이 연구는 2015 개정 교육과정 영어 교과 진로 선택과목인 진로영어의 ‘계획된 우연’(Planned Happenstance) 이론 적용 가능성에 관한 탐색적 연구이다. 사상 초유의 범세계적 팬데믹(pandemic)을 경험하면서 이로 인한 급격한 사회적 변화는 일의 세계에도 파급되어 기존 노동시장의 질서 체계에 와해를 초래하고 다가오는 미래에 대한 전망과 대비를 한층 앞당겼다. 자기 이해와 직업 정보에 따른 합리적인 매칭(matching)이나 계획적인 ...
이 연구는 2015 개정 교육과정 영어 교과 진로 선택과목인 진로영어의 ‘계획된 우연’(Planned Happenstance) 이론 적용 가능성에 관한 탐색적 연구이다. 사상 초유의 범세계적 팬데믹(pandemic)을 경험하면서 이로 인한 급격한 사회적 변화는 일의 세계에도 파급되어 기존 노동시장의 질서 체계에 와해를 초래하고 다가오는 미래에 대한 전망과 대비를 한층 앞당겼다. 자기 이해와 직업 정보에 따른 합리적인 매칭(matching)이나 계획적인 의사결정 같은 이성적인 접근이 무색하게 된 예측할 수 없는 무질서한 뉴 노멀(New Normal) 진로 시대에는 필연적인 우연사건(chance events)을 이로운 기회로 전환할 수 있는 개인의 자세와 기술이 무엇보다 필요하다. 이러한 맥락에서 기존의 유수한 주류 진로 이론과는 사뭇 다른 ‘계획된 우연’을 새롭게 재조명할 시대적 당위성을 전제로 진로영어 역할모델 단원에 관한 교과연계 진로교육 교수-학습 자료 개발을 이 연구의 목적과 필요성으로 삼고자 한다. 직업 교육 개발의 대표적인 Mager & Beach 모형(1967)을 선택하여 준비(Preparation), 개발(Development), 개선(Improvement)의 3 단계별로 절차를 따랐다. 사전(事前)적 성격이 강한 준비 단계(Preparation Phase)에서는 시중에 나와 있는 고등학교 진로영어 2종 교과서의 구성과 내용을 분석하고, 역할모델로 수록된 인물들을 대상으로 계획된 우연 이론의 우연사건, 과제접근 기술, 기회(결과)를 핵심 개념으로 분석했다. 본격적인 개발을 위해 진로와 직업 교과에 기대어 계획된 우연의 이론적 준거 개념을 추출하고 진로교육과의 매핑(mapping) 작업을 수행하였다. 실질적인 개발 단계(Development Phase)에서는 계획된 우연의 교과-진로 연계 성취기준으로 새로운 학습 목표를 추출한 뒤 그에 따른 영어 교과와 진로를 균형 연계한 내용 및 활동을 선정하여 계획된 우연으로 교과서 단원을 재구성하고 진로 활동에 대한 수업지도안과 활동지 등을 작성하였다. 보완을 위한 개선 단계(Improvement Phase)에서는 전문가 집단의 타당성 평가를 바탕으로 검증사항을 수정 반영하여 최종 교수-학습 자료를 완성했다. 진로영어 속 6인 6색 역할모델 모두 개인 진로에서 결정적 지점인 우연사건과 마주하게 되고 호기심, 인내심, 융통성, 낙관성, 위험 감수 등 과제접근 기술의 시의적절한 사용으로 그 결과 새로운 기회를 창출해낸다는 것을 확인하였다. 이 연구는 무질서한 진로 시대에 계획된 우연 이론을 포착하여 진로와 영어가 융합된 신생 과목인 진로영어를 매개로 교과서 내용을 재구성하고 교수-학습지도안을 작성하여 유의미한 진로 활동을 수업에 도입하는 등 학교 현장 기반의 방안을 마련하였다. 전문가 집단의 자문과 타당도 평가로 교수-학습 자료를 개발하는 등 이 연구의 완성도를 꾀하였으나 실제 수업을 실행하여 학습자의 반응과 평가를 반영하지 못한 점은 후속 연구를 통해 구현되고, 계획된 우연과 관련한 진로 집단 프로그램이나 생애사(life history), 내러티브 탐구(narrative inquiry), 자기 연구(self research) 등 양적, 질적 접근이 활발하게 이루어지기를 제언한다.
