재한 중국인 유학생들의 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향 : 텔레비전과 포털 이용을 중심으로 The Effects of Uses of Korean Media Entertainment Contents on Acculturatioion among Chinese Students in Korea : Focusing on TV and portals원문보기
본 논문은 재한 중국 유학생들의 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향, 특히 텔레비전과 포털 사이트의 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향을 논의하고자 한다. 또한 한국 거주기간, 한국어능력 등 인구통계학적 변인이 한국 미디어 이용 동기에 미치는 영향과 한국 미디어 이용 동기가 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용에 끼치는 영향 역시 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구는 먼저 선행연구를 바탕으로 한국에 있는 중국 유학생들의 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용을 한국 TV와 포털의 오락 콘텐츠(드라마,가요,예능)에 집중하였다. 다음으로 문화변용에 대한 고찰은 한국 문화에 대한 관심·익숙함과 한국인과의 어울림에 초점을 맞추었다. 아울러 한국 미디어 이용 동기를 문화 배우기에 초점을 맞췄다. 가설을 검증하기 위해 한국에 있는 중국인 유학생을 대상으로 설문조사를 실시하고, 수집된 데이터에 대해 ...
본 논문은 재한 중국 유학생들의 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향, 특히 텔레비전과 포털 사이트의 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향을 논의하고자 한다. 또한 한국 거주기간, 한국어능력 등 인구통계학적 변인이 한국 미디어 이용 동기에 미치는 영향과 한국 미디어 이용 동기가 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용에 끼치는 영향 역시 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구는 먼저 선행연구를 바탕으로 한국에 있는 중국 유학생들의 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용을 한국 TV와 포털의 오락 콘텐츠(드라마,가요,예능)에 집중하였다. 다음으로 문화변용에 대한 고찰은 한국 문화에 대한 관심·익숙함과 한국인과의 어울림에 초점을 맞추었다. 아울러 한국 미디어 이용 동기를 문화 배우기에 초점을 맞췄다. 가설을 검증하기 위해 한국에 있는 중국인 유학생을 대상으로 설문조사를 실시하고, 수집된 데이터에 대해 회귀 분석을 진행하였다. SPSS 소프트웨어를 활용하여 351건의 유효 데이터를 분석하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 한국에 있는 중국 유학생들의 오락 콘텐츠 이용은 문화변용에 정적 상관관계가 존재하고 유의미한 영향을 미쳤으며, 이는 주로 한국 문화에 대한 관심·익숙함과 한국인과의 어울림에 나타내고 있다. 또한 한국 거주기간과 한국어 능력은 한국 미디어 이용 동기에 영향을 미치는 만큼 오락 콘텐츠 이용에도 긍정적인 영향을 준다. 이는 자연스레 한국 문화에 대한 관심·익숙함에 긍정적인 영향을 미치게 되면서 최종적으로 한국인과의 어울림에도 도움을 주는 것으로 나타났다. 본 논문은 한류의 중요한 구성 요소인 한국 미디어 오락 콘텐츠에 초점을 맞춰져 있으며, 특히 한국에 있는 중국 유학생들의 문화변용에 TV와 포털 사이트의 영향에 주목했기 때문에 중요한 의미를 갖고 있다. 최근 미디어 이용과 문화변용에 관한 연구에서 소셜미디어 등 신흥 미디어에 대한 연구가 많아지고 있다. 이러한 배경에서 전통 매체와 인터넷 매체의 대표 매체인 TV와 포털이 현재 미디어 융합 시대에 어떤 역할을 하고 있는지를 살피는 것도 의미가 있다고 본다. 아울러 한국거주시간, 한국어 능력 등 인구통계학적 변인, 한국 미디어의 이용 동기 등이 한국 미디어 오락 콘텐츠에 미치는 영향과한국 미디어 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향 사이의 선형적 연관성 고찰을 하는 데에 의의가 있기도 하다.
본 논문은 재한 중국 유학생들의 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향, 특히 텔레비전과 포털 사이트의 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향을 논의하고자 한다. 또한 한국 거주기간, 한국어능력 등 인구통계학적 변인이 한국 미디어 이용 동기에 미치는 영향과 한국 미디어 이용 동기가 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용에 끼치는 영향 역시 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구는 먼저 선행연구를 바탕으로 한국에 있는 중국 유학생들의 한국 미디어의 오락 콘텐츠 이용을 한국 TV와 포털의 오락 콘텐츠(드라마,가요,예능)에 집중하였다. 다음으로 문화변용에 대한 고찰은 한국 문화에 대한 관심·익숙함과 한국인과의 어울림에 초점을 맞추었다. 아울러 한국 미디어 이용 동기를 문화 배우기에 초점을 맞췄다. 가설을 검증하기 위해 한국에 있는 중국인 유학생을 대상으로 설문조사를 실시하고, 수집된 데이터에 대해 회귀 분석을 진행하였다. SPSS 소프트웨어를 활용하여 351건의 유효 데이터를 분석하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 한국에 있는 중국 유학생들의 오락 콘텐츠 이용은 문화변용에 정적 상관관계가 존재하고 유의미한 영향을 미쳤으며, 이는 주로 한국 문화에 대한 관심·익숙함과 한국인과의 어울림에 나타내고 있다. 또한 한국 거주기간과 한국어 능력은 한국 미디어 이용 동기에 영향을 미치는 만큼 오락 콘텐츠 이용에도 긍정적인 영향을 준다. 이는 자연스레 한국 문화에 대한 관심·익숙함에 긍정적인 영향을 미치게 되면서 최종적으로 한국인과의 어울림에도 도움을 주는 것으로 나타났다. 본 논문은 한류의 중요한 구성 요소인 한국 미디어 오락 콘텐츠에 초점을 맞춰져 있으며, 특히 한국에 있는 중국 유학생들의 문화변용에 TV와 포털 사이트의 영향에 주목했기 때문에 중요한 의미를 갖고 있다. 최근 미디어 이용과 문화변용에 관한 연구에서 소셜미디어 등 신흥 미디어에 대한 연구가 많아지고 있다. 이러한 배경에서 전통 매체와 인터넷 매체의 대표 매체인 TV와 포털이 현재 미디어 융합 시대에 어떤 역할을 하고 있는지를 살피는 것도 의미가 있다고 본다. 아울러 한국거주시간, 한국어 능력 등 인구통계학적 변인, 한국 미디어의 이용 동기 등이 한국 미디어 오락 콘텐츠에 미치는 영향과한국 미디어 오락 콘텐츠 이용이 문화변용에 미치는 영향 사이의 선형적 연관성 고찰을 하는 데에 의의가 있기도 하다.
