이 연구는 다문화 아동의 특성을 고려한 진로교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 분석, 설계, 개발 및 평가의 총 4단계로 수정된 ADDIE 모형의 절차에 따라 다문화 아동을 위한 프로그램을 개발하였다. 또한, 프로그램 내용의 계열성과 통합성을 높이기 위해 SEDPE 진로디자인 모형을 수정하여 적용하였다. 분석 단계에서는 선행연구의 분석을 통해 다문화 아동을 위한 진로교육 프로그램 개발의 필요성을 확인하고 프로그램 대상자를 결정하였다. 프로그램 대상자들의 진로발달 특성을 분석하였으며, ...
이 연구는 다문화 아동의 특성을 고려한 진로교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 분석, 설계, 개발 및 평가의 총 4단계로 수정된 ADDIE 모형의 절차에 따라 다문화 아동을 위한 프로그램을 개발하였다. 또한, 프로그램 내용의 계열성과 통합성을 높이기 위해 SEDPE 진로디자인 모형을 수정하여 적용하였다. 분석 단계에서는 선행연구의 분석을 통해 다문화 아동을 위한 진로교육 프로그램 개발의 필요성을 확인하고 프로그램 대상자를 결정하였다. 프로그램 대상자들의 진로발달 특성을 분석하였으며, 요구분석과 과제분석을 통해 프로그램의 구성 요소를 설정하였다. 설계 단계에서는 프로그램의 수행목표를 명세화하고 교육내용을 구조화하였으며 교수 전략 및 매체를 선정하였다. 개발 및 평가 단계에서는 목표와 구조화된 내용을 바탕으로 현장에서 활용 가능한 지도안과 활동지를 제작하여 1차 예비 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 현장 적용 가능성 및 수준의 적합성을 평가하기 위해 현장 전문가의 자문을 받은 후, 초등학교 3~4학년 다문화 학생 6명을 대상으로 13개 차시의 예비 적용을 실시하였다. 현장 전문가의 자문 결과와 예비 적용 결과를 토대로 수정·보완하여 2차 예비 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 내용 타당도의 확보를 위해 프로그램 내용 타당도 검증 설문을 실시하고, 내용 타당도 비율(Content Validity Ratio, CVR)을 활용하여 내용 타당도 문항을 평가하였다. 평가를 위한 전문가 집단으로 진로교육분야의 교수 1인, 진로교육 및 상담 석사 과정 13인, 총 14인으로 구성하였다. 프로그램 내용 타당도 검증 결과를 수정·보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 이 연구를 통해 얻은 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 이 연구를 통해 개발된 프로그램은 진로교육 수혜 경험이 적은 다문화 아동의 진로개발역량 향상을 위해 개발되었다. 프로그램은 다문화 초등학생 3~4학년을 대상으로 개발되었으며 총 17차시로 구성되었다. 프로그램은 수정된 ADDIE 모형과 SEDPE 진로디자인 모형에 기반하여 개발되었으며, 프로그램의 내용은 다문화 아동의 언어적 취약성을 고려하여 단어 수준을 조정하고 말하기, 듣기 위주의 활동으로 구성하였으며 간단한 글을 읽고 짧은 문장의 쓰기 활동으로 구성하였다. 또한, 정서적 특징을 고려하여 부정적 사고를 최소화하고 긍정적 자아 형성과 대인관계능력 향상을 위해 전반적으로 격려와 상호작용 활동으로 구성하였다. 이 연구를 통해 개발된 프로그램의 의의는 다음과 같다. 첫째, 수정된 ADDIE 모형과 SEDPE 진로디자인 모형에 따라 개발되어 프로그램의 체계성을 확보하였으며 내용의 계열성과 통합성을 높였다. 둘째, 현장 전문가의 자문과 예비 적용, 진로 전문가 집단의 설문을 통한 내용 타당도 지수(Content Validity Index, CVI) 분석을 통해 프로그램의 타당성을 확보하였다. 셋째, 진로교육의 수혜가 적은 초등학교 3~4학년 다문화 아동을 대상으로 개발되어 사회적 배려 대상자를 위한 진로교육의 기회를 넓혔다. 넷째, 다문화 아동이 자기이해, 진로 탐색, 진로 결정, 진로 계획, 평가 및 피드백 단계를 통해 진로 교육과정의 전 영역을 경험할 수 있다. 다섯째, 이 연구를 통해 개발된 프로그램은 다문화 아동의 진로교육 프로그램의 개발에 기초자료를 제공하였으며, 향후 다문화 아동의 진로교육 연구에 활용될 수 있을 것이다. 연구의 결과를 토대로 효과적인 프로그램 운영을 위해 활용에 관해 제언하고자 한다. 첫째, 프로그램 진행자는 참여자들의 특성에 대한 이해도가 높아야 한다. 둘째, 프로그램 참여자는 한국어로 의사소통할 수 있어야 한다. 셋째, 프로그램 참여자의 수준을 고려하여 자료를 융통성 있게 제공해야 한다. 마지막으로, 연구의 결과와 제한점을 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 다문화 가정 유형에 따라 세분화한 프로그램을 개발하는 연구가 수행될 필요가 있다. 둘째, 다문화 아동의 진로발달을 측정할 수 있는 다문화 아동용 검사 도구를 활용하여 프로그램의 효과성을 검증할 필요가 있다. 셋째, 다문화 가정 아동을 위한 다양한 주제를 지닌 진로교육 프로그램을 개발하는 연구가 필요하다.
