본 연구는 신한복에 대한 소비자들의 선호도와 전통미 및 이미지 인식을 연구하였다. 연구 대상은 20대와 30대 여성 250명이었으며, 연구에 사용된 신한복 디자인은 K-pop 스타 블랙핑크(Black Pink)의 신한복 무대의상이었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신한복에 대한 전통미 인식을 분석한 결과 문양과 장식에 대해서는 전통미가 느껴진다고 하였으나, 전체적인 스타일에서는 전통미를 느끼지 못하는 것으로 나타났다. 이는 ...
본 연구는 신한복에 대한 소비자들의 선호도와 전통미 및 이미지 인식을 연구하였다. 연구 대상은 20대와 30대 여성 250명이었으며, 연구에 사용된 신한복 디자인은 K-pop 스타 블랙핑크(Black Pink)의 신한복 무대의상이었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신한복에 대한 전통미 인식을 분석한 결과 문양과 장식에 대해서는 전통미가 느껴진다고 하였으나, 전체적인 스타일에서는 전통미를 느끼지 못하는 것으로 나타났다. 이는 전통적인 문양이나 장식이 한국의 전통적인 미를 인지하게 하는 요소임을 시사한다. 둘째, 신한복, 생활한복, 전통한복에 대한 관심도를 분석한 결과 전통한복, 생활한복에 대한 관심은 비슷하게 비교적 높았으나, 신한복에 대한 관심도는 상대적으로 낮았다. 이는 20대 30대 여성들이 신한복보다 전통한복이나 생활한복에 더 관심이 있음을 의미한다. 3가지 종류의 한복에 모두 관심이 있다고 응답한 집단은 그렇지 않은 집단보다 신한복에 대한 전통미 인식이 높은 것으로 나타났다. 이는 모든 종류의 한복에 대해 관심이 있는 집단이 신한복에서 전통미를 찾아내 인식하는 경향이 있음을 시사한다. 셋째, 신한복, 생활한복, 전통한복에 대한 착용경험을 분석한 결과 응답자들은 전통한복을 착용한 경험이 가장 많았고, 그 다음으로 생활한복에 대한 착용경험이 많았다. 그러나 신한복 착용경험은 매우 낮았다. 한복 착용경험이 높은 집단이 한복 착용경험이 낮은 집단보다 신한복을 더 선호하였다. 넷째, 20대와 30대 여성 응답자들은 공통적으로 K-pop 그룹 블랙핑크 무대의상의 주요 이미지가 화려하고 개성적이거나 현란하고 섹시한 이미지로 인식하였다. 그 다음으로는 스타일에 따라서 품위 있고 깔끔하거나 단정한 이미지라고 인식하였다. 본 연구의 결과는 아직 신한복에 대한 관심은 생활한복이나 전통한복 보다 낮으나, 한복 착용경험이 많거나, 한복에 대한 관심이 높으면 신한복에 대해 전통미를 인식하고, 선호하는 경향이 있음을 시사한다. 그러나 K-pop 스타의 무대의상이라는 특수한 용도의 신한복을 대상으로 사용하였으므로 본 연구의 결과를 신한복 전반에 대한 평가로 확대해석 하는 데에는 한계가 있다.
본 연구는 신한복에 대한 소비자들의 선호도와 전통미 및 이미지 인식을 연구하였다. 연구 대상은 20대와 30대 여성 250명이었으며, 연구에 사용된 신한복 디자인은 K-pop 스타 블랙핑크(Black Pink)의 신한복 무대의상이었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신한복에 대한 전통미 인식을 분석한 결과 문양과 장식에 대해서는 전통미가 느껴진다고 하였으나, 전체적인 스타일에서는 전통미를 느끼지 못하는 것으로 나타났다. 이는 전통적인 문양이나 장식이 한국의 전통적인 미를 인지하게 하는 요소임을 시사한다. 둘째, 신한복, 생활한복, 전통한복에 대한 관심도를 분석한 결과 전통한복, 생활한복에 대한 관심은 비슷하게 비교적 높았으나, 신한복에 대한 관심도는 상대적으로 낮았다. 이는 20대 30대 여성들이 신한복보다 전통한복이나 생활한복에 더 관심이 있음을 의미한다. 3가지 종류의 한복에 모두 관심이 있다고 응답한 집단은 그렇지 않은 집단보다 신한복에 대한 전통미 인식이 높은 것으로 나타났다. 이는 모든 종류의 한복에 대해 관심이 있는 집단이 신한복에서 전통미를 찾아내 인식하는 경향이 있음을 시사한다. 셋째, 신한복, 생활한복, 전통한복에 대한 착용경험을 분석한 결과 응답자들은 전통한복을 착용한 경험이 가장 많았고, 그 다음으로 생활한복에 대한 착용경험이 많았다. 그러나 신한복 착용경험은 매우 낮았다. 한복 착용경험이 높은 집단이 한복 착용경험이 낮은 집단보다 신한복을 더 선호하였다. 넷째, 20대와 30대 여성 응답자들은 공통적으로 K-pop 그룹 블랙핑크 무대의상의 주요 이미지가 화려하고 개성적이거나 현란하고 섹시한 이미지로 인식하였다. 그 다음으로는 스타일에 따라서 품위 있고 깔끔하거나 단정한 이미지라고 인식하였다. 본 연구의 결과는 아직 신한복에 대한 관심은 생활한복이나 전통한복 보다 낮으나, 한복 착용경험이 많거나, 한복에 대한 관심이 높으면 신한복에 대해 전통미를 인식하고, 선호하는 경향이 있음을 시사한다. 그러나 K-pop 스타의 무대의상이라는 특수한 용도의 신한복을 대상으로 사용하였으므로 본 연구의 결과를 신한복 전반에 대한 평가로 확대해석 하는 데에는 한계가 있다.