This article attempts to explore the influence of entertainment content on culture acculturation by Chinese students studying in Korea, focusing on the influence of TV and portal entertainment content on Culture acculturation. In addition, this article not only investigates the influence of demograp...
This article attempts to explore the influence of entertainment content on culture acculturation by Chinese students studying in Korea, focusing on the influence of TV and portal entertainment content on Culture acculturation. In addition, this article not only investigates the influence of demographic variables such as length of stay in Korea and Korean language ability on Korean media motivation, but also the influence of Korean media motivation on the use of entertainment content. Therefore, on the basis of advanced research, this article will focus on the entertainment content of Korean TV and portal sites (TV dramas, songs, variety shows) in the use of entertainment content for Chinese students studying in South Korea. At the same time, for the investigation of culture acculturation, this article focuses on the two aspects of concern for Korean culture, familiarity and communication with Koreans. In addition, this article focuses on the motivation of Korean media use in cultural learning. In order to verify the research hypothesis, we conducted a questionnaire survey with Chinese students studying in Korea, and used SPSS software to regression analyze 351 collected valid data. The results of this study are as follows: the use of entertainment content of Chinese students in South Korea has a positive and significant impact on culture acculturation, which is reflected in their concern for Korean culture, a sense of familiarity, and interaction with Koreans. In addition, and the strength of the Korean language will positively affect the motivation of Korean media to use, and then the use of entertainment content, the care and familiarity of Korean culture, and ultimately affect the communication between Koreans. The results of this research are of great significance, focusing on Korean media and entertainment content as an important part of the Hallyu, especially the influence of TV and portals on the culture acculturation of Chinese students studying in Korea. In recent years, in the research on culture acculturation, social media and other emerging media have become the new research focus. In this context, as a representative media of traditional media and online media, it is also meaningful to pay attention to the role played by TV and portals in the era of media convergence. At the same time, this research will also explore the influence of Korean living time, Korean language ability and other demographic variables, Korean media usage motivation and other factors on Korean media entertainment content, and the influence of Korean media use of entertainment content on cultural acculturation. This article examines these issues in a linear and coherent manner.
This article attempts to explore the influence of entertainment content on culture acculturation by Chinese students studying in Korea, focusing on the influence of TV and portal entertainment content on Culture acculturation. In addition, this article not only investigates the influence of demographic variables such as length of stay in Korea and Korean language ability on Korean media motivation, but also the influence of Korean media motivation on the use of entertainment content. Therefore, on the basis of advanced research, this article will focus on the entertainment content of Korean TV and portal sites (TV dramas, songs, variety shows) in the use of entertainment content for Chinese students studying in South Korea. At the same time, for the investigation of culture acculturation, this article focuses on the two aspects of concern for Korean culture, familiarity and communication with Koreans. In addition, this article focuses on the motivation of Korean media use in cultural learning. In order to verify the research hypothesis, we conducted a questionnaire survey with Chinese students studying in Korea, and used SPSS software to regression analyze 351 collected valid data. The results of this study are as follows: the use of entertainment content of Chinese students in South Korea has a positive and significant impact on culture acculturation, which is reflected in their concern for Korean culture, a sense of familiarity, and interaction with Koreans. In addition, and the strength of the Korean language will positively affect the motivation of Korean media to use, and then the use of entertainment content, the care and familiarity of Korean culture, and ultimately affect the communication between Koreans. The results of this research are of great significance, focusing on Korean media and entertainment content as an important part of the Hallyu, especially the influence of TV and portals on the culture acculturation of Chinese students studying in Korea. In recent years, in the research on culture acculturation, social media and other emerging media have become the new research focus. In this context, as a representative media of traditional media and online media, it is also meaningful to pay attention to the role played by TV and portals in the era of media convergence. At the same time, this research will also explore the influence of Korean living time, Korean language ability and other demographic variables, Korean media usage motivation and other factors on Korean media entertainment content, and the influence of Korean media use of entertainment content on cultural acculturation. This article examines these issues in a linear and coherent manner.
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