본 연구는 기업의 문화마케팅이 MZ세대 고객 개발에 미치는 영향을 온라인 소비 행태를 기반으로 분석함으로써 추후 MZ세대를 공략하는 기업의 문화마케팅에 대한 접근을 다양한 방안으로 모색하고, MZ세대 신규 고객 개발과 충성 고객 유치에 대한 방안을 동시 제시하는 데 목적이 있다.
오늘까지의 기업 문화마케팅에 대한 선행 연구는 개념 규정과 문화마케팅이 소비자에게 끼치는 영향을 살펴 보는데 집중하고 있다. 이와 같은 연구는 마케팅 전략 및 ...
본 연구는 기업의 문화마케팅이 MZ세대 고객 개발에 미치는 영향을 온라인 소비 행태를 기반으로 분석함으로써 추후 MZ세대를 공략하는 기업의 문화마케팅에 대한 접근을 다양한 방안으로 모색하고, MZ세대 신규 고객 개발과 충성 고객 유치에 대한 방안을 동시 제시하는 데 목적이 있다.
오늘까지의 기업 문화마케팅에 대한 선행 연구는 개념 규정과 문화마케팅이 소비자에게 끼치는 영향을 살펴 보는데 집중하고 있다. 이와 같은 연구는 마케팅 전략 및 사례연구를 주축으로 이루어지며, 현대 사회에서 주요 소비 주체로 부상하고 있는 MZ세대 고객 개발의 영향에 관해서는 정의 및 정리 되지 못 한다는 한계점을 지녔다. 이에 본 연구는 기업이 MZ세대 고객 개발을 위해 어떠한 방향성을 가져야 하며 이를 반영한 문화마케팅이 MZ세대에 미치는 영향에 대해 예측 및 정리하고자 한다. 따라서 본 연구는 선행 연구에서 선정된 성과적인 기업 문화마케팅의 사례 중 MZ세대의 소비 패턴과 니즈에 적합한 사례를 도출했으며, 이 사례연구를 중심으로 향후 기업이 MZ세대 고객 개발을 위해 고려할 전략을 분석 및 정리하였다.
연구방법은 문헌 연구와 사례 조사를 중심으로 진행하였으며, 국내외 기업의 문화마케팅 및 고객 개발과 관련된 학술 연구 보고서와 자료를 통해 이론적 배경과 개념을 재정리 한 후 정의하였고, MZ세대의 행동 특성을 고려하여 소비 트렌드 공략에 적합한 기업 문화마케팅 사례를 통해 시사점을 도출하였으며, 새롭게 부상하는 소비 패러다임과 사회 양상에 맞춰 문화마케팅 사례 유형을 분류하여 MZ세대의 고객 개발에 미치는 요인을 분석하였다.
먼저 기업의 문화마케팅 개념과 활용되고 있는 고객 개발 접근 현황을 살펴보았다. 동시에 부상하고 있는 새로운 소비 패러다임의 주축인 MZ세대의 정의와 특성에 대해 정리하여 MZ세대 고객 개발을 위해 기업이 인지하고 구축해야 할 소비 트렌드를 점검하고, 온라인 소비 행태 양상에 따라 문화마케팅 개념 확대와 관련한 이론적 고찰을 정리하였다.
다음으로는 실제 행해진 국내외 기업의 문화마케팅 사례 중 MZ세대의 소비 트렌드와 적합한 사례를 집중 연구하였으며, 팬데믹 상황의 무기한 적 연기와 언택트 시대의 도래로 인한 추가적인 디지털 기술 구축의 필요성이 자극된 사회 양상을 고려해 향후 MZ세대의 소비 욕구와 걸맞는 사례를 추가 조사하여 분석하였다. 이에 따라 생각의 수단과 구도를 오프라인과 온라인을 넘어 메타버스적인 공간 설정을 기본으로 확장해야 하며 합법적인 체계 내에서 혁신적인 기술 도입과 꾸준한 소통으로 정보의 투명성을 강조해 기업 브랜드의 이미지를 재고하는 움직임이 필수로 요구되어야 한다는 시사점을 도출하였다.
위드 코로나를 지나 포스트 코로나 시대가 도래한 뒤에도 디지털 시대의 주축이 되는 MZ세대의 영향은 한동안 국내외적으로 꾸준히 증대될 것으로 보이며, 이미 빠르게 진행되고 있는 선행 연구와 기술 도입이 MZ세대의 세분화된 니즈 파악에 심혈을 기울여야 할 것이다. 이들은 절대 고정적이지 않고 유연하고 유동적이며, 기업은 이와 같은 변화 가속도에 예민하게 반응하는 수동적 마케팅을 이뤄내야 하는 숙명를 맞닥뜨렸다. 또한 디지털 기술의 시대이자 문화의 시대인 21세기에서 그 마케팅의 수단이 보다 확대된 개념의 ‘문화마케팅’으로 설정 하였을 때 MZ세대 고객 개발에 어떠한 영향을 미칠 지가 본 연구의 시사점이자 기대 영역임을 밝힌다.