이 연구는 다문화 아동의 특성을 고려한 진로교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 분석, 설계, 개발 및 평가의 총 4단계로 수정된 ADDIE 모형의 절차에 따라 다문화 아동을 위한 프로그램을 개발하였다. 또한, 프로그램 내용의 계열성과 통합성을 높이기 위해 SEDPE 진로디자인 모형을 수정하여 적용하였다. 분석 단계에서는 선행연구의 분석을 통해 다문화 아동을 위한 진로교육 프로그램 개발의 필요성을 확인하고 프로그램 대상자를 결정하였다. 프로그램 대상자들의 진로발달 특성을 분석하였으며, 요구분석과 과제분석을 통해 프로그램의 구성 요소를 설정하였다. 설계 단계에서는 프로그램의 수행목표를 명세화하고 교육내용을 구조화하였으며 교수 전략 및 매체를 선정하였다. 개발 및 평가 단계에서는 목표와 구조화된 내용을 바탕으로 현장에서 활용 가능한 지도안과 활동지를 제작하여 1차 예비 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 현장 적용 가능성 및 수준의 적합성을 평가하기 위해 현장 전문가의 자문을 받은 후, 초등학교 3~4학년 다문화 학생 6명을 대상으로 13개 차시의 예비 적용을 실시하였다. 현장 전문가의 자문 결과와 예비 적용 결과를 토대로 수정·보완하여 2차 예비 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 내용 타당도의 확보를 위해 프로그램 내용 타당도 검증 설문을 실시하고, 내용 타당도 비율(Content Validity Ratio, CVR)을 활용하여 내용 타당도 문항을 평가하였다. 평가를 위한 전문가 집단으로 진로교육분야의 교수 1인, 진로교육 및 상담 석사 과정 13인, 총 14인으로 구성하였다. 프로그램 내용 타당도 검증 결과를 수정·보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 이 연구를 통해 얻은 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 이 연구를 통해 개발된 프로그램은 진로교육 수혜 경험이 적은 다문화 아동의 진로개발역량 향상을 위해 개발되었다. 프로그램은 다문화 초등학생 3~4학년을 대상으로 개발되었으며 총 17차시로 구성되었다. 프로그램은 수정된 ADDIE 모형과 SEDPE 진로디자인 모형에 기반하여 개발되었으며, 프로그램의 내용은 다문화 아동의 언어적 취약성을 고려하여 단어 수준을 조정하고 말하기, 듣기 위주의 활동으로 구성하였으며 간단한 글을 읽고 짧은 문장의 쓰기 활동으로 구성하였다. 또한, 정서적 특징을 고려하여 부정적 사고를 최소화하고 긍정적 자아 형성과 대인관계능력 향상을 위해 전반적으로 격려와 상호작용 활동으로 구성하였다. 이 연구를 통해 개발된 프로그램의 의의는 다음과 같다. 첫째, 수정된 ADDIE 모형과 SEDPE 진로디자인 모형에 따라 개발되어 프로그램의 체계성을 확보하였으며 내용의 계열성과 통합성을 높였다. 둘째, 현장 전문가의 자문과 예비 적용, 진로 전문가 집단의 설문을 통한 내용 타당도 지수(Content Validity Index, CVI) 분석을 통해 프로그램의 타당성을 확보하였다. 셋째, 진로교육의 수혜가 적은 초등학교 3~4학년 다문화 아동을 대상으로 개발되어 사회적 배려 대상자를 위한 진로교육의 기회를 넓혔다. 넷째, 다문화 아동이 자기이해, 진로 탐색, 진로 결정, 진로 계획, 평가 및 피드백 단계를 통해 진로 교육과정의 전 영역을 경험할 수 있다. 다섯째, 이 연구를 통해 개발된 프로그램은 다문화 아동의 진로교육 프로그램의 개발에 기초자료를 제공하였으며, 향후 다문화 아동의 진로교육 연구에 활용될 수 있을 것이다. 연구의 결과를 토대로 효과적인 프로그램 운영을 위해 활용에 관해 제언하고자 한다. 첫째, 프로그램 진행자는 참여자들의 특성에 대한 이해도가 높아야 한다. 둘째, 프로그램 참여자는 한국어로 의사소통할 수 있어야 한다. 셋째, 프로그램 참여자의 수준을 고려하여 자료를 융통성 있게 제공해야 한다. 마지막으로, 연구의 결과와 제한점을 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 다문화 가정 유형에 따라 세분화한 프로그램을 개발하는 연구가 수행될 필요가 있다. 둘째, 다문화 아동의 진로발달을 측정할 수 있는 다문화 아동용 검사 도구를 활용하여 프로그램의 효과성을 검증할 필요가 있다. 셋째, 다문화 가정 아동을 위한 다양한 주제를 지닌 진로교육 프로그램을 개발하는 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to develop a career education program considering the characteristics of multicultural children. In order to achieve the purpose of the study, a program for multicultural children was developed according to the procedure of the ADDIE model modified into a total of four s...
The purpose of this study is to develop a career education program considering the characteristics of multicultural children. In order to achieve the purpose of the study, a program for multicultural children was developed according to the procedure of the ADDIE model modified into a total of four stages: Analysis, Design, Development, and Evaluation. In addition, the SEDPE career design model was modified and applied to increase the sequence and integration of the program contents. In the Analysis stage, through the analysis of previous studies, the necessity of developing a career education program for multicultural children was confirmed, the program subjects were determined, and the career development characteristics of the program subjects were analyzed. The components of the program were established through the needs analysis and task analysis. In the Design stage, the performance goals of the program were specified, the educational content was structured, and teaching strategies and media were selected. In the Development and the Evaluation stage, the first preliminary program was developed by creating guidance plans and activity sheets that can be used in the field based on the goals and structured contents. After consulting with the field experts to evaluate the applicability