한국어를 배우고자 하는 중국인 학습자가 나날이 증가하고 있다. 한국어 기능 중에서 읽기 능력은 어휘력 향상을 위해서 가장 중요한 기능이고 한국어 학습자가 어려움을 느끼는 분야이기도 하다. 읽기 교육은 학습자가 가지고 있는 스키마를 활용해 독해력 뿐 아니라 한국사회에 대한 이해를 할 수 있도록 도움을 준다. 읽기에 초점을 둔 기능 교육이라고 할지라도 다른 기능과 통합된 교육 방식이 적용되어야 한다. 통합교육은 실제 언어활동과 비슷한 면을 가지고 있기 때문에 언어를 학습하고 일상생활에 적용하는 데 효과적이다. 뉴스는 한국 사회문화에 대한 배경지식을 향상시키고 통합교육을 실행할 수 있는 중요한 수단이다. 뉴스 교육은 올바른 뉴스를 선택하고 비판적으로 수용할 수 있는 매체 문식성을 향상시키는 데도 효과적이다. 최근 텍스트와 도표를 바탕으로 가독성을 높인 카드뉴스가 등장하였다. 본 논문에서는 새롭게 등장한 뉴스 형태인 카드뉴스를 활용하여 중국인 한국어 학습자의 읽기 능력을 향상시키고 매체 문식성을 높이면서 통합기능을 실현할 수 있는 수업 모형을 도출하는 데 목적이 있다. 제1장에서는 카드뉴스를 활용한 수업 모형의 필요성과 목적을 제시했다. 선행연구로서 외국어로서의 읽기 교육, 카드뉴스의 교육 활용성에 대해서 알아보았다. 또한 본 연구에서 활용하고자 할 연구방법에 대해서도 소개했다. 제2장에서는 이론적 배경을 고찰하기 위해서 매체 문식성과 읽기 전략에 대해서 살펴봤다. 매체 문식성이 현대사회에 중요한 이유와 카드뉴스를 활용한 방법을 제시했다. 읽기 전략에 대해서는 읽기 교육이 가지고 있는 중요성과 읽기 수업의 각 단계별 학습 방법, 통합교육 방안을 살펴봤다. 제3장에서는 중국인 학습자를 대상으로 읽기교육 개선방안에 대한 ...
한국어를 배우고자 하는 중국인 학습자가 나날이 증가하고 있다. 한국어 기능 중에서 읽기 능력은 어휘력 향상을 위해서 가장 중요한 기능이고 한국어 학습자가 어려움을 느끼는 분야이기도 하다. 읽기 교육은 학습자가 가지고 있는 스키마를 활용해 독해력 뿐 아니라 한국사회에 대한 이해를 할 수 있도록 도움을 준다. 읽기에 초점을 둔 기능 교육이라고 할지라도 다른 기능과 통합된 교육 방식이 적용되어야 한다. 통합교육은 실제 언어활동과 비슷한 면을 가지고 있기 때문에 언어를 학습하고 일상생활에 적용하는 데 효과적이다. 뉴스는 한국 사회문화에 대한 배경지식을 향상시키고 통합교육을 실행할 수 있는 중요한 수단이다. 뉴스 교육은 올바른 뉴스를 선택하고 비판적으로 수용할 수 있는 매체 문식성을 향상시키는 데도 효과적이다. 최근 텍스트와 도표를 바탕으로 가독성을 높인 카드뉴스가 등장하였다. 본 논문에서는 새롭게 등장한 뉴스 형태인 카드뉴스를 활용하여 중국인 한국어 학습자의 읽기 능력을 향상시키고 매체 문식성을 높이면서 통합기능을 실현할 수 있는 수업 모형을 도출하는 데 목적이 있다. 제1장에서는 카드뉴스를 활용한 수업 모형의 필요성과 목적을 제시했다. 