본 연구는 집단미술치료가 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성에 미치는 영향을 알아보고자 시행되었다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 유아의 자기조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 집단미술치료가 유아의 또래 유능성에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 집단미술치료 과정에서 나타난 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성의 변화는 어떠한가이다. 본 연구는 경기도 H에 소재한 어린이집 만 5세 20명 전체에 사전검사를 하여 평균점수 80점~100점 사이의 유아를 12명 모집하였다. 모집된 유아는 학부모의 동의를 받았으며, 유아 12명 중 6명은 실험집단으로 나머지 6명은 통제집단으로 무선배정하였다. 실험집단에 실시된 집단미술치료는 2021년 3월 18일부터 2021년 6월 10까지 12주간에 걸쳐 주 1회 40분씩, 총 12회기 진행되었다. 본 연구에서는 자기조절 능력 측정 도구와 또래 유능성 척도를 사용하였고 ...
본 연구는 집단미술치료가 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성에 미치는 영향을 알아보고자 시행되었다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 유아의 자기조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 집단미술치료가 유아의 또래 유능성에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 집단미술치료 과정에서 나타난 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성의 변화는 어떠한가이다. 본 연구는 경기도 H에 소재한 어린이집 만 5세 20명 전체에 사전검사를 하여 평균점수 80점~100점 사이의 유아를 12명 모집하였다. 모집된 유아는 학부모의 동의를 받았으며, 유아 12명 중 6명은 실험집단으로 나머지 6명은 통제집단으로 무선배정하였다. 실험집단에 실시된 집단미술치료는 2021년 3월 18일부터 2021년 6월 10까지 12주간에 걸쳐 주 1회 40분씩, 총 12회기 진행되었다. 본 연구에서는 자기조절 능력 측정 도구와 또래 유능성 척도를 사용하였고 SPSS 28.0을 이용하여 통계처리 하였다. 집단 간 동질성 검정을 위해 비모수 검정인 맨 휘트니의 U 검정(Mann-Whitney U Test)을 하였으며 사전·사후 효과성 검증을 위해 윌콕스부호 순위 검정(Wilcoxon signed-rank test) 실시하였다. 또한, 집단미술치료 과정에서 나타난 자기조절 능력과 또래 유능성을 질적 분석을 시행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료 프로그램이 유아의 자기조절 능력향상에 미치는 영향에 대한 사전·사후 비교분석 결과 전체 자기조절 능력은 통계적으로(z=-2.20, p<.05) 유의미한 차이가 나타났다. 자기조절 능력의 하위요인을 살펴본 결과 자기평가, 정서성은 유의미한 차이가 나타났지만 자기결정과 행동억제 에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 집단미술치료 프로그램이 유아의 또래 유능성에 미치는 영향에 대한 사전·사후 비교분석 결과 전체 또래 유능성은 통계적으로 (z=-2.20, p<.05) 유의미한 차이가 나타났다. 또래 유능성의 하위요인을 살펴본 결과 사회성, 친 사회성, 주도성에서도 유의미한 변화가 나타났다. 셋째, 집단미술치료 과정에서 나타난 심리적인 변화를 질적으로 살펴보면 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성에서 긍정적 변화를 가져왔다. 치료 초기에 유아들은 자신의 감정이나 느낌을 표현하지 못했으나 집단미술치료 과정을 통해 자신의 감정을 표현하는 능력이 향상되었으며, 이로 인해 또래 간의 갈등문제를 해결해 긍정적인 관계를 형성하여 또래 유능성이 향상된 변화를 볼 수 있었다. 따라서 본 연구는 집단미술치료 프로그램이 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성 향상에 긍정적인 영향을 미침을 살펴봄으로써, 앞으로 유아가 성장해나가며 이사회의 성숙한 사회인으로 성장해나갈 기회를 제공했다는 데 의미가 있다.