of the program and the suitability of the level, preliminary application of 13 sessions was conducted for 6 multicultural students in grade of 3rd and 4th of elementary school. Based on the consultation results of field experts and preliminary application results, the second preliminary program was developed by modifying and supplementing it. To secure the content validity of the program, a program content validity verification questionnaire was conducted, and the content validity questions were evaluated using the content validity ratio (CVR). As an expert group for evaluation, the group consisted of one professor in the field of career education and thirteen members in the field of career education and counseling master’s degree, a total of 14 people. The final program was developed by correcting and supplementing the results of the validation of program content validity. The main results obtained through this study are summarized as follows. The program developed through this study was developed to improve the career development capabilities of multicultural children who lack of experience in receiving career education. The program was developed for the 3rd and 4th graders of multicultural elementary school and consisted a total of 17 sessions. The program was developed based on the modified ADDIE model and the SEDPE career design model. The content of the program was adjusted to the vocabulary level in consideration of the linguistic vulnerability of multicultural children. Program contents are consisted centered on speaking and listening activities, reading simple texts and activities of writing short sentences. Furthermore, in consideration of emotional characteristics, the program content was composed of encouragement and interaction activities in order to minimize negative thinking, to form a positive-personality, and to improve interpersonal skills. The significance of the program developed through this study is as follows. First, it was developed according to the revised ADDIE model and the SEDPE career design model to secure the systemicity of the program and to enhance the sequence and integration of the contents. Second, the validity of the program was secured by analyzing the Content Validity Index (CVI) through the consultation and preliminary application of field experts and the survey of the career-experts group. Third, it was developed for multicultural children in the 3rd and 4th grades of elementary school who are less likely to benefit from career education to broaden the opportunities for career education. Fourth, multicultural children can experience all areas of the career curriculum through self-understanding, career exploration, career decision, career planning, evaluation, and feedback. Fifth, the program developed through this study provided basic data for the development of career education programs for multicultural children, and it will be used in future career education research for multicultural children. Based on the results of the study, I would like to suggest the following steps for utilizing the study. First, the program facilitator shall have a high level of understanding of the characteristics of the participants. Second, program participants should able to communicate in Korean. Third, data is provided flexibly in consideration of the level of program participants. Finally, based on the results and the limitations of the study, I would like to make recommendations for follow-up studies. First, subdivided programs should be developed according to the types of multicultural families. Second, the effectiveness of the program should be verified by using a multicultural child test tool that can measure the career development of multicultural children. Third, career education programs with various themes for children from multicultural families should be developed.
