도시화 과정에서 정부는 도시 이미지 구축을 우선적으로 고려해야 한다. 도시 이미지는 인문·역사부터 예술·패션, 도시·건축, 금융·경제까지 도시 간 경쟁의 핵심요소로 부상하고 있다. 도시와 관련된 미디어의 보도는 사람들이 도시의 주요 정보를 얻게 되는 채널로서 도시의 보도 주제는 도시에 대한 대중들의 인식에도 큰 영향을 미친다. 그러나 프레임 이론의 관점에서 뉴스 미디어는 객관적인 현실을 100% 그대로 반영하는 것이 아니라 미디어의 프레임에 따라 재가공하여 대중들에게 전달하기 때문에 동일한 주제의 보도에도 미디어에 따라 다른 이미지로 나타나게 된다. 신문 보도에서 대중 매체는 어떠한 프레임을 통해 도시를 서술, 표현, 평가하는지에 따라 도시에 대한 사람들의 생각에도 영향을 미치며 도시 이미지를 구축하게 된다. 또한 실제 도시 이미지에 대한 대중들의 실제 인식에도 영향을 미치고 있다. 본 연구는 <인민일보>, <대중일보>, <양자만보> 등 각 신문들이 일조시에 대해 어떻게 보도하는지를 분석했다. 구체적으로 경제와 환경에 대해 초점을 맞추어 분석했다. 또한, 세 신문이 경제와 환경에 대해 긍정 혹은 부정적으로 보도하는지를 분석하고자 했다. 분석 결과에 따라, 동일한 프레임에서 언론별 일조시에 대한 도시 이미지와 <인민일보>, <대중일보>, <양자만보>에서 구성하고 있는 일조시의 도시 이미지에 대해 프레임 분석을 종합적으로 진행하였다. 본 연구에서는 2019년 6월 5일부터 2019년 6월 17일까지 일조시의 경제, 환경에 대한 <대중일보>, <인민일보>, <양자만보>의 뉴스 보도 총 152건을 수집하였다. 일조시의 경제, 환경에 대한 뉴스 보도는 <대중일보> 100건, <인민일보> 35건, <양자만보> 17건으로, 산동성 현지 미디어인 <대중일보>의 뉴스 보도(100건)가 정부차원의 미디어 <인민일보>와 강소성 미디어 <양자만보>의 뉴스 보도(각 35건, 17건)보다 많은 것으로 나타났다. 이는 일조시에 대한 산동성 현지 미디어의 언론 노출이 외지 미디어보다 높은 것을 보여주고 있다.일조시의 경제, 환경에 대한 <대중일보>, <인민일보>, <양자만보>의 뉴스 보도는 긍정적인 입장 86.8%, 부정적인 입장 13.2%로, 주로 긍정적인 입장 위주로 구성되어 있다. 각 미디어별로 보면, <대중일보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 87건, 13건으로, <대중일보>의 뉴스 보도 중 각 87%, 13%를 차지하였다. <인민일보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 30건, 5건으로, <인민일보>의 뉴스 보도 중 각 85.7%, 14.3%를 차지하였다. <양자만보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 15건, 2건으로, <양자만보>의 뉴스 보도 중 각 88.2%, 11.8%를 차지하였다. 동일한 보도 주체라고 할지라도, 미디어별로 다른 이미지를 반영하고 있다. <인민일보>, <양자만보>, <대중일보>는 모두 중국 전역에서 발행이 되지만, 각 지역의 수용자들은 자신의 지역에 가까운 미디어를 선정하면서 각 지역별 수용자들은 해당 지역 미디어의 보도에 따라 일조시의 이미지를 구성하게 된다. 이로 인해 각 지역에 따라 일조시의 도시 이미지에 대한 인식에도 차이점이 나타나게 되었다. 미디어는 ...