선행연구로서 외국어로서의 읽기 교육, 카드뉴스의 교육 활용성에 대해서 알아보았다. 또한 본 연구에서 활용하고자 할 연구방법에 대해서도 소개했다. 제2장에서는 이론적 배경을 고찰하기 위해서 매체 문식성과 읽기 전략에 대해서 살펴봤다. 매체 문식성이 현대사회에 중요한 이유와 카드뉴스를 활용한 방법을 제시했다. 읽기 전략에 대해서는 읽기 교육이 가지고 있는 중요성과 읽기 수업의 각 단계별 학습 방법, 통합교육 방안을 살펴봤다. 제3장에서는 중국인 학습자를 대상으로 읽기교육 개선방안에 대한 요구분석을 진행했다. 총 30개 항목으로 구성했으며 중국인 한국어 학습자 257명을 대상으로 설문조사를 진행했다. 설문조사 진행 결과 응답자들은 현재 진행되고 있는 읽기 교육에 개선이 필요하다고 답했다. 특히 카드뉴스의 읽기 교육 활용에 대해서는 흥미유발, 한국문화 이해, 독해력 향상에 도움이 될 것이라고 도출되었다. 응답자들은 카드뉴스가 읽기 수업 전에 사용되는 것이 적절하다고 보았다. 제4장에서는 학습자의 요구분석을 바탕으로 읽기 교육 방안을 구성했다. 읽기에 초점을 둔 읽기 수업 모형과 기능 통합 수업 모형 두 가지로 제시했다. 각 수업 모형에서는 세 단계로 읽기 수업을 구성했다. 읽기 수업에서는 카드뉴스를 읽고 텍스트 뉴스를 읽으면서 주제 파악과 읽은 내용을 평가하는 데 초점을 두었다. 기능 통합 수업에서는 학습자의 읽기, 듣기, 말하기, 쓰기를 통합적으로 교육하는 것과 매체 문식성을 향상시킬 수 있는 내용에 초점을 두었다. 제5장에서는 본 연구 내용의 요약과 한계점을 제시했다. 본 연구는 새로운 뉴스 형태인 카드뉴스를 활용한 수업 모형을 제시했다. 본 연구를 통해서 단조롭게 구성되어 있는 한국어 수업 교재와 수업 모형을 보완할 수 있을 것이라고 기대한다. 하지만 설계한 수업 모형을 실제 학습자에게 적용하여 교육해 보지 못했다는 점이 한계점으로 남아 있다. 향후 해당 모형을 바탕으로 실제 학습 현장에서도 카드뉴스를 활용한 수업이 진행될 수 있기를 기대한다.
한국어를 배우고자 하는 중국인 학습자가 나날이 증가하고 있다. 한국어 기능 중에서 읽기 능력은 어휘력 향상을 위해서 가장 중요한 기능이고 한국어 학습자가 어려움을 느끼는 분야이기도 하다. 읽기 교육은 학습자가 가지고 있는 스키마를 활용해 독해력 뿐 아니라 한국사회에 대한 이해를 할 수 있도록 도움을 준다. 읽기에 초점을 둔 기능 교육이라고 할지라도 다른 기능과 통합된 교육 방식이 적용되어야 한다. 통합교육은 실제 언어활동과 비슷한 면을 가지고 있기 때문에 언어를 학습하고 일상생활에 적용하는 데 효과적이다. 뉴스는 한국 사회문화에 대한 배경지식을 향상시키고 통합교육을 실행할 수 있는 중요한 수단이다. 뉴스 교육은 올바른 뉴스를 선택하고 비판적으로 수용할 수 있는 매체 문식성을 향상시키는 데도 효과적이다. 최근 텍스트와 도표를 바탕으로 가독성을 높인 카드뉴스가 등장하였다. 