본 연구는 집단미술치료가 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성에 미치는 영향을 알아보고자 시행되었다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 유아의 자기조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 집단미술치료가 유아의 또래 유능성에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 집단미술치료 과정에서 나타난 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성의 변화는 어떠한가이다. 본 연구는 경기도 H에 소재한 어린이집 만 5세 20명 전체에 사전검사를 하여 평균점수 80점~100점 사이의 유아를 12명 모집하였다. 모집된 유아는 학부모의 동의를 받았으며, 유아 12명 중 6명은 실험집단으로 나머지 6명은 통제집단으로 무선배정하였다. 실험집단에 실시된 집단미술치료는 2021년 3월 18일부터 2021년 6월 10까지 12주간에 걸쳐 주 1회 40분씩, 총 12회기 진행되었다. 본 연구에서는 자기조절 능력 측정 도구와 또래 유능성 척도를 사용하였고 SPSS 28.0을 이용하여 통계처리 하였다. 집단 간 동질성 검정을 위해 비모수 검정인 맨 휘트니의 U 검정(Mann-Whitney U Test)을 하였으며 사전·사후 효과성 검증을 위해 윌콕스부호 순위 검정(Wilcoxon signed-rank test) 실시하였다. 또한, 집단미술치료 과정에서 나타난 자기조절 능력과 또래 유능성을 질적 분석을 시행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료 프로그램이 유아의 자기조절 능력향상에 미치는 영향에 대한 사전·사후 비교분석 결과 전체 자기조절 능력은 통계적으로(z=-2.20, p<.05) 유의미한 차이가 나타났다. 자기조절 능력의 하위요인을 살펴본 결과 자기평가, 정서성은 유의미한 차이가 나타났지만 자기결정과 행동억제 에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 집단미술치료 프로그램이 유아의 또래 유능성에 미치는 영향에 대한 사전·사후 비교분석 결과 전체 또래 유능성은 통계적으로 (z=-2.20, p<.05) 유의미한 차이가 나타났다. 또래 유능성의 하위요인을 살펴본 결과 사회성, 친 사회성, 주도성에서도 유의미한 변화가 나타났다. 셋째, 집단미술치료 과정에서 나타난 심리적인 변화를 질적으로 살펴보면 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성에서 긍정적 변화를 가져왔다. 치료 초기에 유아들은 자신의 감정이나 느낌을 표현하지 못했으나 집단미술치료 과정을 통해 자신의 감정을 표현하는 능력이 향상되었으며, 이로 인해 또래 간의 갈등문제를 해결해 긍정적인 관계를 형성하여 또래 유능성이 향상된 변화를 볼 수 있었다. 따라서 본 연구는 집단미술치료 프로그램이 유아의 자기조절 능력과 또래 유능성 향상에 긍정적인 영향을 미침을 살펴봄으로써, 앞으로 유아가 성장해나가며 이사회의 성숙한 사회인으로 성장해나갈 기회를 제공했다는 데 의미가 있다.
The Effect of Group Art Therapy on Children's Self-Regulation and Peer Competence.
The purpose of this research is to understand the impacts of group art therapy on children’s self-control ability and peer competence. The research covers three main topics: 1. What are the impacts of group ...
The Effect of Group Art Therapy on Children's Self-Regulation and Peer Competence.