결론적으로 MZ세대 고객 개발 및 유치를 위한 향후 기업 문화마케팅의 방안을 다음과 같이 다섯 가지로 나누어 정리하였다.
첫째, 문화마케팅을 위한 온라인 콘텐츠에 대한 인식을 전환해야 한다. 둘째, MZ세대의 특성은 곧 그들의 니즈(Needs)로 마케팅 전략 수립의 기초가 되어야 한다. 셋째, MZ세대 특성 확대와 세분화를 고려한 환경 조성을 위해 그에 적합한 시스템과 기술이 도입 되어야 한다. 넷째, MZ세대 충성 고객 유치를 위한 마케팅 추가 예산 측정이 요구된다. 다섯 째, ‘문화’에 대해 MZ세대 특성에 맞게 재이해를 거친 ‘문화마케팅’ 수립이 이뤄져야 한다.
본 연구는 기업의 문화마케팅이 MZ세대 고객 개발에 미치는 영향을 온라인 소비 행태를 기반으로 분석함으로써 추후 MZ세대를 공략하는 기업의 문화마케팅에 대한 접근을 다양한 방안으로 모색하고, MZ세대 신규 고객 개발과 충성 고객 유치에 대한 방안을 동시 제시하는 데 목적이 있다.
오늘까지의 기업 문화마케팅에 대한 선행 연구는 개념 규정과 문화마케팅이 소비자에게 끼치는 영향을 살펴 보는데 집중하고 있다. 이와 같은 연구는 마케팅 전략 및 사례연구를 주축으로 이루어지며, 현대 사회에서 주요 소비 주체로 부상하고 있는 MZ세대 고객 개발의 영향에 관해서는 정의 및 정리 되지 못 한다는 한계점을 지녔다. 이에 본 연구는 기업이 MZ세대 고객 개발을 위해 어떠한 방향성을 가져야 하며 이를 반영한 문화마케팅이 MZ세대에 미치는 영향에 대해 예측 및 정리하고자 한다. 따라서 본 연구는 선행 연구에서 선정된 성과적인 기업 문화마케팅의 사례 중 MZ세대의 소비 패턴과 니즈에 적합한 사례를 도출했으며, 이 사례연구를 중심으로 향후 기업이 MZ세대 고객 개발을 위해 고려할 전략을 분석 및 정리하였다.
연구방법은 문헌 연구와 사례 조사를 중심으로 진행하였으며, 국내외 기업의 문화마케팅 및 고객 개발과 관련된 학술 연구 보고서와 자료를 통해 이론적 배경과 개념을 재정리 한 후 정의하였고, MZ세대의 행동 특성을 고려하여 소비 트렌드 공략에 적합한 기업 문화마케팅 사례를 통해 시사점을 도출하였으며, 새롭게 부상하는 소비 패러다임과 사회 양상에 맞춰 문화마케팅 사례 유형을 분류하여 MZ세대의 고객 개발에 미치는 요인을 분석하였다.
먼저 기업의 문화마케팅 개념과 활용되고 있는 고객 개발 접근 현황을 살펴보았다. 동시에 부상하고 있는 새로운 소비 패러다임의 주축인 MZ세대의 정의와 특성에 대해 정리하여 MZ세대 고객 개발을 위해 기업이 인지하고 구축해야 할 소비 트렌드를 점검하고, 온라인 소비 행태 양상에 따라 문화마케팅 개념 확대와 관련한 이론적 고찰을 정리하였다.
다음으로는 실제 행해진 국내외 기업의 문화마케팅 사례 중 MZ세대의 소비 트렌드와 적합한 사례를 집중 연구하였으며, 팬데믹 상황의 무기한 적 연기와 언택트 시대의 도래로 인한 추가적인 디지털 기술 구축의 필요성이 자극된 사회 양상을 고려해 향후 MZ세대의 소비 욕구와 걸맞는 사례를 추가 조사하여 분석하였다. 이에 따라 생각의 수단과 구도를 오프라인과 온라인을 넘어 메타버스적인 공간 설정을 기본으로 확장해야 하며 합법적인 체계 내에서 혁신적인 기술 도입과 꾸준한 소통으로 정보의 투명성을 강조해 기업 브랜드의 이미지를 재고하는 움직임이 필수로 요구되어야 한다는 시사점을 도출하였다.