This study explored preference, traditional beauty and the image of Shinhanbok. The subjects of the study were 250 women in their 20s and 30s. Stimulus used in the study was the Shinhanbok style of K-pop star Black Pink. The results were as follows. First, the traditional beauty of S...
This study explored preference, traditional beauty and the image of Shinhanbok. The subjects of the study were 250 women in their 20s and 30s. Stimulus used in the study was the Shinhanbok style of K-pop star Black Pink. The results were as follows. First, the traditional beauty of Shinhanbok was investigated in terms of overall style, color, material, ornaments and decorative pattern. It was found that traditional beauty of Shinhanbok tended to be recogniged through ornament and decorative pattern. Second, as a result of analyzing the interest in Shinhanbok, casual hanbok, and traditional hanbok, interest in traditional hanbok and casual hanbok was similarly high, but interest in Shinhanbok was relatively low. This means that women in their 20s and 30s are more interested in traditional hanbok or casual hanbok than Shinhanbok. Those who had interested in all three types hanbok recognized beauty of the Shinhanbok more strongly than those with less interest. This suggests that groups interested in all kinds of hanbok tend to find and recognize traditional beauty in Shinhanbok. Third, as a result of analyzing the wearing experiences of Shinhanbok, casual hanbok, and traditional hanbok, respondents had the most experience wearing traditional hanbok, followed by casual hanbok the most. However, the experience of wearing the Shinhanbok was very low. The group with high hanbok wearing experience preferred the Shinhanbok more strongly than those with less experience. Fourth, the common image of the Black Pink's Shinhanbok stage costume was that it was a gorgeous, individual, dazzle and sexy. The next most important image differed depending on the style. But in general, it was classy, clean and tidy depending on the style. The results of this study suggest that, although interest in Shinhanbok is still lower than casual hanbok or traditional hanbok, people who have a lot of experience wearing hanbok or have a high interest in hanbok tend to recognize and prefer the traditional beauty of Shinhanbok. However, since the results of this study were used for the special purpose of Shinhanbok, such as stage costumes for K-pop stars, there is a limit to extending the interpretation of the results of this study to the evaluation of the overall Shinhanbok.
This study explored preference, traditional beauty and the image of Shinhanbok. The subjects of the study were 250 women in their 20s and 30s. Stimulus used in the study was the Shinhanbok style of K-pop star Black Pink. The results were as follows. First, the traditional beauty of Shinhanbok was investigated in terms of overall style, color, material, ornaments and decorative pattern. It was found that traditional beauty of Shinhanbok tended to be recogniged through ornament and decorative pattern. Second, as a result of analyzing the interest in Shinhanbok, casual hanbok, and traditional hanbok, interest in traditional hanbok and casual hanbok was similarly high, but interest in Shinhanbok was relatively low. This means that women in their 20s and 30s are more interested in traditional hanbok or casual hanbok than Shinhanbok. Those who had interested in all three types hanbok recognized beauty of the Shinhanbok more strongly than those with less interest. This suggests that groups interested in all kinds of hanbok tend to find and recognize traditional beauty in Shinhanbok. Third, as a result of analyzing the wearing experiences of Shinhanbok, casual hanbok, and traditional hanbok, respondents had the most experience wearing traditional hanbok, followed by casual hanbok the most. However, the experience of wearing the Shinhanbok was very low. The group with high hanbok wearing experience preferred the Shinhanbok more strongly than those with less experience. Fourth, the common image of the Black Pink's Shinhanbok stage costume was that it was a gorgeous, individual, dazzle and sexy. The next most important image differed depending on the style. But in general, it was classy, clean and tidy depending on the style. The results of this study suggest that, although interest in Shinhanbok is still lower than casual hanbok or traditional hanbok, people who have a lot of experience wearing hanbok or have a high interest in hanbok tend to recognize and prefer the traditional beauty of Shinhanbok. However, since the results of this study were used for the special purpose of Shinhanbok, such as stage costumes for K-pop stars, there is a limit to extending the interpretation of the results of this study to the evaluation of the overall Shinhanbok.
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