이 연구는 2015 개정 교육과정 영어 교과 진로 선택과목인 진로영어의 ‘계획된 우연’(Planned Happenstance) 이론 적용 가능성에 관한 탐색적 연구이다. 사상 초유의 범세계적 팬데믹(pandemic)을 경험하면서 이로 인한 급격한 사회적 변화는 일의 세계에도 파급되어 기존 노동시장의 질서 체계에 와해를 초래하고 다가오는 미래에 대한 전망과 대비를 한층 앞당겼다. 자기 이해와 직업 정보에 따른 합리적인 매칭(matching)이나 계획적인 의사결정 같은 이성적인 접근이 무색하게 된 예측할 수 없는 무질서한 뉴 노멀(New Normal) 진로 시대에는 필연적인 우연사건(chance events)을 이로운 기회로 전환할 수 있는 개인의 자세와 기술이 무엇보다 필요하다. 이러한 맥락에서 기존의 유수한 주류 진로 이론과는 사뭇 다른 ‘계획된 우연’을 새롭게 재조명할 시대적 당위성을 전제로 진로영어 역할모델 단원에 관한 교과연계 진로교육 교수-학습 자료 개발을 이 연구의 목적과 필요성으로 삼고자 한다. 직업 교육 개발의 대표적인 Mager & Beach 모형(1967)을 선택하여 준비(Preparation), 개발(Development), 개선(Improvement)의 3 단계별로 절차를 따랐다. 사전(事前)적 성격이 강한 준비 단계(Preparation Phase)에서는 시중에 나와 있는 고등학교 진로영어 2종 교과서의 구성과 내용을 분석하고, 역할모델로 수록된 인물들을 대상으로 계획된 우연 이론의 우연사건, 과제접근 기술, 기회(결과)를 핵심 개념으로 분석했다. 본격적인 개발을 위해 진로와 직업 교과에 기대어 계획된 우연의 이론적 준거 개념을 추출하고 진로교육과의 매핑(mapping) 작업을 수행하였다. 실질적인 개발 단계(Development Phase)에서는 계획된 우연의 교과-진로 연계 성취기준으로 새로운 학습 목표를 추출한 뒤 그에 따른 영어 교과와 진로를 균형 연계한 내용 및 활동을 선정하여 계획된 우연으로 교과서 단원을 재구성하고 진로 활동에 대한 수업지도안과 활동지 등을 작성하였다. 보완을 위한 개선 단계(Improvement Phase)에서는 전문가 집단의 타당성 평가를 바탕으로 검증사항을 수정 반영하여 최종 교수-학습 자료를 완성했다. 진로영어 속 6인 6색 역할모델 모두 개인 진로에서 결정적 지점인 우연사건과 마주하게 되고 호기심, 인내심, 융통성, 낙관성, 위험 감수 등 과제접근 기술의 시의적절한 사용으로 그 결과 새로운 기회를 창출해낸다는 것을 확인하였다. 이 연구는 무질서한 진로 시대에 계획된 우연 이론을 포착하여 진로와 영어가 융합된 신생 과목인 진로영어를 매개로 교과서 내용을 재구성하고 교수-학습지도안을 작성하여 유의미한 진로 활동을 수업에 도입하는 등 학교 현장 기반의 방안을 마련하였다. 전문가 집단의 자문과 타당도 평가로 교수-학습 자료를 개발하는 등 이 연구의 완성도를 꾀하였으나 실제 수업을 실행하여 학습자의 반응과 평가를 반영하지 못한 점은 후속 연구를 통해 구현되고, 계획된 우연과 관련한 진로 집단 프로그램이나 생애사(life history), 내러티브 탐구(narrative inquiry), 자기 연구(self research) 등 양적, 질적 접근이 활발하게 이루어지기를 제언한다.
The purpose of this study is to explore the possibility of applying a career theory Planned Happenstance to Career English, one of the career-related electives of English Common Courses of Foundation Subject Areas in the 2015 Revision National Curriculum for the Secondary Schools. The rapid social c...
