, through two-dimensional animation or two-dimensional platform, people express their feelings of patriotism and nationalism, form a two-dimensional community, find the identity of the group, and exert national centripetal force. Externally, the official accounts of the government have changed the public relations method and language expression in a two-dimensional culture, reducing the distance from the youth and having a more friendly image for ideological propaganda. This two-dimensional nationalism has the characteristics of internet nationalism, but has a more rational appearance, and it can be seen that government-controlled nationalism and popular nationalism are more equitable in power distribution and gradually merge through the two-dimensional platform. Finally, this paper reveals some changes in the new media era nationalism with these characteristics compared to the Chinese neo-nationalism. First, the coerciveness and controllability of government-controlled nationalism has weakened, and the government actively collect public voices without ignoring or suppressing critical voices on political issues as before, but adjusting or revising government policies according to public opinions. Second, popular nationalism has become more common, and solemn and compulsory patriotic education has been newly implemented as a two-dimensional animation to expand the nationalist group. Popular nationalism no longer needs stimulation of external events, and nationalism in the new media era focuses on domestic political and economic development rather than the outgoing characteristics of neo-nationalism in the 1990s. Third, nationalism in the new media era is not a uniform tribute to the state and political parties as in the 1990s, but a more rational perspective on the policy and development of political parties.
This paper analyzes a new form of nationalism in the era of Chinese new media, and analyzes the expression method and character of nationalism in the present era from the point of view of two-dimensional nationalism. In addition, this paper want to study what kind of changes the nationalism of the new era has undergone. This paper first defines Chinese neo-nationalism as "nationalism under state control" and then analyzes the characteristics of Chinese neo-nationalism by dividing it into government-controlled nationalism and popular nationalism. As a result of the analysis, government-controlled nationalism has characteristics of coercion and control, and popular nationalism is irrational and has characteristics of responsiveness to external stimuli. Subsequently, the background of the occurrence of two-dimensional nationalism and the pattern of nationalism that appeared are investigated, and the characteristics of Chinese nationalism in the new media era are analyzed through three cases. First of all, through the case of the emergence of two-dimensional nationalistic platforms, it can be seen that as a lot of nationalism-related contents were produced and distributed in two-dimensional platforms, government-controlled nationalism was established in two-dimensional organizations and spread widely. Then, the nationalistic meaning included in the two-dimensional animation was analyzed. Due to the success of , young people can have a more intuitive understanding of China's history and development process, and it is easy to understand through the simple story of animation, and it induces national sentiment and national pride. In addition, the comment subtitles of the two-dimensional platform provided a space to unravel these emotions, and the collective identity obtained through real-time interaction was maximized by the expression of popular nationalism. At the end, by the case of the cooperation between the government official account and the two-dimensional platform, it was revealed that the power of popular nationalism was gradually increasing and more balanced distribution of power with government-controlled nationalism. As a result of the study, the expression method of two-dimensional nationalism is internally, through two-dimensional animation or two-dimensional platform, people express their feelings of patriotism and nationalism, form a two-dimensional community, find the identity of the group, and exert national centripetal force. Externally, the official accounts of the government have changed the public relations method and language expression in a two-dimensional culture, reducing the distance from the youth and having a more friendly image for ideological propaganda. This two-dimensional nationalism has the characteristics of internet nationalism, but has a more rational appearance, and it can be seen that government-controlled nationalism and popular nationalism are more equitable in power distribution and gradually merge through the two-dimensional platform. Finally, this paper reveals some changes in the new media era nationalism with these characteristics compared to the Chinese neo-nationalism. First, the coerciveness and controllability of government-controlled nationalism has weakened, and the government actively collect public voices without ignoring or suppressing critical voices on political issues as before, but adjusting or revising government policies according to public opinions. Second, popular nationalism has become more common, and solemn and compulsory patriotic education has been newly implemented as a two-dimensional animation to expand the nationalist group. Popular nationalism no longer needs stimulation of external events, and nationalism in the new media era focuses on domestic political and economic development rather than the outgoing characteristics of neo-nationalism in the 1990s. Third, nationalism in the new media era is not a uniform tribute to the state and political parties as in the 1990s, but a more rational perspective on the policy and development of political parties.
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