인터넷의 발달로 현대는 정보화시대에 진입하였으며, 지식의 학습 방법은 끊임없이 변화하고 있다. 위챗(WeChat)은 중국에서 가장 널리 사용되고 있는 앱으로 위챗 공식 계정을 활용한 외국어 교육 방법도 등장하고 있다. 본 연구에서는 위챗 공식 계정에서 찾아볼 수 있는 한국어 어휘 교육과 관련하여, 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사에 집중하여 교육 현황을 살펴보고 분석하였다. 특히 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사에 관한 교육내용과 제시 방법이라는 2가지 측면에서 분석을 함으로써 시사점을 도출하는 데 목적을 두고 있다. 제1장에서는 한국어 어휘 교육에 관한 선행연구 및 웹 기반 한국어 교육에 관한 선행연구를 검토하였으며, 주요 연구들의 의의와 한계점을 도출하고 본 연구의 목적과 필요성을 제시하였다. 제2장에서는 한국어 어휘의 특징을 살펴보았으며, 위챗 기반 한국어 교육의 시사점을 도출하기 위한 기초적인 토대를 마련하였다. 또한 중국에서 새로운 학습 방법으로 등장한 위챗을 활용한 언어 학습과 관련된 ...
인터넷의 발달로 현대는 정보화시대에 진입하였으며, 지식의 학습 방법은 끊임없이 변화하고 있다. 위챗(WeChat)은 중국에서 가장 널리 사용되고 있는 앱으로 위챗 공식 계정을 활용한 외국어 교육 방법도 등장하고 있다. 본 연구에서는 위챗 공식 계정에서 찾아볼 수 있는 한국어 어휘 교육과 관련하여, 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사에 집중하여 교육 현황을 살펴보고 분석하였다. 특히 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사에 관한 교육내용과 제시 방법이라는 2가지 측면에서 분석을 함으로써 시사점을 도출하는 데 목적을 두고 있다. 제1장에서는 한국어 어휘 교육에 관한 선행연구 및 웹 기반 한국어 교육에 관한 선행연구를 검토하였으며, 주요 연구들의 의의와 한계점을 도출하고 본 연구의 목적과 필요성을 제시하였다. 제2장에서는 한국어 어휘의 특징을 살펴보았으며, 위챗 기반 한국어 교육의 시사점을 도출하기 위한 기초적인 토대를 마련하였다. 또한 중국에서 새로운 학습 방법으로 등장한 위챗을 활용한 언어 학습과 관련된 모바일 러닝, 단편적 학습의 개념과 특징에 대한 전반적인 이론을 기술하였다. 제3장에서는 위챗 공식 계정 기반 한국어 어휘 교육의 현황을 분석하기 위해 먼저 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사 교육과 관련된 계정 6개를 선정하여 교육 현황을 살펴보았다. 그리고 선행연구를 통해 정리한 분석틀을 통해 세부적인 분석을 진행하였다. 즉, 위챗 기반 한국어 어휘 교육 현황의 분석은 계정별 분석과 전반적 분석의 2부분으로 이루어졌다. 제4장에서는 제3장의 분석 결과를 바탕으로 드러난 문제 양상에 주목하여 향후 위챗 기반 한국어 어휘 교육에 대한 시사점과 개선 방향을 도출하는 데 목적을 두고 있다. 그리고 앞서 제시한 연구 내용을 간략하게 정리하고 향후 연구를 전망하였다.