The purpose of this study is to develop a career education program considering the characteristics of multicultural children. In order to achieve the purpose of the study, a program for multicultural children was developed according to the procedure of the ADDIE model modified into a total of four stages: Analysis, Design, Development, and Evaluation. In addition, the SEDPE career design model was modified and applied to increase the sequence and integration of the program contents. In the Analysis stage, through the analysis of previous studies, the necessity of developing a career education program for multicultural children was confirmed, the program subjects were determined, and the career development characteristics of the program subjects were analyzed. The components of the program were established through the needs analysis and task analysis. In the Design stage, the performance goals of the program were specified, the educational content was structured, and teaching strategies and media were selected. In the Development and the Evaluation stage, the first preliminary program was developed by creating guidance plans and activity sheets that can be used in the field based on the goals and structured contents. After consulting with the field experts to evaluate the applicability of the program and the suitability of the level, preliminary application of 13 sessions was conducted for 6 multicultural students in grade of 3rd and 4th of elementary school. Based on the consultation results of field experts and preliminary application results, the second preliminary program was developed by modifying and supplementing it. To secure the content validity of the program, a program content validity verification questionnaire was conducted, and the content validity questions were evaluated using the content validity ratio (CVR). As an expert group for evaluation, the group consisted of one professor in the field of career education and thirteen members in the field of career education and counseling master’s degree, a total of 14 people. The final program was developed by correcting and supplementing the results of the validation of program content validity. The main results obtained through this study are summarized as follows. The program developed through this study was developed to improve the career development capabilities of multicultural children who lack of experience in receiving career education. The program was developed for the 3rd and 4th graders of multicultural elementary school and consisted a total of 17 sessions. The program was developed based on the modified ADDIE model and the SEDPE career design model. The content of the program was adjusted to the vocabulary level in consideration of the linguistic vulnerability of multicultural children. Program contents are consisted centered on speaking and listening activities, reading simple texts and activities of writing short sentences. Furthermore, in consideration of emotional characteristics, the program content was composed of encouragement and interaction activities in order to minimize negative thinking, to form a positive-personality, and to improve interpersonal skills. The significance of the program developed through this study is as follows. First, it was developed according to the revised ADDIE model and the SEDPE career design model to secure the systemicity of the program and to enhance the sequence and integration of the contents. Second, the validity of the program was secured by analyzing the Content Validity Index (CVI) through the consultation and preliminary application of field experts and the survey of the career-experts group. Third, it was developed for multicultural children in the 3rd and 4th grades of elementary school who are less likely to benefit from career education to broaden the opportunities for career education. Fourth, multicultural children can experience all areas of the career curriculum through self-understanding, career exploration, career decision, career planning, evaluation, and feedback. Fifth, the program developed through this study provided basic data for the development of career education programs for multicultural children, and it will be used in future career education research for multicultural children. Based on the results of the study, I would like to suggest the following steps for utilizing the study. First, the program facilitator shall have a high level of understanding of the characteristics of the participants. Second, program participants should able to communicate in Korean. Third, data is provided flexibly in consideration of the level of program participants. Finally, based on the results and the limitations of the study, I would like to make recommendations for follow-up studies. First, subdivided programs should be developed according to the types of multicultural families. Second, the effectiveness of the program should be verified by using a multicultural child test tool that can measure the career development of multicultural children. Third, career education programs with various themes for children from multicultural families should be developed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.