위드 코로나를 지나 포스트 코로나 시대가 도래한 뒤에도 디지털 시대의 주축이 되는 MZ세대의 영향은 한동안 국내외적으로 꾸준히 증대될 것으로 보이며, 이미 빠르게 진행되고 있는 선행 연구와 기술 도입이 MZ세대의 세분화된 니즈 파악에 심혈을 기울여야 할 것이다. 이들은 절대 고정적이지 않고 유연하고 유동적이며, 기업은 이와 같은 변화 가속도에 예민하게 반응하는 수동적 마케팅을 이뤄내야 하는 숙명를 맞닥뜨렸다. 또한 디지털 기술의 시대이자 문화의 시대인 21세기에서 그 마케팅의 수단이 보다 확대된 개념의 ‘문화마케팅’으로 설정 하였을 때 MZ세대 고객 개발에 어떠한 영향을 미칠 지가 본 연구의 시사점이자 기대 영역임을 밝힌다.
결론적으로 MZ세대 고객 개발 및 유치를 위한 향후 기업 문화마케팅의 방안을 다음과 같이 다섯 가지로 나누어 정리하였다.
첫째, 문화마케팅을 위한 온라인 콘텐츠에 대한 인식을 전환해야 한다. 둘째, MZ세대의 특성은 곧 그들의 니즈(Needs)로 마케팅 전략 수립의 기초가 되어야 한다. 셋째, MZ세대 특성 확대와 세분화를 고려한 환경 조성을 위해 그에 적합한 시스템과 기술이 도입 되어야 한다. 넷째, MZ세대 충성 고객 유치를 위한 마케팅 추가 예산 측정이 요구된다. 다섯 째, ‘문화’에 대해 MZ세대 특성에 맞게 재이해를 거친 ‘문화마케팅’ 수립이 이뤄져야 한다.
The purpose of this study is to analyze the effects of corporate cultural marketing on Generation MZ customer development based on online consumer behavior, seek various means of approach regarding the corporate cultural marketing targeting Generation MZ, and to propose means for developing new Gene...
The purpose of this study is to analyze the effects of corporate cultural marketing on Generation MZ customer development based on online consumer behavior, seek various means of approach regarding the corporate cultural marketing targeting Generation MZ, and to propose means for developing new Generation MZ customers and securing customer loyalty.
Until today, pilot studies on cultural marketing have been primarily focused on defining this concept and observing its effects on the customer. Such studies are formulated based on marketing strategies and case studies, and are limited in their capacity to define and organize the effects of developing Generation MZ customers which are emerging as a major consumer base in modern society. This study intends to propose a corporate direction for Generation MZ customer development, and predict and organize the effects of cultural marketing reflecting such direction on Generation MZ. As such, from successful cases of corporate cultural marketing selected by the pilot study, this study identified cases appropriate for the Generation MZ’s consumer pattern and Needs. With these case studies as the groundwork, strategies to consider for developing Generation MZ customers were analyzed and organized.
The study was conducted with the focus on literature studies and case investigations, with the theoretical background and concept defined after reorganization through academic reports related to the cultural marketing of domestic and foreign corporations and customer development. The implications were derived through cases of corporate cultural marketing suitable for targeting consumer trends of Generation MZ by considering their characteristic behaviors. In addition, the factors affecting the development of Generation MZ customers were analyzed by categorizing cultural marketing case types based on the newly emerging consumer paradigm and social discord.
First, the status quo of the corporate cultural marketing concept and the customer development approach being used was studied. At the same time, the consumer trends which must be recognized and established by corporations for the development of Generation MZ customers, the core of the newly emerging consumer paradigm, was assessed by organizing the definition and characteristics of Generation MZ, and the expansion of cultural marketing concept and theoretical considerations following the growth of online consumer behaviors were organized. Next, from cultural marketing cases actually implemented by domestic and foreign corporations, cases appropriate for the consumer trend of Generation MZ was studied in focus. In addition, by considering the formation of a society requiring the establishment of additional digital technology arising from the unending pandemic and the advent of the Untact era, the cases suitable for Generation MZ’s consumer demands were investigated and analyzed.
As such, the implications that the means and method of thinking must go beyond offline and online and fundamentally expand to a Metaverse spatial setting, and that the corporate brand image must be reconsidered by emphasizing the transparency of information through the implementation of innovative technology and constant communication within a law abiding system were derived.