The purpose of this research is to understand the impacts of group art therapy on children’s self-control ability and peer competence. The research covers three main topics: 1. What are the impacts of group art therapy on children’s self-control ability? 2. What are the effects of group art therapy have on peer competence? 3. How do self-control ability and peer competence shown during the group art therapy change over time? This study recruited 12 children with an average score of 80 to 100 by conducting preliminary tests on all 20 5-year-olds at a daycare center located in H, Gyeonggi-do. The recruited children were agreed by parents, and 6 out of 12 children were assigned wirelessly to the experimental group and the remaining 6 to the control group. The collective art therapy conducted on the experimental group was conducted once a week for 40 minutes for 12 weeks from March 18, 2021 to June 10, 2021. For data analysis, SPSS 28.0 statistical program was used. For research tools, self-control ability evaluation tool and peer competence scale were used. Mann-Whitney U test was performed in order to compare homogeneity between the test group and control group. Wilcoxon signed-rank test was used to compare the pre- and post-effect between the test group and control group. In addition, the changes of individual self-control ability and peer competence were qualitatively analyzed based on the observation log and the recordings of the test group. The findings from the research are as follows. First, the pre-and post- comparative analysis on the effects of group art therapy indicates that overall self-control abilities produced statistically meaningful differences (z=-2.20, p<.05). By examining the sub-factors of self-control abilities, statistically significant differences were observed on self-evaluation and emotionality while no significant differences were observed on self-decision and behavior inhibition. Second, group art therapy has a positive impact on peer competence. By evaluating the effectiveness of group art therapy on children’s peer competence, statistically meaningful outcomes were shown on the overall peer competence (z=-2.20, p<.05) as well as specific sub-categories such as sociability, pro-sociability, and leadership. Lastly, changes in the children’s psychological states during the group art therapies were qualitatively positive in respect to self-control ability and peer competence. In the early phase of the experiment, while the participants in the test group were unable to effectively control their emotions and behaviors, their ability to focus and concentrate gradually improved throughout the therapy sessions. Moreover, they were able to improve their emotional stability by learning how to express and diffuse their emotions and to increase peer competence by effectively resolving conflicts between peers and developing positive interpersonal relationships. Therefore, this research concludes that group art therapy produces positive impacts to children on their self-control ability and peer competence, thereby giving opportunities for them to grow into mature citizens of the society in the future.
The Effect of Group Art Therapy on Children's Self-Regulation and Peer Competence.
The purpose of this research is to understand the impacts of group art therapy on children’s self-control ability and peer competence. The research covers three main topics: 1. What are the impacts of group art therapy on children’s self-control ability? 2. What are the effects of group art therapy have on peer competence? 3. How do self-control ability and peer competence shown during the group art therapy change over time? This study recruited 12 children with an average score of 80 to 100 by conducting preliminary tests on all 20 5-year-olds at a daycare center located in H, Gyeonggi-do. The recruited children were agreed by parents, and 6 out of 12 children were assigned wirelessly to the experimental group and the remaining 6 to the control group. The collective art therapy conducted on the experimental group was conducted once a week for 40 minutes for 12 weeks from March 18, 2021 to June 10, 2021. For data analysis, SPSS 28.0 statistical program was used. For research tools, self-control ability evaluation tool and peer competence scale were used. Mann-Whitney U test was performed in order to compare homogeneity between the test group and control group. Wilcoxon signed-rank test was used to compare the pre- and post-effect between the test group and control group. In addition, the changes of individual self-control ability and peer competence were qualitatively analyzed based on the observation log and the recordings of the test group. The findings from the research are as follows. First, the pre-and post- comparative analysis on the effects of group art therapy indicates that overall self-control abilities produced statistically meaningful differences (z=-2.20, p<.05). By examining the sub-factors of self-control abilities, statistically significant differences were observed on self-evaluation and emotionality while no significant differences were observed on self-decision and behavior inhibition. Second, group art therapy has a positive impact on peer competence. By evaluating the effectiveness of group art therapy on children’s peer competence, statistically meaningful outcomes were shown on the overall peer competence (z=-2.20, p<.05) as well as specific sub-categories such as sociability, pro-sociability, and leadership. Lastly, changes in the children’s psychological states during the group art therapies were qualitatively positive in respect to self-control ability and peer competence. In the early phase of the experiment, while the participants in the test group were unable to effectively control their emotions and behaviors, their ability to focus and concentrate gradually improved throughout the therapy sessions. Moreover, they were able to improve their emotional stability by learning how to express and diffuse their emotions and to increase peer competence by effectively resolving conflicts between peers and developing positive interpersonal relationships. Therefore, this research concludes that group art therapy produces positive impacts to children on their self-control ability and peer competence, thereby giving opportunities for them to grow into mature citizens of the society in the future.
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