본 논문에서는 새롭게 등장한 뉴스 형태인 카드뉴스를 활용하여 중국인 한국어 학습자의 읽기 능력을 향상시키고 매체 문식성을 높이면서 통합기능을 실현할 수 있는 수업 모형을 도출하는 데 목적이 있다. 제1장에서는 카드뉴스를 활용한 수업 모형의 필요성과 목적을 제시했다. 선행연구로서 외국어로서의 읽기 교육, 카드뉴스의 교육 활용성에 대해서 알아보았다. 또한 본 연구에서 활용하고자 할 연구방법에 대해서도 소개했다. 제2장에서는 이론적 배경을 고찰하기 위해서 매체 문식성과 읽기 전략에 대해서 살펴봤다. 매체 문식성이 현대사회에 중요한 이유와 카드뉴스를 활용한 방법을 제시했다. 읽기 전략에 대해서는 읽기 교육이 가지고 있는 중요성과 읽기 수업의 각 단계별 학습 방법, 통합교육 방안을 살펴봤다. 제3장에서는 중국인 학습자를 대상으로 읽기교육 개선방안에 대한 요구분석을 진행했다. 총 30개 항목으로 구성했으며 중국인 한국어 학습자 257명을 대상으로 설문조사를 진행했다. 설문조사 진행 결과 응답자들은 현재 진행되고 있는 읽기 교육에 개선이 필요하다고 답했다. 특히 카드뉴스의 읽기 교육 활용에 대해서는 흥미유발, 한국문화 이해, 독해력 향상에 도움이 될 것이라고 도출되었다. 응답자들은 카드뉴스가 읽기 수업 전에 사용되는 것이 적절하다고 보았다. 제4장에서는 학습자의 요구분석을 바탕으로 읽기 교육 방안을 구성했다. 읽기에 초점을 둔 읽기 수업 모형과 기능 통합 수업 모형 두 가지로 제시했다. 각 수업 모형에서는 세 단계로 읽기 수업을 구성했다. 읽기 수업에서는 카드뉴스를 읽고 텍스트 뉴스를 읽으면서 주제 파악과 읽은 내용을 평가하는 데 초점을 두었다. 기능 통합 수업에서는 학습자의 읽기, 듣기, 말하기, 쓰기를 통합적으로 교육하는 것과 매체 문식성을 향상시킬 수 있는 내용에 초점을 두었다. 제5장에서는 본 연구 내용의 요약과 한계점을 제시했다. 본 연구는 새로운 뉴스 형태인 카드뉴스를 활용한 수업 모형을 제시했다. 본 연구를 통해서 단조롭게 구성되어 있는 한국어 수업 교재와 수업 모형을 보완할 수 있을 것이라고 기대한다. 하지만 설계한 수업 모형을 실제 학습자에게 적용하여 교육해 보지 못했다는 점이 한계점으로 남아 있다. 향후 해당 모형을 바탕으로 실제 학습 현장에서도 카드뉴스를 활용한 수업이 진행될 수 있기를 기대한다.
The number of Chinese learners who want to learn Korean is increasing day by day. Among the Korean language functions, reading ability is the most important function to improve vocabulary, and it is also a field where Korean learners find difficult. Reading education helps learners under...