도시화 과정에서 정부는 도시 이미지 구축을 우선적으로 고려해야 한다. 도시 이미지는 인문·역사부터 예술·패션, 도시·건축, 금융·경제까지 도시 간 경쟁의 핵심요소로 부상하고 있다. 도시와 관련된 미디어의 보도는 사람들이 도시의 주요 정보를 얻게 되는 채널로서 도시의 보도 주제는 도시에 대한 대중들의 인식에도 큰 영향을 미친다. 그러나 프레임 이론의 관점에서 뉴스 미디어는 객관적인 현실을 100% 그대로 반영하는 것이 아니라 미디어의 프레임에 따라 재가공하여 대중들에게 전달하기 때문에 동일한 주제의 보도에도 미디어에 따라 다른 이미지로 나타나게 된다. 신문 보도에서 대중 매체는 어떠한 프레임을 통해 도시를 서술, 표현, 평가하는지에 따라 도시에 대한 사람들의 생각에도 영향을 미치며 도시 이미지를 구축하게 된다. 또한 실제 도시 이미지에 대한 대중들의 실제 인식에도 영향을 미치고 있다. 본 연구는 <인민일보>, <대중일보>, <양자만보> 등 각 신문들이 일조시에 대해 어떻게 보도하는지를 분석했다. 구체적으로 경제와 환경에 대해 초점을 맞추어 분석했다. 또한, 세 신문이 경제와 환경에 대해 긍정 혹은 부정적으로 보도하는지를 분석하고자 했다. 분석 결과에 따라, 동일한 프레임에서 언론별 일조시에 대한 도시 이미지와 <인민일보>, <대중일보>, <양자만보>에서 구성하고 있는 일조시의 도시 이미지에 대해 프레임 분석을 종합적으로 진행하였다. 본 연구에서는 2019년 6월 5일부터 2019년 6월 17일까지 일조시의 경제, 환경에 대한 <대중일보>, <인민일보>, <양자만보>의 뉴스 보도 총 152건을 수집하였다. 일조시의 경제, 환경에 대한 뉴스 보도는 <대중일보> 100건, <인민일보> 35건, <양자만보> 17건으로, 산동성 현지 미디어인 <대중일보>의 뉴스 보도(100건)가 정부차원의 미디어 <인민일보>와 강소성 미디어 <양자만보>의 뉴스 보도(각 35건, 17건)보다 많은 것으로 나타났다. 이는 일조시에 대한 산동성 현지 미디어의 언론 노출이 외지 미디어보다 높은 것을 보여주고 있다.일조시의 경제, 환경에 대한 <대중일보>, <인민일보>, <양자만보>의 뉴스 보도는 긍정적인 입장 86.8%, 부정적인 입장 13.2%로, 주로 긍정적인 입장 위주로 구성되어 있다. 각 미디어별로 보면, <대중일보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 87건, 13건으로, <대중일보>의 뉴스 보도 중 각 87%, 13%를 차지하였다. <인민일보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 30건, 5건으로, <인민일보>의 뉴스 보도 중 각 85.7%, 14.3%를 차지하였다. <양자만보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 15건, 2건으로, <양자만보>의 뉴스 보도 중 각 88.2%, 11.8%를 차지하였다. 동일한 보도 주체라고 할지라도, 미디어별로 다른 이미지를 반영하고 있다. <인민일보>, <양자만보>, <대중일보>는 모두 중국 전역에서 발행이 되지만, 각 지역의 수용자들은 자신의 지역에 가까운 미디어를 선정하면서 각 지역별 수용자들은 해당 지역 미디어의 보도에 따라 일조시의 이미지를 구성하게 된다. 이로 인해 각 지역에 따라 일조시의 도시 이미지에 대한 인식에도 차이점이 나타나게 되었다. 미디어는 포지셔닝, 가치와 관념, 정책적 방향 등 다양한 대내외적 요인에 의해 영향을 받으면서 동일한 도시에 대한 보도임에도 불구하고 차이점이 존재하게 되며, 미디어별 각기 다른 표현 방식으로 서로 다른 도시의 이미지를 구축하게 된다. 본 연구는 일조시에 대한 <인민일보>, <대중일보>, <양자일보>의 도시 이미지를 분석하였다. 일조시의 도시 이미지에 대하여 <인민일보>는 경제 발전과 우수한 관광 자원을 보유한 도시, <대중일보>는 경제적으로 번창한 해변 도시, <양자일보>는 아름다운 환경과 관광에 적합한 자연 생태계를 보유한 도시로 구성하였다.