The purpose of this study is to explore the possibility of applying a career theory Planned Happenstance to Career English, one of the career-related electives of English Common Courses of Foundation Subject Areas in the 2015 Revision National Curriculum for the Secondary Schools. The rapid social change amid the unprecedented global pandemic extended to the working world, which eventually led to a breakdown of the order and stability in the labor market and advanced the prospects and preparation for the upcoming future. The unpredictable, chaotic New Normal career era when it discounts the rational approach like the reasonable matching based on self-understanding, work information, and systematic decision-making requires a person’s attitude and skills to turn the inevitable chance events into favorable opportunities most of all. In this vein, this research aims at developing subject-linked career education teaching-learning resources for the role model lesson in Career English textbooks, regarded as a prerequisite for shedding new lights on Planned Happenstance Theory quite different from the existing prominent, leading career theories. Choosing Mager and Beach Model (1967), a representative model for developing vocational-training programs, 3 phases of preparation, development, and improvement were carried out in line with its procedures. In the ‘preliminary’ Preparation Phase, not only 2 high school Career English textbooks but also 6 celebrities as role models in them were analyzed by 3 key concepts of Planned Happenstance – chance events, 5 skills and opportunity/result. In order to develop the resources in earnest, reference points for theoretical concepts were extracted from Career and Occupations, one of the Common Courses of Life & Liberal Arts Subject Areas, and the work of mapping out career education was executed. In the ‘practical’ Development Phase, the new learning goals were set up depending on subject-career related achievement standards and then balanced content and activities to link English subject to career were selected. Subsequently, the lesson was reconstructed under Planned Happenstance theory and teaching plans with worksheets for career activities were formed. In the ‘complementary’ Improvement Phase, the final teaching-learning resources were reflected, modified and completed based on the validity appraisal of a group of experts. It turns out that what all of the 6 role models presented in Career English textbooks have in common is that they encountered critical chance events and they produced new opportunities by using 5 skills like curiosity, persistence, flexibility, optimism, and risk-taking in a timely fashion. This research can find its meaning in not only capturing Planned Happenstance Theory in this chaotic career era but also making school-based efforts by reconstructing the content in the new Career English textbooks and introducing meaningful career activities to English class. Hopefully, a lot of subsequent studies or follow-up research will be conducted to reflect students’ reactions and meet their demands in that the validity of this thesis including the developed teaching-learning resources was evaluated only by specialists - without actual lessons - for quality assurance in this research. It is strongly recommended to develop career group counseling programs about Planned Happenstance while chance-related quantitative research or qualitative approaches such as life history, narrative inquiry, and self research are suggested.
The purpose of this study is to explore the possibility of applying a career theory Planned Happenstance to Career English, one of the career-related electives of English Common Courses of Foundation Subject Areas in the 2015 Revision National Curriculum for the Secondary Schools. The rapid social change amid the unprecedented global pandemic extended to the working world, which eventually led to a breakdown of the order and stability in the labor market and advanced the prospects and preparation for the upcoming future. The unpredictable, chaotic New Normal career era when it discounts the rational approach like the reasonable matching based on self-understanding, work information, and systematic decision-making requires a person’s attitude and skills to turn the inevitable chance events into favorable opportunities most of all. In this vein, this research aims at developing subject-linked career education teaching-learning resources for the role model lesson in Career English textbooks, regarded as a prerequisite for shedding new lights on Planned Happenstance Theory quite different from the existing prominent, leading career theories. Choosing Mager and Beach Model (1967), a representative model for developing vocational-training programs, 3 phases of preparation, development, and improvement were carried out in line with its procedures. In the ‘preliminary’ Preparation Phase, not only 2 high school Career English textbooks but also 6 celebrities as role models in them were analyzed by 3 key concepts of Planned Happenstance – chance events, 5 skills and opportunity/result. In order to develop the resources in earnest, reference points for theoretical concepts were extracted from Career and Occupations, one of the Common Courses of Life & Liberal Arts Subject Areas, and the work of mapping out career education was executed. In the ‘practical’ Development Phase, the new learning goals were set up depending on subject-career related achievement standards and then balanced content and activities to link English subject to career were selected. Subsequently, the lesson was reconstructed under Planned Happenstance theory and teaching plans with worksheets for career activities were formed. In the ‘complementary’ Improvement Phase, the final teaching-learning resources were reflected, modified and completed based on the validity appraisal of a group of experts. It turns out that what all of the 6 role models presented in Career English textbooks have in common is that they encountered critical chance events and they produced new opportunities by using 5 skills like curiosity, persistence, flexibility, optimism, and risk-taking in a timely fashion. This research can find its meaning in not only capturing Planned Happenstance Theory in this chaotic career era but also making school-based efforts by reconstructing the content in the new Career English textbooks and introducing meaningful career activities to English class. Hopefully, a lot of subsequent studies or follow-up research will be conducted to reflect students’ reactions and meet their demands in that the validity of this thesis including the developed teaching-learning resources was evaluated only by specialists - without actual lessons - for quality assurance in this research. It is strongly recommended to develop career group counseling programs about Planned Happenstance while chance-related quantitative research or qualitative approaches such as life history, narrative inquiry, and self research are suggested.
주제어
#Career English Role Models Subject-Linked Career Education Planned Happenstance 진로진학상담
학위논문 정보
저자
김지열
학위수여기관
한국교원대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
협동과정 진로진학상담전공
발행연도
2022
총페이지
vi, 201 p
키워드
Career English Role Models Subject-Linked Career Education Planned Happenstance 진로진학상담
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.