The number of Chinese learners who want to learn Korean is increasing day by day. Among the Korean language functions, reading ability is the most important function to improve vocabulary, and it is also a field where Korean learners find difficult. Reading education helps learners understand not only reading comprehension but also Korean society by using their schema. Even for functional education focused on reading, educational methods integrated with other functions should be applied. Integrated education is effective in learning languages and applying them to daily life because it has similar aspects to actual language activities. News is an important means of improving background knowledge of Korean social culture and implementing integrated education. News education is also effective in selecting the right news and improving media literacy that can critically accept it. The purpose of this paper is to derive a class model that can realize integrated functions while improving the reading ability of Chinese Korean learners and enhancing media literacy by utilizing card news, a newly emerging form of news. Chapter 1 presents the necessity and purpose of a class model using card news. As a preceding study, reading education as a foreign language and the educational utilization of card news were investigated. It also introduced the research method to be used in this study. In Chapter 2, in order to consider the theoretical background, media literacy and reading strategies. It suggested why media literacy is important in modern society and how to use card news. As for the reading strategy, the importance of reading education, learning methods for each step of reading classes, and integrated education methods were examined. In Chapter 3, a demand analysis was conducted on Chinese learners on how to improve reading education. It consisted of a total of 30 items, and a survey was conducted on 257 Chinese Korean learners. As a result of the survey, respondents said that the ongoing reading education needs to be improved. In particular, it was found that the use of reading education in card news will help induce interest, understand Korean culture, and improve reading comprehension. Respondents saw that it was appropriate for card news to be used before reading classes. In Chapter 4, reading education plans were constructed based on the analysis of learners' needs. It was presented in two ways: a reading class model focusing on reading and a functional integrated class model. Each class model consisted of a pre-reading stage-reading strage-post-reading stage. The reading class focused on identifying topics and evaluating what was read while reading card news and text news. The integrated function class focused on integrated education of learners' reading, listening, speaking, and writing and content that could improve media literacy. Chapter 5 presents a summary and limitations of the contents of this study. This study presented a class model using card news, a new form of news. Through this study, it is expected that it will be possible to supplement the monotonously composed Korean class textbooks and class models. However, the limitation remains that the designed instructional model has not been applied to actual learners and educated. Based on the model in the future, it is expected that classes using card news can be conducted at actual learning sites
The number of Chinese learners who want to learn Korean is increasing day by day. Among the Korean language functions, reading ability is the most important function to improve vocabulary, and it is also a field where Korean learners find difficult. Reading education helps learners understand not only reading comprehension but also Korean society by using their schema. Even for functional education focused on reading, educational methods integrated with other functions should be applied. Integrated education is effective in learning languages and applying them to daily life because it has similar aspects to actual language activities. News is an important means of improving background knowledge of Korean social culture and implementing integrated education. News education is also effective in selecting the right news and improving media literacy that can critically accept it. The purpose of this paper is to derive a class model that can realize integrated functions while improving the reading ability of Chinese Korean learners and enhancing media literacy by utilizing card news, a newly emerging form of news. Chapter 1 presents the necessity and purpose of a class model using card news. As a preceding study, reading education as a foreign language and the educational utilization of card news were investigated. It also introduced the research method to be used in this study. In Chapter 2, in order to consider the theoretical background, media literacy and reading strategies. It suggested why media literacy is important in modern society and how to use card news. As for the reading strategy, the importance of reading education, learning methods for each step of reading classes, and integrated education methods were examined. In Chapter 3, a demand analysis was conducted on Chinese learners on how to improve reading education. It consisted of a total of 30 items, and a survey was conducted on 257 Chinese Korean learners. As a result of the survey, respondents said that the ongoing reading education needs to be improved. In particular, it was found that the use of reading education in card news will help induce interest, understand Korean culture, and improve reading comprehension. Respondents saw that it was appropriate for card news to be used before reading classes. In Chapter 4, reading education plans were constructed based on the analysis of learners' needs. It was presented in two ways: a reading class model focusing on reading and a functional integrated class model. Each class model consisted of a pre-reading stage-reading strage-post-reading stage. The reading class focused on identifying topics and evaluating what was read while reading card news and text news. The integrated function class focused on integrated education of learners' reading, listening, speaking, and writing and content that could improve media literacy. Chapter 5 presents a summary and limitations of the contents of this study. This study presented a class model using card news, a new form of news. Through this study, it is expected that it will be possible to supplement the monotonously composed Korean class textbooks and class models. However, the limitation remains that the designed instructional model has not been applied to actual learners and educated. Based on the model in the future, it is expected that classes using card news can be conducted at actual learning sites
주제어
#카드뉴스, 한국어 교육, 읽기 교육, 기능 통합 교육, Cardnews, Korean education, Reading education, Integrated Language education
학위논문 정보
저자
LIU YUEYAN
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
이정희
발행연도
2022
총페이지
vi, 89 p.
키워드
카드뉴스, 한국어 교육, 읽기 교육, 기능 통합 교육, Cardnews, Korean education, Reading education, Integrated Language education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.