It is expected that even with the arrival of the post-COVID era following the With-COVID era, the influence of Generation MZ, the core of the digital era, will continue to increase domestically and overseas, and the pilot studies and implementation of technology which are already being rapidly conducted must heed close attention to determining the categorized Needs of Generation MZ. Generation MZ is never static, and is flexible and mobile. Corporations face the challenge of having to achieve passive marketing capable of responding acutely to such acceleration of changes. In addition, if the means for such marketing in the 21st Century, the era of digital technology and culture, is defined as the broader concept that is 'cultural marketing', the effects on the development of Generation MZ customers can be said to be the implication and expectations of this study. In conclusion, the 5 measures regarding the future corporate cultural marketing for the development and attraction of Generation MZ customers have been organized as follows.
Firstly, the perception of online content for cultural marketing must be changed. Secondly, the characteristic of Generation MZ is the same as their Needs and this must be the basis for forming marketing strategies. Thirdly, a system and technology for creating an environment for the expansion and categorization of characteristics must be implemented. Fourthly, an additional marketing budget must be calculated for securing Generation MZ’s customer loyalty. Fifthly, ‘cultural marketing’ in which ‘culture’ has been re-understood to be suitable for Generation MZ’s characteristics must be established.
The purpose of this study is to analyze the effects of corporate cultural marketing on Generation MZ customer development based on online consumer behavior, seek various means of approach regarding the corporate cultural marketing targeting Generation MZ, and to propose means for developing new Generation MZ customers and securing customer loyalty.
Until today, pilot studies on cultural marketing have been primarily focused on defining this concept and observing its effects on the customer. Such studies are formulated based on marketing strategies and case studies, and are limited in their capacity to define and organize the effects of developing Generation MZ customers which are emerging as a major consumer base in modern society. This study intends to propose a corporate direction for Generation MZ customer development, and predict and organize the effects of cultural marketing reflecting such direction on Generation MZ. As such, from successful cases of corporate cultural marketing selected by the pilot study, this study identified cases appropriate for the Generation MZ’s consumer pattern and Needs. With these case studies as the groundwork, strategies to consider for developing Generation MZ customers were analyzed and organized.
The study was conducted with the focus on literature studies and case investigations, with the theoretical background and concept defined after reorganization through academic reports related to the cultural marketing of domestic and foreign corporations and customer development. The implications were derived through cases of corporate cultural marketing suitable for targeting consumer trends of Generation MZ by considering their characteristic behaviors. In addition, the factors affecting the development of Generation MZ customers were analyzed by categorizing cultural marketing case types based on the newly emerging consumer paradigm and social discord.
First, the status quo of the corporate cultural marketing concept and the customer development approach being used was studied. At the same time, the consumer trends which must be recognized and established by corporations for the development of Generation MZ customers, the core of the newly emerging consumer paradigm, was assessed by organizing the definition and characteristics of Generation MZ, and the expansion of cultural marketing concept and theoretical considerations following the growth of online consumer behaviors were organized. Next, from cultural marketing cases actually implemented by domestic and foreign corporations, cases appropriate for the consumer trend of Generation MZ was studied in focus. In addition, by considering the formation of a society requiring the establishment of additional digital technology arising from the unending pandemic and the advent of the Untact era, the cases suitable for Generation MZ’s consumer demands were investigated and analyzed.
As such, the implications that the means and method of thinking must go beyond offline and online and fundamentally expand to a Metaverse spatial setting, and that the corporate brand image must be reconsidered by emphasizing the transparency of information through the implementation of innovative technology and constant communication within a law abiding system were derived.
It is expected that even with the arrival of the post-COVID era following the With-COVID era, the influence of Generation MZ, the core of the digital era, will continue to increase domestically and overseas, and the pilot studies and implementation of technology which are already being rapidly conducted must heed close attention to determining the categorized Needs of Generation MZ. Generation MZ is never static, and is flexible and mobile. Corporations face the challenge of having to achieve passive marketing capable of responding acutely to such acceleration of changes. In addition, if the means for such marketing in the 21st Century, the era of digital technology and culture, is defined as the broader concept that is 'cultural marketing', the effects on the development of Generation MZ customers can be said to be the implication and expectations of this study. In conclusion, the 5 measures regarding the future corporate cultural marketing for the development and attraction of Generation MZ customers have been organized as follows.
Firstly, the perception of online content for cultural marketing must be changed. Secondly, the characteristic of Generation MZ is the same as their Needs and this must be the basis for forming marketing strategies. Thirdly, a system and technology for creating an environment for the expansion and categorization of characteristics must be implemented. Fourthly, an additional marketing budget must be calculated for securing Generation MZ’s customer loyalty. Fifthly, ‘cultural marketing’ in which ‘culture’ has been re-understood to be suitable for Generation MZ’s characteristics must be established.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.