도시화 과정에서 정부는 도시 이미지 구축을 우선적으로 고려해야 한다. 도시 이미지는 인문·역사부터 예술·패션, 도시·건축, 금융·경제까지 도시 간 경쟁의 핵심요소로 부상하고 있다. 도시와 관련된 미디어의 보도는 사람들이 도시의 주요 정보를 얻게 되는 채널로서 도시의 보도 주제는 도시에 대한 대중들의 인식에도 큰 영향을 미친다. 그러나 프레임 이론의 관점에서 뉴스 미디어는 객관적인 현실을 100% 그대로 반영하는 것이 아니라 미디어의 프레임에 따라 재가공하여 대중들에게 전달하기 때문에 동일한 주제의 보도에도 미디어에 따라 다른 이미지로 나타나게 된다. 신문 보도에서 대중 매체는 어떠한 프레임을 통해 도시를 서술, 표현, 평가하는지에 따라 도시에 대한 사람들의 생각에도 영향을 미치며 도시 이미지를 구축하게 된다. 또한 실제 도시 이미지에 대한 대중들의 실제 인식에도 영향을 미치고 있다. 본 연구는 <인민일보>, <대중일보>, <양자만보> 등 각 신문들이 일조시에 대해 어떻게 보도하는지를 분석했다. 구체적으로 경제와 환경에 대해 초점을 맞추어 분석했다. 또한, 세 신문이 경제와 환경에 대해 긍정 혹은 부정적으로 보도하는지를 분석하고자 했다. 분석 결과에 따라, 동일한 프레임에서 언론별 일조시에 대한 도시 이미지와 <인민일보>, <대중일보>, <양자만보>에서 구성하고 있는 일조시의 도시 이미지에 대해 프레임 분석을 종합적으로 진행하였다. 본 연구에서는 2019년 6월 5일부터 2019년 6월 17일까지 일조시의 경제, 환경에 대한 <대중일보>, <인민일보>, <양자만보>의 뉴스 보도 총 152건을 수집하였다. 일조시의 경제, 환경에 대한 뉴스 보도는 <대중일보> 100건, <인민일보> 35건, <양자만보> 17건으로, 산동성 현지 미디어인 <대중일보>의 뉴스 보도(100건)가 정부차원의 미디어 <인민일보>와 강소성 미디어 <양자만보>의 뉴스 보도(각 35건, 17건)보다 많은 것으로 나타났다. 이는 일조시에 대한 산동성 현지 미디어의 언론 노출이 외지 미디어보다 높은 것을 보여주고 있다.일조시의 경제, 환경에 대한 <대중일보>, <인민일보>, <양자만보>의 뉴스 보도는 긍정적인 입장 86.8%, 부정적인 입장 13.2%로, 주로 긍정적인 입장 위주로 구성되어 있다. 각 미디어별로 보면, <대중일보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 87건, 13건으로, <대중일보>의 뉴스 보도 중 각 87%, 13%를 차지하였다. <인민일보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 30건, 5건으로, <인민일보>의 뉴스 보도 중 각 85.7%, 14.3%를 차지하였다. <양자만보>의 긍정적인 입장과 부정적인 입장의 뉴스 보도는 각 15건, 2건으로, <양자만보>의 뉴스 보도 중 각 88.2%, 11.8%를 차지하였다. 동일한 보도 주체라고 할지라도, 미디어별로 다른 이미지를 반영하고 있다. <인민일보>, <양자만보>, <대중일보>는 모두 중국 전역에서 발행이 되지만, 각 지역의 수용자들은 자신의 지역에 가까운 미디어를 선정하면서 각 지역별 수용자들은 해당 지역 미디어의 보도에 따라 일조시의 이미지를 구성하게 된다. 이로 인해 각 지역에 따라 일조시의 도시 이미지에 대한 인식에도 차이점이 나타나게 되었다. 미디어는 포지셔닝, 가치와 관념, 정책적 방향 등 다양한 대내외적 요인에 의해 영향을 받으면서 동일한 도시에 대한 보도임에도 불구하고 차이점이 존재하게 되며, 미디어별 각기 다른 표현 방식으로 서로 다른 도시의 이미지를 구축하게 된다. 본 연구는 일조시에 대한 <인민일보>, <대중일보>, <양자일보>의 도시 이미지를 분석하였다. 일조시의 도시 이미지에 대하여 <인민일보>는 경제 발전과 우수한 관광 자원을 보유한 도시, <대중일보>는 경제적으로 번창한 해변 도시, <양자일보>는 아름다운 환경과 관광에 적합한 자연 생태계를 보유한 도시로 구성하였다.
In the process of urbanization, the government should prioritize the establishment of an urban image. The image of a city is emerging as a key element of competition between cities, from humanities and history to art and fashion, cities and architecture, and finance and economy. City-related media c...