인터넷의 발달로 현대는 정보화시대에 진입하였으며, 지식의 학습 방법은 끊임없이 변화하고 있다. 위챗(WeChat)은 중국에서 가장 널리 사용되고 있는 앱으로 위챗 공식 계정을 활용한 외국어 교육 방법도 등장하고 있다. 본 연구에서는 위챗 공식 계정에서 찾아볼 수 있는 한국어 어휘 교육과 관련하여, 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사에 집중하여 교육 현황을 살펴보고 분석하였다. 특히 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사에 관한 교육내용과 제시 방법이라는 2가지 측면에서 분석을 함으로써 시사점을 도출하는 데 목적을 두고 있다. 제1장에서는 한국어 어휘 교육에 관한 선행연구 및 웹 기반 한국어 교육에 관한 선행연구를 검토하였으며, 주요 연구들의 의의와 한계점을 도출하고 본 연구의 목적과 필요성을 제시하였다. 제2장에서는 한국어 어휘의 특징을 살펴보았으며, 위챗 기반 한국어 교육의 시사점을 도출하기 위한 기초적인 토대를 마련하였다. 또한 중국에서 새로운 학습 방법으로 등장한 위챗을 활용한 언어 학습과 관련된 모바일 러닝, 단편적 학습의 개념과 특징에 대한 전반적인 이론을 기술하였다. 제3장에서는 위챗 공식 계정 기반 한국어 어휘 교육의 현황을 분석하기 위해 먼저 한자어, 신조사, 관용사, 의성의태사 교육과 관련된 계정 6개를 선정하여 교육 현황을 살펴보았다. 그리고 선행연구를 통해 정리한 분석틀을 통해 세부적인 분석을 진행하였다. 즉, 위챗 기반 한국어 어휘 교육 현황의 분석은 계정별 분석과 전반적 분석의 2부분으로 이루어졌다. 제4장에서는 제3장의 분석 결과를 바탕으로 드러난 문제 양상에 주목하여 향후 위챗 기반 한국어 어휘 교육에 대한 시사점과 개선 방향을 도출하는 데 목적을 두고 있다. 그리고 앞서 제시한 연구 내용을 간략하게 정리하고 향후 연구를 전망하였다.
With the development of network, we have entered the information age. With the production mode of human knowledge, learning methods are constantly changing. Wechat is the most widely used application in China, which uses wechat's official account for foreign language education. In the...
With the development of network, we have entered the information age. With the production mode of human knowledge, learning methods are constantly changing. Wechat is the most widely used application in China, which uses wechat's official account for foreign language education. In the Korean vocabulary education on wechat official account, this study analyzes the current situation of education by forging Chinese words, new words, idioms and Yicheng voice. In particular, it puts forward some suggestions by analyzing the educational contents and prompt methods of Chinese characters, new words, idioms and Yicheng semantic language. Chapter 1 studies the advance research of Korean vocabulary education and network-based Korean education, examines the significance and limitations of the main research, and puts forward the purpose and necessity of this research. The second chapter examines the characteristics of Korean vocabulary, which lays a foundation for putting forward suggestions on Korean Education Based on wechat. In China, through new learning methods, this paper comprehensively describes the concepts and characteristics of mobile learning and one-sided learning using wechat for language education. In order to analyze the current situation of Korean vocabulary education based on wechat official account, the third chapter first selected 6 accounts related to Chinese character words, newly created words, idioms and Yicheng semantic language education to view the current situation of education. With reference to the previous research, the analysis items were determined and analyzed in detail. In order to master the current situation of Korean vocabulary education based on wechat, it is divided into two parts: account analysis and overall analysis. Based on the analysis results of the third chapter and referring to the actual problems, the fourth chapter puts forward some suggestions on Korean vocabulary education based on wechat in the future and briefly arranges the contents of the previous research and looks forward to the future research.
With the development of network, we have entered the information age. With the production mode of human knowledge, learning methods are constantly changing. Wechat is the most widely used application in China, which uses wechat's official account for foreign language education. In the Korean vocabulary education on wechat official account, this study analyzes the current situation of education by forging Chinese words, new words, idioms and Yicheng voice. In particular, it puts forward some suggestions by analyzing the educational contents and prompt methods of Chinese characters, new words, idioms and Yicheng semantic language. Chapter 1 studies the advance research of Korean vocabulary education and network-based Korean education, examines the significance and limitations of the main research, and puts forward the purpose and necessity of this research. The second chapter examines the characteristics of Korean vocabulary, which lays a foundation for putting forward suggestions on Korean Education Based on wechat. In China, through new learning methods, this paper comprehensively describes the concepts and characteristics of mobile learning and one-sided learning using wechat for language education. In order to analyze the current situation of Korean vocabulary education based on wechat official account, the third chapter first selected 6 accounts related to Chinese character words, newly created words, idioms and Yicheng semantic language education to view the current situation of education. With reference to the previous research, the analysis items were determined and analyzed in detail. In order to master the current situation of Korean vocabulary education based on wechat, it is divided into two parts: account analysis and overall analysis. Based on the analysis results of the third chapter and referring to the actual problems, the fourth chapter puts forward some suggestions on Korean vocabulary education based on wechat in the future and briefly arranges the contents of the previous research and looks forward to the future research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.