In the process of urbanization, the government should prioritize the establishment of an urban image. The image of a city is emerging as a key element of competition between cities, from humanities and history to art and fashion, cities and architecture, and finance and economy. City-related media coverage is a channel through which people get important information about the city, and the theme of city coverage has a great influence on the public's perception of the city. However, from the point of view of the frame theory, news media does not reflect 100% of the objective reality as it is, but reprocesses it according to the media's frame and delivers it to the public, so reports on the same subject appear as different images depending on the media. In newspaper reports, the mass media influences people's thoughts about the city and builds the city image according to the frame through which the city is described, expressed, and evaluated. It is also affecting the public's actual perception of the real city image . This study analyzed how many newspapers such as , , and reported on Iljo City. Specifically, the analysis focused on the economy and environment. It also tried to analyze whether the three newspapers report positively or negatively about the economy and the environment. Based on the analysis results, research and analysis were conducted on the policy direction of the city and the direction of urban image development based on how the media in different regions report on the economy and environment of the city. In this study, from June 5, 2019 to June 17, 2019, a total of 152 news reports from the , , and on the economy and environment of Rizhao were collected. News reports on the economy and environment in Rizhao City were 100 cases in the , 35 cases in the and 17 cases in the . There were more news reports (35 and 17, respectively) in the media and Jiangsu Provincial Media . This shows that the media exposure of local media in Shandong province to Rizhao is higher than that of foreign media. The news reports of , , and on the economy and environment in Rizhao City are positive 86.8 %, negative 13.2%, mainly composed of positive attitudes. By each media, news reports with positive and negative views of were 87 and 13, respectively, accounting for 87% and 13%, respectively, of news reports. The reported positive and negative news reports, with 30 and 5, respectively, accounting for 85.7% and 14.3% of the news reports, respectively. There were 15 and 2 news reports of positive and negative views of , respectively, accounting for 88.2% and 11.8% of news reports in , respectively. Even for the same reporter, different images are reflected by media. The , , and are all published in China, but the audiences in each region select media close to their region, and the audiences in each region follow the reports of the local media. composes the image. As a result, there were differences in the perception of the city image in Rizhao according to each region. Media is affected by various internal and external factors such as positioning, values and ideas, and policy directions, and differences exist despite reports on the same city. This study analyzed the city image of , , and for the city of Iljo. Regarding the city image of Rizhao City, is a city with economic development and excellent tourism resources, is an economically prosperous seaside city, and is a city with a beautiful environment and natural ecosystem suitable for tourism. composed.
In the process of urbanization, the government should prioritize the establishment of an urban image. The image of a city is emerging as a key element of competition between cities, from humanities and history to art and fashion, cities and architecture, and finance and economy. City-related media coverage is a channel through which people get important information about the city, and the theme of city coverage has a great influence on the public's perception of the city. However, from the point of view of the frame theory, news media does not reflect 100% of the objective reality as it is, but reprocesses it according to the media's frame and delivers it to the public, so reports on the same subject appear as different images depending on the media. In newspaper reports, the mass media influences people's thoughts about the city and builds the city image according to the frame through which the city is described, expressed, and evaluated. It is also affecting the public's actual perception of the real city image . This study analyzed how many newspapers such as , , and reported on Iljo City. Specifically, the analysis focused on the economy and environment. It also tried to analyze whether the three newspapers report positively or negatively about the economy and the environment. Based on the analysis results, research and analysis were conducted on the policy direction of the city and the direction of urban image development based on how the media in different regions report on the economy and environment of the city. In this study, from June 5, 2019 to June 17, 2019, a total of 152 news reports from the , , and on the economy and environment of Rizhao were collected. News reports on the economy and environment in Rizhao City were 100 cases in the , 35 cases in the and 17 cases in the . There were more news reports (35 and 17, respectively) in the media and Jiangsu Provincial Media . This shows that the media exposure of local media in Shandong province to Rizhao is higher than that of foreign media. The news reports of , , and on the economy and environment in Rizhao City are positive 86.8 %, negative 13.2%, mainly composed of positive attitudes. By each media, news reports with positive and negative views of were 87 and 13, respectively, accounting for 87% and 13%, respectively, of news reports. The reported positive and negative news reports, with 30 and 5, respectively, accounting for 85.7% and 14.3% of the news reports, respectively. There were 15 and 2 news reports of positive and negative views of , respectively, accounting for 88.2% and 11.8% of news reports in , respectively. Even for the same reporter, different images are reflected by media. The , , and are all published in China, but the audiences in each region select media close to their region, and the audiences in each region follow the reports of the local media. composes the image. As a result, there were differences in the perception of the city image in Rizhao according to each region. Media is affected by various internal and external factors such as positioning, values and ideas, and policy directions, and differences exist despite reports on the same city. This study analyzed the city image of , , and for the city of Iljo. Regarding the city image of Rizhao City, is a city with economic development and excellent tourism resources, is an economically prosperous seaside city, and is a city with a beautiful environment and natural ecosystem suitable for tourism. composed.
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